Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak pomóc dziecku z deficytami rozwojowymi w osiągnięciu dojrzałości szkolnej?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2377 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Identyfikacja problemu.

      Maciuś jest dzieckiem 5-letnim. Do mojej grupy trafił we wrześniu 2006r. Jako dziecko wysokie jak na swój wiek oraz otyłe od pierwszych dni wyróżniał się spośród swoich rówieśników. Bardzo mało mówił, rysunki jego to kilka kresek lub kratka na kartce papieru. Maciuś nie potrafi skupić uwagi na wykonywanej czynności dłużej niż kilka minut. Nie słucha poleceń nauczycielki, nie umie i nie chce podporządkować się regułom panującym w grupie. Zabiera dzieciom zabawki, nie rozumie, że robi źle. Nie ma mowy o wzięciu udziału w zajęciach organizowanych dla całej grupy. Maciuś jest typem indywidualisty, najchętniej bawi się sam samochodami lub klockami w kąciku, odizolowany od pozostałych.

Geneza i dynamika zjawiska.

      Chłopiec pochodzi z rodziny 4- osobowej. Mama Maciusia nie pracuje zawodowo, ma jeszcze jedno dziecko- 1,5 roczną córeczkę. Ojciec pracuje dorywczo, ale rodzina nieźle sobie radzi. Mieszkają we własnym domu w pobliskiej wiosce. Maciej do przedszkola dojeżdża autobusem szkolnym. Po przeprowadzeniu wywiadu z matką dowiedziałam się, że ciąża była zagrożona, ale po założeniu szwa wszystko przebiegało bez komplikacji. Poród odbył się siłami natury. Maciuś urodził się trzy tygodnie przed terminem. Ważył 2,80 kg. Rozwijał się dobrze, raczkował o czasie, zaczął chodzić w wieku 12 miesięcy. Mowę miał bardzo ciężką. Pierwsze słowa, według mamy pojawiły się bardzo późno, dopiero pod koniec 3 roku życia.

      W wieku 2 lat dziecko zachorowało na zapalenie płuc i przebywało wraz z matką w szpitalu przez 2 tygodnie. Mama twierdzi, że dziecko bardzo źle znosiło pobyt w szpitalu: płakał, bał się zabiegów medycznych, mimo, że matka stale była przy nim.

      Maciuś jest w miarę samodzielny: umie jeść sam posiłek (ma bardzo duży apetyt), samodzielnie korzysta z toalety, należy pomóc mu tylko wytrzeć pupę. Nie ma problemów z zakładaniem butów, ale często myli, który but na którą nogę pasuje. Jest dzieckiem sympatycznym, choć czasem dokucza dzieciom, sprawiając im drobne przykrości. Jednak jego szczere spojrzenie i zakłopotana mina nie pozwala na to, aby się na niego gniewać.

Znaczenie problemu.

      Maciuś odstaje od swoich rówieśników. Ma opóźnioną mowę, sprawność manualną, rozwój ruchowy. Mimo tego w naszej grupie czuje się dobrze, szybko zaaklimatyzował się w przedszkolu. Dzieci polubiły Maciusia, chociaż często przeszkadza nam w zajęciach: Np. wjeżdża w sam środek przygotowanych pomocy, rozprasza dzieci swoim głośnym śmiechem itp. Staram się organizować mu interesujące zajęcie na czas zajęć z grupą, ale jak już wspomniałam Maciuś nie potrafi skupić swojej uwagi na dłuższy czas.

Prognoza negatywna.

      Jeśli dziecko nie uzyska fachowej pomocy ze strony nauczyciela, nie zostanie otoczone specjalistyczną opieką pedagogiczno- psychologiczną, nie będzie się odpowiednio rozwijało i nie rokuje osiągnięcia dojrzałości szkolnej w wieku 6 lat.

Prognoza pozytywna.

      Dziecko zostanie skierowane do PPP-P w Koniecpolu. Po przebadaniu i uzyskaniu orzeczenia będzie można zorganizować Maciusiowi dodatkowe indywidualne zajęcia w przedszkolu, aby wyrównać i skorygować istniejące braki. Wtedy zmniejszy się dystans miedzy nim a rówieśnikami i ma szansę rozpocząć w terminie naukę w klasie pierwszej.

Proponowane rozwiązania.
  • Zasugerowanie rodzicom przebadanie Maćka w PPP-P w Koniecpolu.
  • Zaplanowanie przez nauczycielkę pracy indywidualnej z dzieckiem.
  • Systematyczna współpraca z rodzicami i ze specjalistami z PPP-P w Koniecpolu w zakresie uskutecznienia terapii.
  • Zaangażowanie kolegów i koleżanek z grupy do uczenia Maćka poprawnej wymowy.
  • Zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na terenie obecnej placówki.
  • Napisanie indywidualnego programu pracy z dzieckiem w oparciu o orzeczenie z poradni.
Wdrażanie oddziaływań.

      Na początku września przeprowadziłam rozmowę indywidualną z matką dziecka. Nawiązałam z nią kontakt oparty na szczerości oraz wzajemnym zaufaniu i szacunku.

      Zaproponowałam, żeby mama zgłosiła się dzieckiem do PPP-P w Koniecpolu. Podjęłam za obopólną zgodą decyzję o zmianie książek pomocniczych z 5-latków na 3-latków.

      Wyszłam z inicjatywą prowadzenia stałej współpracy z rodzicami, polegającej na częstym przebywaniu na zajęciach otwartych dla rodziców, ich udział w uroczystościach przedszkolnych.

      Usilnie dążę do rozwijania sprawności manualnych dziecka poprzez: gniecenie papieru, lepienie z plasteliny, wycinanie, rysowanie, malowanie, darcie papieru. Na co dzień nie wyręczam dziecka w czynnościach samoobsługowych, przy korzystaniu z toalety, przy ubieraniu się, rozbieraniu itp.

      Pobudzam i zachęcam Maciusia do częstego mówienia. Często ćwiczę poprawną wymowę prostych wyrazów poprzez ich powtarzanie.

      W miarę posiadanego czasu i możliwości oglądam z dzieckiem kolorowe książki, zachęcając przy tym do krótkiej rozmowy na ich temat. Zadaję proste, zrozumiałe dla dziecka pytania i oczekuję z cierpliwością na udzielenie odpowiedzi.

      Obecnie dziecko zostało już przebadane w PPP-P w Koniecpolu. Teraz czekam na orzeczenie, ponieważ poradnia może je wydać dopiero po zbadaniu dziecka przez laryngologa, co jest na razie niemożliwe ze względu na częste choroby dziecka.

Opracowała : Urszula Nowak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie