Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia precyzji ruchów rąk

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1562 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Napisany przeze mnie scenariusz jest adresowany do nauczycieli pracujących z dziećmi upośledzonymi w stopniu głębszym. Dotyczy ćwiczeń usprawniających pracę rąk , a także usprawniania koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.


Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej (liczba uczniów 4)

Temat zajęć: Ćwiczenia precyzji ruchów rąk.
Jesienny liść.

Cele operacyjne:
  • Uczeń potrafi skupić uwagę na wykonanej czynności
  • Potrafi pognieść plastelinę
  • Wykonuje proste polecenia nauczyciela
  • Zachowuje porządek na ławce podczas zajęć
Cele rewalidacyjne
  • Poznanie kształtu, wyglądu i koloru jesiennych liści dostępnymi zmysłami
  • Uprawnianie pracy rąk w zakresie motoryki małej
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowo-ruchowej
  • Przybliżanie otaczającego świata
Metody:
  • Metoda praktyczna-ćwiczenia
  • Uczenie przez naśladownictwo
  • Pokaz
  • Wzmocnień pozytywnych
Forma:
  • Praca indywidualna-zróżnicowana
Środki dydaktyczne: podkładki z PCV, kontury liści na brystolu, plastelina , Koszyczki z naturalnymi liśćm

Część wstępna
  1. Czynności samoobsługowe
    • Zdejmowanie obuwia i zakładanie zmiennego
    • Zdejmowanie odzieży i wkładanie rzeczy do szafki
  2. Ćwiczenia autoorientacji i orientacji w przestrzenia.
    • Powitanie dziecka przez podanie dłoni
    • stymulacja dotykowa, głośne wymawianie imienia dziecka i śpiewanie piosenki Witaj Olu
      Jak się masz?
      Bardzo cię lubimy
      Bądź wśród nas
    • nauczyciel mówi wierszyk i wskazuje poszczególne części ciała- zachęca dzieci do naśladowania Ręce do machania,
      Nogi do skakania,
      Palce do liczenia,
      Buzia do jedzenia,
      Głowa do kiwania,
      Uszy do słuchania,
      Oczy do mrugania,
      Usta do śpiewania.
      Nauczyciel mówi wiersz z demonstracją .
Część właściwa
  1. Zabawa liśćmi- symulacja polisensoryczna:
    • Nauczyciel sadza dzieci na dywanie w kręgu, stawia przed każdym dzieckiem koszyczek z liśćmi- zachęca do zabawy nimi ( pokaz).
    • Dzieci rozsypują liście na dywanie, dmuchają w nie, dotykają, gniotą , słuchają ich szelestu, poznają dostępnymi zmysłami.
  2. Ćwiczenia z zakresu usprawnianie motoryki małej :
    • Przygotowanie miejsca pracy – podkładki dla każdego ucznia, kontury liścia na kartkach brystolu
    • Dzieci siadają przy stoliku, nauczyciel informuje dzieci co będą robić, zachęcając jednocześnie do współpracy.
    • Wyrabianie plasteliny-(pokazują nauczyciele) lepienie małych kuleczek i przyklejanie na kontur liścia ( nauczyciel wykonuje taką samą pracę równolegle z uczniami)
    • Przez cały czas pracy nauczyciel zachęca dzieci do otrzymania końcowego efektu pracy stosując metody wzmocnień pozytywnych ( chwalenie, głaskanie, klaskanie itp.)
    • Wystawa prac dzieci- przypinanie ich w widocznym miejscu(przez cały czas nauczyciel omawia efekty pracy, chwali ich ukończenie, nagradza każde dziecko znaczkiem z uśmiechniętą buzią)
  3. Wyjście do łazienki w celu umycia rąk- koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa.
    • Nauczyciel wydaje proste polecenie: Weź mydło.
      Odkręć wodę.
      Namydl ręce.
      Opłucz ręce.
      Zakręć wodę.
      Wytrzyj ręce ręcznikiem.
      Odłóż ręcznik na miejsce.
    • W razie potrzeby nauczyciel mówiąc, wykonuje te czynności razem z dzieckiem.
Część końcowa
  1. Relaksacja:
    Wymawianie poszczególnych części ciała i ich poklepywanie
    • poklepujemy brzuszek
    • poklepujemy głowę
    • poklepujemy ręce
    • poklepujemy stopy
    • poklepujemy kolana
    • relaksacja przy muzyce
    • pożegnanie- nauka zachowań społecznych ( podanie ręki każdemu dziecku) .
Opracowała :
Joanna Niedźwiedź
nauczyciel
Szkoły Podstawowej nr 2 w Ozimku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie