Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Świat wokół nas,czyli co słyszymy, widzimy i czujemy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2585 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam plan wynikowy opracowany dla grupy 4- latków. Pomaga on zaprezentować dzieciom bogactwo otaczającego nas świata i wskazać jakimi zmysłami go poznajemy. Plan opiera się na programie "ABC...program wychowania przedszkolnego XXI wieku".

ŚWIAT WOKÓŁ NAS, CZYLI CO SŁYSZYMY, WIDZIMY I CZUJEMY...

Plan wynikowy na 3 tygodnie, grupa 4 latki


Przewidywane osiągnięcia:
  • Dziecko uświadomi sobie różnorodność otaczających nas dźwięków i kolorów
  • Dziecko samodzielnie wykona instrument
  • Dziecko pozna nazwy i wygląd wybranych instrumentów
  • Dziecko wyrazi swoje doznania i emocje w pracach plastycznych
  • Dziecko pozna i utrwali podstawowe kolory, nauczy się nimi operować
  • Dziecko doświadczy różnorodnych doznań związane z innymi zmysłami takimi jak smak, dotyk
  • Dziecko określi swoje uczucia i emocje

Lp.

Sytuacje edukacyjne

Zamierzone efekty

Uwagi

I.

Tworzymy kącik muzyczny
1.Rozmowa połączona z działaniem „Tworzymy kącik muzyczny”

2.Zestaw zabaw ruchowych nr 14

3.Zabawa naśladowcza „Ulubiony instrument”

4.Zabawa dydaktyczna „Jaki instrument zniknął?”

5.Zabawa słuchowo- ruchowa „Magiczny bębenek”


Dziecko:

  • Pozna nazwy instrumentów zgromadzonych w kąciku i zapozna się z techniką gry
  • Udoskonali swoją zwinność i zręczność oraz wytrzymałość
  • Będzie naśladowało grę na ulubionym instrumencie
  • Odgadnie jakiego instrumentu brakuje, poda jego poprawną nazwę
  • Zareaguje na przerwę w muzyce przybierając dowolną pozę ciała

II.

Malowanie muzyki
1.Zabawa graficzna „Rysowane piosenki”

2.Malowanie farbami zainspirowane utworem instrumentalnym „Deszczyk”

3.Zabawa grafomotoryczna „Parasol”

4.Rozwiązywanie zagadek słuchowych „Jaki to instrument?”


Dziecko:

  • Odtworzy prosty wzór palcem w powietrzu, na dywanie oraz kredką na dużej kartce
  • Wykona dowolny obrazek pod wpływem muzyki, opowie o nim
  • Będzie rysowało po wzorze palcem, a następnie kredką
  • Rozpozna po dźwięku instrument, wskaże go wśród innych i poda jego prawidłową nazwę

III.

Dźwięki wokół nas...
1.Zabawa matematyczna na podstawie obrazków „Przeciwieństwa”

2.Improwizacje muzyczne „Szukamy dźwięków”


3.Zestaw zabaw ruchowych nr 14

4.Zabawa graficzna „Połącz w pary”

5.Zabawa słuchowa „Kto to mówi?”


Dziecko:

  • Poda poprawne przeciwieństwa na podstawie obrazków, np. smutny- wesoły, duży- mały, brudny- czysty, chudy- gruby itd.

  • rozpozna i nazwie dźwięki odtworzone z płyty, zachowa ciszę podczas słuchania
  • zachowa prawidłową postawę podczas ćwiczeń
  • połączy w pary przedmioty tej samej wielkości i kształtu
  • rozpozna głos kolego i poda jego imię

IV.
Przedszkolny koncert
1.Zaczarowane instrumenty- wykonanie instrumentu z kubeczka po jogurcie lub z metalowej puszki

2.Przedszkolny koncert „Gramy na naszych instrumentach”

3.Zabawa ortofoniczna na podstawie wiersza J. Tuwima „O Panu Tralalińskim”

4.Praca z papieru Myszka Tralaliszka

5.Nauka piosenki „Piosenka o instrumentach”


Dziecko:

  • wykona instrument i uzyska odpowiedni dźwięk eksperymentując poprzez wsypywanie kaszy, grochu itp.
  • Zagra na własnoręcznie wykonanym instrumencie, powtórzy prosty rytm
  • Rozwinie i usprawni narządy mowy, dostrzeże elementy humorystyczne w wierszu
  • Złoży papier wg instrukcji słownej, ozdobi go wg własnego pomysłu
  • Pozna słowa i melodię piosenki, zaśpiewa ją z całą grupą













Płyta „Moje 6 lat”

V.
Cicho- głośno...
1.Zabawa muzyczno- ruchowa „Cicho- głośno“

2.Zestaw zabaw ruchowych nr 14

3.Zabawa graficzna „Rysowanie po śladach”

4.Zabawa badawcza „Tuba”

5.Zabawa słowno- ruchowa „Piłka w kole”


Dziecko:

  • Zaśpiewa i powie cicho i głośno, zrozumie różnice między przeciwstawnymi pojęciami
  • Prawidłowo i dokładnie wykona wszystkie ćwiczenia
  • Narysuje po śladzie proste wzory kredką, ołówkiem i pisakiem
  • Wykona z papieru tubę i sprawdzi jej działanie
  • Rzuci piłkę do kolegi i powie wyraźnie jego imię

VI.
Dzień czerwony
Dzieci i nauczycielka ubrani na czerwono

1.Wpólne ozdabianie sali czerwonymi elementami

2.Zabawa dydaktyczna „Co jest czerwone?”- wymień i pokaż

3.Słuchanie wiersza B. Czarnik „Czerwony”

4.Zestaw zabaw ruchowych nr 14

5.Wycinanie dowolnych form z czerwonego papieru


Dziecko:

  • Pomoże nauczycielce umieścić w sali czerwone elementy, zgromadzi przedmioty i ubrania w czerwonym kolorze
  • Prawidłowo wskazuje i nazywa kolor czerwony
  • Wysłucha uważnie wiersza i powtórzy go z nauczycielką
  • Zachowa bezpieczeństwo podczas ćwiczeń, sprawnie się przebiera
  • Prawidłowo i bezpiecznie posługuje się nożyczkami
Nauczycielka włącza rodziców w zabawę. Każdego dnia dziecko ma dużo elementów w danym kolorze.



„Świat przedszkolaka”

VII.

Dzień zielony
Dzieci i nauczycielka ubrani na zielono

1.Zmiana kolorystyki sali na zielony

2.Nauka piosenki „Kółko- kreska...”

3.Słuchanie wiersza B. Czarnik „Zielony”

4.Malowanie zieloną farbą „Wiosenne listki”

5.Doświadczenia z kolorami po wysłuchaniu opowiadania H. Zdzitowieckiej „Trzy farby Piotrusia”


Dziecko:

  • Chętnie pomoże nauczycielce w dekoracji sali, wprowadzi własne pomysły
  • Pozna nową piosenkę, narysuje wg zawartej tam instrukcji pieska
  • Pozna treść wiersza, wymieni zielone warzywa i owoce oraz inne znane elementy
  • Prawidłowo posłuży się pędzlem i farbą, odtworzy różnorodne kształty liści
  • Dowie się jak powstaje zielony i fioletowy kolor, weźmie czynny udział w zabawie





Płyta „Margolcia”





H. Kruk s.192

VIII.

Dzień żółty
Dzieci i nauczycielka ubrani na żółto

1.Ozdabiamy salę na żółto zainspirowane wierszem B. Czarnik „Żółty”

2.Zagadki rysunkowe „Zgadnij co narysowałam?”

3.Zabawa matematyczna „Kolorowe wzorki”

4.Lepienie dowolnej formy płaskiej z żółtej masy solnej lub plasteliny zainspirowane wierszem A. Kamieńskiej „Plastelina”

5.Zestaw zabaw ruchowych nr 14


Dziecko:

  • Wysłucha wiersza i weźmie aktywny udział w dekorowaniu sali żółtymi elementami
  • Odgadnie treść rysunku wykonanego w powietrzu ręką przez nauczycielkę lub kolegę
  • Ułoży wzory z figur geometrycznych, nazwie koło i zachowa przedstawiony rytm
  • wykona dowolną płaskorzeźbę usprawni dłoń i palce
  • będzie współpracowało z partnerem











IX.

Dzień niebieski
Dzieci i nauczycielka ubrano na niebiesko

1.Zabawa dydaktyczna „Zaczarowane kolory”

2.Stemplowanie niebieską farbą za pomocą gąbki „Chmury”

3.Rysowanie kredkami piosenki „Kółko- kreska”

4.Ćwiczeniz oddechowe „Wiatr goni chmury”


Dziecko:

  • odnajdzie w sali przedmioty wg wylosowanej kartki, prawidłowo nazwie dany kolor
  • pozna nową technikę plastyczną, posprząta swoje miejsce pracy
  • zilustruje kredkami świecowymi prostymi figurami treść piosenki
  • rozwinie pojemność płuc i usprawni narządy oddechowe

X.


Dzień czarno- biały
Dzieci i nauczycielka na biało- czarno

1.Rozmowa nt. „Czy potrzebne są kolory?”

2.Zestaw zabaw ruchowych nr 14

3.Wykonanie z białej i czarnej krepy dowolnych ubrań- pokaz mody

4.Zabawa słowna „Echo wyrazowe”

5.Zabawa ruchowa „Kolory”



Dziecko:

  • wypowie się na podany temat, uważnie wysłucha wypowiedzi kolegów
  • wzmocni swoją wytrzymałość i sprawność fizyczną, poćwiczy orientację w przestrzeni
  • rozwinie swoją pomysłowość i wyobraźnię, zaprezentuje swoje ubranie
  • powtórzy dokładnie i wyraźnie słowo usłyszane od kolegi
  • pozna i będzie przestrzegało zasady gry

XI.

Co jest zimne a co ciepłe
1.Zabawa ruchowa „Ciepło- zimno”

2.Zestaw zabaw ruchowych nr 15

3.Doświadczenia z lodem

4.Słuchanie opowiadania „ Król Piecuch XII”

5.Zabawa dydaktyczna „Ubranie na zimę i na lato”

Dziecko:

  • odszuka schowany przedmiot kierując się słowną instrukcją kolegów i nauczycielki
  • pozna nowe zabawy i ćwiczenia
  • wykona proste doświadczenia, zaobserwuje powstałe zmiany i wyciągnie wnioski
  • posegreguje i przyporządkuje obrazki do odpowiednich plansz (zima- lato)

XII.

Słodko- gorzko
1.Zabawa badawcza „Słodko- gorzko”

2.Lepienie z masy solnej „Ciastka i ciasteczka”

3.Słuchanie piosenki „Najłatwiejsze ciasto w świecie”

4.Zabawa pantomimiczna „Pokaż jak...”

5.Słuchanie fragmentów książki „Ciapek uczy się liczyć”- utrwalenie liczebników 1, 2, 3, 4


Dziecko:

  • posmakuje różne potrawy i opowie o swoich odczuciach, prawidłowo użyje zwrotów „słodki- gorzki”
  • ulepi z masy solnej różnorodne kształty, usprawni manualnie dłoń i palce
  • pozna nową piosenkę i zawarty w niej przepis na ciasto, opowie jakie ciasta piecze mama
  • użyje pozawerbalnych środków przekazu: gest, ruch, mimika
  • poprawnie użyje liczebniki główne w zakresie 4

XIII.

Jaki mam dziś humor
1.Zabawa matematyczna na podstawie wiersza K. Pokorskiej „Większy”

2.Kącik „Wesołości i Śmieszności”

3.Zestaw zabaw ruchowych nr 15

4.Zabawa rysunkowa „Rysunek w parach”

5.Inscenizacja wiersza D. Geller „Zły humorek”


Dziecko:

  • wysłucha uważnie wiersza, prawidłowo użyje określeń „mniejszy- większy” i nazwie zwierzęta: słoń, koń, pies, kot, mysz
  • w nowym kąciku pokaże zabawne miny, kroki gesty, opowie zabawną historyjkę itp.
  • Poćwiczy i usprawni mięśnie twarzy poprzez wesołe i smutne miny
  • wykona wspólnie z kolegą rysunek na podany temat
  • pozna sposoby na pokonanie złego humoru










Przewodnik cz.5 „Wesoła...” s.34

XIV.

Co lubimy ,a co nie
1.Zabawa pantomimiczna „Co lubię robić, a co nie”

2.Zabawa ruchowa przy piosence „Piłka Oli”

3.Zabawa ortofoniczna na podstawie rymowanki „Ogródek Oli”

4.Zabawa integracyjna „Powiedz mi coś miłego...”

5.Zabawa graficzna „Wesołe i smutne buzie”


Dziecko:

  • przedstawi za pomocą gestu i ruchu swoje ulubione i nie ulubione czynności i zajęcia
  • pozna słowa i melodię piosenki, przedstawi dowolnym ruchem jej treść
  • usprawni swoją wymowę, dowie się co to jest rymowanka
  • powie samodzielni kilka miłych słów do wybranego kolegi lub nauczycielki
  • wyrazi za pomocą symboli uczucie: wesoło- smutno


Przewodnik cz.1„Wesoła...”s.112

i płyta

Przewodnik cz.1„Wesoła...”s.90

XV.

Wesoła zabawa
1.Zabawa taneczna przy piosence „Wesoło nam”

2.Zestaw zabaw ruchowych nr 15

3.Wesołe „Stworki- potworki”- praca dowolną techniką

4.Zabawa słuchowa „Idź za głosem”

5.Zabawa z lustrem „Zabawne miny”


Dziecko:

  • zaimprowizuje dowolny taniec przy nowej piosence, wyrazi swoje emocje
  • poprawnie i bezpiecznie wykona ćwiczenia, zrozumie niewerbalne sygnały
  • wykona pracę dowolną techniką, wykorzysta dostępne tworzywo
  • usprawni narząd słuchu, zlokalizuje źródło głosu, udoskonali orientację w przestrzeni

Przewodnik „Wesoła...”cz.1 s.104



WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

  1. Włączenie rodziców do aktywnego udziału w zorganizowaniu „Kolorowych dni”
  2. Zorganizowanie spotkania z logopedą
  3. Wspólne rozwiązywanie na bieżąco zaistniałych problemów wychowawczych
  4. Indywidualne rozmowy podczas „drzwi otwartych”

opracowała B. Kwiatkowska



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie