Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6479 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Edukacja czytelnicza daje nauczycielowi możliwość stworzenia okazji i sytuacji edukacyjnych do poznawania i rozumienia przez dziecko istoty oraz funkcji czytania jako sposobu komunikowania się. Przyczynia się do tworzenia warunków niezbędnych do nabywania i doskonalenia przez dziecko umiejętności czytania i pisania.
Program edukacji czytelniczej przeznaczony do realizacji w klasie III szkoły podstawowej.

Wstęp:

     Edukacja czytelnicza daje nauczycielowi możliwość stworzenia okazji i sytuacji edukacyjnych do poznawania i rozumienia przez dziecko istoty oraz funkcji czytania jako sposobu komunikowania się. Przyczynia się do tworzenia warunków niezbędnych do nabywania i doskonalenia przez dziecko umiejętności czytania i pisania.

     Czytanie lektury wspólnie w klasie i samodzielnie jest ważnym czynnikiem rozwoju osobowości dziecka. Lektura oddziałuje poprzez treści na myśli, uczucia i postępowanie ucznia, rozwija jego wrażliwość na piękno języka. Czytanie dostarcza dziecku nowych doświadczeń, rozszerza horyzonty, rozwija zainteresowania.

     Uczniowie klasy III kończą pierwszy etap nauczania. Posiadają już wiele umiejętności wykształconych podczas trzech lat nauki. W swojej pracy zawsze przywiązywałam dużą wagę do edukacji czytelniczej i podejmowałam szereg działań w tym zakresie. Od I klasy starałam się tak kierować nauką czytania, by uczniowie od początku rozumieli istotę tej umiejętności jako sposobu komunikowania się, dostarczania i odbierania informacji. Jednocześnie zwracałam uwagę na to, by rozwijali swoje zainteresowania czytelnicze. Rozmawiałam o tym na zebraniach dlatego, że współpraca z rodzicami w tym względzie wydała mi się bardzo ważna.

     W drugim półroczu III klasy zaplanowałam działania, które pozwolą uczniom wykazać się zdobytymi umiejętnościami w tym zakresie, ale również utrwalą i udoskonalą te umiejętności.

     Program zakłada rozwój u dzieci zainteresowań czytelniczych, które mają szansę przetrwania nie tylko w okresie nauki szkolnej, lecz także przez całe życie. Można to osiągnąć poprzez dostarczanie uczniom utworów pisanych prozą i wierszem o dużych walorach artystycznych i moralnych, dostosowanych do aktualnej dojrzałości i umiejętności czytania.

Adresaci programu:
  • uczniowie klasy III
Termin realizacji:
II. 2007 – VI. 2007

CELE EDUKACYJNE:

Cele główne:
  • wszechstronny rozwój osobowości ucznia, wzbudzanie motywacji do doskonalenia się
  • kształtowanie postawy kompetentnego odbiorcy tekstu literackiego
  • rozbudzenie wrażliwości estetycznej, ekspresji twórczej
Cele szczegółowe:
  • rozbudzenie zainteresowań czytelniczych i motywacji do czytania
  • rozwijanie pamięci, koncentracji i fantazji
  • rozbudzanie wrażliwości i empatii
  • nabywanie umiejętności korzystania ze zbiorów biblioteki
  • doskonalenie techniki czytania
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
  • zdobywanie wiedzy o autorach książek dla dzieci
  • kształtowanie umiejętności ilustrowania tekstu oraz inscenizowania utworów literackich
  • wyrabianie postawy świadomego i pożytecznego spędzania wolnego czasu
METODY:
  • praca z tekstem
  • pogadanki
  • burze mózgów
  • inscenizacje
  • prezentacja
FORMY:
  • konkursy
  • gazetki ścienne
  • wystawy
  • prace plastyczne
WSPÓŁRPACA:
  • biblioteka szkolna
  • biblioteka publiczna
  • nauczyciele
  • rodzice uczniów
ZADANIA DO REALIZACJI:
  1. Ćwiczenia doskonalące płynne czytanie
    • czytanie tekstów jednolitych o różnym stopniu trudności, rozsypanki wyrazowe, zdaniowe.
  2. Czytanie ze zrozumieniem – pytania do przeczytanego tekstu, opowiadanie treści, pisanie dalszego ciągu opowiadania, czytanie instrukcji i poleceń, wypełnianie testów sprawdzających umiejętność czytania ze zrozumieniem.
  3. Czytanie książek i czasopism
    • czytanie i opracowywanie lektur
    • wyszukiwanie informacji o autorach książek
    • organizowanie kącików bibliotecznych w klasie i w domu
    • przygotowywanie wystaw i gazetek o znanych i lubianych autorach dziecięcych.
    Korzystanie z księgozbiorów biblioteki szkolnej, publicznej i domowej
    • wizyty w bibliotece
    • zapoznanie z księgozbiorem, korzystanie z niego
    • udział w lekcjach bibliotecznych.
  4. Książka źródłem informacji
    • korzystanie z encyklopedii, słowników, leksykonów
  5. Piękno literatury i sztuki
    • ilustrowanie tekstów literackich
    • czytanie wierszy
    • inscenizowanie fragmentów tekstów, wierszy
    • przygotowanie przedstawienia jako adaptacji utworu literackiego.
  6. Wychowawcza rola książki
    • czytanie jako jeden ze sposobów spędzania wolnego czasu
    • rozmowy o przeczytanych książkach
    • utożsamianie się z bohaterem pozytywnym
    • zachęcanie rodziców do wspólnego czytania z dzieckiem (wybieranie i kupowanie książek)
    • pogadanka z rodzicami na temat rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci.
  7. Udział dzieci w konkursach
    • czytelniczym (wiedzy o lekturach, baśniach)
    • plastycznym (projekt okładki do ulubionej książki)
    • literacko-plastycznym (reklama ulubionej książki – „Tę książkę warto przeczytać”).
Przewidywane osiągnięcia uczniów

Uczeń:
  • chętnie i samodzielnie czyta teksty, książki
  • potrafi i chce korzystać z księgozbiorów
  • ma potrzebę czytania dla przyjemności
  • potrafi zachować się w bibliotece
  • rozwija wyobraźnię i wrażliwość przez stały kontakt z ciekawą książką
  • wzbogaca słownictwo
  • doskonali technikę czytania
  • potrafi wypowiadać się na temat przeczytanych tekstów, rozumie czytany tekst
  • inscenizuje wiersze i fragmenty utworów
  • przedstawia na ilustracji treść przeczytanych tekstów
EWALUACJA:
  • odwiedzanie szkolnej biblioteki, sięganie po literaturę dla dzieci
  • wystawy książek i prac plastycznych
  • prezentowanie ulubionych książek
  • udział w konkursach
  • test czytania ze zrozumieniem
  • ankieta dla uczniów na temat czytelnictwa
Opracowała: Beata Lisiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie