Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wolność słowa a muzyka młodzieżowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3242 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji przeznaczony dla klas II gimnazjum na lekcję wiedzy o społeczeństwie, równiez moze być wykorzystany na lekcji godziny wychowawczej lub wychowania do zycia w rodzinie

Opracowała: Barbara Rój



KONSPEKT LEKCJI WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE W KLASIE II c


TEMAT: Wolność słowa, a muzyka młodzieżowa.

CELE LEKCJI:

I. WIADOMOŚCI:
A. ZAPAMIĘTANIE POJEĆ I TERMINÓW:
Wolność słowa, granice praw i wolności, kompromis, cenzura

B. ROZUMIE:
Znaczenie wolności słowa w państwie demokratycznym i granice tej wolności

II. UMIEJETNOŚCI
C. SYTUACJE TYPOWE:
Umiejętność pracy w grupie
Zaproponować sposoby rozwiązywania konfliktu między rodzicami obawiającymi się wpływu piosenek na młodych a obrońcami wolności wypowiedzi
Umieć używać argumentów za i przeciw ograniczaniu wolności słowa

D. SYTUACJE PROBLEMOWE:
Dostrzec przejawy ograniczenia wolności słowa w państwie demokratycznym
Uzasadnić że istnieją granice wolności człowieka

III. POSTAWY I PRZEKONANIA:
Wyrabianie krytycyzmu u uczniów
Wyrabianie przekonania, iż istnieją granice naszej wolności, która nie może naruszać wolności drugiego człowieka.

METODY NAUCZANIA
· konstruowanie mapy myśli
· debata
· praca w grupach
· rozmowa nauczająca


FORMY PRACY UCZNIÓW:
- zbiorowa
- grupowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zeszyt
- podręcznik
- tablica
- szary papier
- kolorowe flamastry
- kolorowa kreda
- tekst „ Jesteśmy przeciw wulgarnym tekstom w muzyce młodzieżowej”
- tekst „Śpiewamy o czym chcemy”
- instrukcja do debaty


WSPÓLNE TREŚCI Z INNYMI PRZEDMIOTAMI:
j. polski – umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem i konstruowanie poprawnych wypowiedzi ustnych
godziny wychowawcze – doskonalenie pracy w grupie, doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji

CZAS: 2 godziny lekcyjne

TOK LEKCJI:
I. Sprawy organizacyjno-porządkowe
II. Rekapitulacja wtórna:
1.Wymień kilka podstawowych wartości demokratycznych.
(wolność jednostki, patriotyzm, tolerancja, sprawiedliwość, pluralizm, jawność życia publicznego, bezpieczeństwo, samorządność, ochrona życia ludzkiego itp.)
2. Co oznacza konflikt wartości i podaj przykład.
( Wartości mogą czasem znajdować się w konflikcie- np. wolność obywateli
jest ograniczona koniecznością utrzymania porządku publicznego)

III. Wprowadzenie do nowego tematu:
1. Zastanówcie się, z czym kojarzy się wam określenie „WOLNOŚĆ SŁOWA”.
(skojarzenia zapisujemy metodą mapy myśli)



Rozmowa nauczająca:
Wiemy, że korzystanie z praw, wolności osobistych i obywatelskich jest ograniczone: naturalną granicę stanowią prawa i wolności innych osób. Na przykład, mimo prawa do wolności wygłaszania swoich poglądów , można zostać pociągniętym do odpowiedzialności za naruszanie dóbr innych osób ( między innymi w wypadku obrażenia ich przekonań)

PYTANIE DO UCZNIÓW:
v Proszę podać inny przykład, kiedy twoim zdaniem można zaakceptować ograniczenie prawa jednostki do swobody wypowiedzi. ( odpowiedzi zapisujemy na tablicy)

Wolność słowa może być ograniczona przez wprowadzenie CENZURY
CENZURA PREWENCYJNA to kontrola książek, gazet, czasopism, audycji, radiowych i telewizyjnych, przedstawień teatralnych, a także wszelkich ogłoszeń i plakatów przed ich opublikowaniem.
Zadaniem cenzury w państwach totalitarnych jest niedopuszczenie do krytyki organów władzy i systemu rządzenia oraz ujawniania nadużyć władzy. W państwach demokracji liberalnej cenzura prewencyjna jest zakazana.

PYTANIE DO UCZNIÓW:
v Proszę powiedzieć co myślicie o wyznaczaniu granicy wieku widzów którzy mogą dany film zobaczyć.
v Co myślicie o systemie znakowania programów telewizyjnych- tak aby widoczny na ekranie znaczek wskazywał, że dany film zawiera drastyczne sceny, których dzieci nie powinny oglądać.
v Czy taki system informuje rodziców i zabezpiecza dzieci?
v Czy określenie wieku dla jakiego przeznaczony jest film, stanowi formę cenzury?

IV. Rozwinięcie
Przed rozpoczęciem debaty wspólnie przez 15 minut słuchamy muzyki młodzieżowej, której słuchają uczniowie .

Podział klasy na dwie grupy i przydział zadań:
GRUPA I
- grupa „ rodzice” będzie reprezentowała pogląd, że niektóre teksty piosenek rockowych przekraczają granice przyzwoitości i dlatego nim trafi do szerokiego rozpowszechniania powinna być oceniona przez ekspertów, czy nie będzie miała szkodliwego wpływu na młodzież. (uczniowie tej grupy otrzymują tekst pomocniczy „JESTEŚMY PRZECIW WULGARNYM TEKSTOM”)

GRUPA II
- grupa „muzycy rockowi” opowiadają się za pełną wolnością słowa i ekspresji w muzyce. Grupa ta otrzymuje materiał pomocniczy „ ŚPIEWAMY O CZYM CHCEMY”
Obie grupy otrzymują także ”INSTRUKCJĘ DO DEBATY”
Praca w grupach
· Obie grupy sporządzają plakat, na którym także wypisują argumenty przedstawiające ich stanowisko
· Każda z grup wybiera lidera, który w ciągu czterech minut dokonuje prezentacji stanowiska grupy , wraz z przemawiającymi za nim argumentami (plakaty przyczepiamy do tablicy).

DEBATA KLASOWA
Ø Wspólnie próbujemy znaleźć kompromisowe rozwiązanie, które usatysfakcjonuje większość przedstawicieli obu grup.
Ø Po zakończeniu debaty uczniowie odpowiadają na następujące pytanie:
A) Jaki był najlepszy argument użyty przez każdą ze stron w czasie debaty?
B) Który z argumentów najbardziej do ciebie przemawiał?
Ø Szukamy wspólnie porozumienia oraz wspólnie opracowujemy rozstrzygnięcie problemu.
Ø Uczniowie zapoznają się z tekstem „ Kłopoty z wolnością” i wyjaśniają sformułowanie: „ Granicą wolności człowieka jest wolność innych ludzi”.

V. Zakończenie:
Uczniowie w parach opracowują zestawienie zasad, które powinny być respektowane przy redagowaniu szkolnej gazetki pt: ” Wolne słowo w szkolnej gazetce”
- „nie używamy wulgarnych słów”
- „ nie opisujemy prywatnych spraw nauczycieli i uczniów” itp.

VI. Podsumowanie pracy uczniów i ich ocena.
ZAŁĄCZNIK 1.

„Jesteśmy przeciw wulgarnym tekstom”
Jesteście rodzicami nastolatków. Poważnie niepokoicie się treścią piosenek wykonywanych przez wielu muzyków rockowych. Teksty te mają często charakter pornograficzny, prezentują gwałt i przemoc, propagują zażywanie narkotyków. Nastolatki, a nawet dzieci, stykają się z nimi codziennie. Przemysł muzyczny nie wydaje się być zainteresowany tym problem, to zrozumiałe – czerpie bowiem dochody z takich nagrań. Oczywiście wiecie, że podobne przesłanie nie jest w muzyce niczym nowym, ale dawniej w tekstach piosenek nie było tylu brutalnych i wulgarnych treści. Dzisiaj muzyka rozpowszechnia złe wzorce, uważacie że jest to niebezpieczne dla młodzieży.

Dążycie do wprowadzenia systemu ostrzegania, polegającego na naklejaniu na płytach i kasetach symboli, które będą informowały rodziców za pomocą kilkustopniowej skali o treści piosenek z punktu widzenia ich niewłaściwego oddziaływania na młodzież. Chcecie także aby teksty piosenek były drukowane na okładce, tak aby przed kupieniem pyty lub kasety każdy mógł poznać ich treść. Nie macie zamiaru podważać podstawowych praw obywatelskich, chcecie tylko informacji, dzięki której moglibyście ochronić swoje i cudze dzieci przed poszukującymi pieniędzy i rozgłosu muzykami, ich agentami i producentami nagrań. Ponadto chcielibyście, aby stacje radiowe i telewizyjne nie puszczały piosenek o wulgarnych i demoralizujących treściach przed godziną 23:00.



„Śpiewamy o czym chcemy”
Jesteście muzykami rockowymi i występujecie przeciw ograniczaniu waszego prawa do swobody artystycznej. Choć rodzice występujący przeciw wulgarnym tekstom twierdzą, że chcą tylko wprowadzenia zasady oceniania, dla jakiego wieku jest odpowiedni dany utwór, oraz drukowania tekstów piosenek na okładkach płyt lub kaset, jesteście całkiem pewni, że tylko pierwszy krok do wprowadzenia cenzury w dziedzinie muzyki rockowej. Bronicie artystycznej swobody i zapisanej w konstytucji wolności wypowiedzi. Rozumiecie rodziców, których dzieci buntują się, ubierają i zachowują się jak niektóre gwiazdy rocka. Ale czy może to być rzeczywiście powód do wprowadzenia cenzury i ograniczenia swobód będących podstawą demokracji? Czy sami rodzice nie byli nastolatkami w czasach, gdy wulgarnymi nazywano np. Elivisa Preslesya czy The Beatles? Ciekawe kto będzie cenzurował muzykę rockową i rozstrzygał, które utwory można puszczać w radio tylko w nocy? A może cenzorzy zaczną kontrolować piosenki śpiewane dla znajomych we własnym domu?


ZAŁĄCZNIK 2.

INSTRUKCJA DO DEBATY
1 Jakie są poglądy członków twojej grupy na temat rozpatrywanego tematy? Pomyśl i zapisz najważniejsze opinie.

2 Wymień i zapisz wszystkie argumenty uzasadniające twój punkt widzenia.

3 Zanotuj argumenty, których może użyć, według ciebie druga strona. Zastanów się nad kontrargumentami pomocnymi do obrony twojego stanowiska.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie