Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Badanie wyników nauczania w klasie V z przyrody

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5041 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Test sprawdzający wiadomości z przyrody za okres I półrocza kl V, obejmuje umiejętności: czytanie ze zrozumieniem, analiza schematów, korzystanie z informacji
Imię ..........................
Nazwisko................................
Kl............................

Test sprawdzający wiadomości z przyrody za okres I półrocza kl V


Przeczytaj uważnie tekst.
     Na wzgórzu przysłoniętym mgłą rozciąga się gesty, zielony las. Obok wzgórza płynie rzeka. Woda rzeki paruje unosząc się do góry. Paruje także powierzchnia terenu leśnego. Na pewnej wysokości z zawartej w powietrzu pary wodnej tworzą się chmury. W pogodny dzień nad lasem można zobaczyć błękitne obłoki. Jednak, gdy wejdziemy w głąb lasu zauważymy panujący półmrok. Tylko korony wysokich drzew znajdują się w pełnym słońcu, natomiast młode drzewa, krzewy, rośliny oraz zwierzęta zamieszkujące dno lasu mają mniej światła. Drzewa osłaniają siłę wiatru, chroniąc przyległe tereny przed działaniem silnych podmuchów. Rośliny leśne wchodzące w skład runa czyli paprocie, borówki, trawy a szczególnie mchy zatrzymują i gromadzą duże ilości wody. Powietrze w lesie nasycone jest wilgocią. Gleba leśna i pokrywająca ją ściółka powstaje z zeschłych liści i gałęzi drzew. Martwe drewno jest pokarmem grzybów. Owocniki grzybów są pokarmem wielu różnych zwierząt. Niektóre z nich stanowią pożywienie człowieka.
"Jeżeli nie znasz dobrze grzybów, nie zbieraj tych, które mają blaszki.
Wśród nich są gatunki śmiertelne trujące !!!"

1. Wymień warstwy lasu i podaj po dwa przykłady roślin tam spotykanych.
a........................................................
b. .....................................................
c. .....................................................
d. ..........................................................

2. Oceń , czy napisane poniżej zdania są prawdziwe:
Warstwowa budowa lasu;
- umożliwia bardzo dużej ilości roślin życie na jednym terenie TAK/NIE
- to wynik przystosowania roślin do małej i dużej ilości światła TAK/NIE
- pozwala roślinom lasu najlepiej wykorzystać zasoby środowiska TAK/NIE

3. Wymień trzy czynniki , o które konkurują ze sobą rośliny lasu:
a........................................................
b. .....................................................
c. .....................................................

4. Więcej informacji na temat grzybów jadalnych i trujących znajdziesz w :
a. encyklopedia multimedialna
b. słownik synonimów
c. atlas grzybów
d. słownik ortograficzny
5. Na podstawie przeczytanego tekstu ułóż jeden łańcuch pokarmowy:
- ........................................................................

6. Rośliny są samożywne, ponieważ:
a. żywią się kosztem innych organizmów
b. posiadają zielony barwnik i wytwarzają pokarm z substancji organicznych.
c. same wytwarzają pokarm z substancji prostych

7. Podkreśl substancje, z których roślina wytwarza pokarm w procesie fotosyntezy:
zielony barwnik, światło, woda, dwutlenek węgla, tlen, tłuszcze.

8. Wyjaśnij, własnymi słowami co oznacza zapis


Woda + dwutlenek węgla = pokarm + tlen




................................................................................ ................................................................................ ................................................................................
9. Wyjaśnij, dlaczego jagody zebrane w lesie, należy umyć przed jedzeniem.
................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ..............................................................

10. Napisz regulamin poprawnego zachowania się w lesie.
a........................................................
b. .....................................................
c. .....................................................
d. ..........................................................

11. Wymień dwa obiekty chronione (np. pomniki przyrody...) w najbliższej okolicy.
a........................................................
b. .....................................................

12. Narysuj i opisz proces krążenie wody w przyrodzie:




13. Podaj, jakie stany skupienia może przybierać woda występująca w przyrodzie . Podaj przykłady tych stanów.
a...........................................................
b. .........................................................
c. ..........................................................

14.Podkreśl, które z wymienionych mikroorganizmów zamieszkują kroplę wody:
pierwotniaki, glony jednokomórkowe, bakterie, ryby, żaby, moczarka kanadyjska

15. Co to znaczy, że ryby są organizmami zmiennocieplnymi:
................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ..............................................................

16. Wymień cechy budowy, które umożliwiają życie ryb w wodzie:
a. ...............................................
b. ..............................................
c. ..............................................
d. ................................................
e. ...............................................

17. Podaj sposoby za pomocą, których zwierzęta chronią się przed drapieżnikami.
a. ryby .......................................................
b. żaby .....................................................
c. ślimaki ................................................

18. Narysuj i podpisz części ciała ślimaka i określ ich funkcje.









19. Wypisz te cechy środowiska wodnego, które sprawiły, ze moczarka :
a. nie ma korzeni:......................................................
b. ma drobne liście: ...................................................
c. ma giętką łodygę: ...................................................

20.Wyjaśnij, na czym polegają zakwity wody:
................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ...............................................................
Proponowana skala ocen; za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt

100 % - 90 % bdb
89%- 75 % db
74%- 50% dst
49%- 30% dop
29% -i mniej ndst

Opracowała Jadwiga Filipowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie