Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęcia z zakresu edukacji matematycznej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 38259 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Edukacja matematyczna jest istotnym składnikiem wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka. Opracowany przeze mnie scenariusz z zakresu edukacji matematycznej przeprowadzony został w grupie dzieci 5-6 letnich. Dzieci doskonaliły swoje umiejętności matematyczne, utrwalały znak „+”, potrafiły skojarzyć ten znak z ruchem dokładania. Scenariusz tematycznie został powiązany ze Świętami Wielkanocnymi.

Temat: „Wielkanocne dodawanie” - zabawy matematyczne.

Opracowała i prowadziła : Beata Ostrowska

Cele ogólne:
  • manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;
  • utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 10 (6l.), 6 (5l.);
  • stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów;
  • tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania;
  • organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi;
  • kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
  • umie dodawać na konkretach i w pamięci;
  • potrafi stosować znak „+”
  • potrafi prawidłowo przyporządkowywać cyfry (6l.);
  • przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;
  • rozumie polecenia nauczyciela;
  • zna cyfry od 1 do 10 (6l.);
  • potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
  • jest aktywne podczas zajęć;
  • rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie
Metoda:

Słowna: zagadka, rozmowa, objaśnienia
Oglądowa: pokaz, obserwacja
Czynna: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
Aktywizujące: el. pedagogiki zabawy, metoda plakatowa, ekspresja twórcza, improwizacja ruchowa, ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową, wzrokową,

Formy pracy:
  • z całą grupą
  • indywidualna
  • grupowa
Środki wspomagające działanie:

Sylwety kurczaków, symbole świąt wielkanocnych: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek, sylwety pisanek lub inne liczmany, napisy do czytania, cyfry, szary papier z sylwetami kur dla 5 i 6 latków, kaseta z muzyką do zabaw i relaksacyjną, zagadka, kostki matematyczne, kasztany, pudełko, kolorowe kapsle.

Przebieg zajęcia:

I. Część wstępna
  1. Zabawa integracyjna przy muzyce „Każda rączka”
    „Każda rączka, każda rączka
    pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
    paluszki składamy, wszystkimi klaskamy
    raz i dwa, raz i dwa.

    Prawa rączka, lewa rączka
    pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
    paluszki witamy, głośno przeliczamy,
    ty i ja, ty i ja.
II. Przebieg właściwy:
  1. Zagadka słowna (rozwiązanie - kurczak)
  2. Zabawa matematyczna –„Kurczaczki”– segregacja sylwet wg kolejności cyfr od najmniejszej do największej (obok cyfr narysowane kropki do przeliczania dla 5 latków) –po odwróceniu sylwet kurczaków wychodzi wyraz do odczytania - „Wielkanoc”
  3. Rozmowa na temat: „Z czym kojarzy się Wielkanoc?”.
  4. Przejście do nakrytego stołu wielkanocnego - rozmowa na temat symboli świąt: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma, mazurek – dzieci odczytują napisy i dopasowują do odpowiedniego okazu.
  5. Podział wyrazu „Wielkanoc” na sylaby, układanie zdań z wyrazami będącymi , symbolami świąt, przeliczanie wyrazów w zdaniu.
  6. Zabawa matematyczna „Pisanki” - Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Nauczycielka układa pisanki w płaskim koszu, a dzieci na dywanie (sylwety pisanek lub inne liczmany):
    • 5 latki - układamy 3. pisanki i dokładamy jeszcze 3. Policz ile jest razem?
    • 6 latki - układamy 6. pisanek (dobieranie właściwej cyfry i dokładamy jeszcze 4. pisanki ( dobranie cyfry przez dzieci) Ile jest razem?
    Układanie działania: 6 + 4 = 10
  7. Zabawa ruchowa: „Kurczęta” przy muzyce z magnetofonu – improwizacja ruchowa. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się po tyle osób, ile wskazuje cyfra (kropki dla 5 latków) pokazana przez nauczycielkę.
  8. Zabawa matematyczna: nauczycielka wrzuca do pudełka kilka kasztanów – ( po kolei, żeby było słychać stuknięcie podczas wpadania kasztanów): Ile wrzuciłam?
    Dorzucę jeszcze ....... ile? – dzieci patrzą i jednocześnie słuchają
    Ile jest kasztanów w pudełku? (sprawdzenie, czy właściwie dzieci odpowiedziały). To samo zadanie, ale dzieci zamykają oczy.
    (ile wrzuciłam najpierw?......, Ile potem?......, To ile jest razem? .... - sprawdzenie)
  9. Zabawa z kostką. Dwoje dzieci, każde po kolei rzuca swoją kostką. Przeliczanie ile jest razem wyrzuconych oczek na dwóch kostkach (dla dzieci, które nie potrafią liczyć z przekroczeniem progu należy zakleić pole z 6. oczkami). Wszystkie dzieci sprawdzają poprawność liczenia.
  10. Zabawa matematyczna: Dzieci siadają w kole ( 5 i 6 latki osobno)
    • 6 latki - otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z cyframi,
    • 5latki otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z kropkami
    Zadaniem dzieci jest wybrać tyle kapsli (jednego koloru) ile wskazuje cyfra lub ile jest kropek na wybranym kartoniku.
    Następnie dobierają tyle kapsli (innego koloru), ile usłyszą uderzeń w bębenek. Przeliczają ile mają razem kapsli.
  11. „Kurczaki szukają mamy” - metoda plakatowa
    Na dużych szarych arkuszach przyklejone są sylwety kur:
    • 5l. Otrzymują sylwety kurczaków z narysowanymi kropkami.
      Ich zadaniem jest znaleźć właściwą kurę (tyle samo kropek) i obok niej przykleić kurczaczka
      ( kurczaki różnej wielkości do porównywania i posługiwania się pojęciami określającymi wielkość).

      Kura z 4. kropkami Kura z 3. kropkami Kura z 6. kropkami
      Kurczaki z 4. kropkami Kurczaki z 3. kropkami Kurczaki z 6. kropkami
    • 6l. - Otrzymują sylwety kurczaków z działaniem matematycznym (dodawanie). Ich zadaniem jest rozwiązać działanie i przykleić kurczaka obok od
      Kura z cyfrą - 8 Kura z cyfrą - 10 Kura z cyfrą - 7
      Kurczaki z działaniem: 4+4, 2+6, 8+0, itd. Kurczaki z działaniem: 5+5, 1+9, 4+6, itd. Kurczaki z działaniem: 3+4, 4+3, 2+5, itd.
      powiedniej kury np.:
    Przeliczanie kurczaków przy każdej kurze
    Która kura ma najwięcej dzieci?, Która najmniej? A ile dzieci mają wszystkie kury razem?
  12. Zabawa ruchowa „Klaśnij i podskocz”
III. Zakończenie
  1. Ewaluacja:
    • Dzisiaj dowiedziałem się..........
    • Najbardziej podobało mi się...................
    • Nie podobało mi się.....................
  2. „Iskierka” przy muzyce relaksacyjnej.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie