Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze zajęć świetlcowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 579 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusze zajęć świetlicowych przeznaczone sa do realizacji w świetlicy szkolnej, środowiskowej, przyparafialnej.Mogą być wykorzystane przez wychowawców klas I - III szkoły podstawowej.Proponowane zajęcia mają za zadanie urozmaicić czas wolny dzieci, utrwalić i poszerzyć ich wiedzę, pomóc w nauce, rozwinąć talenty: plastyczne i aktorskie oraz zapewnić dobrą zabawę.

SCENARIUSZE ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH


TEMAT : Zabawa andrzejkowa

CELE:
- poznanie obrzędów i wróżb andrzejkowych,
- kultywowanie tradycji śląskich
- oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję,
- wprowadzenie radosnego nastroju zabawy.

FORMA : zbiorowa

METODA : zabawowa, pogadanka.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE : świeczki, miska z wodą, klucz, talerzyki,
obrączka, moneta, różaniec

CZĘŚĆ WSTĘPNA :
1. WPROWADZENIE: Andrzejki przypadają na ostatni dzień listopada. Poprzedzają długi okres Adwentu. Zgodnie z tradycją św. Andrzej ogłosił światu nadejście Mesjasza. Zwyczaj andrzejkowych wróżb przetrwał na Śląsku setki lat. W noc andrzejkową panny i kawalerowie mogą poznać swoją przyszłość.

2. STARE WRÓZBY
- STUDNIA – dawniej dziewczyny zaglądały w głąb studni i wypowiadały głośno swoje życzenie. Jeśli echo odpowiedziało, to życzenie wkrótce miłlo się spełnić

- PŁOT – ciekawą wróżbą było liczenie sztachet w płocie. Dziesiąta sztacheta w zależności od wyglądu obrazowała postać przyszłego męża 9chudy, krzywy, stary, smukły).

- PIES – młode panny częstowały smakołykami psa, tej, której poczęstunek chwycił w pierwszej kolejności spełniały się marzenia.

- LISTKI – w misce z wodą puszczano dwa listki. Jeden symbolizował dziewczynę, drugi chłopca. Jeśli się spotkały, para musiała stanąć na ślubnym kobiercu.

- KULKI Z CHLEBA – dziewczyny lepiły kulki z chleba, w których ukryły karteczki z imionami chłopców i wrzucały je do miski z wodą. Wybrankiem był ten, którego imię wypłynęło pierwsze.

CZĘŚĆ ZASADNICZA :

1. LANIE WOSKU – do dużej miski z wodą wlewamy przez dziurkę z klucza roztopiony wosk. Dzieci wykorzystując swoją fantazję zinterpretują kształt zastygniętego wosku. Będą to zawsze przygody, podróże , prezenty, wykonywany w przyszłości zawód. Wg tradycji: pies, kot lub dziecko oznaczało staropanieństwo, ptak lub mężczyzna oznaczał powodzenie wśród chłopców, gniazdko zapowiadało wesele.

2. TALERZYKI – pod trzy talerzyki wkładamy: obrączkę - wróży szybkie wesele, monetę – bogactwo, różaniec – zakon.

3. SERCA Z IMIONAMI – dziewczynki wbijają igłę w kartkę w kształcie serca zapisaną imionami chłopców a chłopcy mają serduszko z imionami dziewcząt. W ten sposób wróżą sobie imię ukochanego.

4. BUTY – wszyscy uczestnicy zabawy zdejmują jeden but i ustawiają je jeden za drugim rozpoczynając od przeciwległej ściany w kierunku drzwi. Gdy wszystkie pantofle są ustawione bierzemy ostatni i stawiamy przed pierwszym, aż jeden z nich przekroczy próg. Właścicielka bucika pierwsza wyjdzie za mąż.

5. JABŁKA – uczestnicy zabawy obierają jabłko. Powstałą w ten sposób obierzynę rzucają za siebie. Z kształtu w jaki się ułożą można odczytać pierwszą literę imienia przyszłego męża. Dawniej rzucano za siebie but. Jeśli upadł czubkiem w stronę drzwi – dziewczyna miała wyjść za mąż, jeśli nie to groziło jej staropanieństwo.

6. WRÓŻBY Z KAPELUSZA – dzieci losują z kapelusza karteczki z zapisanymi wcześniej wróżbami. Treść wróżb zależy od wychowawców, którzy dobrze znają swoich wychowanków, ich marzenia, oczekiwania.

SŁODKI POCZĘSTUNEK przygotowany np. przez rodziców.
ZABAWA TANECZNA przy muzyce dyskotekowej.

ZAKOŃCZENIE :
1. Sprzątanie sali..


TEMAT :,,Legenda o smoku wawelskim”.

CELE:
- rozwijanie umiejętności opowiadania,
- wdrażanie dzieci do zbiorowej inscenizacji,
- uświadomienie dzieciom, że kontakt ze sztuką jest źródłem
radości i odprężenia,
- ujawnianie ukrytych umiejętności, niwelowanie kompleksów,
- oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję,
- uczenie pokojowego rozwiązywania konfliktów.

FORMA : zbiorowa, grupowa.

METODA : zabawowa, słowna, drama.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE : części smoka, szary papier, gazety, korona, kielich z cukierkami, magnetofon, brystol, pisaki, kredki, nożyczki.

CZĘŚĆ WSTĘPNA :

1. Powitanie dzieci i zajęcie miejsc w kręgu.
2. Wspólne opowiadanie legendy o smoku wawelskim.

CZĘŚĆ ZASADNICZA :

1. Zajęcia plastyczne – wykonanie mieczy.
2. Pasowanie na rycerza przez wychowawcę przebranego za króla.
3. Złożenie części smoka z papieru.
4. Obłożenie smoka ,,kamieniami” wykonanymi z gazet zmiętych w kule co ma imitować jamę smoka.
5. Przekazywanie z rąk do rąk kielicha z cukierkami – czarodziejski napój, który ma dodać sił i odwagi rycerzom.
6. Wychowawca zamienia się w smoka – smok ten jest głodny, ale nie je ludzi, prosi o coś do jedzeni w zamian za księżniczkę schowaną w jamie. Dzieci pertraktują ze smokiem o uwolnienie dziewczyny.
7. Smok uwalnia księżniczkę – wychowawca znów staje się człowiekiem. Zadaje pytania: Jak udało się rycerzom – dzieciom uwolnić księżniczkę? Czy posłużyli się słowem czy siłą? Co zwyciężyło: mądrość czy siła? Jak wy rozwiązujecie swoje konflikty?
ZAKOŃCZENIE :
1. Omówienie zajęć.
2. Sprzątanie sali.

TEMAT : Wyścigi rzędów.

CELE:
- rozwijanie podstawowych cech motorycznych: szybkości, zwinności,
siły, wytrzymałości,
- wyrabianie umiejętności zespołowego współdziałania i współzawo-
dnictwa,
- wyrabianie dyscypliny w czasie zajęć.

FORMA : biegi, skoki, chwyty

METODA : zabawowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :piłki słupki, skakanki, obręcze, woreczki.

CZĘŚĆ WSTĘPNA :

1. Zbiórka dzieci w szeregu.
2. Zapoznanie dzieci z zasadami zabawy.
3. Podział na dwa rywalizujące z sobą zespoły.

CZĘŚĆ ZASADNICZA :

1. Toczenie piłki, chwyt, obiegnięcie słupka, bieg do następnego zawodnika’
2. Toczenie obręczy do słupka, bieg i podanie.
3. Bieg do słupka przy którym leży obręcz, wejście do jej wnętrza, bieg, przekazanie obręczy następnej osobie.
4. Bieg do słupka, wykonanie 5 skoków przez skakankę, bieg.
5. ,,Sadzenie ziemniaków”- bieg z 3 woreczkami i umiejscowienie ich w kółkach, obiegnięcie słupka, bieg; następny zawodnik zbiera woreczki,
okrąża słupek i biegnie do następnego zawodnika.
Po każdym wyścigu zespół, który wygra otrzymuje punkt.
Ogłoszenie wyników, nagrodzenie zwycięzców brawami.

ZAKOŃCZENIE :
1. Zbiórka w szeregu, omówienie zajęć.
2. Sprzątanie pomocy dydaktycznych.






TEMAT: Utrwalenie wiadomości o czasownikach
i rzeczownikach.

CELE: - utrwalenie wiadomości o poznanych częściach mowy,
- wdrażanie do współzawodnictwa, samodyscypliny,
- wyrabianie uczuć koleżeńskich,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespołach.
FORMA: zespołowa.

METODA: zabawowa, słowna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krzyżówka, koperty z czasownikami, koperty z rzeczownikami oraz rebusami, magnetofon, kaseta z bajką ,, O kocie w butach”,
kartki, długopisy, napisy: CZASOWNIKI, RZECZOWNIKI.

CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1. Przypomnienie wiadomości o czasownikach i rzeczownikach.
2. Podział dzieci na trzy zespoły.

CZĘŚĆ ZASADNICZA:

1. Wysłuchanie krótkiego fragmentu bajki ,, O kocie w butach” i wypisanie największej liczby usłyszanych czasowników.
2. Rozwiązanie krzyżówki z czasownikami.
3. Umieszczenie kartek z obrazkami odpowiednio do części mowy i umieszczenie ich pod napisami: CZASOWNIKI i RZECZOWNIKI.
4. Zabawa ruchowa przy muzyce: Gdy nauczyciel wymówi czasownik dzieci biegają, gdy rzeczownik dzieci stoją.
Wyrazy: sprzątać, kalosze, żaba, uczyć się, jeździć, Tomek, grać, piłka, mama, trawa, śpiewam, tramwaj, gwiżdże, krokus, gotujemy, ćwiczą, gimnastyka, żartujesz, miasto, Polak, rysować.

CZĘŚĆ KOŃCOWA:

1. Podsumowanie ilości zdobytych punktów.
2. Ogłoszenie zwycięskiego zespołu.
3. Rozdanie nagród.





TEMAT: ,, ŚWIĘTO GRUPY ”.

CELE:
- oddziaływanie na wyobraźnię dzieci,
- zachęcanie do czynnego spędzania wolnego czasu,
- kształtowanie postawy wiary we własne siły,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- podniesienie poczucia własnej wartości,
- wprowadzenie radosnego nastroju i dobrego samopoczucia dzieci,
- kształtowanie przyjaźni i koleżeństwa.

FORMA: zbiorowa.

METODA: zabawowa, słowna, praktyczna (rysowanie).

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
inscenizacja do przedstawienia wg opowiadania Heleny Bechlerowej pt, ,,Otwórz okienko”, kartki ozdobne, pisaki, pudełko, kartki z poleceniami, tort z ciasteczkami, magnetofon, taśma z nagraniem piosenki pt. ,,Jedzie pociąg z daleka”.

CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1. Przyjazd ,,pociągu” z dziećmi i śpiewanie piosenki pt. ,,Jedzie pociąg z daleka”. Zajęcie miejsc na krzesełkach ustawionych w półokręgu.
2. Powitanie dzieci i przybyłych gości.

CZĘŚĆ ZASADNICZA:

1. Obejrzenie przedstawienia przygotowanego przez wychowawczynie świetlicy pt. ,,Otwórz okienko” wg opowiadania Heleny Bechlerowej.

2. Zabawa ,,PREZENTY”:
Prowadząca rozdaje dzieciom kartki, które podpisują swoim

imieniem. Następnie zbiera je do pudełka i miesza.
Każde z dzieci losuje kartkę i rysuje prezent dla wylosowanej
osoby. Prowadzący zachęca dzieci, aby zastanowiły się co
koleżance czy koledze sprawiłoby największą przyjemność, jakie
ma marzenia, pragnienia.
Kartki wędrują z powrotem do pudełka. Następnie prowadząca
rozdaje je odpowiednim uczniom.

3. Zabawa ,,WĘDRUJĄCE PUDEŁKO”:
Dzieci stoją w kręgu. W czasie, gdy gra muzyka podają sobie
pudełko, gdy muzyka zostanie przerwana dziecko trzymające
pudełko losuje z niego karteczkę, na której wypisane jest
polecenie, które ma wykonać. Gdy to uczyni, zabawa trwa dalej. Przykładowe polecenia:
,,Policz od 10 do 1”, ,,Wymień pory roku”, ,,Wykonaj 10
przysiadów”, itd.

4. Wniesienie ,,TORTU”
Poczęstowanie gości i dzieci ciasteczkami, ukrytymi w torcie z bibuły.

CZĘŚĆ KOŃCOWA:

1. Podsumowanie zajęć – wypowiedzi dzieci.
2. Pożegnanie gości.




Aldona Respondek(Aldona_)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie