Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze zajęć świetlcowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4758 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusze zajęć świetlicowych przeznaczone sa do realizacji w świetlicy szkolnej, środowiskowej, przyparafialnej.Mogą być wykorzystane przez wychowawców klas I - III szkoły podstawowej.Proponowane zajęcia mają za zadanie urozmaicić czas wolny dzieci, utrwalić i poszerzyć ich wiedzę, pomóc w nauce, rozwinąć talenty: plastyczne i aktorskie oraz zapewnić dobrą zabawę.

SCENARIUSZE ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH


TEMAT : Zabawa andrzejkowa

CELE:
- poznanie obrzędów i wróżb andrzejkowych,
- kultywowanie tradycji śląskich
- oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję,
- wprowadzenie radosnego nastroju zabawy.

FORMA : zbiorowa

METODA : zabawowa, pogadanka.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE : świeczki, miska z wodą, klucz, talerzyki,
obrączka, moneta, różaniec

CZĘŚĆ WSTĘPNA :
1. WPROWADZENIE: Andrzejki przypadają na ostatni dzień listopada. Poprzedzają długi okres Adwentu. Zgodnie z tradycją św. Andrzej ogłosił światu nadejście Mesjasza. Zwyczaj andrzejkowych wróżb przetrwał na Śląsku setki lat. W noc andrzejkową panny i kawalerowie mogą poznać swoją przyszłość.

2. STARE WRÓZBY
- STUDNIA – dawniej dziewczyny zaglądały w głąb studni i wypowiadały głośno swoje życzenie. Jeśli echo odpowiedziało, to życzenie wkrótce miłlo się spełnić

- PŁOT – ciekawą wróżbą było liczenie sztachet w płocie. Dziesiąta sztacheta w zależności od wyglądu obrazowała postać przyszłego męża 9chudy, krzywy, stary, smukły).

- PIES – młode panny częstowały smakołykami psa, tej, której poczęstunek chwycił w pierwszej kolejności spełniały się marzenia.

- LISTKI – w misce z wodą puszczano dwa listki. Jeden symbolizował dziewczynę, drugi chłopca. Jeśli się spotkały, para musiała stanąć na ślubnym kobiercu.

- KULKI Z CHLEBA – dziewczyny lepiły kulki z chleba, w których ukryły karteczki z imionami chłopców i wrzucały je do miski z wodą. Wybrankiem był ten, którego imię wypłynęło pierwsze.

CZĘŚĆ ZASADNICZA :

1. LANIE WOSKU – do dużej miski z wodą wlewamy przez dziurkę z klucza roztopiony wosk. Dzieci wykorzystując swoją fantazję zinterpretują kształt zastygniętego wosku. Będą to zawsze przygody, podróże , prezenty, wykonywany w przyszłości zawód. Wg tradycji: pies, kot lub dziecko oznaczało staropanieństwo, ptak lub mężczyzna oznaczał powodzenie wśród chłopców, gniazdko zapowiadało wesele.

2. TALERZYKI – pod trzy talerzyki wkładamy: obrączkę - wróży szybkie wesele, monetę – bogactwo, różaniec – zakon.

3. SERCA Z IMIONAMI – dziewczynki wbijają igłę w kartkę w kształcie serca zapisaną imionami chłopców a chłopcy mają serduszko z imionami dziewcząt. W ten sposób wróżą sobie imię ukochanego.

4. BUTY – wszyscy uczestnicy zabawy zdejmują jeden but i ustawiają je jeden za drugim rozpoczynając od przeciwległej ściany w kierunku drzwi. Gdy wszystkie pantofle są ustawione bierzemy ostatni i stawiamy przed pierwszym, aż jeden z nich przekroczy próg. Właścicielka bucika pierwsza wyjdzie za mąż.

5. JABŁKA – uczestnicy zabawy obierają jabłko. Powstałą w ten sposób obierzynę rzucają za siebie. Z kształtu w jaki się ułożą można odczytać pierwszą literę imienia przyszłego męża. Dawniej rzucano za siebie but. Jeśli upadł czubkiem w stronę drzwi – dziewczyna miała wyjść za mąż, jeśli nie to groziło jej staropanieństwo.

6. WRÓŻBY Z KAPELUSZA – dzieci losują z kapelusza karteczki z zapisanymi wcześniej wróżbami. Treść wróżb zależy od wychowawców, którzy dobrze znają swoich wychowanków, ich marzenia, oczekiwania.

SŁODKI POCZĘSTUNEK przygotowany np. przez rodziców.
ZABAWA TANECZNA przy muzyce dyskotekowej.

ZAKOŃCZENIE :
1. Sprzątanie sali..


TEMAT :,,Legenda o smoku wawelskim”.

CELE:
- rozwijanie umiejętności opowiadania,
- wdrażanie dzieci do zbiorowej inscenizacji,
- uświadomienie dzieciom, że kontakt ze sztuką jest źródłem
radości i odprężenia,
- ujawnianie ukrytych umiejętności, niwelowanie kompleksów,
- oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję,
- uczenie pokojowego rozwiązywania konfliktów.

FORMA : zbiorowa, grupowa.

METODA : zabawowa, słowna, drama.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE : części smoka, szary papier, gazety, korona, kielich z cukierkami, magnetofon, brystol, pisaki, kredki, nożyczki.

CZĘŚĆ WSTĘPNA :

1. Powitanie dzieci i zajęcie miejsc w kręgu.
2. Wspólne opowiadanie legendy o smoku wawelskim.

CZĘŚĆ ZASADNICZA :

1. Zajęcia plastyczne – wykonanie mieczy.
2. Pasowanie na rycerza przez wychowawcę przebranego za króla.
3. Złożenie części smoka z papieru.
4. Obłożenie smoka ,,kamieniami” wykonanymi z gazet zmiętych w kule co ma imitować jamę smoka.
5. Przekazywanie z rąk do rąk kielicha z cukierkami – czarodziejski napój, który ma dodać sił i odwagi rycerzom.
6. Wychowawca zamienia się w smoka – smok ten jest głodny, ale nie je ludzi, prosi o coś do jedzeni w zamian za księżniczkę schowaną w jamie. Dzieci pertraktują ze smokiem o uwolnienie dziewczyny.
7. Smok uwalnia księżniczkę – wychowawca znów staje się człowiekiem. Zadaje pytania: Jak udało się rycerzom – dzieciom uwolnić księżniczkę? Czy posłużyli się słowem czy siłą? Co zwyciężyło: mądrość czy siła? Jak wy rozwiązujecie swoje konflikty?
ZAKOŃCZENIE :
1. Omówienie zajęć.
2. Sprzątanie sali.

TEMAT : Wyścigi rzędów.

CELE:
- rozwijanie podstawowych cech motorycznych: szybkości, zwinności,
siły, wytrzymałości,
- wyrabianie umiejętności zespołowego współdziałania i współzawo-
dnictwa,
- wyrabianie dyscypliny w czasie zajęć.

FORMA : biegi, skoki, chwyty

METODA : zabawowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :piłki słupki, skakanki, obręcze, woreczki.

CZĘŚĆ WSTĘPNA :

1. Zbiórka dzieci w szeregu.
2. Zapoznanie dzieci z zasadami zabawy.
3. Podział na dwa rywalizujące z sobą zespoły.

CZĘŚĆ ZASADNICZA :

1. Toczenie piłki, chwyt, obiegnięcie słupka, bieg do następnego zawodnika’
2. Toczenie obręczy do słupka, bieg i podanie.
3. Bieg do słupka przy którym leży obręcz, wejście do jej wnętrza, bieg, przekazanie obręczy następnej osobie.
4. Bieg do słupka, wykonanie 5 skoków przez skakankę, bieg.
5. ,,Sadzenie ziemniaków”- bieg z 3 woreczkami i umiejscowienie ich w kółkach, obiegnięcie słupka, bieg; następny zawodnik zbiera woreczki,
okrąża słupek i biegnie do następnego zawodnika.
Po każdym wyścigu zespół, który wygra otrzymuje punkt.
Ogłoszenie wyników, nagrodzenie zwycięzców brawami.

ZAKOŃCZENIE :
1. Zbiórka w szeregu, omówienie zajęć.
2. Sprzątanie pomocy dydaktycznych.






TEMAT: Utrwalenie wiadomości o czasownikach
i rzeczownikach.

CELE: - utrwalenie wiadomości o poznanych częściach mowy,
- wdrażanie do współzawodnictwa, samodyscypliny,
- wyrabianie uczuć koleżeńskich,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespołach.
FORMA: zespołowa.

METODA: zabawowa, słowna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krzyżówka, koperty z czasownikami, koperty z rzeczownikami oraz rebusami, magnetofon, kaseta z bajką ,, O kocie w butach”,
kartki, długopisy, napisy: CZASOWNIKI, RZECZOWNIKI.

CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1. Przypomnienie wiadomości o czasownikach i rzeczownikach.
2. Podział dzieci na trzy zespoły.

CZĘŚĆ ZASADNICZA:

1. Wysłuchanie krótkiego fragmentu bajki ,, O kocie w butach” i wypisanie największej liczby usłyszanych czasowników.
2. Rozwiązanie krzyżówki z czasownikami.
3. Umieszczenie kartek z obrazkami odpowiednio do części mowy i umieszczenie ich pod napisami: CZASOWNIKI i RZECZOWNIKI.
4. Zabawa ruchowa przy muzyce: Gdy nauczyciel wymówi czasownik dzieci biegają, gdy rzeczownik dzieci stoją.
Wyrazy: sprzątać, kalosze, żaba, uczyć się, jeździć, Tomek, grać, piłka, mama, trawa, śpiewam, tramwaj, gwiżdże, krokus, gotujemy, ćwiczą, gimnastyka, żartujesz, miasto, Polak, rysować.

CZĘŚĆ KOŃCOWA:

1. Podsumowanie ilości zdobytych punktów.
2. Ogłoszenie zwycięskiego zespołu.
3. Rozdanie nagród.





TEMAT: ,, ŚWIĘTO GRUPY ”.

CELE:
- oddziaływanie na wyobraźnię dzieci,
- zachęcanie do czynnego spędzania wolnego czasu,
- kształtowanie postawy wiary we własne siły,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- podniesienie poczucia własnej wartości,
- wprowadzenie radosnego nastroju i dobrego samopoczucia dzieci,
- kształtowanie przyjaźni i koleżeństwa.

FORMA: zbiorowa.

METODA: zabawowa, słowna, praktyczna (rysowanie).

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
inscenizacja do przedstawienia wg opowiadania Heleny Bechlerowej pt, ,,Otwórz okienko”, kartki ozdobne, pisaki, pudełko, kartki z poleceniami, tort z ciasteczkami, magnetofon, taśma z nagraniem piosenki pt. ,,Jedzie pociąg z daleka”.

CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1. Przyjazd ,,pociągu” z dziećmi i śpiewanie piosenki pt. ,,Jedzie pociąg z daleka”. Zajęcie miejsc na krzesełkach ustawionych w półokręgu.
2. Powitanie dzieci i przybyłych gości.

CZĘŚĆ ZASADNICZA:

1. Obejrzenie przedstawienia przygotowanego przez wychowawczynie świetlicy pt. ,,Otwórz okienko” wg opowiadania Heleny Bechlerowej.

2. Zabawa ,,PREZENTY”:
Prowadząca rozdaje dzieciom kartki, które podpisują swoim

imieniem. Następnie zbiera je do pudełka i miesza.
Każde z dzieci losuje kartkę i rysuje prezent dla wylosowanej
osoby. Prowadzący zachęca dzieci, aby zastanowiły się co
koleżance czy koledze sprawiłoby największą przyjemność, jakie
ma marzenia, pragnienia.
Kartki wędrują z powrotem do pudełka. Następnie prowadząca
rozdaje je odpowiednim uczniom.

3. Zabawa ,,WĘDRUJĄCE PUDEŁKO”:
Dzieci stoją w kręgu. W czasie, gdy gra muzyka podają sobie
pudełko, gdy muzyka zostanie przerwana dziecko trzymające
pudełko losuje z niego karteczkę, na której wypisane jest
polecenie, które ma wykonać. Gdy to uczyni, zabawa trwa dalej. Przykładowe polecenia:
,,Policz od 10 do 1”, ,,Wymień pory roku”, ,,Wykonaj 10
przysiadów”, itd.

4. Wniesienie ,,TORTU”
Poczęstowanie gości i dzieci ciasteczkami, ukrytymi w torcie z bibuły.

CZĘŚĆ KOŃCOWA:

1. Podsumowanie zajęć – wypowiedzi dzieci.
2. Pożegnanie gości.




Aldona Respondek(Aldona_)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie