Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ciekawe badania przyrodnicze dla dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 70651 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzieci bardzo lubią eksperymentować. Przeprowadzają doświadczenia z rozmaitymi przedmiotami, sprawdzając, czy będą one pływały, czy zatoną. Znajdziecie tu Państwo zebrane ciekawe doświadczenia przyrodnicze, które pomogą dzieciom zrozumieć przyczyny danych zjawisk.

Zaproponowanie ciekawych badań przyrodniczych


PAROWANIE
Parowanie to przemiana cieczy w parę. Gwałtowne parowanie następuje podczas wrzenia cieczy, lecz oczywiście taka temperatura nie jest potrzebna. Po podgrzaniu cieczy jej cząsteczki zaczynają drgać coraz szybciej. Niektóre z nich, znajdujące się blisko powierzchni, mogą uzyskać energię wystarczającą do oderwania się. Może to nastąpić w każdej temperaturze, choć im jest wyższa, tym szybsze tempo parowania.

Dzieci powinny zrozumieć, że to, iż ilość wody się zmniejsza, nie oznacza jej zniknięcia. Po prostu zmienia ona stan skupienia. Dzieje się tak, ponieważ bardziej rozgrzane cząsteczki unoszą się w górę, a zimniejsze pozostają. Ważnym czynnikiem w procesie parowania jest wiatr.

Osuszanie kałuży

Co jest potrzebne.

  • kałuża na placu zabaw, kawałek kredy, słoneczny dzień
1.Obrysuj kredą brzegi kałuży na chodniku, bądź innej twardej nawierzchni na placu zabaw. Obok linii zapisz dokładną godzinę.

Suszenie na wietrze

Co jest potrzebne.

  • kilka kawałków płótna, klamerki do bielizny
1.Zamocz wszystkie szmatki w wodzie. Nie wyżymaj.
2.Przypnij szmatki klamerkami do ogrodzenie, albo drzewa w różnych miejscach na placu zabaw (w cieniu, na słońcu, w cieniu – gdzie wieje wiatr, w słońcu – gdzie wieje wiatr). Niektóre możesz powiesić w domu.
Która szmatka schła najdłużej?
Która najkrócej?

Doświadczenia z wodą.

Co jest potrzebne.

  • woda, szkło, kubek, igła, papierowe serwetki, słomka do picia napojów, zużyte zapałki, płyn do mycia naczyń, kawałek cienkiego drutu.
1.Szklaną miseczkę napełnij wodą. Połóż igłę na bibułkowej serwetce, a serwetkę delikatnie na wodzie. Po pewnym czasie serwetka utonie, igła natomiast zostanie na powierzchni. Jeżeli przyjrzysz się powierzchni wody przez lupę, zauważysz, że ugięła się ona wokół igły. Woda wygląda tak, jakby miała „skórę”, na której spoczywa igła.

Czarodziejskie właściwości wody

1.Wessij wodę do słomki i zatkaj palcem jej górny otwór. Woda zostanie w słomce. Podnieś palec do góry i pozwól paru kroplom spaść na czystą, plastikową powierzchnię.

2.Obserwuj kształty kropli wody. Teraz umocz koniec zapałki w płynie do naczyń i dotknij nim wszystkie krople wody.

Napięcie powierzchniowe wody sprawia, że krople są wypukłe. Kiedy zmieszasz wodę z płynem do naczyń, uelastycznia on powierzchnię wody i krople rozszerzają się.

Dmuchanie baniek

Dmuchając bańki można dojść do wniosku, że woda naprawdę ma skórę i że jest ona elastyczna.
1.Zmieszaj w kubku z wodą płyn do mycia naczyń. Płyn zwiększy powierzchnię wody i bańki będą lepsze.
2.Z kawałka cienkiego drutu wykonaj pętelkę i zanurz ją w roztworze do robienia baniek. Zobaczysz, że pętelkę pokrywa cienka powłoczka płynu. Możesz dmuchać bańki.
3.Dmuchaj spokojnie, potem coraz silniej, aż powłoczka płynu się wydmie. Wielkość baniek zależy od zawartości płynu do mycia naczyń w wodzie. Im go więcej tym większe bańki.

Słone morze

Jest to kolejne doświadczenie dotyczące parowania. Tym razem nacisk położony został na odkrycie jakie ciała stałe pozostają po wyparowaniu wody. Przydatne byłoby tu dla dzieci wcześniejsze doświadczenia z rozpuszczeniem ciał stałych w wodzie. Dzieci będą wówczas wiedziały, że niektóre ciała stałe rozpuszczają się całkowicie, także nie widać żadnej ich cząstki i nie łatwo je odzyskać w pierwotnym kształcie. Inne substancje jednak nie rozpuszczają sie w całości, lecz ich drobiny pozostają zawieszone w wodzie. Te drobiny łatwo odzyskać dzięki filtrowaniu. Sól jest związkiem chemicznym, który ulega rozpuszczeniu w wodzie. Filtrowanie nie ma żadnego wpływu na roztwór. Gdy jednak woda wyparuje, sól pozostanie w postaci drobnych kryształków o kształcie sześcianu.

Uzyskiwanie soli ze słonej wody

Co jest potrzebne.

  • sól i pojemnik z wodą, kilka talerzyków, czysty woreczek foliowy
1.Wsyp sól do pojemnika z wodą i mieszaj tak długo, aż sól zupełnie zniknie.
2.Wylej ostrożnie słoną wodę na talerzyki i ustaw je w dobrze nasłonecznionym miejscu na parapecie.
3.Kiedy będą suche, przyjrzyj się temu, co na nich zostało.
Są to kryształki soli.
Powtórz to doświadczenie używając różnych ilości soli. Spróbuj użyć innych surowców, np.: cukru lub soli kąpielowej
Powtórz doświadczenie, lecz tym razem dokładnie osłoń talerzyk przezroczystym woreczkiem foliowym. Co dostrzegasz wewnątrz woreczka, kiedy woda na talerzyku wysycha?
Przy tym doświadczeniu możesz dzieciom wyjaśnić jak wygląda obieg wody w przyrodzie.

UNOSZENIE SIĘ NA WODZIE

Dzieci mogą eksperymentować z rozmaitymi przedmiotami, sprawdzając, czy będą one pływały, czy zatoną; lecz w swoich wnioskach poprzestaną najprawdopodobniej na rozróżnianiu dwóch rodzajów przedmiotów – unoszących się na powierzchni i spadających na dno. Znacznie trudniej jest zrozumieć, jak to się dzieje, że rzeczy unoszą się na wodzie i nie należy oczekiwać, by młodsze dzieci zrozumiały, na czym to polega. Kiedy umieszczamy na wodzie jakiś przedmiot, siła grawitacji ściągnie go na dół. Istnieje jednak przeciwstawne jej wypychanie, czyli siła wyporu, która może sprawić, że przedmiot uniesie się na wodzie. Dzieci mogą wyczuć tę siłę, gdy spróbują wepchnąć pod wodę kawałek drewna lub plastiku. Bryłka plasteliny wrzucona do wody zatonie. Gdy jednak zostanie uformowana w „łódkę” o kształcie spodka, będzie pływała. W słonej wodzie, która jest gęściejsza od słodkiej, wypór hydrostatyczny będzie silniejszy. Słomki do napojów mogą służyć jako gęstościomierz. W sodzie słonej wypłyną wyżej, a w bardzo słonej – jeszcze wyżej.

Unoszenie na wodzie

Co jest potrzebne

  • słomka, plastelina, dwa plastikowe zbiorniki: jeden ze słodką, jeden ze słoną wodą
1.Przymocuj małą kulkę plasteliny do jednego końca słomki.
2.Włóż słomkę do pojemnika ze słodką wodą tak aby pływała pionowo.
3.Zaznacz punkcikiem na słomce poziom wody.
4.Zrób to samo w zbiorniku ze słoną wodą.
Jak daleko od siebie są punkciki na słomce?
Jaka część słomki znalazła się pod powierzchnią wody słodkiej, a jaka słonej?
Napełnij zbiornik jeszcze bardziej słoną wodą i powtórz doświadczenie.

Czy jest jakaś różnica, gdy dodasz więcej soli?

ROŚLINY W LECIE

Każda roślina potrzebuje wody, by żyć. Czasami, gdy lato jest suche musimy podlewać ogród wodą. Korzenie roślin czerpią wodę z ziemi, a następnie płynie ona ku górze przez łodygę.



Rośliny w wodzie

Co jest potrzebne

  • kilka białych kwiatów, np. goździków, stokrotek, frezji, słoik z wodą zabarwioną atramentem lub barwnikiem spożywczym
1.Wstaw kwiaty do słoika z zabarwioną wodą. Kwiaty się zabarwią.



Zbieranie wody z roślin

  • roślina w doniczce, woreczek foliowy, taśma klejąca
1.Przykryj roślinę woreczkiem foliowym.
2.Owiń łodygę ciasno woreczkiem i dokładnie zalep taśmą klejącą. Uważaj żeby nie uszkodzić rośliny.
3.Wewnątrz woreczka zbiera się woda.

Ogród w słoju

  • duży słój z szeroką szyjką, torebka czystej ziemi ogrodowej, węgiel drzewny i drobne kamyki, kilka małych roślin np. bluszcz, paprotka, mech, około 250 ml wody
1.Wsyp kamyki na dno słoja. Ułóż na nich warstwę węgla drzewnego.
2.Przysyp węgiel około dziesięciocentymetrową warstwą ziemi.
3.Zasadź ostrożnie rośliny.
4.Podlej ziemię tak, by nie była zbyt wilgotna.
5.Przykryj wieczkiem słój i postaw go w ciepłym, jasnym miejscu.
Rośliny nie będą potrzebowały dalszej opieki.

Narodziny hiacyntu

  • cebulka hiacyntu, słoik z wodą, pudełko
1.Napełnij wodą słoik.
2.Umieść cebulkę kwiatu w otworze słoika. Przykryj słoik dużym pudełkiem.
3.Trzy tygodnie później ujrzysz małe korzonki.
4.Ustaw słoik w pobliżu okna.
5.Po trzech tygodniach hiacynt zakwitnie.

CHMURY I DESZCZ


Chmury tworzą rozmaite kształty, często w zależności od wysokości, na jakiej powstają. Cirrus, jedna z najwyżej unoszących się chmur, złożona jest z kryształków lodu. O rodzaju chmur decydują także: tempo z jakim wznosi się powietrze i stan jego wilgotności. Gdy ciepłe powietrze unosi się w górę, zabiera z sobą parę wodną. Na większych wysokościach, gdzie jest coraz chłodniej, para skrapla się i spada deszcz. Proces ten rzadko przebiega w sposób tak nieskomplikowany, gdyż zazwyczaj na rozgrzane powietrze oddziaływują jeszcze inne czynniki. Najważniejszy z nich to temperatura. Kiedy kropelki deszczu zamarzają, spada grad, a gdy zamarza para wodna, pada śnieg.

Chmura w butelce

  • duża plastikowa butelka z zakrętką, ostry nóż, ciepła woda, kostki lodu, lampa stołowa albo nasłonecznione miejsc
1.Ostrożnie obetnij górą część butelki (1/3 wysokości).
2.Wlej do dolnej części butelki ciepłą wodę, a do górnej z zakrętką wrzuć kostki lodu.
3.Włóż górną część butelki do dolnej, kapslem w dół.
4.Postaw butelkę na nasłonecznionym parapecie albo pod lampą. Obserwuj przez chwilę, a zobaczysz jak na dole utworzy się niby – chmura.

ZANIECZYSZCZENIE POWIETRZA

Wykonując to doświadczenie możesz w prosty sposób udowodnić, że w powietrzu znajdują się cząstki ciał stałych (kurzy, pyłów).

1.Ponumeruj plastikowe nakrętki od 1 – 6.

2.Połóż nakrętki na oddzielnych kartonikach (kartki z bloku technicznego lub rysunkowego – białe) i pozostaw je tak do następnego dnia.

3.Drugiego dnia unieś nakrętkę oznaczoną nr 1. Zobaczysz, że powierzchnia kartonu, która była przykryta różni się od powierzchni odsłoniętej.

4.Przez następne dni podnoś kolejno pozostałe nakrętki. Porównaj ze sobą kawałki kartonu. Zobaczysz, że w miarę upływu dni ich nieodsłonięta powierzchnia stopniowo się przyciemniała. Jest to dowodem obecności w powietrzu stałych cząstek pyłu (kurzu).

Tlen jest składnikiem powietrza

Tlen jest jednym z gazowych składników powietrza, w obecności którego płomień nie gaśnie. Przeprowadzając doświadczenie możesz sprawdzić, jak zachowa się płomień bez dostępu powietrza. Przygotuj materiały:

  • talerz, kawałek plasteliny, szklane pojemniki, świeca
1.Zrób podstawkę z plasteliny i umocuj na niej świecę. Postaw świecę na talerzu.
2.Zapal świecę i nalej na talerz trochę wody tak, by dno było pokryte wodą.
3.Przykryj ostrożnie płonącą świecę (stojącą na talerzu z wodą) szklanym pojemnikiem.
4.Po kilku sekundach świeca zgaśnie. Będzie to oznaczać, że został wykorzystany tlen znajdujący się w powietrzu wypełniającym pojemnik. Do szklanego pojemnika przedostanie się woda, zajmując miejsce tlenu.

HODOWLA DŻDŻOWNIC

1.Napełnij słoik na przemian warstwami piasku i ziemi. Każdą warstwę o grubości 2,5 cm spryskaj wodą.
2.Włóż dżdżownicę do słoika. Trzymaj je z daleka od ostrego światła. Pięć lub sześć dżdżownic wystarczy na słoik.
3.Ułóż na górnej warstwie ziemi suche liście. Następnie przykryj dokładnie słoik ciemną szmatką lub postaw w ciemnym miejscu.
Dżdżownice nie zjedzą całych liści ani roślinek, które wciągnęły w głąb ziemi. Część zostawią. Ich resztki użyźnią glebę, a dzięki temu rośliny będą lepiej rosły. Tunelami wyrytymi przez dżdżownice dotrze potrzebne korzeniom roślin powietrze.


Literatura:

John Williams – „Modele, projekty, eksperymenty” Nasza Księgarnia, W – wa 1996

„Ilustrowana encyklopedia szkolna”

Zebrała i opracowała Bożena Pawełkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie