Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykonanie makiety architektonicznej Biskupina



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

W roku szkonym 2003/2004 rozpoczęłam staż na stopień nauczyciela dyplomowanego. Jednym z wymagań, które należy spełnić, aby uzyskać awans jest "umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami..." Spełniając powyższe wymaganie, przedstawiam scenariusz lekcji plastyki w kl. V szkoły podstawowej z wykorzystaniem TI ( wykorzystanie w pracy dydaktycznej materiałów wyszukanych przez nauczyciela w Internecie ).

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
PLASTYKA KL. V

Temat zajęć:

Wykonanie makiety architektonicznej Biskupina.

Cele zajęć:
Uczeń potrafi:
pokazać na mapie położenie Biskupina
określić cechy charakterystyczne osady pierwszych Słowian
wykonać makietę architektoniczną

Metody pracy:
podające, eksponujące, praktyczne

Formy pracy:
jednolita praca indywidualna i grupowa

Środki dydaktyczne:
informacje nt. Biskupina wyszukane w Internecie przez nauczyciela ( załącznik do scenariusza), materiały różne do wykonania makiety architektonicznej ( sklejka, deseczki drewniane, słoma, materiały przyrodnicze, patyczki po lodach, zapałki, klej, itd. ), podręcznik do plastyki dla klasy piątej S. Stopczyk, B. Neubart „Plastyka kl. V”, WSiP, Warszawa 2000 r.
Czas trwania:
2 x 45 min.

Przebieg zajęć:
I Faza wprowadzająca

wprowadzenie do tematu lekcji –opowiadanie nauczyciela nt. życia pierwszych Słowian połączone z pokazem ilustracji i materiałów wyszukanych w Internecie

II Faza realizacji

wyjaśnienia nauczyciela dotyczące wykonania pracy plastycznej – makiety architektonicznej Biskupina
praca z podręcznikiem, wyszukiwanie ilustracji przedstawiających Biskupin
praca w grupach uczniów

III Faza podsumowująca

omówienia i ocena prac uczniów
ekspozycja wykonanych prac


Załącznik do scenariusza

Poznajemy Biskupin, osadę pierwszych Słowian

Biskupin - najbardziej znany w Europie środkowej rezerwat archeologiczny. Badania wykopaliskowe rozpoczęły się w 1934 roku. Imponujący był rozmach prowadzonych prac wykopaliskowych, w których stosowano nowoczesne metody badań. W ich wyniku odkryte zostały konstrukcje drewniane osiedla sprzed ponad 2700 lat ( zachowane w znakomitym stanie ).
Przed wojną Biskupin był nazywany "Polskimi Pompejami"

OSADA

Osiedle obronne kultury łużyckiej zbudowane zostało na podmokłym półwyspie o powierzchni około 2 hektarów.
Cały półwysep miał charakter torfiastej łąki, która w części północnej wznosiła się około 80 cm, a w południowej około 120 cm ponad wody otaczającego go Jeziora Biskupińskiego.

DOMY

Wzdłuż ulic poprzecznych stało trzynaście rzędów domów. Szkielet domu budowano z pionowych słupów - łątek, które miały wyżłobione pionowe rowki. W rowkach tych umieszczano końce poziomych, dokładnie do siebie dopasowanych bierwion - sumików, tworzących ściany. Okrągłe łątki narożne i wejściowe wykonane były z sosny, śródścienne prostokątne z dębu. Łątki narożne, wchodzące na około 1 m w ziemię, były płasko ścięte aby nie grzęzły. Dodatkowo zabezpieczano je jeszcze wieńcem kołków.
Prostokątne, dębowe łątki, utrzymujące konstrukcję dachu, chroniono przed grzęźnięciem tzw. przetyczkami. Były to kołki przechodzące przez otwór o podstawie słupa i opierające się o poprzecznie ułożone bierwiona.
Domy stojące w jednym rzędzie miały najczęściej wspólne ściany szczytowe. Średnia powierzchnia domu wynosiła 70 - 90 m2. Chaty miały kształt prostokątny, czasami trapezowy, dopasowany do przebiegu ulic.
Dachy najprawdopodobniej kryte były trzciną. Konstrukcja dachów opierała się na ścianach oraz pionowych, rozwidlonych u góry słupach, stojących wewnątrz chat. O masywną belkę biegnącą szczytem wspierały się idące ukośnie w dół żerdzie, pełniące rolę krokwi. Do krokwi mocowane były łaty, podtrzymujące poszycie dachu. Od strony północnej, dachy domów były bardziej spadziste, co miało znaczenie w okresie wiosennych roztopów.
Każdy dom składał się z dwóch części: przedsionka i izby. Wnętrza chat wyłożone były belkami dębowymi, sosnowymi i brzozowymi. Przedsionek zajmował około 25 % powierzchni domu. Nie odkryto w Biskupinie osobnych budynków gospodarczych, dlatego też można przypuszczać, że w zimie, w przedsionkach, trzymano zwierzęta. W tej części domów przechowywano również sprzęt rolniczy, opał oraz zboże mielone na dużych, kamiennych żarnach.
W izbie, na lewo od wejścia, znajdowało się łoże - nary, na którym spała cała rodzina. Brak podłogi pod narami może wskazywać na to, że trzymano tam mniejsze zwierzęta. Nad łożem znajdowało się podstrzesze, gdzie przechowywano zapasy żywności, zboże, siano, opał itp.
Na prawo od wejścia, bliżej środka izby, mieściło się palenisko z kamieni polnych wylepione gliną. Paleniska miały najczęściej kształt okrągły lub owalny o średnicy około 2 m. Wejścia do chat usytuowane były zawsze od strony południowej. Pozwalało to na korzystanie ze światła dziennego oraz ciepła słonecznego.
Wejścia zastawiano furtami plecionymi z gałęzi. W okresie chłodów uszczelniano je skórami. W każdym domu mieszkała jedna rodzina, składająca się z 7 - 10 osób. Można przyjąć, że około 100 domów w Biskupinie zamieszkiwała społeczność licząca od 700 do 1000 osób.


Źródło załącznika:
www.muzea.pl/Polska/Muzeum i Rezerwat archeologiczny, Biskupin/Biskupin i okolice,dn. 6.10.2003 r.

Opracowanie
mgr Jolanta Biegańska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie