Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Praca domowa ucznia szkoły muzycznej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1441 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

PRACA DOMOWA UCZNIA SZKOŁY MUZYCZNEJ W NAUCZNIU GRY NA INSTRUMENCIE

     Nie sposób uniknąć pracy domowej podczas nauki gry na instrumencie, nawet w nauczaniu początkowym. Dla kształtowania nawyków – a na tym polega techniczna strona gry – konieczny jest codzienny kontakt ucznia z instrumentem. Dobre wyniki i szybkie postępy w grze w dużej mierze zależą od tego, jak uczeń przygotowuje się do lekcji w domu. A więc właściwa praca domowa ucznia jest niezbędnym warunkiem powodzenia.

      Dobra praca domowa ucznia polega na tym, że uczeń :
  1. wykorzystuje umiejętności i nawyki, które zdobył na lekcji.
  2. pracuje intensywnie w wyznaczonym czasie i nie odrywa się co chwilę do innych zajęć. Nie można być jednak w pełni skupionym dłużej niż przez 30 – 35 minut, chociaż niektóre osoby potrafią ćwiczyć godzinę i dłużej bez konieczności przerywania ćwiczenia. Zaleca się jednak częste „oddechy”, które pozwalają odprężyć się grającemu tak, że po krótkiej chwili czuje się znów wypoczęty i gotowy do następnej porcji ćwiczeń. Umiejętność skupienia uwagi zależy oczywiście od charakteru dziecka, jego temperamentu oraz wieku. Np. w klasie pierwszej efektywne ćwiczenie będzie trwało 5 – 10 minut.
  3. pamięta wskazówki nauczyciela, które odświeża sobie w pamięci czytając notatki z zeszytu i stosuje się do nich, a gdy pracuje sam, a zwłaszcza ćwiczy w zaleconym tempie, powtarza wybrane trudniejsze fragmenty utworów.
  4. coraz bardziej świadomie i skutecznie wynajduje sam własne sposoby pokonywania trudności.
  5. rozkłada równomiernie pracę na poszczególne dni tygodnia.
     Oczywiście, aby ćwiczyć efektywnie, należy wykazać się nie tylko cierpliwością, wytrwałością i talentem. Ogromne znaczenie, oprócz ilości godzin poświęconych nauce, ma przede wszystkim jakość użycia czasu, jakim uczeń dysponuje. Efektywne ćwiczenie jest czymś, czego można się nauczyć. Bardzo ważną zasadą – o wiele ważniejszą, niż większość uczniów to dostrzega – jest: UNIKAĆ W KAŻDYM „UCZENIU SIĘ ” BŁĘDU – czy to wysokości, rytmu czy artykulacji.

      „Uczenie się ” złej informacji jest podwójną stratą czasu i energii; zamiast prostego procesu „rytowania” jakiegoś działania w naszym umyśle, wykonujemy trzyczęściową pracę : rytowania – wycierania – ponownego rytowania. Czas ten niewątpliwie mógłby być spędzony korzystniej.

     Ogromny wpływ na jakość gry ma także unikanie nieprawidłowych reakcji ruchowych, które kształtują się już podczas odczytywania tekstu i jego utrwalania. Ważne jest więc prawidłowe i systematyczne ćwiczenie aparatu gry od początku pracy nad przygotowywanym utworem.

      Źródłem powodzenia jest nie tylko szczęście i ciężka praca. Równie istotnym warunkiem osiągnięcia sukcesu jest pozytywna motywacja i wiara we własne możliwości. Prowadzi to do wytrwałości i osiągania celów.

     W sytuacjach wyzwalających potrzebę większego starania się – na popisach, koncertach i egzaminach – stres i trema powodują często ograniczenia w prawidłowym wykonywaniu utworu. Przejawia się to często wzmożoną ostrożnością lub pośpiechem, czy też myleniem się. I tu właściwa praca, solidne przygotowywanie się na każdą lekcję jest niewątpliwą drogą do sukcesu.

      Należy jednak też obiektywnie i nie oceniając, spojrzeć na własne błędy i niedociągnięcia traktując je jako naturalny aspekt procesu uczenia się. Jest to drogowskaz mówiący: „tu można coś poprawić”. Podczas każdego występu liczy się nie tylko to, żeby dobrze „wypaść” /zagrać/, lecz również, żeby się czegoś nauczyć.

Opracowała: Małgorzata Hydzik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie