Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W zimowej krainie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10884 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcie odbyło się w przedszkolu, w grupie rewalidacyjno-kompensacyjnej. Nie było to typowe zajęcie umuzykalniające, gdyż oprócz zabaw muzyczno-ruchowych zastosowałam elementy "Porannego kręgu" oraz metody z komunikacji alternatywnej i wspomagajacej. Działania, które podjęłam wiążą się z programami autorskimi, które obecnie realizuję.
Zajęcie otwarte dla rodziców

Informacje wstępne:
Prowadząca: Jolanta Żakiewicz
Grupa dzieci specjalnej troski w wieku od 5 do 10 lat.

Temat:
"W zimowej krainie"- zabawy muzyczno-ruchowe z rodzicami.

Zamierzenia edukacyjno wychowawcze:
- przybliżenie dzieciom świata dźwięków i muzyki
- rozwijanie sprawności i ekspresji ruchowej, koordynacji ruchu, równowagi, poczucia rytmu
- pobudzanie i rozwijanie myślenia, wyobraźni przez muzykę i słowa
- doskonalenie umiejętności akompaniamentu na różnych instrumentach
- utrwalenie zabawy o tematyce zimowej
- stymulacja wielozmysłowa
- rozwijanie sprawności manualnej
- kojarzenie przedmiotów i czynności z ich odpowiednikami wyrażonymi w formie symboli Petit
- zachęcenie do podejmowania ryzyka komunikowania się z otoczeniem
- rozwijanie aktywności i współpracy w grupie
- pogłębienie więzi rodzinnych

Pomoce i przybory: płyta CD "Moje 3 i 4 lata" i płyta z utworami myzycznymi: fr."Peace on Earth" Kitaro, "Taniec wróżki cukrowej" P. Czajkowskiego "Zima" Vivaldiego, instrumenty muzyczne, sylwety "śladów", plastikowa gwiazdka, różdżka, białe chusteczki, przedmioty o różnej fakturze, srebrna chusta, styropian, materiał kreacyjny, białe piórka, plastikowe butelki, woda, drobno pocięta folia aluminiowa, koraliki, drobne kamyczki, klej, lejki, lody, komunikatory słowne, symbole, tablica pogody i obecności, pomoce do "Porannego kręgu", arkusz papieru z narysowanym termometrem.

Część wstępna:

Spotkanie w ranku - elementy "porannego kręgu" oraz zadania z komunikacji alternatywnej:
- układanie na tablicy symboli oznaczających kolejne zajęcia przedszkolne
- zapalenie lampki zapachowej (zapach mięty)
- wymawianie imienia dziecka, zwrócenie uwagi na zapach i cechy ognia
- używanie przez dzieci urządzenia komunikacji alternatywnej w celu przekazania "Jestem" podczas sprawdzania obecności
- uzupełnianie tablicy obecności i pogody
- śpiewanie piosenki powitalnej z jednoczesnym masowaniem dłoni oliwką zapachową
- krótki wierszyk "Pada śnieżek" - obserwacja śniegu
- spotkanie z żywiołem - demonstrujemy wodę
- demonstracja instrumentu myzycznego (gra na dzwoneczkach)
- zakładanie białej chustki na głowę dziecka
- zastosowanie bodźców smakowych (miętowe pastylki)
- gaszenie lampki zapachowej

Część właściwa


1. Zabawa naśladowcza pt.: "Idziemy po śladach".

Proponujemy dzieciom wycieczkę do "Zimowej krainy". Dzieci i rodzice idą za nauczycielem
po "śladach", słuchając "Peace on Earth" Kitaro.


2. Drama pt. "Jestem Śnieżynką" - twórczy ruch inspirowany słowem i muzyką.

"W "Zimowej krainie" mieszka Śnieżynka, która jest bardzo smutna. bo jest tylko jedna. Pomóżmy śnieżynce. Zamieniam Was w śnieżynki-" dotykam dzieci różdżką i wręczam im białe chusteczki. "Śnieżynce już nie będzie smutno, bo będzie miała wielu przyjaciół".

Nauczyciel mówi wierszyk "Śnieżynka" M. Majewskiej.

Po recytacji utworu, "śnieżynki" inspirowane muzyką, trzmając białe chusteczki podnoszą ręce do góry. Następnie naśladują śnieżynkę, w czasie ładnej, zimowej pogody. Kiedy lekki wiatr unosi je nad ziemią, kołyszą się i lekko osiadają na ziemi. Gdy akompaniament zmienia się na groźny, szybszy, głośny - "śnieżynki" poddają się silnemu wiatrowi i obracają sie wokół własnej osi. Później zamieć uspokaja się i "śnieżynki" wolno opadają, by zupełnie znieruchomieć. gdy akompaniament cichnie.


3. Zabawa relaksacyjno - integrująca pt. "Rozgrzej dłonie".

Dzieci i rodzice dobierają się w pary i siedzą naprzeciwko siebie. Dzieci wyobrazają sobie, że mają zmarznięte dłonie, rodzice mają je rozgrzać poprzez pocieranie materiałami o różnej fakturze. Zaczynamy od bodźców bardziej wyraźnych.


4. Zabawa inscenizowana przy piosence pt. "Idzie zima".

Do "Zimowej krainy" przybyła Pani Zima. Wybrane dziecko zmienione zostaje w Zimę. Okryte srebrną chustą dzwoneczkami obwieszcza swoje przybycie. Dzieci maszerują po obwodzie koła, trzymając się za ręce. Na słowa refrenu wytupują nogami i wyklaskują rytm piosenki. "Zima" stojąca w środku koła akompaniuje na dzwoneczkach.


5. Zabawa muzyczno - ruchowa "Zaprzęgi".

Dzieci i rodzice trzymając się za ręce, formują dwuosobowe „zaprzęgi”. „Zaprzęgi” jadą dookoła sali przy akompaniamencie muzyki. Na przerwę w muzyce „zaprzęgi” zatrzymują się – „konie” grzebią
w miejscu nogą.

6. Zabawa twórcza pt. „Kulig” Dzieci przedstawiają przy pomocy gry na instrumentach: kulig, most, padający śnieg, wiatr rozwiewający śnieg, trzeszczący mróz, burzę śnieżną. Propozycje doboru efektów akustycznych: kulig- dzwoneczki, drewienka,most uderzanie dłońmi po klatce piersiowej, padający śnieg- przykładanie i odrywanie dłoni od bębenka, wiatr rozwiewający śnieg- bębenek pocierany ręką, trzeszczący mróz - zgniatanie i rozprostowywanie plastikowych butelek, burza śnieżna- zgniatanie styropianu.
7. Zabawa z wykorzystaniem piórek i materiału kreacyjnego do utworu „Zima” A. Vivaldiego: - sypiący śnieg(unoszenie, opadanie i falowanie materiału, podrzucanie piórek). - chodzenie i turlanie się po śniegu(chodzenie i turlanie się po materiale) - lepienie bałwana(zagarnianie piórek i materiału) - tworzenia zaspy śnieżnej(skopywanie nogami materiału na siedząco).
8. Zabawa „Bębenek”- prezentujemy dzieciom bębenek i pomagamy odnaleźć wśród kilku symboli obrazek bębenka.
9. „Wyrażam swoją wolę” – wybór aktywności.
Używanie przycisków GO TALK z obrazkami i napisami w celu przekazania swojego wyboru zabawy. Zabawa wg wyboru dzieci:- granie na instrumentach- słuchanie muzyki z magnetofonu- śpiewanie
- tańczenie
10. „Zimowa kraina zamknięta w butelce”- praca wykonana z dużą pomocą rodziców i nauczyciela. Dziecko z pomocą rodzica używając lejka napełnia butelkę po brzegi wodą, do której wrzuca wiele bardzo małych kawałków styropianu, folii aluminiowej, koraliki, drobne kamyczki. Na koniec do wody dodaje trochę płynu do mycia naczyń. Potem wraz z rodzicem smaruje brzegi butelki klejem i zamyka ją nakrętką. Część końcowa 1. Motywowanie do dalszej pracy. Nauczyciel chwali wszystkie dzieci i w nagrodę każdemu dziecku przypina symbol „lubię cię”,
a następnie częstuje lodami(stymulacja zmysłu smaku). 2. „Termometr uczuć i nastrojów”- uzyskanie od rodziców informacji zwrotnej po zajęciu.




Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie