Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz obchodów dnia ekologii w szkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1426 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pierwszy dzień wiosny, od lat nazywany Dniem Wagarowicza to plaga polskich szkół. Od lat nauczyciele borykają się z problemem, jak powstrzymać dzieci przed samotnym wałęsaniem się w czasie, gdy powinny być pod opieką pedagogów. Na piesze rajdy jest jeszcze za wcześnie - leżący za miastem śnieg i błoto na wiejskich drogach nie zniechęcają tylko zapalonych piechurów. Zachęcam do skorzystania z prezentowanego scenariusza .
Mgr M. Sobczyńska -Maroń
Szkoła Podstawowa im.J.Pawła II
w Sierakoścach


SCENARIUSZ OBCHODÓW DNIA EKOLOGII W SZKOLE

21 marca uczniowie przychodzą do szkoły ubrani według schematów kolorystycznych ustalonych przez Samorząd Uczniowski. Po trzech pierwszych lekcjach odbywają się rozgrywki sportowe między klasami, a najmłodsze dzieci zajmują się szykowaniem Marzanny i wyborami Miss Marzanny.
Następnie nauczyciel przyrody zaprasza na multimedialną prezentację i do dyskusji nt. zanieczyszczenia środowiska i sposobów jego ochrony.
Porusza następujące tematy korzystając z foliogramów, schematów i zdjęć. Nauczyciel podaje temat, prezentuje materiały i prosi uczniów o komentarz ilustracji i wyjaśnienia. Sam dodaje tylko niezbędne wiadomości lub rozstrzyga wątpliwości. Ten sposób zapewnia zaangażowanie uczniów i uwagę oraz mobilizuje do myślenia i wyciągania wniosków.
  • Gleba jako pierwotne źródło pożywienia i wody.
  • Zwierzęta glebowe.
  • Obieg wody w naturze.
  • Rzeki i ich znaczenie..
  • Ekosystem miasta- zanieczyszczenia.
  • Obecne wysypiska śmieci i rozwiązania alternatywne.
  • Sposoby uzyskiwania kompostu.
  • Spalanie śmieci komunalnych.
  • Recykling papieru.
  • Recykling butelek plastikowych.
  • Recykling szkła.
  • Recykling metali szlachetnych i kolorowych.
  • Recykling blach ocynkowanych.
  • Recykling samochodów.
  • Składowiska odpadów niebezpiecznych.
  • Podziemne składowisko odpadów niebezpiecznych.
  • Rekultywacja gleb zdegradowanych.
  • Zmiany krajobrazu a różnorodność gatunkowa fauny.
  • Działania proekologiczne w gminie.

Zajęcia kończy dyskusja na temat potrzeby i sposobów ochrony środowiska przez każdego mieszkańca Ziemi.
Następnie uczniowie rozchodzą się do pomieszczeń w których zorganizowane są różne zajęcia związane z ochroną środowiska.
1. Zajęcia plastyczne – wykonanie ilustracji przez młodszych uczniów na tematy poruszane w dyskusji i plakatu lub transparentu nawołującego do ochrony środowiska przez starszych uczniów.
2. Zajęcia informatyczne- wyszukiwanie w Internecie informacji na temat zanieczyszczeń, ochrony środowiska, organizacji ekologicznych, akcji oraz działań proekologicznych na świecie, w Polsce i w naszej gminie lub mieście. Wyjaśnianie pojęć3. ekologiczna oczyszczalnia ścieków, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, efekt cieplarniany.
4. Zajęcia humanistyczne- pisanie wierszy- apeli matki Ziemi o ratunek, pisanie opowiadań fantastycznonaukowych , prostych rymowanek, układanie tekstów piosenek na tematy ekologiczne, do znanych melodii. Można też przygotować5. krótkie przedstawienie lub dramę.
6. Zajęcia muzyczne- przygotowanie piosenek o tematyce ekologicznej dom śpiewania podczas marszu.

Gdy prace w grupach zostaną zakończone, uczniowie prezentują ich efekty. Następnie zbierają się przed szkołą i wyruszają na wycieczkę z wykonanymi transparentami w rodzaju „Ratujmy nasze środowisko”, „My też chcemy żyć· ”, „Segreguj śmieci”, „Nie wypalaj traw, bo giną nasze dzieci”, „Szanujmy naszą matkę- Ziemię”, „Na śmieci są kosze, nie rowy!” itp. W czasie marszu śpiewają przygotowane piosenki, mogą recytować· hasła lub czytać· krótkie informacje nt. ochrony środowiska( jeśli szkoła posiada mikrofon) oraz zbierają do worków śmieci dając dobry przykład .

Akcja przeprowadzona w tym dniu pozwala uzmysłowić uczniom i mieszkańcom wsi, co mogą sami zrobić wokół własnego domu, by chronić środowisko. Im częściej będą takie organizowane (okazji jest sporo - we wrześniu organizuje się akcje Sprzątanie Ziemi, w kwietniu przypada Święto Ziemi), tym większe będzie poczucie odpowiedzialności wśród dzieci. Im wcześniej wszczepimy im właściwe nawyki, tym większa pewność, że zaowocują. Nie pozwalajmy naszym pociechom na rzucanie papierków, gdzie popadnie, nie wypalajmy traw, bo to nie wpływa na żyzność ziemi, szanujmy życie wszystkich zwierząt, a nasze dzieci będą wiodły szczęśliwe życie w czystym środowisku!

Mgr M. Sobczyńska -Maroń

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie