Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy John będzie umiał, czego Jaś się nie nauczył?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 666 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu moją publikację, w której opisuję swoje doświadczenia metodyczne w pracy dydaktycznej z osobami dorosłymi uczącymi się języka obcego. Zajęcia, które przeprowadziłam były dla mnie niezwykłym przeżyciem, gdyż wszyscy uczestnicy kursu byli doświadczonymi nauczycielami. Jednak szybko okazało się, że problem przełamania barier wystąpił zarówno u prowadząacej zajęcia jak i u osób uczących się.

     W roku szkolnym 2003/2004 Zarząd Oddziału ZNP w Tarnowskich Górach, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich członków, po raz pierwszy zorganizował kurs języka angielskiego. Mając przyjemność prowadzić te zajęcia, pragnę podzielić się refleksjami na ich temat.
     Było to dla mnie niezwykłe doświadczenie, gdyż na co dzień pracuję z uczniami w wieku 11-13 lat. Największą różnicą jest to, że dorośli przychodzą na lekcję z ogromnym bagażem doświadczeń. Jako osoby posiadające wykształcenie wyższe nauczyciele, z którymi pracowałam, mieli za sobą przynajmniej 17 lat nauki. To doświadczenie w uczeniu się, zarówno dobre jak i złe, pomaga im sformułować opinie o tym, jak powinno być prowadzone nauczanie i uczenie się. Ci, którzy odnosili sukcesy, wierzą, że nauka języka angielskiego będzie łatwa, ci, którzy czują się niedowartościowani, przypuszczają, że ponownie im się nie powiedzie.
     Dorośli bardziej niepokoją się o wyniki nauczania niż młodsi uczniowie. Im są starsi, tym bardziej obawiają się ośmieszenia. Nawet po krótkiej nieobecności bardzo martwią się o to, czy uzupełnią braki.
     Nauczyciele jako grupa mają wiele zalet. Przynoszą na zajęcia cenne doświadczenie życiowe, którego dzieci nie posiadają. Mają poczucie, że to, co robią jest ważne. Chętnie współpracują z prowadzącym zajęcia, co nie zawsze ma miejsce, gdy naucza się młodzież. W grupie złożonej z nauczycieli nie zdarzają się problemy z dyscypliną.
     Ucząc nauczycieli, nie trzeba uciekać się do udawania nauki: zabaw, gier, zagadek. Jeśli grupa widzi cel działania, nie trzeba stosować „karty przetargowej”, by uzyskać współpracę.
     Nie można dorosłych traktować jak dzieci, ale z drugiej strony należy unikać nudy na zajęciach. W związku z tym od czasu do czasu wprowadzałam quizy, piosenki i anegdoty.
Nauczyciel musi być w stanie utrzymać równowagę między poważnym nauczaniem angielskiego a bardziej rozrywkowymi formami, których nawet dorośli czasami potrzebują.
     Zapisując się na kurs, wszyscy uczestnicy określili się jako początkujący. Pod tym pojęciem należy rozumieć osoby, które jeszcze nigdy nie uczyły się angielskiego. Bardzo szybko okazało się, że wszyscy są tzw. „fałszywymi początkującymi”, wśród których są nawet i tacy, którzy przed laty zdawali maturę z języka angielskiego.
     W związku z tą sytuacją współpraca układała się jak najlepiej, a uczniowie z przyjemnością odkrywali na nowo zapomniane już zagadnienia.
     Podejmując się nauczania nauczycieli, stanęłam przed problemem wyboru odpowiedniego podręcznika. Nie było to łatwym zadaniem, gdyż zdawałam sobie sprawę z tego, że dobry, współczesny podręcznik dla osób dorosłych musi wprowadzać adekwatny materiał leksykalny i gramatyczny, mieć atrakcyjną szatę graficzną, a towarzyszyć mu powinien zestaw kaset lub płyt kompaktowych. Nowoczesne podręczniki oferują również materiał dodatkowy dla osób pragnących rozszerzać wiedzę poza salą lekcyjną. Dostarczają również takiego materiału, który daje uczniowi i nauczycielowi informację zwrotną na temat postępów w nauce.
     Biorąc pod uwagę powyższe wymagania, zdecydowałam, że skorzystam z podręcznika Michaela Swana i Catherine Walter ‘The New Cambridge English Course’. Wielką zaletą wybranego przeze mnie podręcznika jest to, że chociaż dostarcza on materiału dla początkujących, wprowadzone słownictwo wcale nie jest infantylne, a dialogi zawierają sporą dawkę humoru. Aby spełnić warunek efektywnego nauczania, stosowałam na moich zajęciach takie formy pracy jak: praca indywidualna – gdy wymagana była samodzielność, praca w grupach – gdy uczący się zdobywali informacje od siebie nawzajem oraz bardzo często praca w parach – gdy konieczne było równoczesne przekazywanie i zdobywanie informacji.
     W czasie trwania kursu starałam się stosować odpowiednie techniki nauczania, by zagwarantować właściwy przebieg procesu dydaktycznego.
     Na moich lekcjach dużą wagę przywiązywałam do ćwiczenia prawidłowej wymowy. Sprawność tę doskonaliłam w grupie poprzez:
  • powtarzanie wyrazów chórem lub indywidualnie,
  • technikę odczytywania,
  • zaznaczanie akcentu wyrazowego,
  • naukę artykulacji dźwięków niewystępujących w języku polskim,
  • ćwiczenie intonacji zdaniowej.
     Za najważniejszy obszar nauki języka angielskiego uznałam słownictwo. Dla utrwalenia zasobu leksykalnego wykorzystałam takie techniki jak:
  • uzupełnianie luk w zdaniu lub tekście,
  • opisywanie osób i obiektów ( w tym w formie zagadek),
  • opis swojego dnia codziennego,
  • grupowanie wyrazów należących do tego samego pola tematycznego.
     Aby właściwie wykorzystać poznane słownictwo, sukcesywnie wprowadzałam reguły gramatyczne.
Wśród sposobów, które stosowałam, by nauczyć gramatyki, najczęściej występowały :
  • porządkowanie wyrazów we właściwiej kolejności w zdaniu,
  • substytucja – podstawianie do wzoru,
  • tworzenie własnych wypowiedzi w oparciu o poznane zasady,
  • gry językowe.
      Najwięcej problemów uczestnikom kursu sprawiało słuchanie ze zrozumieniem. Zadania, które stawiałam przed nauczycielami, polegały na uzupełnianiu tabelek usłyszanymi informacjami, odpowiadanie na pytania do wysłuchanego tekstu, a nawet rysowanie obiektów opisywanych przez lektora.
     Jednak największego wysiłku z mojej strony wymagało zachęcenie uczestników kursu do mówienia w języku angielskim. Zadawałam pytania odnośnie sytuacji lub tekstu, prosiłam o krótki opis osoby, pomieszczenia lub obrazka, proponowałam przeprowadzenie wywiadu.
     Jak widać, starałam się ukierunkować wysiłek grupy na różnorodne obszary aktywności językowej. Moja satysfakcja płynie stąd, że wszyscy uczestnicy kursu osiągnęli główny cel zajęć – posługiwanie się językiem angielskim na poziomie podstawowym. Uważam za sukces fakt, ze cała grupa zadeklarowała chęć dalszej nauki.
     Mam nadzieję, że moje refleksje pomogą innym nauczycielom języka angielskiego, którzy do tej pory uczyli dzieci i młodzież, podjąć decyzję o prowadzeniu kursów dla dorosłych.

mgr Elżbieta Sowa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie