Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pasowanie na gimnazjalistę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1175 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz części artystycznej uroczystości pasowania na gimnazjalistę nosi tytuł "Non scholae, sed vitae discimus". Przedstawienie utrzymane jest w konwencji staroźytnej; łączy elementy powaźne i komiczne. NON SCHOLAE, SED VITAE DISCIMUS

( UCZYMY SIĘ NIE DLA SZKOŁY, LECZ DLA ŻYCIA)


 



Dekoracje: a’ la starożytna Grecja, Rzym (kolumny, gałązki bluszczu, trybuna)


Miejsca akcji: część I Współczesność – na proscenium przy zasłoniętej kurtynie

część II Starożytność- scena główna i scena boczna ( miejsce dla trybuna)


OSOBY: Matrona

Ojciec

Syn i Uczeń Szkoły Spartańskiej

Mistrz

Fan Muzyki

Sportowiec

Mól książkowy

Lola

Trybun

Dowódca

Oddział Żołnierzy (6 osób)

Chór Dziewcząt (tańczą i śpiewają)


CZĘŚĆ I WSPÓŁCZESNOŚĆ


Fan Muzyki: Jutro znowu osiem lekcji. Niedobrze się robi na samą myśl!


Sportowiec: Ale za to dwie wuefu.


Mól Książkowy: Osiem… cyfra doskonała. Dla starożytnych Greków była symbolem nieskończoności, doskonałości, porządku kosmicznego i …


Fan Muzyki: Już przestań! Daj lepiej matmę skopiować, bo znowu dostanę laskę do dziennika.


Sportowiec: Żeby tak żyć w starożytności, przez osiem godzin gonić się jak Achilles z Hektorem … Mieć na setkę osiem sekund …


Lola: Osiem godzin… Jedyna pociecha w tym, że udało mi się odkupić Kaśce tę perłową szminkę, którą jej wyrzuciłam przez okno na polskim, bo mnie wkurzyła. „Pani profesor, bo Lola ściągnęła tę pracę z Internetu”. I jeszcze uwagi obie dostałyśmy.


Mól: Zachowuj się właściwie, a nie dotknie cię przykrość.


Fan Muzyki: A ten znowu swoje.


Sportowiec: Gdzie ty to wyczytałeś?


Mól: W sentencjach starożytnych. Nie ma jak mędrców głos. Na przykład taki…Platon, Sokrates, Arystoteles…


Lola: Newton…


Mól: Oj Lola, Lola. Tobie to nie tylko szminka na polskim w las poszła. A przecież ty kiedyś będziesz Matrona!


Lola: Jaka Matrona?


Trybun (ze sceny bocznej): Matrona- w starożytnym Rzymie to kobieta zamężna, szanowana ze względu na wysokie stanowisko i czystość obyczajów.



CZĘŚĆ II STAROŻYTNOŚĆ ( odsuwa się kurtyna- dekoracje starożytne, występująca młodzież siada po bokach sceny jako widzowie sztuki rozgrywającej się w starożytności).


Z lewej wychodzi Matrona z chusteczką do nosa. Płacząc, zwraca się w kierunku syna, który opuszcza dom, aby pobierać nauki w szkole spartańskiej).

Matrona: Polluksie miły bogom! Oto przyszła pora, abyś przyniósł rodzinie nieśmiertelną sławę. Niech dzień ci nie ucieknie, mając z nauką sprawę. Niech mądrość twa za sprawą Mistrza doskonałość pozyska. Niech głupota i płochość ciała twego nie uciska. (szlocha)

Na scenie pojawia się Ojciec

Ojciec: Ach bóg z tobą, kobieto! Żałością się w duszy nie unoś. Niech syn nasz drogą idzie ku przeznaczeniu. Niech w nauce postąpi, a przeciwnościom wszelakim niech czoło stawia mężnie. Wracajże miła moja do domu i pilnuj swoich zatrudnień! Zwykłych- kądzieli i krosien! A każ i służebnicom wziąć się do roboty!


Syn wychodzi ze zwojem z domu, zasmucony.

KOMENTARZ MŁODZIEŻY


Fan Muzyki: Czemu ta Matrona tak ryczy?


Mól: Przecież syna swego wysyła w świat na nauki, daleko od domu. Nie wiadomo, jaki Mistrz mu się trafi.


Sportowiec: Mistrz?


Mól: Tak, w antyku młodzi chłopcy kształcili się pod okiem mędrców, filozofów. A już nie daj Bóg, jak ktoś trafił do szkoły spartańskiej…


Trybun: Szkoła spartańska- to szkoła, w której panowały surowe, wojskowe warunki życia. Chłopcy w siódmym roku życia opuszczali dom rodzinny, aby przenieść się do koszar. Odżywiani byli skromnie, myli się raz w roku . Ćwiczono ich w sztuce wojskowej. Uprawiano wiele dyscyplin sportowych. Uczono historii ojczystej, pieśni ku czci bogów i formułowania zwięzłych , tzw. lakonicznych wypowiedzi.

( Chórek po każdym zdaniu wypowiedzianym przez Trybuna powtarza jak echo końcową część zdania)

Pieśń starożytna śpiewana przez chórek na scenie. W tle widzimy ojca udzielającego synowi ostatnich rad i odprowadzającego w świat swego potomka.

Wchodzi na scenę oddział żołnierzy na czele z dowódcą, równym marszowym krokiem.
Dowódca: Cicho! Co tu jest? To nie Grecja, to Sparta! Śpiewać się im zachciało, poza regulaminem! Lekcja tu będzie! Idzie Mistrz!!


(na tle podniosłej muzyki wchodzi Mistrz, trzymając w ręku wskaźnik)

Chór: Idzie Mistrz, Idzie Mistrz.


Mistrz: (wskazując na jednego z żołnierzy w kolumnie) Odczytaj pracę domową.


Uczeń:( odczytuje) Nie szkoła, lecz życie najlepszym jest nauczycielem. Jak zawsze nauczasz nas Mistrzu.


Mistrz: Nie ma, jak wiecie, prawdziwej mądrości bez wiedzy o przeszłości. Zatem- repetitio.


Uczniowie-żołnierze: Powtórka!


Mistrz: Ty, synu, mów! Ostatni wykład! Primo.


Uczeń 1.: Niechaj Rzym upokorzony padnie u Spartaka stóp!


Mistrz: Doskonale. Sekundo.


Uczeń 2. : Hannibala dzielne męże

Nie złamały Rzymu wrót.

Gniew Spartaka Rzym dosiężne,

Nie pomoże żaden cud.


Mistrz: Bene. Wyśmienicie. Tercio.


Uczeń 3. (jest nim Syn, którego widzieliśmy w scenie pierwszej, zupełnie niezorientowany)
Śliczne Andaluzki

Zgrabniejsze niż kózki

Dźwięczne jak skowronki

Wesołe jak dzwonki

Gdy ci przyjdzie ochota

Kupisz za sto sztuk złota.


Mistrz: Który to sprzedał ci tę mądrość? Zapewne jakiś złotousty? (wskazuje na najbardziej dojrzałego z obecnych żołnierzy)


Uczeń 3.: On mi nie sprzedał, on mi tylko powiedział, a ja powtarzam..


Uczeń 4. : Wstaje blady i przestraszony
Panie, wybacz. Ludzką rzeczą jest mylić się. Errare humanum est.


Mistrz: Zdjąć. (wskazuje na szatę winowajcy)
Przecież i tak nie szata zdobi człowieka. Aliści karę odbyć musi.


( dowódca wyprowadza winowajcę ze sceny, po czym słychać krzyki odbywającego karę chłosty, następnie wychłostanego wprowadzają z powrotem na scenę )

Mistrz: A teraz do ergastulum z nim. Chłód piwniczny dobrze działa na rozgrzane ciało. A poza tym …


Uczeń 4. : Dicenda est virtus. Cnoty należy się uczyć.


Mistrz: Bene. Uczniu! Widzę, że w nauce postąpiłeś, nagrodę godną odbierzesz. Choć czas kąpania w Sparcie na drugą kwadrę księżyca dopiero wypada, ty kąpieli zażyjesz już dzisiaj.


Chór: Słodka Polluksa nagroda. Wonności niewolnik mu poda.


Mistrz: A wam niech to za przykład służy. Pracowitość i prawość umysłu hojnie nagrodzone zostaną. Odprowadźcie Polluksa. A, dzisiaj jestem wielkoduszny, niech zażyje kąpieli w ciepłej wodzie.


Chór: W ciepłej wodzie.


Dowódca: Mistrzu, słońce chyli się ku zachodowi.


Mistrz: (patrzy w niebo) Zaprawdę. ( Mistrz odchodzi, muzyka identyczna jak na wejście, uczniowie marszowo wychodzą ze sceny)

Trybun: odczytuje sentencje, a chór je powtarza

- Na błędach człowiek uczy się rozumu.


- Gdzie nie ma kary, tam nie ma miary.


- Korzenie nauki są gorzkie, ale owoce słodkie.


POWRÓT DO WSPÓŁCZESNOŚCI


Lola: Ale numer! Mógł się umyć w ciepłej wodzie. W nagrodę…


Mól: Oczywiście. Nie wolno się było myć częściej, aby skóra nabrała odpowiedniej twardości, jak przystało każdemu wojakowi.


Fan Muzyki: A te kary to tak na poważnie? To musiało nieźle boleć…


Mól: I to jak.


Lola: To ja spadam do naszej budy. Prawdę mówiąc, to nie jest w niej tak źle. Nawet całkiem spoko.


Sportowiec: Spadamy z tobą. Dziś jest godzina wychowawcza, ma być o kodeksie ucznia.

( odchodzą)

Trybun: PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM …………………………………………………………………………….

„W WYCHOWANIU CHODZI WŁASNIE O TO, AŻEBY CZŁOWIEK STAWAŁ SIĘ BARDZIEJ CZŁOWIEKIEM.AŻEBY UMIAŁ BARDZIEJ BYĆ NIE TYLKO DLA DRUGICH, ALE I Z DRUGIMI”.


Chór: Nie tylko dla drugich, ale i z drugimi.


W finale uczniowie wnoszą na scenę Mistrza siedzącego na tronie, a zespół dziewcząt ubranych w kostiumy starożytne tańczy wokół niego.


Lidia Czaja

Beata Kwiatkowska


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie