Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt, jako metoda nauczania na zespole wyrównawczym z matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2259 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W nauczaniu matematyki ( w ostatnich latach) przywiązuje się dużą wagę do strategii nauczania realistycznego, czynnościowego i problemowego. Metodą polecaną do stosowania w matematyce jest metoda projektu.

Ewa Lipnicka
nauczyciel matematyki




INNOWACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
„ PROJEKT, JAKO METODA NAUCZANIA NA ZESPOLE WYRÓWNAWCZYM Z MATEMATYKI”

Metody aktywizujące, to nowe metody nauczania, które zakładają w procesie dydaktycznym aktywność ucznia. W nauczaniu matematyki ( w ostatnich latach) przywiązuje się dużą wagę do strategii nauczania realistycznego, czynnościowego i problemowego. Metodą polecaną do stosowania w matematyce jest metoda projektu. Metoda ta polega na samodzielnej i aktywnej pracy uczniów przy wykonaniu zadania. Najczęściej jest ona wykonywana w grupach, nie dezorganizuje zajęć szkolnych, gdyż większość zadań uczniowie wykonują w domu, bibliotece czy czytelni.
Najważniejsze zalety tej metody to:
* zerwanie z zasadą dominacji nauczyciela,
* zawiera określone cele i metody pracy; uczniowie dobierają je samodzielnie przyjmując odpowiedzialność za ich realizację,
* ma określone terminy realizacji, dzięki temu wyrabia umiejętność planowania, organizowania warsztatu pracy, zdyscyplinowania, efektywności działań,
* praca w grupie wyrabia wśród uczniów umiejętność poszukiwania kompromisów, prezentacji własnych opinii i słuchania innych,
* uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
* uczy samodzielności, gdyż nauczyciel występuje w roli konsultanta,
* rozwija umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informatyczną,
* możliwość zaangażowania w pracę osób spoza szkoły np. rodziców, ekspertów,
* rezultaty pracy są prezentowane publicznie, dzięki temu uczniowie mogą konfrontować rezultaty swojej pracy z osiągnięciami kolegów.
Zasadniczym celem mojej innowacji jest stworzenie sytuacji, w której każdy uczeń osiągnie sukces w matematyce. Zadania i sugestie sytuacji dydaktycznych będę dobierać tak, aby pobudzały naturalne zainteresowania uczniów i zachęcały ich do twórczości na miarę indywidualnych możliwości.
Zakładam roczny okres trwania innowacji- w roku szkolnym 2006/2007. Uczestniczyć w niej będą uczniowie mający problemy z matematyką z klasy piątej. Na jej realizację planuję jedną godzinę zajęć tygodniowo.

CELE INNOWACJI:
- pokazanie życiowej użyteczności wiedzy i umiejętności matematycznych zdobytych w szkole.
- przekonanie uczniów o potrzebie ciągłego uczenia się.
- rozwijanie samodzielności.
- kształcenie u uczniów umiejętności:
* współdziałania w grupie,
* słuchania innych, dyskutowania, planowania działań, podejmowanie decyzji,
* zbierania i opracowania( np. za pomocą technologii informatycznej) wiadomości na zadany temat,
* korzystania z różnych źródeł informacji,
* selekcji informacji,
* przeprowadzania i oceniania swojego działania,
* przygotowania indywidualnych prac,
* przygotowania i wygłaszania wystąpień publicznych,
* korzystania z kalkulatora,
* wykonywania obliczeń na ułamkach zwykłych i dziesiętnych oraz obliczeń procentowych,
* obliczania pól i obwodów figur płaskich.

TEMATYKA ZAJĘĆ:
- Liczby naturalne( działania na liczbach naturalnych),
- Ułamki zwykłe( porównywanie ułamków, zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie, działania na ułamkach, obliczanie ułamka danej liczby),
- Figury na płaszczyźnie( rodzaje kątów, rodzaje i własności trójkątów i czworokątów),
- Ułamki dziesiętne( zapisywanie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych, działania na ułamkach dziesiętnych),
- Procenty( obliczanie procentu danej liczby, obliczanie liczby , gdy dany jest jej procent, obliczanie podwyżek i obniżek, obliczanie odsetek bankowych),
- Pola figur płaskich( obliczanie pól trójkątów i czworokątów),
- Liczby całkowite( działania na liczbach całkowitych),
- Graniastosłupy( rodzaje graniastosłupów, obliczanie pól i objętości graniastosłupów prostych).

PLAN DZIAŁANIA:
- spotkanie organizacyjne,
- ustalenie tematyki i form pracy na zajęciach,
- zajęcia poświęcone wytłumaczeniu form pracy,
- spotkania robocze: tematyka projektów, przygotowanie, analiza i ocena projektu,
- zoorganizowanie lekcji pokazowych,
- nagradzanie uczniów poprzez pochwałę i ocenę za aktywność z matematyki.

METODY I FORMY PRACY:
- metoda projektu:
* wystawa prac wykonanych przez uczniów z ich komentarzem,
* miniwykład,
* prezentacja nagrań z taśmy video lub magnetronowej,
* prezentacja modelu, makiety, planu,
* różnego rodzaju gry planszowe,
* zabawy angażujące wszystkich uczniów,
* książeczki, broszury itp.
- praca grupowa i indywidualna,
- zajęcia „ terenowe”- spotkania w bankach i sklepach,
- poszukiwanie informacji( biblioteka, broszury, internet,itp.)
- praca przy komputerze.


ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
Dzięki uczestnictwu w zajęciach wyrównawczych uczeń:
- będzie wykazywał aktywną postawę,
- nauczy się komunikować się i słuchać innych,
- będzie cechował się ciekawością i kreatywnością,
- nauczy się dokonać wyboru,
-będzie potrafił wziąć odpowiedzialność za swoje działanie,
-5-
- znajdzie i wykorzysta informacje z różnych źródeł,
- zrozumie życiową użyteczność wiedzy i umiejętności matematycznych zdobytych w szkole,
- przekona się o potrzebie ciągłego uczenia się.

EWALUACJA:
Zbieranie informacji zwrotnej o zaletach i wadach prowadzonych zajęć przeprowadzę w formie ankiety( po ukończeniu innowacji)oraz w formie wywiadu po ukończeniu danego projektu. Analizę i wnioski przedstawię w formie sprawozdania.

NARZĘDZIA:

*przykładowe pytania- wywiad:

Czy zajęcia spełniły Twoje oczekiwania? Co Ci się najbardziej podobało, a co najmniej? Co chciałbyś zmienić? Zaproponuj…


*przykładowa ankieta:

Droga uczennico, drogi Uczniu,
Pragnę poznać Waszą opinię na temat naszych zajęć. Zależy mi na szczerych i poważnych odpowiedziach.

1. Oceń, wstawiając znak X swój poziom zadowolenia z zajęć.
1
2
3
4
5
6












                       
Jestem niezadowolona(y) Jestem bardzo zadowolona(y)


Tak
Nie
Częściowo
2. Czy podobał ci się sposób prowadzenia zajęć?



3. Czy omawiane zagadnienia były zrozumiałe?



4. Czy sposób prowadzenia zajęć wspomaga Twoją aktywność?



5. Czy chcesz, by taka forma zajęć była kontynuowana ?




6.Czy dzięki zajęciom jesteś bardziej aktywny?



7.Czy umiesz znaleźć i wykorzystać informacje z różnych źródeł?



8.Czy potrafisz samodzielnie zrealizować zadane ci zadanie?



9. Czy zyskałeś umiejętności uczenia się?



10. Czy masz silną motywację do nauki?




Jeżeli chcesz coś dodać, zrób to tutaj:























Dziękuję

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie