Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Andrzejkowe wróżby - już wielki czas

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5030 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Każdego roku w klasach I – III organizuję wspólne andrzejki, często z nauczycielkami i wychowankami przedszkola, co wzmacnia integrację społeczności klas młodszych i dzieci przedszkolnych. Na potrzeby mojej klasy oraz współpracy z innymi nauczycielami opracowałam poniższy scenariusz zajęć.

Cele ogólne:
  • kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych;
  • rozwijanie wyobraźni, czerpanie radości ze wspólnej zabawy;
  • integracja w grupie.
Cele szczegółowe:
  • zapoznanie dzieci z wybranymi wróżbami andrzejkowymi;
  • współpraca w grupie;
  • wspólne odkrywanie i przeżywanie zabawy;
  • poszerzanie horyzontów myślowych.
Cele operacyjne:
Uczeń:
  • rozumie znaczenie kultywowania tradycji i zwyczajów ludowych;
  • potrafi recytować krotki wiersz z pamięci;
  • potrafi zintegrować się z grupą;
  • umie zinterpretować ruchem piosenkę;
  • aktywnie i zgodnie uczestniczy w zabawie grupowej;
  • czerpie radość ze wspólnej zabawy.
Metody:
  • słowna;
  • zabawowa:
  • praktycznego działania;
  • drama.
Formy aktywności:
  • zbiorowa jednolita;
  • praca w grupach zróżnicowana;
  • indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne: strój czarnoksiężnika, magnetofon, kaseta z nagraniem łowickiej melodii ludowej oraz piosenkami zespołu „Fasolki”, gwiazdki z wróżbą, kubek z liczmanami, lista z literami i odpowiadającymi im wróżbami, skakanka, talerzyki, kartka papieru, 2 bilety, pierścionek, liść laurowy, cukierek, serduszko, klucze, parafina, miska z zimną wodą, kubeczek, 2 serca z imionami, szpilki, karta pracy, szczotka, baloniki z papieru w dwóch kolorach /czerwony, zielony/, opakowanie po lekarstwie, nożyczki, długopis, płyta CD, materiały plastyczne: kredki świecowe, wycinanki, bibuła, plastelina.

Przebieg zajęć andrzejkowych

WPROWADZENIE DO TEMATU

Nauczyciel przebrany za czarnoksiężnika wprowadza dzieci w świat wróżb i czarów:
Wśród wielu zwyczajów ludowych znanych od dawna był andrzejkowy wieczór wróżb, organizowany w wigilię Świętego Andrzeja. Ten dzień magiczny i tajemniczy. Św. Andrzej był patronem młodych panien, które w listopadowy wieczór z wróżb chciały się dowiedzieć, co je czeka w przyszłości. Młodzi chłopcy gromadzili się na podobne wróżby w wigilię Świętej Katarzyny. Z czasem „Katarzynkowe” wróżby zanikły a tradycja andrzejek pozostała do dziś.
Najciekawiej było na wsi. Młode dziewczyny zaglądały do studni i wypowiadały swoje życzenie. Jeśli echo odpowiedziało, to życzenie miało się spełnić. Inną wróżbą było odliczanie sztachet w płocie. Dziesiąta sztacheta miała wywróżyć jaki będzie ukochany – gruby, chudy, krzywy czy stary.
Podczas wróżenia śpiewano taką piosenkę:

Andrzeju, Andrzeju
dziewcząt dobrodzieju
łaskę swoją okaż
najmilszego pokaż.

Następnie nauczyciel uczy dzieci wierszyka na pamięć i zwraca ich uwagę na poszczególne „miejsca” w sali - kolejne „komnaty” wróżb. Przy dźwiękach muzyki zaprasza wszystkich do zabawy.

CZĘŚĆ GŁÓWNA ZAJĘĆ
  1. Wróżby i zabawy
    1. Zabawa integrująca „Dwa Michały” /wspólna zabawa/ – zabawa w parach /uczeń i przedszkolak lub uczeń - uczeń/, oparta na wierszyku J. Tuwima i łowickiej melodii ludowej.
      Nauczyciel pokazuje dzieciom, jakie ruchy wykonywać podczas tańca: tupnięcie nogą prawą, tupnięcie nogą lewą, 4 uderzenia na przemian prawą i lewą dłonią o swoje uda, klaśnięcie oburącz o dłonie partnera.
    2. Nauczyciel dzieli dzieci na grupy/ jeżeli zajęcia mają miejsce w przedszkolu, w danej grupie powinni znajdować się uczniowie, którzy będą pomagać przedszkolakom/ i zaprasza do poszczególnych komnat. Po zakończeniu wróżby w danej komnacie, dzieci przechodzą do kolejnych stolików – komnat wróżb.
      Nauczyciel – czarnoksiężnik zaprasza dzieci do komnat:– Nadszedł czas wróżb!

      KOMNATA 1 - Wróżba z gwiazdkami
      Na stoliku są rozłożone gwiazdki / 10 sztuk/. Do każdej gwiazdki pod spodem przyklejona jest karteczka z wróżbą. Dziecko bierze gwiazdkę i odczytuje na głos wróżbę /jeżeli nie potrafi czytać, robi to nauczyciel lub inny uczeń/.

      KOMNATA 2 - Wróżba z liczmanami /mogą być szpilki lub małe wykałaczki/
      Potrzebnych jest 7 lub 13 liczmanów. Dziecko wkłada je do kubka, potrząsa, a następnie wysypuje na stolik przykryty obrusem. Następnie odczytuje, jakie litery zostały utworzone przez rozsypane zapałki. Z wcześniej przygotowanej listy uczeń odczytuje znaczenie litery, np.:
      E – przejściowe kłopoty
      H – rozszyfrowanie tajemnicy
      L – odwiedziny cioci
      M – choroba z wysypką
      N – kłopoty w nauce
      T – pomoc przyjaciół
      W– plotki
      V – wizyta u dentysty
      X – wyjątkowo korzystna propozycja

      KOMNATA 3 - Wróżba ze skakanką
      Dziecko skacze przez skakankę, recytując abecadło/gdy nie zna alfabetu, robi to nauczyciel lub inny uczeń/. Litera, na której się "skusi", oznacza, że imię przyszłej żony lub męża będzie się zaczynało od tej litery.

      KOMNATA 4 - Wróżba z talerzykami
      Należy przygotować nieparzystą liczbę talerzy i przykryć nimi różne drobne przedmioty. Każde z dzieci podchodzi po kolei i podnosi jeden talerzyk. Pomiędzy kolejnymi wróżbami nauczyciel lub uczeń „tasuje” talerzyki, i tak:
      • papier – zrobisz karierę naukową,
      • bilet – czeka cię podroż,
      • pieniążek – czeka cię bogactwo,
      • liść laurowy – czeka cię sława,
      • cukierek – będziesz mieć cudowne życie,
      • serce – zakochasz się,
      • klucze – w najbliższym czasie przeprowadzisz się.
      KOMNATA 5 – Lanie wosku
      Nauczyciel przygotowuje rozpuszczony wosk w rondelku, miskę z zimna wodą i klucz. Wypowiada zaklęcie: "Oj dadarze, oj babarze, niechaj przyszłość się ukarze. Czary, mary, wosku lanie, co ma stać się, niech się stanie".
      Dzieci kolejno podchodzą i w obecności nauczyciela leją wosk z małego kubeczka przez dziurkę od klucza do zimnej wody. Czekają chwilę, aż zastygnie, wyjmują zastygnięty wosk. Oglądają, jaki cień rzuca na ścianę kształt wosku i domyślają się, co to może oznaczać, np. serce – miłość, chmura – podróże, samochód – podróż, ryba – zdrowie, kwiat – szczęście, itp.

      KOMNATA 6 – Przekłute serce
      Nauczyciel wcześniej przygotowuje 2 serca z imionami dziewcząt i chłopców oraz dwie szpilki. Dziewczynki przekłuwają serce z imionami chłopców, a chłopcy z imionami dziewczynek/ imiona napisane są na odwrotnej stronie/.

      KOMNATA 7 - Jaki zawód?
      Dzieci wyciągają spod papierowych talerzy lub obrusa ukryte przedmioty symbolizujące przyszłe ich zawody /lekarstwo - farmaceuta, lekarz, kreda - nauczyciel, pieniądze – bankier, nożyczki – krawcowa, długopis – pisarz, płyta CD – piosenkarz, bilet - podróżnik/.
ZABAWY KOŃCZĄCE ZAJĘCIA

Ozdabianie klucza
Każde dziecko dostaje kartę pracy z narysowanym kluczem. Do ozdabiania wykorzystuje przygotowany materiał plastyczny: kredki świecowe, wycinanki, bibułę, plastelinę. Skończoną pracę wywiesza na tablicy.

Wróżba z butami / wspólna zabawa/
Na polecenie nauczyciela każde dziecko zdejmuje z nogi but i ustawia w kolejności jeden za drugim od najdalszego kąta sali tak, aby nosek buta dotykał pięty buta stojącego przed nim. Ten but, który pierwszy wyjdzie za drzwi, wróży jego właścicielowi rychłe zamążpójście lub szybkie opuszczenie stanu kawalerskiego w przyszłości. Zabawa taneczna ze szczotką /wspólna zabawa przy muzyce/
Dzieci /pojedynczo/ tańczą przy muzyce zespołu „Fasolki”. Na sygnał nauczyciela dobierają się w pary. Osoba która nie ma pary, tańczy ze szczotką. Na sygnał nauczyciela znów dzieci tańczą pojedynczo /kilka razy powtarzamy sytuację/.

PODSUMOWANIE
Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta dzieci, jakie poznały wróżby andrzejkowe i która z nich najbardziej im się podobała. Po swobodnych wypowiedziach dzieci nauczyciel prosi, aby każde dziecko przymocowało do tablicy magnetycznej balonik o odpowiednim kolorze:
  • Czerwony : ZABAWA BYŁA BARDZO UDANA
  • Zielony : ZABAWA BYŁA NIEUDANA
Ewaluacja zajęć
  1. Każde dziecko rysuje odpowiednio na swoim przypiętym baloniku uśmiechniętą lub smutną buzię, co jest obrazem jego zadowolenia lub niezadowolenia z zabawy.
  2. Zachęcenie dzieci do wróżenia w domu z rodzicami.
LITERATURA
  1. Kamocki I. „Od andrzejek do dożynek” 1986
  2. Scenariusze zajęć dziennych, kl. II, sem. I, cz.2 Wydawnictwo Nowa Era
  3. Krzywobłocka B. „Stare i nowe obyczaje”
  4. Wojciech Śliwerski - "Andrzejki i wróżby", Kraków 1996.
  5. B., A. Podgórscy „Andrzejkowe wróżby” 1999
Opracowała: mgr Grażyna Sujewicz (nauczanie początkowe)
Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie