Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęcia - Zabawa w kolory i dźwięki



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Scenariusz zajęcia "Zabawa w kolory i dźwięki" przeznaczony dla dzieci 5 letnich.
Scenariusz zajęcia koleżeńskiego „Zabawa w kolory i dźwi


Data: 18.10.2006 r.

Placówka: Przedszkole Sióstr Miłosierdzia w Buku.

Prowadząca: S. Bożena Pawełkiewicz

Grupa wiekowa: dzieci 5 letnie „Margaretki”

Temat kompleksowy: W świecie barw, kształtów i dźwięków

Temat szczegółowy: „Zabawa w kolory i dźwięki”



cel:

  • utrwalane nazw kolorów

  • wyrabianie umiejętności szybkiego ich rozpoznawania

  • rozpoznawanie liczebników porządkowych i głównych

  • utrwalanie figur geometrycznych

  • wprowadzenie rebusu fonetycznego

  • zapoznanie z wyrazami do globalnego czytania, wyróżnianie głosek w nagłosie

  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i szybkiej orientacji

  • nauka współdziałania w zespole

  • kształtowanie wyobraźni muzycznej poprzez improwizacje ruchową

  • rozwijanie sprawności manualnej podczas pracy plastycznej.

Metoda: rozmowa, zadaniowa

Forma: z całą grupą, w zespołach

Środki dydaktyczne: ilustracje do wiersza, wyrazy do globalnego czytanie – imiona dzieci, kolorowe paski do tęczy, kostka do gry oklejona kolorowym papierem, sylwety wiaderek z naklejonymi figurami geometrycznymi, drabinki z kartonu, obrazki do rebusów fonetycznych, ilustracje od „tęczy”, elementy w czterech kolorach (parasolki, balony, nuty), czapki malarskie, farby, tusz, korki, słomki, grzebienie, pędzle, CD, instrumenty perkusyjne.


Przebieg zajęcia:
  1. Powitanie gości.

  2. Śpiew piosenki „Kolorowe kredki” z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

  3. Wysłuchanie wiersza „Kolory” - B. Forma. Podczas mówienie nauczycielka umieszcza wyrazy (Adam, Paweł, Ania, Wojtek, Ewa) obok odpowiedniego koloru o którym mowa w wierszu.

  4. Rozmowa na temat wiersza:

- Jakiego koloru farby użył Adam, kiedy malował swój obrazek?

- Co namalował Adam?

Podobne pytania kieruje do dzieci w odniesieniu do następnych kolorów.

  1. „Układanie tęczy” - zabawa dydaktyczna. Utrwalanie nazw kolorów w tęczy. Dzieci nazywają kolory i układają paski kolorowego papieru w takim układzie jak występują w tęczy zaczynając od górnego paska: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo (granatowy), fioletowy.

  2. „Co nam przyniosły kolory tęczy?” - rozpoznawanie obrazków częściowo zakrytych (słońce, papuga, kogut, motyl, ryba, żaba, żółw, parasol).

  3. „Dobieranie skojarzeń do kolorów”. W rytm muzyki dzieci tańczą biegają swobodnie po sali. Gdy muzyka milknie nauczycielka pokazuje dany kolor. Dzieci podają jak najwięcej skojarzeń z tym kolorem.

  4. „Kolorowe wiaderka” - zabawa ruchowa. Dzieci otrzymują emblematy z wyciętym wiaderkiem w różnym kolorze i z naklejoną na nich figurą geometryczną. Tylko dwa wiaderka są takie same tzn. Mają ten sam kolor i figurę geometryczną. Na przerwę w muzyce dzieci dobierają się w pary. Odkładają wiaderka na drabinki z odpowiednimi literami.

  5. Dzieci zajmują miejsca w kole. Nauczycielka trzyma w ręce kostkę do gry oklejoną z każdej strony innym kolorem poznanym przez dzieci. Wybiera dziecko, które rzuca kostką, określa kolor i ile jest oczek. Następnie sprawdza, czy ma coś na sobie w tym kolorze. Jeżeli nie odpowiada przecząco.

  6. Muzyka w kolorach Fryderyka Chopina. Nauczycielka przedstawia trzy kolory (brąz, srebrny, zielony: Preludium, Polonez, Mazurek) a zadaniem dzieci jest dopasowanie tytułu do koloru.

  7. Podział dzieci na trzy grupy. Pierwszy zespół – otrzymuje parasolki i przy dźwiękach Preludium Deszczowego improwizuje taniec. Drugi zespół – balony do Mazurka no 2 B-moll op. 64. Trzeci zespół – nuty do Poloneza A-dur op.53.

  8. „Kolory łączcie się” - zabawa ruchowa. Dzieci biegają po sali przy skocznej muzyce. W momencie jej ustania dobierają się według podanego kodu. Dzieci z pozostałymi kolorami kucają.

  9. Polka „Tritsch – Tratsch”, op. 279 – zabawa przy muzyce

  10. Rebus fonetyczny. Na tablicy umieszczone są obrazki w kolejności: parasol, agrest, lalka, ekran, traktor, arbuz. Dzieci kolejno nazywają przedmioty na obrazkach, wyróżniają głoskę w nagłosie i otrzymują rozwiązanie: paleta.

  11. Praca przy stolikach z podziałem na zespoły:
- dmuchanie plamy, czyli malowanie słomką,

- stemplowanie korkiem,

- rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki.



Kolory – B. Forma


Siadły dzieci przy stolikach.

Pędzle, kartki, farby mają.

Swe marzenia i wspomnienia

już na papier przelewają.



Żółty kolor wybrał Adaś,

namalował duże słońce,

żółty piasek, żółty płotek

i samochód szybko mknący.



Paweł niebieskim kolorem

namalował groźne morze.

Rzekę rwącą, jasne niebo,

kwiaty także w tym kolorze.



A czerwony lubi Ania,

już rysuje wielkie serce

i swą lalkę Karolinę

w pięknej, czerwonej sukience.



Na zielono stronę całą

Wojtek ładnie pomalował.

To jest łąka, na niej chętnie

każdy by poleniuchował.



Biały, czarny i brązowy,

te kolory lubi Ewa.

Czarny komin, białe kwiatki

i brązowa kora drzewa.



Każdy kolor jest wspaniały,

każdy zawsze coś wyraża.

Proszę zatem wszystkie dzieci

często bawcie się w malarza.



Opracowała: S. Bożena Pawełkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie