Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dlaczego młodzi ludzie piją alkohol?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1230 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Sposób, w jaki można rozmawiać o środkach uzależniających chciałabym przedstawić na przykładzie scenariusza zajęć poświęconym przyczynom picia alkoholu.
Przy prowadzeniu zajęć dotyczących uzależnień, proponuję wykorzystanie metod aktywizująch, które mają za zadanie stawianie wychowanka w takiej sytuacji, by odczuwał potrzebę podejmowania działań, jakich od niego oczekujemy i aby nabywał umiejętności współdziałania w grupie.
Temat 1: Dlaczego młodzi ludzie piją alkohol?

Cele zajęć:
Wychowankowie wiedzą:
  • jakie są przyczyny picia alkoholu
  • co zwiększa ryzyko sięgania po alkohol
  • co chroni przed alkoholem
  • potrafią współdziałać w grupie
Formy wychowania:
Przedmiotowe, wychowanie przez:
  • działalność poznawczą,
  • działalność twórczą,
  • aktywność recepcyjną,
  • działalność zabawowo – rozrywkową;
organizacyjne:
  • indywidualna,
  • zespołowa,
  • zbiorowa.
Metody i techniki wychowawcze:
  • perswazja,
  • organizowanie doświadczeń wychowankom,
  • wysuwanie sugestii,
  • aktywizujące: " burza mózgów", praca w grupach, mapa pojęciowa, gry i zabawy "Co nowego i dobrego" , " Dobierz swoją parę"
Środki dydaktyczne:
  • szary papier, flamastry, klej, blok rysunkowy, magnetofon, kartki z alternatywnymi hasłami
Przebieg zajęć:
I. Wstęp
  1. Wykonanie wizytówek.
    Na przygotowanych wizytówkach każdy każdy wpisuje swoje imię.
  2. Zabawa integracyjna: "Co nowego i dobrego?"– uczestnicy siedzą w kręgu i każdy kończy zdanie: najmilszą rzeczą, jaka mi się zdarzyła w tym tygodniu ...(może to być coś bardzo ważnego lub coś małego i przyjemnego np. uśmiech kogoś ważnego)
II. Zapoznanie z tematyką zajęć
  1. Prowadzący prosi uczniów o zastanowienie się, w jakich typowych sytuacjach pije się alkohol ( np. w kawiarni, na dyskotece, na przyjęciach rodzinnych, spotkaniach towarzyskich, w parku itp.)
  2. Prowadzący informuje, że tematem zajęć będzie : " Dlaczego ludzie piją alkohol?"
III. Wprowadzenie we właściwe zadanie wychowawcze
  1. Prowadzący prosi o podanie, metodą "burzy mózgów" powodów, dla których młodzi ludzie piją alkohol.
    Jeden z uczestników zapisuje pomysły na arkuszu papieru.
    Uczestnicy wybierają rzeczywiste przyczyny picia alkoholu poprzez głosowanie. Piją bo:
    • brak informacji na temat uzależnień ,
    • strach przez odrzuceniem przez rówieśników ,
    • brak wiary w siebie ,
    • wydaje im się, że będą dorośli,
    • chcą być " spoko" i na luzie,
    • chęć przy podobania się innym ,
    • chcą zapomnieć o kłopotach,
    • zachęcają ich reklamy,
    • nie wierzą, żeby im zaszkodziło,
    • wpadają w nawyk,
    • koledzy piją,
    • są ciekawi jak to jest gdy się wypije alkohol.
    Wniosek.
    Alkohol wpływa na nasze zachowania i emocje.
  2. Prowadzący omawia listę pomysłów, próbując wyłonić rzeczywiste przyczyny picia alkoholu, które umieszczane są na plakacie "Przyczyny picia alkoholu"
  3. Jak wygląda człowiek, który wypił dużą ilość alkoholu?
    Dlaczego tak wygląda?
    Uczniowie opisują: zachwianie równowagi, kłopoty z mową, wygląd, zapach, nienaturalne zachowania.
    Wniosek.
    Alkohol oddziałuje na układ nerwowy, zakłóca jego działanie. Stąd trudności w zachowaniu równowagi, trudności w mówieniu, z właściwą oceną sytuacji, trudności z myśleniem.
  4. Jakie jeszcze skutki może mieć wypicie dużej ilości alkoholu?
    Uczniowie odwołują się do swoich obserwacji lub doświadczeń. Być może któryś z uczniów miał już także doświadczenie z wypitym alkoholem.
    Wniosek.
    Objawy po wypiciu dużej ilości alkoholu są takie jak przy zatruciu pokarmowym lub po zatruciu toksynami np.: wyziewami farb.
  5. Prowadzący przygotowuje i kolejno odkrywa oraz odczytuje różne hasła, wśród których są zdania – dlaczego ludzie nie piją alkoholu? np.:
    • dbają o swoje zdrowie,
    • nie mają ochoty,
    • jest to drogi nawyk,
    • nie picie jest modne,
    • chcą dłużej żyć.
    Uczestnicy oceniają prawdziwość podawanych haseł – wstają jeśli jest to prawda, siedzą jeśli jest to fałsz.
    Prawdziwe hasła jeden z uczestników umieszcza na plakacie "Powody niepicia".
    Do plakatu "Przyczyny picia" prowadzący dopisuje drugą część "Powody niepicia"
  6. Zabawa "Dobierz swoją parę"
         Rozdanie uczniom kartek z napisanymi hasłami i umieszczenie ich w widocznym miejscu np. na plecach – przekazanie uczestnikom instrukcji.
    Hasła:
    • nuda, szpan, ciekawość, zdenerwowanie, zła atmosfera domowa, bezkrytyczne naśladownictwo, trudności szkolne
    • zainteresowania, wiedza na temat szkodliwości środka uzależniającego, poczucie własnej wartości, opanowanie, właściwe relacje w domu, własne zdanie, sukcesy.
         Uczniowie na sygnał rozchodzą się po sali i poruszają się w różnych kierunkach przy akompaniamencie muzyki. Gdy nastąpi przerwa w muzyce każdy z uczestników próbuje odnaleźć osobę, która ma " hasło – alternatywę"; pary które się odnalazły odchodzą na bok a zabawa trwa nadal, aż odnajdzie się ostatnia para. Pary stojąc wspólnie prezentują pozostałym uczestnikom swoje hasła.
IV. Podsumowanie zajęć
Informacja zwrotna – rysowanie " buźki" na wizytówkach.
Uczniowie dorysowują na swoich wizytówkach " buźkę", która ma określić jak podobały się im zajęcia. " Buźka" może być: uśmiechnięta, obojętna lub smutna.

Opracowanie: mgr Danuta Maczuga- Przebięda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie