Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szczęście ma wiele twarzy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3278 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Szczęście – każdy je widzi inaczej…- Plan metodyczny lekcji języka polskiego w klasie pierwszej gimnazjum.
mgr Anna Szweda
Publiczne Gimnazjum
im. Powstańców Wielkopolskich
Janowiec Wlkp.

PLAN METODYCZNY LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE PIERWSZEJ GIMNAZJUM

TEMAT: Szczęście ma różne twarze.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
  • czyta tekst poetycki ze zrozumieniem,
  • wskazuje podmiot liryczny, określa stan jego uczuć,
  • odczytuje sens utworu,
  • konfrontuje własne rozumienie szczęścia z poglądem wyrażonym w wierszu,
  • dostrzega subiektywny charakter pojęcia "szczęście",
  • wnioskuje na podstawie materiału lekcyjnego,
  • wyszukuje środki stylistyczne w wierszu i określa ich funkcje,
  • wykonuje ćwiczenia słownikowe,
  • ocenia lekcję i swoje zaangażowanie.
METODY : burza mózgów, praca z tekstem, " zabawa w poetę ",ćwiczenia słownikowe(karta pracy)

FORMY : indywidualna, zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tekst wiersza Władysława Broniewskiego "Szczęście"( podręcznik do j. polskiego"Czytam świat" ) , kartki z wierszem"Szczęście" z lukami, indywidualna karta pracy,arkusz ewaluacyjny.

PRZEBIEG LEKCJI:
  1. Wprowadzenie:
    1. Burza mózgów: zapis na tablicy wszystkich skojarzeń związanych z pojęciem "szczęście". Podanie celu lekcji.
  2. Część zasadnicza
    1. Uczniowie otrzymują kartki z niepełnym tekstem wiersza" Szczęście" (tekst z lukami ).Uzupełniają go indywidualnie, tworząc w ten sposób własne wersje tego wiersza.
      Władysław Broniewski
                               Szczęście
      
            Rozmyślam..........
            od ...............
            że chyba moje szczęście
            jest...... koloru.
            
            Więc niech ..........
            i niech mnie............
            ........., miłośnie-
            ......- jak twoje oczy.
      
            Niechaj mi będzie życie
            ................
            gdzie.............
            o włosach z .........
            -  .........niesamowicie!
            i gdzie wszystko jest .......
      
            Przeczytaj tę bajkę, nim uśniesz,
            Jeśli chcesz.
            Szczęście to .......
            ............
      
            
    2. Uczniowie odczytują uzupełnione teksty.
      Nauczyciel głośno czyta cały wiersz Broniewskiego. Uczniowie dopiero w tym momencie otwierają podręczniki i porównują "swoje" wiersze z całym wierszem poety.
    3. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wiersza poety i własnych, uzupełnionych tekstów.
    4. Analiza wiersza:
      • jaki jest nastrój wiersza ?
      • w których wersach ujawnia się podmiot liryczny ?
      • jaki jest stan jego uczuć, czego pragnie ?
      • jak można rozumieć słowa " moje szczęście jest koloru zielonego"?
      • czym jest szczęście dla podmiotu lirycznego ?
      • wyszukanie w wierszu epitetów, metafor i określenie ich funkcji.
    5. Wysunięcie wniosków na temat szczęścia:
      • co to znaczy być szczęśliwym człowiekiem?
      • czy każdy ( dziecko, dorosły, starzec ) może być szczęśliwy ?
      • co może zburzyć szczęście człowieka ?
    6. Podanie tematu i notatki:
      • próba samodzielnego sformułowania tematu przez uczniów,
      • zapis w zeszycie najważniejszych wniosków.
  3. Zakończenie
    1. Wypełnienie indywidualnej karty pracy.

      INDYWIDUALNA KARTA PRACY
      1. Dopisz po 2 synonimy do wyrazów:
        szczęście-......................
        uszczęśliwiać-...................
        szczęśliwy-.....................
      2. Dopisz po 3 antonimy do wyrazów:
        szczęście-......................
        szczęśliwy-....................
      3. Wyjaśnij znaczenie związków wyrazowych:
        urodzić się pod szczęśliwą gwiazdą-...........
        mieć szczęście w nieszczęściu-.............
        pieskie szczęście-...................
        dziecko szczęścia...................
    2. Zadanie domowe
      Jeden dzień na wyspie szczęścia- kartka z pamiętnika.
    3. Wypełnienie arkusza samooceny.

      ARKUSZ SAMOOCENY
      1. Oceń lekcję pod względem atrakcyjności
        bardzo ciekawa, ciekawa, przeciętna, nudna.
      2. Napisz co najbardziej cię zaciekawiło?
        ............................................................................
      3. Napisz, która część lekcji była najmniej atrakcyjna ?
        ............................................................
      4. Jak oceniasz swoje zaangażowanie na lekcji ?
        bardzo duże , duże , średnie , niewielkie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie