Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pasowanie na gimnazjalistę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3069 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz części artystycznej uroczystości pasowania na gimnazjalistę nosi tytuł "Non scholae, sed vitae discimus". Przedstawienie utrzymane jest w konwencji staroźytnej; łączy elementy powaźne i komiczne. NON SCHOLAE, SED VITAE DISCIMUS

( UCZYMY SIĘ NIE DLA SZKOŁY, LECZ DLA ŻYCIA)


 



Dekoracje: a’ la starożytna Grecja, Rzym (kolumny, gałązki bluszczu, trybuna)


Miejsca akcji: część I Współczesność – na proscenium przy zasłoniętej kurtynie

część II Starożytność- scena główna i scena boczna ( miejsce dla trybuna)


OSOBY: Matrona

Ojciec

Syn i Uczeń Szkoły Spartańskiej

Mistrz

Fan Muzyki

Sportowiec

Mól książkowy

Lola

Trybun

Dowódca

Oddział Żołnierzy (6 osób)

Chór Dziewcząt (tańczą i śpiewają)


CZĘŚĆ I WSPÓŁCZESNOŚĆ


Fan Muzyki: Jutro znowu osiem lekcji. Niedobrze się robi na samą myśl!


Sportowiec: Ale za to dwie wuefu.


Mól Książkowy: Osiem… cyfra doskonała. Dla starożytnych Greków była symbolem nieskończoności, doskonałości, porządku kosmicznego i …


Fan Muzyki: Już przestań! Daj lepiej matmę skopiować, bo znowu dostanę laskę do dziennika.


Sportowiec: Żeby tak żyć w starożytności, przez osiem godzin gonić się jak Achilles z Hektorem … Mieć na setkę osiem sekund …


Lola: Osiem godzin… Jedyna pociecha w tym, że udało mi się odkupić Kaśce tę perłową szminkę, którą jej wyrzuciłam przez okno na polskim, bo mnie wkurzyła. „Pani profesor, bo Lola ściągnęła tę pracę z Internetu”. I jeszcze uwagi obie dostałyśmy.


Mól: Zachowuj się właściwie, a nie dotknie cię przykrość.


Fan Muzyki: A ten znowu swoje.


Sportowiec: Gdzie ty to wyczytałeś?


Mól: W sentencjach starożytnych. Nie ma jak mędrców głos. Na przykład taki…Platon, Sokrates, Arystoteles…


Lola: Newton…


Mól: Oj Lola, Lola. Tobie to nie tylko szminka na polskim w las poszła. A przecież ty kiedyś będziesz Matrona!


Lola: Jaka Matrona?


Trybun (ze sceny bocznej): Matrona- w starożytnym Rzymie to kobieta zamężna, szanowana ze względu na wysokie stanowisko i czystość obyczajów.



CZĘŚĆ II STAROŻYTNOŚĆ ( odsuwa się kurtyna- dekoracje starożytne, występująca młodzież siada po bokach sceny jako widzowie sztuki rozgrywającej się w starożytności).


Z lewej wychodzi Matrona z chusteczką do nosa. Płacząc, zwraca się w kierunku syna, który opuszcza dom, aby pobierać nauki w szkole spartańskiej).

Matrona: Polluksie miły bogom! Oto przyszła pora, abyś przyniósł rodzinie nieśmiertelną sławę. Niech dzień ci nie ucieknie, mając z nauką sprawę. Niech mądrość twa za sprawą Mistrza doskonałość pozyska. Niech głupota i płochość ciała twego nie uciska. (szlocha)

Na scenie pojawia się Ojciec

Ojciec: Ach bóg z tobą, kobieto! Żałością się w duszy nie unoś. Niech syn nasz drogą idzie ku przeznaczeniu. Niech w nauce postąpi, a przeciwnościom wszelakim niech czoło stawia mężnie. Wracajże miła moja do domu i pilnuj swoich zatrudnień! Zwykłych- kądzieli i krosien! A każ i służebnicom wziąć się do roboty!


Syn wychodzi ze zwojem z domu, zasmucony.

KOMENTARZ MŁODZIEŻY


Fan Muzyki: Czemu ta Matrona tak ryczy?


Mól: Przecież syna swego wysyła w świat na nauki, daleko od domu. Nie wiadomo, jaki Mistrz mu się trafi.


Sportowiec: Mistrz?


Mól: Tak, w antyku młodzi chłopcy kształcili się pod okiem mędrców, filozofów. A już nie daj Bóg, jak ktoś trafił do szkoły spartańskiej…


Trybun: Szkoła spartańska- to szkoła, w której panowały surowe, wojskowe warunki życia. Chłopcy w siódmym roku życia opuszczali dom rodzinny, aby przenieść się do koszar. Odżywiani byli skromnie, myli się raz w roku . Ćwiczono ich w sztuce wojskowej. Uprawiano wiele dyscyplin sportowych. Uczono historii ojczystej, pieśni ku czci bogów i formułowania zwięzłych , tzw. lakonicznych wypowiedzi.

( Chórek po każdym zdaniu wypowiedzianym przez Trybuna powtarza jak echo końcową część zdania)

Pieśń starożytna śpiewana przez chórek na scenie. W tle widzimy ojca udzielającego synowi ostatnich rad i odprowadzającego w świat swego potomka.

Wchodzi na scenę oddział żołnierzy na czele z dowódcą, równym marszowym krokiem.
Dowódca: Cicho! Co tu jest? To nie Grecja, to Sparta! Śpiewać się im zachciało, poza regulaminem! Lekcja tu będzie! Idzie Mistrz!!


(na tle podniosłej muzyki wchodzi Mistrz, trzymając w ręku wskaźnik)

Chór: Idzie Mistrz, Idzie Mistrz.


Mistrz: (wskazując na jednego z żołnierzy w kolumnie) Odczytaj pracę domową.


Uczeń:( odczytuje) Nie szkoła, lecz życie najlepszym jest nauczycielem. Jak zawsze nauczasz nas Mistrzu.


Mistrz: Nie ma, jak wiecie, prawdziwej mądrości bez wiedzy o przeszłości. Zatem- repetitio.


Uczniowie-żołnierze: Powtórka!


Mistrz: Ty, synu, mów! Ostatni wykład! Primo.


Uczeń 1.: Niechaj Rzym upokorzony padnie u Spartaka stóp!


Mistrz: Doskonale. Sekundo.


Uczeń 2. : Hannibala dzielne męże

Nie złamały Rzymu wrót.

Gniew Spartaka Rzym dosiężne,

Nie pomoże żaden cud.


Mistrz: Bene. Wyśmienicie. Tercio.


Uczeń 3. (jest nim Syn, którego widzieliśmy w scenie pierwszej, zupełnie niezorientowany)
Śliczne Andaluzki

Zgrabniejsze niż kózki

Dźwięczne jak skowronki

Wesołe jak dzwonki

Gdy ci przyjdzie ochota

Kupisz za sto sztuk złota.


Mistrz: Który to sprzedał ci tę mądrość? Zapewne jakiś złotousty? (wskazuje na najbardziej dojrzałego z obecnych żołnierzy)


Uczeń 3.: On mi nie sprzedał, on mi tylko powiedział, a ja powtarzam..


Uczeń 4. : Wstaje blady i przestraszony
Panie, wybacz. Ludzką rzeczą jest mylić się. Errare humanum est.


Mistrz: Zdjąć. (wskazuje na szatę winowajcy)
Przecież i tak nie szata zdobi człowieka. Aliści karę odbyć musi.


( dowódca wyprowadza winowajcę ze sceny, po czym słychać krzyki odbywającego karę chłosty, następnie wychłostanego wprowadzają z powrotem na scenę )

Mistrz: A teraz do ergastulum z nim. Chłód piwniczny dobrze działa na rozgrzane ciało. A poza tym …


Uczeń 4. : Dicenda est virtus. Cnoty należy się uczyć.


Mistrz: Bene. Uczniu! Widzę, że w nauce postąpiłeś, nagrodę godną odbierzesz. Choć czas kąpania w Sparcie na drugą kwadrę księżyca dopiero wypada, ty kąpieli zażyjesz już dzisiaj.


Chór: Słodka Polluksa nagroda. Wonności niewolnik mu poda.


Mistrz: A wam niech to za przykład służy. Pracowitość i prawość umysłu hojnie nagrodzone zostaną. Odprowadźcie Polluksa. A, dzisiaj jestem wielkoduszny, niech zażyje kąpieli w ciepłej wodzie.


Chór: W ciepłej wodzie.


Dowódca: Mistrzu, słońce chyli się ku zachodowi.


Mistrz: (patrzy w niebo) Zaprawdę. ( Mistrz odchodzi, muzyka identyczna jak na wejście, uczniowie marszowo wychodzą ze sceny)

Trybun: odczytuje sentencje, a chór je powtarza

- Na błędach człowiek uczy się rozumu.


- Gdzie nie ma kary, tam nie ma miary.


- Korzenie nauki są gorzkie, ale owoce słodkie.


POWRÓT DO WSPÓŁCZESNOŚCI


Lola: Ale numer! Mógł się umyć w ciepłej wodzie. W nagrodę…


Mól: Oczywiście. Nie wolno się było myć częściej, aby skóra nabrała odpowiedniej twardości, jak przystało każdemu wojakowi.


Fan Muzyki: A te kary to tak na poważnie? To musiało nieźle boleć…


Mól: I to jak.


Lola: To ja spadam do naszej budy. Prawdę mówiąc, to nie jest w niej tak źle. Nawet całkiem spoko.


Sportowiec: Spadamy z tobą. Dziś jest godzina wychowawcza, ma być o kodeksie ucznia.

( odchodzą)

Trybun: PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM …………………………………………………………………………….

„W WYCHOWANIU CHODZI WŁASNIE O TO, AŻEBY CZŁOWIEK STAWAŁ SIĘ BARDZIEJ CZŁOWIEKIEM.AŻEBY UMIAŁ BARDZIEJ BYĆ NIE TYLKO DLA DRUGICH, ALE I Z DRUGIMI”.


Chór: Nie tylko dla drugich, ale i z drugimi.


W finale uczniowie wnoszą na scenę Mistrza siedzącego na tronie, a zespół dziewcząt ubranych w kostiumy starożytne tańczy wokół niego.


Lidia Czaja

Beata Kwiatkowska


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie