Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola przedszkola w rozwijaniu postaw społecznych w grupie 3-4 latków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8195 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Przedszkole ma decydujący wpływ na rozwój postaw społecznych dziecka 3-4letniego.Postawy społeczne rozwijające się pod wpływem różnych sytuacji nazwałam postawami: wobec ludzi, siebie, rzeczy i przyrody.

      W trakcie przeprowadzonych badań obserwowałam zachowania dzieci 3-4letnich w toku różnorodnych działań: podczas kontaktów z rówieśnikami, zabaw, różnego rodzaju zajęć i uroczystości. Pozwoliło mi to na wysunięcie wielu wniosków. Na podstawie obserwacji, ankiety i wywiadu z nauczycielami wnioskuję, że dziecko poprzez zabawę poznaje otaczającą rzeczywistość, wzbogaca swoje doświadczenia i przystosowuje się do życia w społeczeństwie, co dla 3-4latków jest bardzo ważne.

      Badania ankietowe nauczycieli potwierdziły, że rówieśnicy, głównie podczas zabaw, spostrzegają określone zachowania, nazywają je i oceniają jako pozytywne lub negatywne, akceptują je lub nie. Właśnie na tej podstawie dzieci uczą się oceniać schematy, zachowania a pod kierunkiem nauczyciela nabywają odpowiednie postawy społeczne. Przedszkole kształci i rozwija u dziecka podstawowe nawyki przyzwyczajenia, cechy jego charakteru.

      3-4latek przebywając wśród innych dzieci, które uczestniczą z nim w tych samych czynnościach, jest na etapie kształtowania się postaw wyznaczających stopień jego społecznego przystosowania wtedy, kiedy będzie uczestniczyło w życiu już bez rodziców. Wszelkiego rodzaju nieporozumienia z rówieśnikami wymagają w grupie rezygnacji z egocentrycznego podejścia do otaczającego świata.

      Dziecko bowiem musi przyjąć taki sposób zachowania, który będzie akceptowany przez inne dzieci. Przyjęcie tych samych tych samych reguł postępowania umożliwia zawieranie przyjaźni. Życzliwe nastawienie do ludzi, wrażliwość na krzywdę i ból to postawy społeczne, które trzeba rozwijać już od pierwszego pobytu dziecka w przedszkolu czyli od 3 roku życia.

      Badania dowiodły, że w kontaktach z środowiskiem przedszkolnym łatwiej jest dziecku odzyskiwać równowagę, zaspokajać potrzeby emocjonalne i poznawcze, uczyć się nowych ról społecznych. Przedszkole bowiem ukierunkowane jest na realizację zadań ułatwiających dzieciom proces adaptacji.

      Po 24-letniej pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi stwierdzam, że to najlepszy teren uspołeczniania i rozwijania postaw społecznych. Pobyt dziecka w przedszkolu odgrywa istotną rolę w kształtowaniu samodzielności w myśleniu, sprzyja wzrastaniu w środowisko społeczne. Wyniki mojej obserwacji dowiodły, że dziecko 3-4letnie w trakcie pobytu w przedszkolu rozszerza swój zakres kontaktów społecznych dzięki przebywaniu z rówieśnikami i dorosłymi. Podczas spotkań rodzinnych w przedszkolu: uroczystości, zajęć otwartych u dziecka rozwijają się takie postawy społeczne jak: odpowiedzialność, szacunek do innych ludzi. Właśnie w przedszkolu dziecko tworzy, rozwija swoją osobowość. Nauczyciel natomiast stoi na straży dobrego wychowania, wskazuje drogę do rozwiązania problemów. Na nim spoczywa ogromna odpowiedzialność wprowadzania dziecka w świat rówieśników, nabywania pozytywnych postaw społecznych, odróżniania dobra od zła, budzeniu zainteresowań otoczeniem społecznym, rozwijaniu umiejętności obserwacji, wzbogacaniu doświadczeń społecznych.

      Podsumowując stwierdzam, że pierwszym i najważniejszym pomostem pomiędzy wychowaniem w rodzinie a placówką oświatową powinna być edukacja przedszkolna. To w przedszkolu staje się możliwe wspomaganie rozwoju i wychowania począwszy od 3 roku życia. Budowanie systemu wartości jest jednym z podstawowych zadań wychowania przedszkolnego określonego w podstawie programowej.

      Uważam, że przedszkole faktycznie wychowuje i wspiera wychowawczą rolę rodziny, pełni ogromną rolę w rozwijaniu postaw społecznych małego dziecka. Budowany od podstaw system wartości sprzyja wyposażeniu wychowanków w tak zwany „ paszport do życia” który pozwoli im rozumieć świat, żyć wspólnie i współpracować z innymi. W tym rozumieniu istotną rolę odgrywają postawy społeczne nabyte już od wczesnego dzieciństwa.

Opracowała:
mgr Halina Markusik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie