Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program koła ekologicznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2941 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam państwu program koła ekologicznego dla szkoły postawowej, propagujący zachowania ekologiczne wśród dzieci.Tematyka zajęć dotyczy form ochrony środowiska, problemu jego zanieczyszczenia oraz sposobów oszczędzania surowców naturalnych np.wody.
PROGRAM KOŁA EKOLOGICZNEGO PRZEWIDZIANY DO REALIZACJI NA 37 h.


Cele główne:
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w środowisku,
  • Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska,
  • Prezentacja własnego punktu widzenia,
  • Przygotowania do publicznych wystąpień,
  • Współpraca w zespole i praca w grupie,
  • Podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji,
  • Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
  • Poszukiwanie informacji w różnych źródłach,
  • Wykorzystanie wiedzy ekologicznej w praktyce,
  • Zdobywanie nawyków ekologicznych,
  • Sposoby rozwiązywanie konfliktów dotyczących zagadnień ekologicznych,
  • Odpowiedzialność za stan środowiska,

Cele szczegółowe:
1. Treści – środowisko naturalne.
· Poznanie pojęcia biocenoza, biotop, ekosystem,

· Rozróżnianie elementów przyrody ożywionej i nieożywionej,

· Rozróżnianie gatunków roślin i zwierząt charakterystycznych dla biocenozy leśnej, łąkowej, polnej i jeziora,

· Opisywanie przystosowania roślin i zwierząt do życia w danym środowisku,

· Omówienie relacji łączących przyrodę ożywioną i nieożywioną,

· Wykonanie doświadczenia wyjaśniającego zjawisko krążenia materii w ekosystemie,

2. Treści – dom ucznia początkiem ochrony środowiska.
· Poznanie środków chemicznych wykorzystywanych w kuchni i łazience,

· Znajomość pojęcia degradacja,

· Omówienie źródeł energii,

· Wyjaśnienie pojęcia recycling i segregacja,

· Rozpoznawanie produktów, które można poddać recyclingowi,

3. Treści – woda-środowisko życia oraz jej zagrożenia,
· Omawianie własności wody,

· Opisywanie krążenia wody w przyrodzie,

· Określanie stopnia zanieczyszczenia wody w rzece,

· Wymienianie źródeł zanieczyszczeń wody,

· Poznawanie sposobów oczyszczania wody,

· Opisywanie działania oczyszczalni ścieków,

· Poznanie historii wodociągów w naszym mieście,

· Omawianie sposobów oszczędzania wody,

4. Treści – powietrze.
· Poznanie składu powietrza,

· Poznanie substancji zanieczyszczających powietrze,

· Omawianie głównych źródeł zanieczyszczeń powietrza,

· Omawianie roli skali porostowej przy określaniu stopnia zanieczyszczenia powietrza,

· Zrozumienie efektu cieplarnianego,

· Analizowanie przyczyn i skutków efektu cieplarnianego,

· Omawianie powstawania dziury ozonowej,

· Omawianie przyczyn powstawania dziury ozonowej,

5. Treści - Ochrona środowiska.
  • Wyjaśnianie pojęcia ochrona środowiska, park narodowy, rezerwat,
  • Omawianie form ochrony gatunkowej i środowiska,
  • Wymienianie form ochrony środowiska w najbliższym otoczeniu,
  • Omawianie gatunków roślin i zwierzą występujących w Polskiej Czerwonej Księdze
  • Omawianie podstawowych zasad, którymi należy się kierować chroniąc środowisko naturalne,
  • Poznawanie instytucji zajmujących się ochroną środowiska,
6. Treści – Ekologia.
  • Omawianie konsekwencji wycinania lasów,
  • Wymieniania i omawianie źródeł hałasu,
  • Omawianie wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
  • Poznawanie zasad zdrowego odżywiania,
  • Poznawanie znaczenia słów konserwant i barwnik,
  • Ocenianie wpływu stylu życia na zdrowie człowieka,
  • Omawianie negatywnego wpływu używek na zdrowie człowieka,


Rozkład materiału:
1. Co łączy przyrodę ożywioną i nieożywioną?

2. Dlaczego warto sprzątać świat?

3. Zależności w biocenozie.

4. Jak różne czynniki wpływają na zdrowie człowieka.

5. Rozpoznawanie gatunków drzew.

6. Jakie instytucje zajmują się ochroną środowiska?

7. Czy podczas ochrony środowiska obowiązują jakieś zasady?

8. Co to jest Polska Czerwona Księga?

9. Poznajemy formy ochrony przyrody.

10. Czy w najbliższej okolicy występują jakieś formy ochrony przyrody?

11. Podstawowe pojęcia związane z ochrona przyrody.

12. Poznajemy źródła hałasu.

13. Jaki wpływ na zdrowie człowieka ma hałas?

14. Czy znasz zasady zdrowego odżywiania się?

15. Układamy plan dnia.

16. Co to jest zdrowa żywność?

17. Jakim zagrożeniem dla człowieka jest palenie papierosów?

18. Jakim zagrożeniem dla człowieka jest picie alkoholu?

19. Jakim zagrożeniem dla człowieka są narkotyki/

20. Jak powstaje dziura ozonowa?

21. Co to jest efekt cieplarniany?

22. Do czego służy skala porostowa?

23. Źródła zanieczyszczenia powietrza.

24. Skład powietrza czystego i zanieczyszczonego.

25. Dlaczego należy oszczędzać papier?

26. Woda źródło życia.

27. Krążenie wody w przyrodzie.

28. Sposoby oczyszczania wody.

29. Sposoby oszczędnego gospodarowania wodą.

30. Wycieczka do Muzeum Wody.

31. Przeprowadzenie badań czystości wody w rzece.

32. Określenie stopnia zanieczyszczenia wody w rzece.

33. Czy w naszej szkole oszczędzamy papier?

34. Krążenie materii w przyrodzie na przykładzie liścia.

35. Jakie środki chemiczne używamy w naszych domach?

36. Źródła energii.

37. Co podlega recyklingowi?


Opracowała: Monika Miechowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie