Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wiem kim jestem, wiem co robię

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1257 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Założeniem zajęć jest wszechstronny rozwój osobowości, pomoc w zrozumieniu siebie oraz innych ludzi, pomoc w poznawaniu i rozumieniu świata oraz przygotowanie do współtworzenia go i odnajdywania w nim własnego miejsca.

Plan zajęć z zakresu profilaktyki agresji, realizowanych w świetlicy szkolnej przy szkole podstawowej nr 3 w Lidzbarku

"Wiem kim jestem, wiem co robię"

Główne cele zajęć:
  • integracja grupy świetlicowej – wytworzenie atmosfery życzliwości, akceptacji, bezpieczeństwa, współpracy;
  • usprawnienie funkcji poznawczych uczniów poprzez aktywizacje uczniów, budowanie pozytywnej motywacji do nauki;
  • uczenie się poprawnych form zachowania poprzez doświadczenie odpowiednie dla okresu rozwojowego - zabawę;
  • wytwarzanie życzliwej i radosnej atmosfery pracy.
Cele szczegółowe:
  • poznawanie siebie – moje "zalety i wady", cechy których posiadanie jest warunkiem utrzymania dobrego kontaktu z innymi;
  • kształtowanie swojego wizerunku – "być czy mieć";
  • radzenie sobie z trudnymi emocjami;
  • radzenie sobie w nowych sytuacjach oraz sytuacjach przemocy;
  • konstruktywne rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami, rodzicami, dorosłymi – odreagowywanie napięć emocjonalnych;
  • kształtowanie pozytywnych wzorców zachowań – współpraca i zdrowa rywalizacja;
  • kształtowanie wzorów zdrowego stylu życia i spędzania wolnego czasu.
Osiągnięcia wychowanków:
Po przeprowadzonych zajęciach uczeń:
  • rozumie, że rodzina, grupa, środowisko lokalne stanowią wartość w życiu każdego człowieka;
  • rozumie potrzebę stwarzania atmosfery życzliwości, akceptacji, bezpieczeństwa, współpracy w grupie rówieśniczej i rodzinie;
  • zna zwyczaje i obyczaje właściwych zachowań w rodzinie, wobec kolegów i innych osób dorosłych;
  • rozpoznaje pozytywne i negatywne cechy charakteru u siebie i innych ludzi;
  • potrafi stworzyć hierarchię podstawowych wartości niezbędnych do funkcjonowanie każdego człowieka;
  • zna sposoby radzenia sobie z trudnymi uczuciami;
  • potrafi poradzić sobie z nową sytuacją oraz wie, jak postąpić w chwilach zagrożenia;
  • rozumie potrzebę rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, rodzicami i dorosłymi;
  • zna i stosuje zasady zdrowej rywalizacji;
  • potrafi pracować samodzielnie i w zespole;
  • przejawia gotowość pomocy kolegom i koleżankom.
Drogi osiągania założonych celów:
  • stosowanie metod aktywizujących, w szczególności zabaw interakcyjnych,
  • dobór tematów zajęć do zainteresowań, umiejętności i poziomu wiedzy uczniów,
  • prezentacja działań twórczych przez uczniów,
  • otwartość prowadzącego na pojawiające się na bieżąco problemy oraz rozwiązywanie ich .
Tematyka zajęć:
  1. Integracja grupy – blok zajęć
    Cele:
    Uczeń:
    • poznaje swoich kolegów,
    • pracuje nad budowaniem atmosfery życzliwości, akceptacji i poczucia bezpieczeństwa w grupie,
    • staje się współodpowiedzialnym za grupę.
    Uwagi: Trudno wyznaczyć limit czasowy na zajęcia integracyjne. Od wrażliwości prowadzącego oraz rozpiętości wieku dzieci zależeć będzie długość tego bloku zajęć.
  2. Moja rodzina – piszemy książkę o rodzinie
    Cele:
    • uświadomienie dzieciom znaczenia rodziny,
    • poznanie różnych ról przyjmowanych w rodzinie,
    • zrozumienie praw, obowiązków, zadań członków rodziny.
  3. Budowanie pozytywnego obrazu siebie
    Cele:
    Uczeń:
    • poznaje role przyjmowanych w życiu przez dziecko,
    • poznaje swoje mocne strony,
    • rozwija umiejętność pozytywnego mówienia o sobie.
  4. W wielu rzeczach jestem bardzo dobry
    Cele:
    Uczeń:
    • uświadamia sobie odniesione sukcesy,
    • wypowiada się na swój temat,
    • dzieli się przeżyciami.
  5. Różnimy się od siebie
    Cele:
    Uczeń:
    • rozumie potrzebę zgodnego życia z innymi ludźmi,
    • wyraża się na temat różnic między ludźmi,
    • współpracuje w grupie.
  6. Ludzie często są podobni do siebie
    Cele:
    Uczeń:
    • zauważa podobieństwa między ludźmi,
    • wyróżnia i nazywa cechy innych ludzi,
    • współpracuje w grupie.
  7. Rozpoznajemy i nazywamy uczucia
    Cele:
    Uczeń:
    • nazywa różne uczucia,
    • rozpoznaje uczucia,
    • kojarzy uczucia z różnymi sytuacjami,
    • spostrzega różnice w przeżywaniu uczuć u ludzi.
  8. Możemy zmieniać swoje uczucia
    Cele:
    Uczeń:
    • rozpoznaje i nazywa swoje uczucia,
    • wyraża swoje uczucia,
    • rozumie, że uczucia mogą się zmieniać.
  9. To ważne wiedzieć, co każdy czuje
    Cele:
    Uczeń:
    • spostrzega różnorodne sposoby przeżywania uczuć przez inne osoby,
    • nazywa emocje, które odczuwa pod wpływem zachowania innych osób.
  10. Poznajemy reguły, normy, zasady
    Cele:
    Uczeń:
    • tworzy reguły, zasady,
    • rozumie potrzebę stosowania reguł, norm, zasad,
    • przewiduje reakcji na łamanie reguł, norm.
  11. Moje zachowanie. Czy zawsze jest prawidłowe?
    Cele:
    Uczeń:
    • wartościuje zachowania swoje i innych ludzi,
    • wzmacnia więzi w grupie poprzez przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych,
    • współpracuje w grupie,
    • zauważa problem występowania agresji.
  12. Czy wiesz, jak należy się zachować? – quiz
    Cele:
    Uczeń:
    • utrwala dotychczasowe umiejętności radzenia sobie ze swoimi i innych osób zachowaniami trudnymi.
    To miło pomagać innym
    Cele:
    Uczeń:
    • rozwija empatię,
    • pomaga innym i dzielenia się z nimi przeżyciami i rzeczami materialnymi.
  13. Kto mi może pomóc w rozwiązywaniu problemów?
    Cele:
    Uczeń:
    • wskazuje różnych sposoby rozwiązania problemu,
    • wie, gdzie można uzyskać pomoc w sytuacjach trudnych.
  14. Możemy zmieniać nieprzyjemne sytuacje
    Cele:
    Uczeń:
    • rozwija empatię,
    • rozpoznaje trudne emocje,
    • potrafi zapanować nad rozpoznanymi trudnymi emocjami.
  15. Jest wiele sposobów rozwiązywania problemów.
    Cele:
    Uczeń:
    • wyraża swoje sądy, opinie w sposób nie raniący innych ,
    • nazywa sytuacje trudne.
  16. O porozumiewaniu się ludzi
    Cele:
    Uczeń:
    • zna zasady poprawnej komunikacji,
    • buduje poprawne komunikaty,
    • rozumie znaczenie komunikatów niewerbalnych,
    • odczytuje komunikaty niewerbalne innych osób.
  17. Jak spędzam swój czas wolny
    Cele:
    Uczeń:
    • rozumie jakie znaczenie ma wypoczynek dla zdrowia człowieka,
    • zna i stosuje aktywne formy spędzania wolnego czasu.
Bibliografia:
  • Fuchs B. Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Jedność, Kielce 2003
  • Pluta T. Profilaktyczno- wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 2003
  • Szostak S., Tabaka A. Porozmawiajmy o agresji, Rubikon, Kraków 2004
  • Vopel K. Jak pobudzić kreatywność grupy, Jedność, Kielce 2003
  • Vopel K. Kreatywne rozwiązywanie konfliktów, Jedność, Kielce 2003
  • Zabawy przeciw agresji, Jedność, Kielce 2001
zebrała i opracowała:
mgr Anna Majewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie