Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Radość tworzenia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3464 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Moje zainteresowania plastyką, poczucie realizacji własnych zamierzeń w pracy z dziećmi, a także duże zaangażowanie uczniów w działalność kółka plastycznego, skłoniły mnie do opracowania własnego programu autorskiego na bazie doświadczeń wyniesionych z dotychczasowej pracy.

Podczas tworzenia programu autorskiego korzystałam z wiedzy i pomocy pani metodyk z CEN-u w Bydgoszczy.
Mój program opracowany jest z myślą o wszystkich dzieciach chętnych do udziału w zajęciach kółka plastycznego. Ma on za zadanie stymulować do kreatywności, zarówno manualnej jak i percepcyjnej, ucznia, pozwalać niekiedy słabszym w nauce dzieciom, odnieść sukces, zostać dostrzeżonym również przez rówieśników, kształtować zdolność do działania samodzielnego i w grupie, dostarczać bodźców do myślenia, uczyć umiejętności planowania swojej twórczości, ustosunkowywania się do pracy własnej i cudzej, wyrażania uzasadnionej, obiektywnej opinii na ich temat.CELE PROGRAMU
Głównym celem zajęć kółka plastycznego jest rozwijanie zdolności plastycznych dzieci. Dzięki udziałowi w zajęciach mają one posiąść umiejętność przedstawiania swoich pomysłów i wyrażania swoich uczuć w tworzeniu prac plastycznych różnymi technikami.
Cele programu:
  • pogłębienie znajomości technik plastycznych
  • kształcenie poczucia smaku poprzez umiejętne dobieranie kolorów, tworzenie
kompozycji

  • kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy, kreatywnego przetwarzania
form, materiałów,
  • zainteresowanie dzieci sztuką rozumianą jako twórczość plastyczna, kształcenie umiejętności obiektywnej, uzasadnionej oceny pracy własnej i cudzej,
  • pobudzanie pomysłowości, inicjatywy,
  • przełamywanie oporów przed stosowaniem niekonwencjonalnych metod i form
pracy, przed przedstawianiem w niekonwencjonalny sposób zjawisk, przeżyć,
nastrojów,
  • kształtowanie umiejętności spontanicznego wyrażania uczuć, emocji, przeżyć w
twórczości plastycznej,
  • dodawanie odwagi w pokonywaniu trudności podczas wykonywania prac
plastycznych, przełamywanie nieśmiałości, stwarzanie warunków i możliwości do
przeżywania przez dziecko sukcesów,
  • pobudzenie wyobraźni ucznia, skłanianie do myślenia nad własną i cudzą pracą
  • tworzenie motywacji do dalszego rozwijania swoich umiejętności,
  • wyszukiwanie uczniów wybitnie utalentowanych,
  • wdrażanie do uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły, miasta i regionu poprzez
zwiedzanie wystaw, spotkania z artystami oraz udział w konkursach plastycznych,
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie, poprzez wspólne przygotowywanie i
realizację zadań
  • stwarzanie radosnej atmosfery swobody twórczej


METODY


- pokaz
- rozmowa,
- praca z książką (albumy obrazujące sztukę, podające przykłady rozwiązań malarskich),
- obserwacja,
- eksperyment,
- wycieczka,
- metoda problemowa,
- ćwiczenia,
- metody praktycznego działania (projektowanie, kopiowanie, modelowanie)



TECHNIKI


- malowanie (pędzlem, farbami akwarelowymi, plakatowymi, patyczkiem, ,,mokre na mokrym”, na szkle, na kaszy, plasteliną, kisielem, piórkiem i tuszem, tempowanie, spryskiwanie farbą),
- bronowanie i czesanie gęstej farby,
- rysowanie (różnymi kredkami, pisakami, świeczką, kredą na betonowym podłożu, patykiem w piasku),
- szkicowanie (ołówkiem, węglem),
- odbijanki (stemplowanie warzywami, odbijanie materiałem, odbijanie wzorów monet - frotage),
- skrobanie - farby, w wosku,
- rozcieranie opiłków kredek ołówkowych,
- naklejanki (collage, listkami, kawałkami gazet, kolorowym papierem, tkaninami itp.),
- rzeźbienie w mydle,
- praca w programie Paint,



FORMY PRACY

- indywidualna, zbiorowa, grupowa


ŚRODKI DYDAKTYCZNE

- opisane w tabeli przy każdym temacie

PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW
Zadania:
· tworzenie prac plastycznych
· eksponowanie własnych wytworów na wystawach, gazetce kółka plastycznego,
· wykonywanie prac na konkursy plastyczne organizowane przez szkołę i poza nią,
· włączanie się w akcje organizowane w szkole, poprzez udział w tworzeniu ich oprawy plastycznej,
· własne niekonwencjonalne działania plastyczne,

W pracy kółka plastycznego uwzględniać można prace w plenerze, wycieczki, zwiedzanie wystaw, pracowni artystów, tworzenie projektów z zastosowaniem komputera np. praca w programie Paint. Nauczyciel prowadzący zajęcia, który w wyczuwalny dla dzieci sposób traktuje twórczość plastyczną również jako swoją pasję w znacznie większym stopniu będzie zachęcać i motywować dzieci do rozwijania ich zainteresowań, doceni też każdy, nawet drobny sukces dziecka, pozwoli nawet tym nieśmiałym „rozwinąć skrzydła" i ukazać drzemiące w nich talenty. Wiele dzieci poprawi swoją sprawność manualną, ośmieli się wyrażać swoje opinie, uzasadniać je, nabędzie umiejętności pracy w grupie, „wyostrzy” swoją wrażliwość na piękno otaczającego świata, rozbudzi swoją wyobraźnię, nauczy się radzenia sobie z pewnymi problemami, które po prostu przestaną nimi być, a przekształcą się w radosną możliwość tworzenia.

TEMATYKA ZAJĘĆ

Klasa I

Temat

Zadania do wykonania

Techniki

Uwagi

l. Wspomnienia z wakacji
Obrazek w ramce


Przedstawienie postaci w ruchu
Projektowanie ramki do obrazka


Rysowanie kredkami ołówkowymi
Oklejanie kawałkami kolorowego papieru.


Kredki ołówkowe, kawałki kolorowego papieru


2. Jak wygląda moje imię?


Rozróżnianie barw podstawowych i ich pochodnych


Malowanie akwarelą na mokrym papierze „mokre na mokrym"


Słoiczki do mieszania barw podstawowych


3. Nowa przygoda Smerfetki


Przedstawienie układami linii bohatera filmowego w nowej sytuacji


Rysowanie piórkiem i tuszem.


Piórka, tusz, kolorowe kartki papieru


4. Las jesienią


Wyróżnianie i określanie temperatury barw


Malowanie farbami plakatowymi


Zajęcia mogą być poprzedzone wycieczką


5. Nadejście jesieni


Przedstawienie i wyrażenie układem płaszczyzn nastroju zjawiska przyrodniczego


Wydzieranka


Kolorowy papier, klej


6. Pomagam tacie naprawić pralkę (telewizor, odkurzacz)


Rysunkowe przedstawianie postaci ludzkiej we wspólnej akcji z zastosowaniem wycinków z gazet


Rysowanie i naklejanie wycinków z gazet


Dzieci przygotowują wycinki z gazet przedstawiające sprzęt AGD


7. Projekt tkaniny zasłonowej do własnego pokoju


Opracowanie kompozycji rytmicznej środkami graficznymi


Stemplowanie ziemniakiem.


Przygotowane połówki ziemniaków i nożyki


8. Jesienny skrzat


Stosowanie różnych rodzajów faktur w pracy plastycznej


Wyklejanie zasuszonymi listkami


Dzieci przygotowują ususzone liście


9. Jesienny bukiet


Tworzenie kompozycji


Odbijanie farby pomalowanymi listkami


Dzieci przygotowują ususzone liście


10. Mój sen


Przedstawienie układem płaszczyzn zjawiska fantastycznego


Collage z wycinków z gazet


Zgromadzone, kolorowe gazety


11. Przygoda Kubusia
Puchatka


Przedstawienie układem linii bohatera bajkowego


Malowanie patyczkiem i farbami


Patyczki, farby


12. Zimowe zabawy

Rozbielanie kolorów

Malowanie farbami i pastą do zębów

Biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb

13. Za oknami zima

Przedstawianie nastroju

Rysowanie świeczką, malowanie farbami

Świeczka, farby

14. Miasto zimą

Przedstawianie nastroju

Malowanie farbami, rozpryskiwanie farby, naklejanie waty

Szczoteczki do zębów pozwolą rozpryskiwać białą farbę

15.Bożonarodzeniowe drzewko

Zastosowanie symetrii w pracy plastycznej

Cięcie i oklejanie kolorowego papieru

Lusterka
Drzewko wycinają dzieci po zgięciu kartki

16. Nowy Rok

Przedstawianie układem linii obchodów uroczystości

Wydrapywanka

Na poprzednich zajęciach przygotowuje się pomalowaną, czarną farbą lub tuszem kartkę z barwnymi plamami

17. Maska karnawałowa

Projektowanie maski karnawałowej

Wyklejanie skrawkami materiału

Skrawki materiału

18. Zwierzę z Zoo

Zastosowanie układu jednobarwnych płaszczyzn

Wyklejanka z pociętych kawałków papieru

Białe kawałki papieru na czarnym tle

19. Lecimy w kosmos

Wykonanie projektu rakiety kosmicznej

Wyklejanka z zastosowaniem kawałków folii aluminiowej

Folia aluminiowa, czarna kartka

20. Mój obraz

Rozbielanie farb, zastosowanie symetrii w pracy plastycznej

Malowanie farbami i pastą do zębów

Biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb

21. Nadchodzi wiosna

Malowanie z zamkniętymi oczami

Malowanie farbami, palcami.

Dzieci przynoszą opaski na oczy albo składają obietnicę, że będą malować z zamkniętymi oczami

22. Wiosenny bukiet

Rysowanie stopą

Rysowanie pisakami

Pisaki

23. Droga w lesie

Przedstawianie wymiaru w pracy plastycznej

Rysowanie kredkami

Kredki

24. Moja wymarzona zabawka

Zastosowanie technik fakturowych

Frotage (pocieranie monet kredką).

Dzieci przynoszą monety

25. Wielkanocna pisanka

Tworzenie kompozycji

Cięcie i naklejanie papieru

Nauczyciel przygotowuje szablon pisanki

26. Dziwny, bajkowy świat

Zastosowanie kontrastu kolorów

Naklejanki z jednobarwnego papieru

Kawałki kolorowego papieru

27. Kwiecista łąka

Poznawanie sposobów malowania pędzlem

Malowanie pędzlem na różne sposoby

Farby

28. Lot ptaków w obłokach

Przedstawianie ruchu za pomocą linii
Bronowanie i czesanie gęstej farby


Do bronowania i czesania gęstej farby używamy zapałek albo starego grzebienia

29. Barwne motyle


Zastosowanie symetrii w pracy plastycznej, zapoznanie z pojęciem symetrii

Naklejanie zmiętych kawałków krepy


Motyla wycinamy po narysowaniu na zgiętej kartce tyko jednej strony jego ciała
30. Serwetka dla mamy

Zapoznanie z pojęciem osi symetrii

Składanie cięcie kolorowego papieru

Kolorowy papier, nożyczki, klej, kartka, na którą nakleimy pracę
31. Ślady dłoni

Zapoznanie ze sztuką prehistoryczną
Malowanie farbami, rysowanie kredkami

Dzieci używają swoich dłoni, pracę plastyczną poprzedzamy oglądaniem ilustracji obrazujących sztukę prehistoryczną

32. Portret dziecka
Proporcjonalne przedstawianie postaci
Rysowanie węglem
Węgiel

33. Dzień Dziecka

Projektowanie znaczka pocztowego

Rysowanie kredkami świecowymi

Dzieci wykonują brzegi pracy na wzór obrzeża znaczka pocztowego

34. Gdzie chciałbym, chciałabym pojechać na wakacje?

Przedstawianie układem płaszczyzn nastroju przed wakacjami
Collage z wykorzystaniem zdjęć
Dzieci przygotowują swoje zdjęcie lub zdjęcia całej swojej rodziny

35. Wakacyjne pejzaże

Zapoznanie z pojęciem perspektywy
Rozcieranie opiłków kredek ołówkowych

Temperówki, kredki ołówkowe

36. W „Klockowie"

Tworzenie obiektów i postaci z wyciętych figur geometrycznych

Naklejanie wyciętych figur geometrycznych

Kolorowy papier, nożyczki, klej

37. Udział w wystawach organizowanych przez Szubiński Dom Kultury



38. Zapraszanie na zajęcia miejscowych artystów plastyków





Klasa II

Temat

Zadania do wykonania

Techniki

Uwagi

l. Piłkarze na boisku

Proporcjonalne przedstawianie postaci

Rysowanie postaci, wycinanie i umieszczanie ich na makiecie boiska sportowego

Kredki ołówkowe, wieczko od kartonika, klej

2. Mój przyjazd z wakacji

Przedstawianie środkami malarskimi zdarzeń czasowo -przestrzennych

Malowanie farbami

Farby

3. Negatyw zdjęcia z wakacji

Zastosowanie kontrastu, Przedstawienie zjawi­ska fantastycznego

Naklejanie kawałków gazety na czarnym tle

Kawałki zwykłych gazet, czarne kartki

4. Obrazek dla mamy

Tworzenie kompozycji z figur symetrycznych
(kontury i symetria figur)
Wycinanie figur z papieru, rozcieranie kredek o kontury figur

Figury wycina się zginając kawałek kartki, kartki z grubo naniesioną kredką nanosi się na brzegi figur

5. Poczta w przyszłości

Projektowanie znaczka pocztowego

Collage

Dzieci wykonują brzegi pracy na wzór obrzeża znaczka pocztowego

6. Dbamy o zdrowie

Przedstawianie postaci w ruchu

Malowanie farbami

Farby

7. Tak widzę Jesień

Projektowanie kostiumu z różnych materiałów

Naklejanie tkanin

Dzieci wybierają kolory pasujące do jesieni (ciepłe barwy)

8. Portret naszej pani

Przedstawienie postaci ludzkiej linią i plamą

Rysowanie kredkami

Kredki

9. Liście na wietrze

Wykorzystanie faktury w pracy plastycznej

Wyklejanie zasuszonymi listkami

Dzieci przygotowują zasuszone listki

10. Bukiet Pani Jesieni

Stosowanie technik fakturowych

Frotage przy użyciu zasuszonych liści i kredek ołówkowych

Dzieci przygotowują zasuszone listki

11. Ognisko

Zastosowanie barw ciepłych

Malowanie farbami

Zajęcia poprzedza obserwacja płomienia świecy

12. Nadejście jesieni

Przedstawianie i wyróżnianie układem płaszczyzn zjawiska przyrodniczego

Malowanie plasteliną

Plasteliną

13. Jaka to melodia?

Wyrażanie nastroju muzyki za pomocą barwnych plam Tworzenie kompozycji ukazującej ruch i spokój


Malowanie farbami

Należy dobrać odpowiednią muzykę do słuchania

14. Najciekawsza postać z królewskiego orszaku

Wydobycie cech charakterystycznych postaci poprzez ekspresję barw, kształtu, elementów dekoracyjnych

Malowanie farbami, rysowanie kredkami świecowymi

Pracę plastyczną może poprzedzać wymyślanie bajki

15. Święta Bożego Narodzenia

Projektowanie kartki świątecznej

Odbijanie grubo naniesionej farby

Dzieci przygotowują tekturkę do nanoszenia farb

16. Talerz

Projektowanie zastawy stołowej

Obijanie farby kawałkami warzyw

Dzieci przygotowują kawałki warzyw, przynoszą nożyk

17. Słuchamy anielskiego chóru

Przedstawienie za pomocą barwnych plam sceny grupowej

Rysowanie kredkami świecowymi

Kredki świecowe

18. Zwierzęta podczas zimy

Przedstawienie zjawiska przyrodniczego

Malowanie farbami, rozbielanie farb pastą do zębów

Biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb

19. Wystrój sali na bal karnawałowy

Projektowanie form przestrzennych

Rysowanie kredkami, przyklejanie tasiemek

Kolorowe tasiemki, klej, kredki

20. Dywanik w moim pokoju

Zaprojektowanie tkaniny

Naklejanie kawałków materiału

Kawałki materiału, klej

21. Kupuję z mamą wiosenne ubranie

Przedstawienie sceny realnej

Malowanie farbami, naklejanie kawałków materiału

Kawałki materiału, klej, farby

22. Święta Wielkanocne

Projektowanie kartki świątecznej na Wielkanoc

Praca w programie Paint

Sala komputerowa

23. Śmigus - dyngus

Przedstawienie postaci w ruchu

Rysowanie kredkami świecowymi, naklejanie niebieskich nici

Niebieskie nici, klej

24. Kwiaty z naszego ogródka

Przedstawienie za pomocą barwnych plam charakterystycznych cech roślin

Malowanie na kaszy

Kartki z naklejoną kaszą przygotowuje się na poprzednich zajęciach

25. Zwierzę z Zoo

Tworzenie proporcjonalnej postaci Wypełnianie konturów

Wydzieranka

Pracę plastyczną poprzedza oglądanie zdjęć zwierząt z Zoo

26. Symbole

Tworzenie obrazów na wzór sztuki prehistorycznej

Malowanie farbami na tkaninie

Kartki z naklejoną tkaniną przygotowuje się na poprzednich zajęciach

27. Odbitki dłoni i odbijanie dłońmi

Stosowanie różnych sposobów malowania
na wzór sztuki prehistorycznej
Rozpryskiwanie farby, malowanie farbami całą dłonią

Szczoteczki do zębów

28. Malowidła na ścianie

Szkicowanie znaków na wzór sztuki prehistorycznej

Szkicowanie na pomalowanej i startej papierem ściernym kartce

Kartkę do szkicowania przygotowuje się na poprzednich zajęciach

29. Powiększanie obrazów

Zachowywanie proporcji w powiększonym obrazie
Tworzenie ogromnych obrazów
Malowanie farbami, rysowanie kredkami

Pierwszą pracę dziecko wykonuje na małej kartce, potem przenosi ją na duży format

30. Droga w lesie

Zastosowanie światła i cienia, stosowanie wymiaru w pracy plastycznej

Rysowanie kredkami

Zajęcia można zorganizować w plenerze

31. Brzoza czy
świerk?

Tworzenie sylwetek drzew

Odbijanie gąbką, zamalowywanie farbami tła, rysowanie kredkami świecowymi

Kawałki gąbki, kredki świecowe

32. Na leśnej polanie

Przedstawianie zjawiska przyrodniczego

Rysowanie kredkami z perspektywy owada, naklejanie zasuszonych kwiatków kwiatów

Dzieci przygotowują zasuszone płatki kwiatków. Zajęcia prowadzimy po wycieczce

33. Moja Mamusia

Projektowanie kartki dla mamy

Praca w programie Paint

Sala komputerowa

34. Głębia morska

Przedstawianie wyobrażenia o podwodnym świecie

Odbijanie pomalowanych opuszków palców, otaczanie ich w dowolne kontury pisakiem (w ryby itp.)

Pisaki, farby

35. Malujemy jak prawdziwi artyści

Wykonanie kopii wybranego obrazu rozbielanie, łączenie barw

Malowanie farbami, rozbielanie, łączenie barw

Kopie obrazów, biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb

36. Zachód słońca

Mieszanie barw

Malowanie mokre na mokrym

Farby

37. W jakim domu chciałbym spędzić wakacje?

Zastosowanie perspektywy w pracy plastycznej

Collage z kawałków papieru

Kawałki kolorowego papieru

38. Wysyłamy rodzinę na wakacje

Zastosowanie perspektywy w pracy plastycznej z wykorzystaniem zdjęć


Malowanie z wykorzystaniem zdjęć

Zdjęcia rodzinne














Klasa III

Temat

Zadania do wykonania
Techniki

Uwagi

l. Żaglówki na wodzie

Zastosowanie perspektywy w pracy plastycznej
Nanoszenie barw patyczkiem

Patyczki, farby

2. Co kryje kropla wody?

Mieszanie barw

Malowanie farbami, „mokre na mokrym"

Farby

3. Akcja Sprzątanie Świata

Projektowanie plakatu

Malowanie farbami

Szary papier lub inny, duży arkusz papieru

4. Moje ulubione zwierzę

Zastosowanie różnych rodzajów faktury

Wyklejanka ze zmiętej krepy

Krepa, klej

5. Pani Jesień

Przedstawianie proporcjonalnej postaci

Wyklejanie zasuszonymi listkami, malowanie farbami

Dzieci przygotowują zasuszone listki

6. Kosz pełen owoców

Przedstawianie owoców we właściwej wielkości i proporcjach
Wyklejanie konturów kawałkami kolorowego papieru

Owoce

7. Wesoły wietrzyk

Przedstawianie zjawiska ruchu, (wykorzystanie linii)

Rysowanie kredkami, wyklejanie szmatkami

Kawałki materiału, kredkami

8. Śmieszne drzewo

Eksperymentowanie z rodzajami faktur

Kolaż z pocieranek z odbitych liści

Dzieci przygotowują zasuszone listki

9. Jesienne smuteczki

Przedstawianie nastroju

Wyklejanie zasuszonymi listkami

Dzieci przygotowują zasuszone listki

10. Jak wygląda kosmos?

Przedstawianie zjawiska przestrzeni

Malowanie plasteliną

Plasteliną

11. Jadący pociąg

Przedstawianie pojazdu w ruchu, zastosowanie linii obrazującej ruch

Szkicowanie węglem

Węgiel

12. Zaczarowana choinka

Rozbielanie barw, zastosowanie zjawiska symetrii

Rozduszanie naniesionych barw

Biała pasta do zębów, tekturowa kartka i kartka do rozbielania farb

13. Wigilijny stół

Projektowanie zastawy stołowej

Rysowanie kredkami świecowymi, naklejanie wycinków z gazet

Dzieci przygotowują wycinki potraw wigilijnych z gazet

14. Bieg sportowca

Wykorzystanie linii do przedstawienia zjawiska ruchu

Skrobanie w wosku, malowanie farbą

Świeczki, farby

15. Domek w górach

Tworzenie płaskich pejzaży

Malowanie farbami

Farby

16. Dywan w moim pokoju

Opracowanie kompozycji rytmicznej środkami graficznymi

Odbijanki z ziemniaków i farb

Ziemniaki, farby

17. Portret mojego kolegi

Rysowanie twarzy z zastosowaniem proporcji w rysunku
Szkicowanie ołówkiem

Ołówek

18. Mój wymarzony dom

Projektowanie mieszkania

Rysowanie pisakami i kredkami

Pisaki, kredki

19. Bałwanek

Tworzenie proporcjonalnej postaci

Rysowanie kredkami, lakierowanie

Lakier

20. Malowidło ścienne

Powiększanie obrazu

Malowanie farbami

Praca w grupie
Dzieci wybierają projekt obrazu ze swoich małych prac

21. W świecie czarów

Rozbielanie farb, zastosowanie linii w pracy plastycznej

Bronowanie i czesanie gęstej farby grzebieniem i zapałkami

Dzieci przygotowują kartki z tektury do rozbielania farb, grzebienie lub zapałki

22. Miasto nocą

Tworzenie pejzaży przemysłowych

Rysowanie kredkami świecowymi na czarnym tle kartki

Czarne kartki, kredki świecowe

23. Moje miasto

Projektowanie mapy

Rysowanie kredkami

Mapy do oglądania

24. Podwodny świat

Tworzenie kolażu z martwą naturą

Wyklejanie martwą naturą

Dzieci przygotowują kawałki zasuszonych roślin

25. Łąka w górach

Zastosowanie różnych rodzajów faktur

Kolorowy kolaż

Dzieci przygotowują kawałki różnych materiałów

26. „Pan Prima aprilis"

Tworzenie kompozycji z kawałków wyciętych z gazet

Collage

Dzieci wyszukują różne części ciała w kolorowych gazetach

27. Kwiecista łąka

Tworzenie kompozycji
z zastosowaniem tempowania farbami
Tempownie farbami

Pędzle różnej wielkości

28. Moja ulubiona postać z bajek

Rzeźbiarskie przedstawienie postaci bajkowej

Rzeźbienie w mydle

Mydło, nożyk, ewentualnie patyczki i zapałki

29. „Palma na plamie"

Zastosowanie integracji sensorycznej, wykorzystanie plamy i konturu

Tworzenie plamy przy muzyce, zaznaczanie jej konturu

Muzyka o zróżnicowanej dynamice i tempie, pastele,

30. Okładka do mojej ulubionej książki

Projektowanie okładki Porównywanie wielkości

Rysowanie kredkami

Kredki
Wypowiedzi na temat ulubionych książek

31. Stoliczek w kuchni

Martwa natura Przedstawienie zestawu przedmiotów z zastosowaniem różnych tworzyw

Szkicowanie ołówkiem

Przygotowanie kompozycji w klasie

32. Grządki w ogródku

Tworzenie płaskiego pejzażu

Odbitki z kartonu, rysowanie pisakami

Wzór przygotowuje się z kartonu

33. Płynący potok

Przedstawienie dynamiki ruchu za pomocą linii

Rysowanie kredkami świecowymi, malowanie farbami

Linie wykonanie przez kredki nie dają się pokryć farbą

34. Jak wygląda las?

Przedstawianie zjawiska przyrodniczego, pojęcie perspektywy

Malowanie farbami, naklejanie elementów martwej natury

Dzieci przygotowują zasuszone kawałki roślin

35. Zachód Słońca

Przedstawienie za pomocą płaszczyzn zróżnicowanych walorowo zjawiska atmosferycznego

Malowanie czerwoną farbą

Omówienie zjawiska waloru

36. Stempel Szubina

Projektowanie stempla, symbolika i schemat pracy

Wyklejanie kartki rulonikami plasteliny

Oglądanie przykładowych stempli

37. W świecie fantazji

Mieszanie barwnych plam

Odbijanie obrazu plam naniesionych na folię aluminiową

Folia aluminiowa, farby, pasta do zębów

38. Obrazek dla taty

Tworzenie kompozycji kwiatowej niekonwencjonalną techniką

Malowanie kisielem

Kisiel „turbo" zabarwiony terpentyną

39. Wakacyjne krajobrazy

Tworzenie pejzaży

Rozcieranie opiłków kredek ołówkowych

Temperówki, kredki, pejzaże do oglądania


Wpływ realizacji programu na uczniów:

Dzieci uczestniczące w zajęciach kółka plastycznego pogłębiły znajomości technik plastycznych, wykształciły w sobie poczucie smaku. Nauczyły się lepiej planować swoją pracę, zarówno w czasie, jak i na przetwarzanym materiale. Potrafiły dokonać oceny własnej i cudzej pracy, pod kątem jej walorów plastycznych, z uzasadnieniem własnej opinii.
Cieszyła mnie, coraz bardziej widoczna, śmiałość uczniów w przełamywaniu oporów przed stosowaniem niekonwencjonalnych rozwiązań, swoista zabawa sztuką, wyzwalająca radosną atmosferę na zajęciach. Wielu uczniów, dzięki stosowaniu niekonwencjonalnych metod i form, dzięki spontanicznemu wyrażaniu uczuć i emocji podczas tworzenia, odnosiło sukcesy, wykonując niezwykle oryginalne, wzbudzające podziw innych, prace.
Dzieci cieszyły się z eksponowania ich twórczości na gazetce kółka plastycznego oraz prezentowaniu jej w Rejonowej Bibliotece Publicznej w Szubinie, a także w Urzędzie Pocztowym w Szubinie. Nauczyły się wykonywania prac w grupie.
Wielu z uczniów odnosiło sukcesy w konkursach plastycznych klasowych, szkolnych, a nawet gminnych.


Efekty działalności Kółka plastycznego:
  • rozwinięcie zainteresowań uczniów sztuką, plastyką
  • wykształcenie wyobraźni odtwórczej i twórczej
  • rozwinięcie wielu funkcji poznawczych takich jak pamięć, myślenie konkretno – obrazowe
  • rozwinięcie kreatywności, zarówno manualnej jak i percepcyjnej, ucznia,
  • umożliwienie słabym w nauce dzieciom, odniesienia sukcesu, bycia dostrzeżonym przez rówieśników, odczucia satysfakcji i samorealizacji
  • nabycie umiejętności planowania swojej twórczości, ustosunkowywania się do pracy własnej i cudzej, wyrażania uzasadnionej, obiektywnej opinii na ich temat
  • ukształtowanie wytrwałości, cierpliwości, umiejętności panowania nad swoimi emocjami, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, umiejętności przełamywania oporów przed stosowaniem nietypowych możliwości tworzenia pracy plastycznej, poszukiwania nowych rozwiązań, uwierzenia przez dziecko, że „potrafi”
  • zorganizowanie wystaw i prowadzenie gazetki kółka plastycznego
  • zorganizowanie spotkań z artystami plastykami

EWALUACJA
Podstawą do sprawdzenia jakości oferty programu kółka plastycznego będzie zawsze przeprowadzenie ankiety, która pomoże dokonać oceny efektywności programu zajęć kółka oraz określić jakość przeprowadzonych zajęć. Oceny programu ,,Radość Tworzenia” dokonywać będę również na podstawie prowadzonych obserwacji obejmujących następujące obszary:

· zainteresowanie dzieci uczestnictwem w konkursach plastycznych
· zainteresowanie dzieci ofertą zajęć kółka plastycznego
· prezentacja prac na gazetce kółka plastycznego

· zorganizowane wystawy prac dzieci

· rozmowy z rodzicami
· ankieta przeprowadzona wśród dzieci


Dzieci bardzo chętnie brały udział w konkursach plastycznych organizowanych w szkole i poza jej terenem. Niekiedy wykonywały kilka prac na jeden konkurs.
Kilkunastu uczniów systematycznie uczęszczało na zajęcia plastyczne, przygotowując się na nie, poprzez przynoszenie potrzebnych przyborów.
Wielką przyjemność sprawiało dzieciom oglądanie swoich prac na gazetce kółka. Cieszyły się, że ich prace wzbudzają zainteresowanie innych uczniów, a także rodziców przychodzących do szkoły. Były dumne z faktu prezentowania ich prac w Rejonowej Bibliotece Publicznej w Szubinie i w Urzędzie Pocztowym w Szubinie.
Rodzice cieszyli się z sukcesów swych zdolnych dzieci. Wyrażali radość, że czasami mniej zdolne, słabsze w nauce, nadpobudliwe dziecko, realizuje się podczas tworzenia prac na zajęciach kółka.

Karina Kuźniak - Garstecka
nauczyciel nauczania zintegrowanego
Zespół Szkół Szkół nr 2 Szubin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie