Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Bajka psychoedukacyjna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4922 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Postępowanie biblioterapeutyczne wspierające proces adaptacji w grupie przedszkolnej na podstawie bajki psychoedukacynej pt. „Bajka o pajączku”

Postępowanie biblioterapeutyczne wspierające proces adaptacji w grupie przedszkolnej, na podstawie bajki psychoedukacynej, pt. "Bajka o pajączku"

DIAGNOZA: dziecko nie może zaadoptować się w grupie przedszkolnej z powodu zahamowania emocjonalnego; trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami

TEMAT: Lęk przed wyśmianiem, poczucie osamotnienia i porzucenia

POSTĘPOWANIE TERAPEUTYCZNO- WYCHOWAWCZE:
  • stworzenie możliwości korzystnego i efektywnego zaistnienia dziecka, mającego niską samoocenę,
  • rozbudzanie zainteresowań,
  • radość z nawiązywania przyjaźni,
  • wzmocnienie poczucia własnej wartości poprzez wskazywanie na inne umiejętności i zalety bohatera.
ETAPY TERAPII
  1. NAWIĄZYWANIE KONTAKTU I DIAGNOZA

    1. Terapeuta dowiaduje się o problemie Dz i opowiada historie o ludziach, którzy przezwyciężali podobne problemy.
    2. Rozmowa z Dz. o: relacjach z rówieśnikami, z nauczycielem i rodzicami; sposobie spędzania wolnego czasu; zainteresowaniach, planach i marzeniach.

  2. BIBLIOTERAPIA WŁAŚCIWA

    1. Głośne czytanie przez N bajki, pt. "Bajka o pajączku" /załącznik nr 1/
    2. Zachęcanie Dz do narysowania ilustracji na temat przeczytanej bajki
    3. Uzewnętrznienie emocji Dz – rozmowa o tym, co czuli bohaterowie bajki, Dz opowiada o doświadczeniach osobistych
    4. Ćwiczenie mające na celu zmianę postawy dziecka- "Gdybym był na miejscu pajączków…"

  3. EWALUACJA
Terapeuta stawia pytania Dz: "Co dało ci to spotkanie?", "Co ważnego dla ciebie wydarzyło się podczas naszego spotkania?".

Opracowała: Ewa Mytych

Przedszkole Miejskie nr 1 w Lubaniu Załącznik nr 1

Bajka psychoedukacyjna pt. "Bajka o pajączku" (M. Molicka "Bajki terapeutyczne" s.164 )

     Mały pajączek ciężko zachorował. Wiele dni przeleżał w szpitalu. Często myślał o swoich kolegach, tęsknił za nimi. Marzył o wspólnych zabawach, rozmowach. Nie mógł się doczekać, kiedy wróci do domu i wreszcie pójdzie do szkoły (przedszkola).
     No, jesteś prawie wyleczony- powiedział pewnego dnia doktor. – Musisz się tylko jak najszybciej nauczyć chodzić o kulach, bo twoje nóżki jeszcze są bardzo, ale to bardzo słabe. E- pomyślał sobie pajączek.- To nic wielkiego, nauczę się tego, a potem wrócę do domu, do szkoły (przedszkola) i będę już zawsze z moimi kolegami. Wszystkie ćwiczenia wykonywał z wielką chęcią i energią, nieraz ścierał pot z czoła, przezwyciężał ból, ale się nie poddawał. Marzył o dniu kiedy koledzy przyjmą go z powrotem do grupy. Opanował doskonale sztukę chodzenia o kulach, potrafił nawet chodzić sam, podpierając się jedną kulą. To był wielki sukces, cieszył się i lekarz, i pielęgniarki, i rodzice, a pajączek był wprost szczęśliwy, nie mógł się tylko doczekać, kiedy pójdzie do szkoły. Nareszcie nastąpi ten długi oczekiwany dzień. Rodzice podwieźli go pod budynek, a dalej szedł sam, podpierając się kulą. Serce rozpierała mu radość, że już za chwilę będzie razem z kolegami. Wszedł do klasy(sali) i... Najpierw zaległa cisza, a potem posypały się wyzwiska: kulas, kuternoga, niezgrabek –i śmiech ,wytykanie palcami. Pajączek zagryzł zęby z bólu ,płakał w środku, ale na twarzy nie pojawiła się żadna łza. Doszedł do ławki (krzesła), usiadł. Jeszcze nigdy nie czuł się taki smutny, bez sił, zmęczony. Od tej pory w szkole (przedszkolu)stał zawsze na uboczu, nie bawił się z innymi. Po szkole (zajęciach przedszkolnych) spędzał czas w mieszkaniu, nie wychodził na podwórko. Minęło kilka tygodni. Nauczycielka – pani Pajęczyna – poinformowała uczniów (dzieci), że odbędzie się w szkole wielki konkurs, rywalizacja między klasami (grupami)na najpiękniejszą pracę, jaką tylko potrafią wykonać pajączki. Co to za konkurs, co to za zadanie? – pytały bardzo zaciekawione. A co pajączki potrafią robić najlepiej ? – spytała pani. Oczywiście pajęczynę! – chórem odkrzyknęła klasa (dzieci). Tak, zgadłyście – potwierdziła nauczycielka. –Jest to bardzo ważny konkurs dla pajączków, bardzo – powtórzyła. – Brać się do pracy, bo za tydzień rozstrzygnięcie – dodała. Przez cały tydzień pajączki zbierały się w grupki, dyskutowały, chwytały się za główki, bo każdy chciał zwyciężyć. Ostatniego dnia przyniosły swe prace i trwało niekończące się porównywanie. Tylko pracy naszego pajączka nikt nie oglądał. Miał ją zwiniętą w papier i tak ją oddał pani. Po godzinie pani Pajęczyca wpadła do klasy (grupy)jak bomba i z radością obwieściła : Praca ucznia (dziecka) z naszej klasy (grupy) zwyciężyła! Kto, kto jest tym szczęśliwcem – poruszeni pytają jedni przez drugich. Pani rozwinęła rulon i przed ich oczyma ukazała się cała utkana z promieni słońca sieć, mieniąca się wszystkimi kolorami tęczy. Jaka piękna , cudowna- szepcą. Ale, ale, proszę pani to nie jest praca żadnego z nas – powiedzieli uczniowie (dzieci), zawiedzeni. To jest pajęczynowa sieć naszego pajączka- powiedziała pani i podeszła do niego, całując go serdecznie. On, ten kuter...to niemożliwe – kiwały główkami. Tak pięknie tkać nie potrafi nikt – powiedziała pani. – Dzięki niemu nasza klasa (grupa) wygrała konkurs i w nagrodę pojedziemy do grot zobaczyć najstarsze sieci pajęcze. Hurra, Hurra!- rozległy się gromkie krzyki. Rzucili się wszyscy na pajączka, gratulując mu ściskając go. Od tej pory już nikt go nie przezywał, przeciwnie – wszyscy chcieli się z nim bawić i uczyć, byli dumni z jego umiejętności.

Uwaga! Tekst uległ zmianom. Dostosowany jest do potrzeb zajęć i wieku dziecka.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie