Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz grupowych zajeć logopedycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20880 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jednym z zadań szkoły jest wspomaganie rozwoju mowy dziecka w aspekcie słownikowym, logicznym, składniowym, gramatycznym oraz artykulacyjnym. Zaproponowany przeze mnie scenariusz zajęć grupowych opiera się na zabawach logopedycznych ułatwiających opanowanie poprawnego języka.

Temat : Ptaki

Cele ogólne : -usprawnianie narządów mowy
-rozwijanie słuchu fonematycznego
-kształtowanie toru oddechowego

Cele operacyjne :
-dziecko stara się poprawnie artykułować wskazane
głoski
-rozpoznaje , nazywa i naśladuje usłyszane dźwięki
-potrafi odtworzyć rytm
-poprawnie wykonuje wdech i wydech
- poprawnie reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe

Metody : czynna , słowna
Forma : praca z całą grupą , indywidualna działalność dzieci

Pomoce dydaktyczne: nagranie z odgłosami przyrody , ilustracje zjawisk
przyrodniczych, ilustracje ptaków pociętych w puzzle, słomki ,
skrawki bibuły, ptaszki z papieru, bajka „O sprytnych gęsiach”,
piłka, piosenka „ Lata ptaszek”

Przebieg zajęć

1. Siad w kręgu . Rozmowa o tym co sprzyja dobremu mówieniu
( sprawne uszy , sprawna buzia , sprawne oddychanie ). Uświadomienie celu zajęć – doskonalenie pracy w/w funkcji.

Gimnastyka narządów mowy

· Wargi
1. usta w kółeczko , usta szerokie
2. całuski
3. parskanie

· język

1.język na nos , język na brodę
2.malowanie kropek , pasków na górnym podniebieniu
3.ziewanie z nisko opuszczoną brodą
4.kaszlenie z wysuniętym językiem
5.powtarzanie sylab ga , ga przy opuszczonej brodzie

6.chrapanie

· ćwiczenia oddechowe- dmuchanie na papierowego gołąbka tak , aby spokojnie unosił się- wydłużona faza wydechowa


2 .Zabawa ortofoniczna „Ptaki” – układanie z puzzli ilustracji ptaków poprzez
Zasysanie za pomocą słomki fragmentów obrazków. Nazywanie ptaków i zapamiętywanie ich nazw (schowanie do kopert)

3 Zwrócenie uwagi na pojawienie się w każdej z nazw głoski k, g przy wymowie
których tylna część języka unosi się do góry i styka się z gardłem

4 Zabawa ruchowo-artykulacyjna „Kroki”. N-l wymienia nazwy ptaków , a dzieci
słysząc „swojego” ptaka wstają i poruszają się tak jak on.

5 Wspólne deklamowanie utworu „ O sprytnych gąskach”- dz. w odpowiednich momentach wydają odgłosy takie jak gęsi

Nocą, gdy zapadł już gęsty zmrok,
zakradł się lis do kurnika. A tam-
gęsi! Białe , tłuste…
-Zjem je sobie –myśli lis i kłapie zębami.
Obudziły się gąski. Zobaczyły rozbójnika
Zlękły się! Co robić?
Aż jedna najstarsza powiada:
Trudno. Jak już nas musisz zjeść-
- to jedz . Pozwól nam tylko przedtem
Zaśpiewać naszą gęsią piosenkę.
Króciutką. Ot taką- gę, gę, gę gę.
Zaśpiewajcie-powiada lis łaskawie.
Usiadł naprzeciwko. Kręci nosem.
Oblizuje się od ucha do ucha.
Więc najstarsza gęś zaczyna nieśmiało:
- gę, gę, gę gę …
A za nią druga: gę, gę, gę gę …
Za drugą trzecia: gę, gę, gę gę …
Za trzecią czwarta: gę, gę, gę gę …
Gę, gę, gę gę ! Gę, gę, gę gę …
A potem już wszystkie razem: gę, gę
Gę, gę, gę gę ! Gę, gę, gę gę …
Usłyszał to gęganie Burek. Obudził
Gospodynię i biegną pędem w stronę
Kurnika. A tam…
Wyobraźcie sobie, jak ten lis umykał?
Aż się za nim śnieg kurzył !



6. Zabawa muzyczno- ruchowa „ Lata ptaszek"

-wysłuchanie nagrania piosenki ludowej „ Lata ptaszek”

„Lata ptaszek po ulicy
Szuka dziobkiem garść pszenicy
Co uzbiera, dzióbkiem kole
A ja sobie ciebie wolę
Co uzbiera, dzióbkiem kole
A ja sobie ciebie wolę”

-nauka

-zabawa w kole ze śpiewem piosenki , jedno dz. w kole biegnie i trzepocze skrzydełkami, pozostałe poruszają się po obwodzie z unoszeniem kolan , w rytm piosenki. Po skończeniu piosenki „ptaszek” wybiera następną osobę.


7. Zabawa –uzupełnianie nazw ptaków- rzucanie piłki przez n-la do dziecka wraz z podaniem pierwszej sylaby wyrazu np. KO-gut, KU –ra, IN-dyk

8. Zabawa słuchowa-odgadywanie dźwięków z otoczenia i dobieranie do nich ilustracji np. dzwon ,stukanie do drzwi, kroki po schodach.

9. Zabawa oddechowa „Okruszki”- zdmuchiwanie skrawków papieru, pochylanie się nad nimi i ich „dziobanie”

10. Podsumowanie zajęć. Podziękowanie za udział w zabawach .
Rozmowa na temat tych zabaw , które dzieciom podobały się najbardziej.



mgr Beata Rozumska
n-l kształcenia zintegrowanego i logopeda
w SP 166 w Łodzi



Literatura:
Sprawka R., Graban J. „ Logopedyczne zabawy grupowe „
Demel G. „ Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie