Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Spotkajmy sie na Olimpie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1490 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konkurs zorganizowała i przeprowadziła nauczycielka języka polskiego Agnieszka Zygmunt. Jest on podsumowaniem cyklu zajęć poświęconych mitologii. Wcześniej uczniowie klas V pisali test mitologiczny (załącznik 1). Obserwatorami ich „olimpijskich” zmagań byli uczniowie klas IV-VI oraz zaproszeni goście.
Wystrój sali wprowadza} w świat mitologii. Konkurs trwał 2 godziny, wliczając w to również pokazy wokalno-taneczne i mini dramaty mitologiczne.
Zadania konkursowe były tak skonstruowane, że wymagały od uczniów szeroko rozumianej wiedzy humanistycznej (język polski, historia, plastyka, muzyka oraz umiejętności kluczowych.

Mity były ważnym elementem życia duchowego mieszkańców ojczyzny Pla­tona i Arystotelesa. Odzwierciedlały ich poglądy na świat, na życie i związane z nimi różne zjawiska - nieraz trudne do wyjaśnienia, pełne tajemnic, ale cie­kawe, rozwijające ludzką wyobraźnię.
Mity są skarbnicą wiedzy o wierzeniach religijnych, tłumaczą zjawiska przy­rody, ukazują wiele scen z życia starożytnych Greków -wraz z ich nieustannym dążeniem do szczęścia, które zawsze było głównym celem rodu ludzkiego. Świadczą o postawie humanistycznej mieszkańców Hellady. Są świadectwem wysokiego poziomu życia kulturalnego. Ich oddziaływanie na kultury innych krajów jest wciąż odczuwalne. Tak jak Grekowi mity, tak nam w wyjaśnianiu tajemnic świata pomaga nauka, a mity i nauka mają tę samą podstawę - po­trzebę wyjaśniania.
A teraz... Rozwińmy skrzydła swej wyobraźni! Przenieśmy się do innego świata! Opuśćmy tę salę i powędrujmy w czasie i przestrzeni do starożytnej Grecji. Oto zbudziła się Eos, różanopalca bogini jutrzenki. Za chwilę na wędrówkę po niebie w swym złocistym rydwanie wyruszy Helios, bóg słońca. Bogowie szykują się do wspanialej uczty... Będziemy im dzisiaj towarzyszyć, spo­cimy się bowiem w tajemniczym, pełnym czarów świecie mitologii. Rozpoczynamy ucztę literacką.


Dialog: Krzyś i Puchatek

Puchatek: Krzysiu, a gdzie to przyszliśmy?
Krzyś: Kubusiu, Kubusiu, i ty mnie pytasz, gdzie przyszliśmy? Popatrz, ile tu
dzieci. Przyszliśmy do szkoły.
P: Krzysiu, to oni wszyscy przyszli do szkoły? Po co chodzi się do szkoły?
K: Wiesz, mój Kubusiu, ja to chodzę do szkoły, bo mam tu kolegów, a przy
okazji się czegoś nauczę.
P: Ja to tak sobie myślę, że też bym chciał chodzić do szkoły, bo bym się pewnie
dowiedział wielu ciekawych rzeczy.
K: O tak, dzieje się tu wiele interesujących spraw.
P.: Zobacz Krzysiu, tam jest napis „Spotkajmy się na Olimpie". i K: Tak Kubusiu, ja też zauważyłem i przeczytałem.
P: A co to jest... no wiesz... ten Olimp?
K: To taka góra.
P: Krzysiu, to oni wszyscy tu przyszli, żeby spotkać się na tej górze? Przecież
można pochodzić obok tej góry...
K: Kubusiu, Olimp to góra, ale w przenośni oznacza wielki sukces, zaszczyt,
sławę!
P: Aha, to już wiem. Oni chcą odnieść sukces. Ale nie rozumiem. Ci dorośli,
którzy tam siedzą, też chcą iść na Olimp zdobyć sławę? Przecież oni już wszy­stko umieją...
K: Wygląda na to, że oni też by chcieli być na Olimpie. Aha, już wiem, oni chcą
iść razem z dziećmi. Pewnie chcą się od nich czegoś nauczyć.
P.: Krzysiu, a czy od dzieci można...
K: Pytasz i pytasz, zupełnie jak Sokrates! Nie będę ci więcej tłumaczył. Idziemy!
PYTANIA I ZADANIA KONKURSOWEI. Muzy
Przy dźwiękach delikatnej greckiej muzyki wchodzą muzy. Przedstawiają się i prezentują swe rekwizyty, np.:
-Jestem Kaliope, opiekunka pieśni bohaterskiej. Mam w ręku rylec i ta­bliczkę do pisania.
- Oto ja, Klio. Jestem muzą historii, mam zwój pergaminu...
Uczniowie uważnie oglądają i wysłuchują prezentacji muz, a kiedy muzy znikają za kotarą, na kartach odpowiedzi zapisują imiona trzech muz i podają dziedziny sztuk, których są opiekunami.
II. Krzyżówka
Uczniowie w określonym czasie (5 min) odgadują i wpisują hasła (załącznik 2)
III. Drama - scenka „Jabłko Niezgody" Uczniowie przedstawiają scenę kłótni Ateny, Hery i Afrodyty o jabłko z na­pisem „Dla Najpiękniejszej", które przyniosła bogini Eris. W spór wciągają również Parysa. Afrodyta kusi go obietnicą... (załącznik 3)
W tym momencie prowadząca przerywa scenę i pyta finalistów: Komu Pa­rys podarował jabłko? Czyjego wybór miał dalsze konsekwencje i dlaczego?
Odpowiada ustnie uczeń, który zgłosi się pierwszy.
IV. Puzzle (posąg)
Uczniowie otrzymują układankę (załącznik 4), składają jej elementy w ca­łość i na kartach piszą odpowiedzi na pytania:
- Kogo przedstawia układanka? (posąg Zeusa)
- Kto jest autorem tego dzieła? (Fidiasz)
V. Labirynt
Uczniowie otrzymują schemat labiryntu (załącznik 5). Ich zadaniem jest oznaczenie prawidłowej drogi (od zaznaczonego miejsca do środka budowli) i napisanie na kartach imion trzech bohaterów związanych z labiryntem (np. Dedal, Minotaur, Tezeusz, Ariadna...).
VI. Mitologia we współczesnym jeżyku
Prowadząca czyta przykłady (załącznik nr 6), uczniowie zgłaszają chęć od­powiedzi podniesieniem dłoni - liczy się refleks.

VII. Boskie atrybutyUczniowie w kopertach otrzymują wizerunki boskich atrybutów (załącznik 7) i imiona bogów, które muszą skojarzyć parami.
VIII. Rozsypanka sylabowa (załącznik 8)
Zadaniem uczniów jest ułożenie poprawnego zdania (odp. Grecja kolebką kultury europejskiej).
IX Puzzle (mapa)
Uczniowie otrzymują puzzle (załącznik 9). Ich zadaniem jest ułożenie tery­torium, rozpoznanie i napisanie jego nazwy geograficznej (odp. Półwysep Pe­loponez).
X Kto to jest?
Prowadząca czyta fragment opisu bogów. Kto pierwszy rozpozna, o kogo chodzi, podniesieniem dłoni sygnalizuje chęć odpowiedzi. Prowadząca przery­wa czytanie. Odpowiedź błędna eliminuje z gry (opisy bogów zaczerpnęłyśmy z Mitologii J. Parandowskiego i dotyczyły one Hefajstosa, Hermesa i Afrodyty).
XI. Mój ulubiony bohater mitologiczny
Po krótkim przygotowaniu uczniowie opowiadają o wybranym przez siebie bohaterze mitologicznym. Komisja ocenia (O - 3 pkt):
- barwność opowieści, elokwencję ucznia,
- umiejętność argumentacji,
- poprawność językową.'
CEL OGÓLNY:
- poznanie dorobku kulturowego starożytnej Grecji w szlachetnej, „olim­pijskiej" rywalizacji, rozbudzanie pasji poznawczych i zainteresowań hu­manistycznych.

CELE OPERACYJNE:
UCZEŃ:
- samodzielnie formułuje wypowiedzi wokół określonego zagadnienia,
- potrafi skorelować swe wiadomości teoretyczne z praktycznymi umiejęt­nościami,
- radzi sobie w sytuacjach wymagających refleksu i podjęcia właściwej decyzji,
- wskazuje na mapie konkretne terytoria i wykazuje orientację przestrzen­ną na mapie,
- kojarzy postać mitologiczną z wybranym fragmentem tekstu źródłowego.

opracowała Agnieszka Zygmunt

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie