Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sponsoring w oświacie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10214 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Sponsorowanie nauki i oświaty nie rozwinęło się jeszcze w takim stopniu, jak to ma miejsce w innych dziedzinach życia gospodarczego i społecznego. Jedną z przyczyn jest fakt, że większość osób i podmiotów gospodarczych angażuje się w sponsorowanie kultury, sztuki i sportu w szerokim zakresie.
Silnym emocjom, jakie towarzyszą imprezom kulturalnym i sportowym nie są w stanie dorównać emocje związane ze sponsorowanymi podmiotami w oświacie. Są one po prostu mało atrakcyjne.

4. Sponsoring w oświacie.

4.1. Perspektywy rozwoju sponsoringu w oświacie.

4. Sponsoring w oświacie.

4.1. Perspektywy rozwoju sponsoringu w oświacie.
Sponsorowanie nauki i oświaty nie rozwinęło się jeszcze w takim stopniu, jak to ma miejsce w innych dziedzinach życia gospodarczego i społecznego. Jedną z przyczyn jest fakt, że większość osób i podmiotów gospodarczych angażuje się w sponsorowanie kultury, sztuki i sportu w szerokim zakresie. Wiele podmiotów Sponsorowanie nauki i oświaty nie rozwinęło się jeszcze w takim stopniu, jak to ma miejsce w innych dziedzinach życia gospodarczego i społecznego. Jedną z przyczyn jest fakt, że większość osób i podmiotów gospodarczych angażuje się w sponsorowanie kultury, sztuki i sportu w szerokim zakresie. Wiele podmiotów sponsorowanych, mam tu na myśli uczniów szkół średnich, wywodzi się właśnie z tych dziedzin.
Innym powodem braku zainteresowania sponsoringiem jest nieufność przedsiębiorstw i brak wiary w to, że sponsorując szkołę mogą osiągnąć swoje cele marketingowe.
Kolejną przyczyną jest angażowanie się firm w charakterze mecenasów nauki i oświaty.
Na przestrzeni ostatnich lat sytuacja zaczyna się zmieniać, ponieważ środki pieniężne przeznaczone na oświatę w budżetach państwowych i samorządowych nie wystarczają na pokrycie kosztów placówek oświatowych.
Szkoły borykają się często z tak trudną sytuacją finansową, że przyjmują chętnie każdą zaoferowaną pomoc ze strony podmiotów gospodarczych.
Do tej pory szkoła mogła liczyć na pomoc finansową głównie ze strony gminy, władz samorządowych i rodziców.
Gmina przeznacza środki na potrzeby szkół, przede wszystkim na:
• remonty budynków, pomieszczeń i pracowni,
• zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, zespoły artystyczne,
• dodatkowe zajęcia lekcyjne, jak np. nauka języków obcych,
• zwiększenie dodatków motywacyjnych dla nauczycieli i kadry kierowniczej.
Rodzice i indywidualni sponsorzy pomagają w zakupie pomocy naukowych, książek, czasopism, w dożywianiu uczniów, dokonywaniu drobnych remontów, naprawie sprzętu szkolnego.
Jak wynika z powyższego tekstu wydatki w szkole i potrzeby są niebagatelne, dlatego cześć z nich mogliby pokryć właśnie sponsorzy. Najczęściej jest jednak tak, że działania sponsorów w szkołach są jednorazowe, ograniczają się do sponsorowania stypendiów, konkursów, nagród, imprez, jednym słowem, do doraźnego wsparcia finansowego, co z właściwym sponsoringiem nie ma nic wspólnego.


4.2. Ryzyka towarzyszące sponsorowaniu oświaty.

Nie można lekceważyć elementów moralnych i zagrożeń, jakie mogą dochodzić do głosu na płaszczyźnie oświaty. Niebezpieczeństwem może być niekorzystny wpływ na psychikę młodych ludzi, którzy uczęszczając do szkoły sponsorowanej mogą czuć się wykorzystywani i wplątani w „machinę gier marketingowych”. Sponsorowani uczniowie szkół średnich traktowani są w umowach jak partnerzy w biznesie. Zaofiarowane im pieniądze obligują do świadczenia usług drugiej stronie.
Należy troszczyć się o to, aby w psychice tych ludzi nie dochodziło do deformacji.
Innym ryzykiem jest ryzyko efektywności sponsoringu. Nigdy nie wiadomo czy podmiot sponsorowany osiągnie swój cel, czy np. poprawi swoje wyniki w danej dziedzinie, czy wygra mistrzostwo, czy eksperyment w danej dziedzinie się powiedzie, czy badania odniosą zamierzony skutek.Mowa była na razie o ryzyku związanym ze Sponsorowanym.
Ryzyko Sponsora też jest duże, ponieważ nie ma pewności, czy jego zaangażowanie zostanie zauważone. A przecież głównym celem Sponsora jest pozytywny wizerunek, renoma, wzrost obrotów i zysków.
Nawet, jeśli radio i telewizja jednorazowo wspomną o danym przedsięwzięciu dydaktycznym, to i tak nie można liczyć na pożądany skutek.
Swoistym mankamentem sponsoringu nauki i oświaty ( w porównaniu do sponsoringu w sferze kultury i sportu) jest to, że kręgi adresatów poszczególnych zaangażowań uzyskują znacznie mniejsze wymiary, niż kręgi takich osób wchodzących w grę na innych płaszczyznach sponsorowania.
Wytłumaczyć można to tym, iż daną imprezą kulturalną czy sportową interesuje się więcej osób niż pojedynczym badaniem naukowym, czy też „prymusem” w szkole, albo pokryciem kosztów jakiegoś eksperymentu.
Silnym emocjom, jakie towarzyszą imprezom kulturalnym i sportowym nie są w stanie dorównać emocje związane ze sponsorowanymi podmiotami w oświacie. Są one po prostu mało atrakcyjne.

4.3. Płaszczyzny sponsorowania w szkole

Z instytucją sponsoringu możemy mieć do czynienia począwszy od szkoły podstawowej a na uniwersytetach skończywszy. Ja zajmę się sponsoringiem w szkole średniej.
Możemy wyróżnić dwie płaszczyzny:
- płaszczyznę dydaktyczno-wychowawczą,
- płaszczyznę organizacyjną,
Na płaszczyźnie wychowawczo-dydaktycznej podmiotem sponsorowanym mogą być uczniowie bądź nauczyciele. Sponsor może finansować wszystko, co wiąże się z dalszym kształceniem. Najczęściej sponsorowani są wybitni uczniowie, mający osiągnięcia w danej dziedzinie, może być to sport albo dziedzina nauki, nauczyciele prowadzący badania lub dokształcający się.
Sponsorowane są stypendia krajowe i zagraniczne.
Finansowane są wszelkie pomoce naukowe dla szkoły ( książki, komputery, wyposażenia sal lekcyjnych, pomieszczeń gimnastycznych i bibliotecznych), wycieczki poznawcze.
W ramach sponsoringu istnieje możliwość praktyk dla uczniów w dużych przedsiębiorstwach. Jest dużo szkół ukierunkowanych zawodowo, dlatego ważne jest nawiązywanie kontaktów z firmami, które będąc sponsorem mogą w ramach współpracy zapewnić uczniom miejsce praktyk.
Sponsorzy dostarczają często potrzebne środki lokomocji.
Niekiedy sponsorzy opracowują we własnym zakresie projekty zajęć dydaktycznych, które przekazywane są dyrekcji szkoły.
Jeśli chodzi o sponsoring w zarządzaniu, to oprócz wszystkich finansów związanych z utrzymaniem szkoły jako firmy, można sponsorować np. wdrażanie nowych projektów opracowanych przez kadrę kierowniczą, np. stworzenie sieci komputerowej dla całej szkoły, radiowęzła, czy studia telewizyjnego.
Zasady sponsorowania i warunki realizacji przedsięwzięcia określa szczegółowo umowa pomiędzy sponsorującym a sponsorowanym.
Żeby mogło dojść do zawarcia umowy szkoła bądź jej podmioty muszą wystosować swoją ofertę do danego podmiotu gospodarczego, przyszłego sponsora. Będzie to oferta promocyjna, której celem jest zjednanie sobie przyszłego sponsora, wskazanie na zyski, jakie może osiągnąć finansując dane przedsięwzięcie.
4. Sponsoring w oświacie.

4.1. Perspektywy rozwoju sponsoringu w oświacie.

Sponsorowanie nauki i oświaty nie rozwinęło się jeszcze w takim stopniu, jak to ma miejsce w innych dziedzinach życia gospodarczego i społecznego. Jedną z przyczyn jest fakt, że większość osób i podmiotów gospodarczych angażuje się w sponsorowanie kultury, sztuki i sportu w szerokim zakresie. Wiele podmiotów sponsorowanych, mam tu na myśli uczniów szkół średnich, wywodzi się właśnie z tych dziedzin.
Innym powodem braku zainteresowania sponsoringiem jest nieufność przedsiębiorstw i brak wiary w to, że sponsorując szkołę mogą osiągnąć swoje cele marketingowe.
Kolejną przyczyną jest angażowanie się firm w charakterze mecenasów nauki i oświaty.
Na przestrzeni ostatnich lat sytuacja zaczyna się zmieniać, ponieważ środki pieniężne przeznaczone na oświatę w budżetach państwowych i samorządowych nie wystarczają na pokrycie kosztów placówek oświatowych.
Szkoły borykają się często z tak trudną sytuacją finansową, że przyjmują chętnie każdą zaoferowaną pomoc ze strony podmiotów gospodarczych.
Do tej pory szkoła mogła liczyć na pomoc finansową głównie ze strony gminy, władz samorządowych i rodziców.
Gmina przeznacza środki na potrzeby szkół, przede wszystkim na:
• remonty budynków, pomieszczeń i pracowni,
• zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, zespoły artystyczne,
• dodatkowe zajęcia lekcyjne, jak np. nauka języków obcych,
• zwiększenie dodatków motywacyjnych dla nauczycieli i kadry kierowniczej.
Rodzice i indywidualni sponsorzy pomagają w zakupie pomocy naukowych, książek, czasopism, w dożywianiu uczniów, dokonywaniu drobnych remontów, naprawie sprzętu szkolnego.
Jak wynika z powyższego tekstu wydatki w szkole i potrzeby są niebagatelne, dlatego cześć z nich mogliby pokryć właśnie sponsorzy. Najczęściej jest jednak tak, że działania sponsorów w szkołach są jednorazowe, ograniczają się do sponsorowania stypendiów, konkursów, nagród, imprez, jednym słowem, do doraźnego wsparcia finansowego, co z właściwym sponsoringiem nie ma nic wspólnego.

Ewa Gromadzka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie