Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Matura na szóstkę - program zajęć fakultatywnych z biologii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7374 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

AUTORSKI PROGRAM ZAJĘĆ FAKULTATYWNYCH
Z BIOLOGII „MATURA NA SZÓSTKĘ”


Opracowany przez Elżbietę Imgrunt nauczyciela biologii
w Zespole Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach


WSTĘP

Program ten ma na celu powtórzenie i rozszerzenie wiadomości z biologii w trakcie dodatkowych zajęć fakultatywnych prowadzonych w klasie II i kontynuowanych w klasie III Liceum Ogólnokształcącego i Profilowanego.Są to zajęcia dodatkowe aby uczniowie doskonale przygotowali się do matury, ponieważ o przyjęciu na studia będzie decydowała ilość punktów uzyskanych na egzaminie maturalnym. Zamierzam dobrze przygotować moich uczniów do tego egzaminu maturalnego i jednocześnie stworzyć im możliwość jak najlepszego startu na wyższe uczelnie o charakterze biologicznym, medycznym oraz pokrewne.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU
  • przygotowanie uczniów do matury i dalszej edukacji w zakresie nauk biologicznych powtórzenie i utrwalenie materiału nauczania
  • poszerzenia niektórych wiadomości i umiejętności z biologii
  • sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z biologii
  • uzupełnienie czy też nadrobienie braków w wiadomościach i umiejętnościach
  • kształtowanie poglądów i przekonań dotyczących wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce
  • wdrożenie uczniów do rozwiązywania zadań różnych typów
  • kontrola własnego tempa pracy podczas rozwiązywania zadań w różnych formach i różnych typów
  • dokonanie samooceny postępów w nauce
  • upowszechnianie wiedzy biologicznej wśród olimpijczyków
  • rozwijanie zainteresowań wiedzą biologiczną wśród olimpijczyków

Celem zajęć fakultatywnych z biologii jest powtórzenie, utrwalenie i poszerzenie zakresu materiału oraz przygotowanie do egzaminu maturalnego. Jednocześnie pokazanie uczniom, jak w sposób efektywny pracować, tworzyć i przewidywać aby osiągnąć cel przez siebie wyznaczony. Kształtować własne życie, być zdrowym i stworzyć odpowiednie warunki dla siebie i dobrze przygotować się do zadań realizowanych w przyszłości.

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program zajęć fakultatywnych z biologii pt. ”Matura na szóstkę” został opracowany dla Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Profilowanego klas drugich i trzecich w Zespole Szkół. Jest on opracowany zgodnie z Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego czwartego etapu edukacji szkolnej dotyczącej edukacji biologicznej.

Założenia programu uwzględniają następujące akty prawne:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 1999 r. nr 14, poz. 129).

Akty prawne regulujące przeprowadzanie egzaminów maturalnych:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2003 r. nr 26, poz. 225).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 kwietnia 2003 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. z 2003 r. nr 90, poz.846).
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 października 1999 r. w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać egzaminatorzy okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz warunków wpisywania i skreślania z ewidencji egzaminatorów (Dz. U. z 1999 r. nr 93, poz.1071).

Podstawowymi celami edukacyjnymi w nauczaniu biologii powinno być osiągnięcie przez ucznia:
  • rozumienia zależności istniejących w środowisku przyrodniczym
  • świadomości zmienności świata ożywionego
  • świadomości znaczenia zachowania różnorodności biologicznej oraz motywacji do przestrzegania zasad jej ochrony
  • rozumienia jedności podstawowych procesów życiowych organizmów przy ich różnorodności
  • rozumienia zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko
  • świadomości zagrożeń cywilizacyjnych
  • rozumienia podstaw działania własnego organizmu
  • rozumienia podstawowych zasad dziedziczenia
  • podstawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych ludzi
  • motywacji do przestrzegania ogólnych zasad higieny.
Z celami edukacyjnymi nauczania biologii związane są zadania szkoły, do których należą:
  1. Umożliwienie uczniom projektowania i prowadzenia obserwacji i doświadczeń biologicznych.
  2. Umożliwienie uczniom poznania podstawowych procesów życiowych organizmów.
  3. Rozwijanie odpowiedzialności ucznia za działania podejmowane w najbliższym środowisku.
  4. Prowadzenie uczniów do zrozumienia podstaw funkcjonowania własnego organizmu.
Reforma systemu edukacji stworzyła szkołom i nauczycielom możliwości realizowania różnorodnych programów nauczania oraz budowania własnych programów dydaktycznych. Takie zróżnicowanie wymaga jednak wprowadzenia wspólnych punktów odniesienia. W związku z tym zakres wymagań dla wszystkich uczniów, zdających egzamin maturalny z biologii w zakresie podstawowym jest identyczny. Został on określony przez standardy wymagań egzaminacyjnych.

Program zajęć fakultatywnych z biologii pt. ”Matura na szóstkę” napisałam zgodnie ze standardami wymagań egzaminacyjnych.
W programie tym standardy wymagań egzaminacyjnych będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego, obejmują trzy obszary:
  1. Wiadomości i rozumienie
  2. Korzystanie z informacji
  3. Tworzenie informacji
Program zajęć fakultatywnych z biologii pt. ”Matura na szóstkę” będę realizować w Zespole Szkół w roku szkolnym 2005/2006 oraz kontynuowała w roku szkolnym 2006/2007.
Program ”Matura na szóstkę” przeznaczony jest dla uczniów klas drugich Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Profilowanego, którzy wyrażą chęć zdawania w przyszłości matury z biologii z dalszą kontynuacją w klasach trzecich. Program będę realizowała na dodatkowych lekcjach oprócz podstawowych zajęć z biologii. Zajęcia te będą odbywały się według następującego harmonogramu:

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

Zajęcia podstawowe Zajęcia fakultatywne
Realizowany program „Biologia”- Program nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego, Liceum Profilowanego i Technikum Wydawnictwo OPERON DKOS-4015-5/02 Program zajęć fakultatywnych z biologii pt. ”Matura na szóstkę”
Klasa I 1 godz./tyg ______________________________
Klasa II 2 godz./tyg. 1 godz./tyg.
Klasa III 1 godz./tyg. 2 godz./tyg.
Łączna liczba godzin 110 godzin 70 godzin


Realizacja celów edukacyjnych i zadań szkoły w nauczaniu biologii w szkole średniej wyraża się z kolei w treściach programowych oraz oczekiwanych osiągnięciach uczniów.

PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

  1. Formułowanie hipotez. Analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i doświadczeń wraz z oceną ich wiarygodności.
  2. Gromadzenie, integrowanie, opracowywanie wiedzy z różnych dziedzin niezbędnej do wyjaśnienia procesów życiowych.
  3. Interpretowanie zależności między budową i funkcją układów i narządów w organizmach; postrzeganie funkcjonowania organizmu jako integralnej całości.
  4. Interpretowanie zależności między środowiskiem życia organizmu a jego budową i funkcjonowaniem.
  5. Analizowanie struktury i funkcjonowania wybranych ekosystemów.
  6. Ocenianie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku oddziaływania człowieka i ich wpływu na jakość życia oraz umiejętność odnajdywania środków zaradczych.
  7. Analizowanie przyczyn zakłóceń stanu zdrowia człowieka, przewidywanie skutków własnych decyzji w tym zakresie; prowadzenie zdrowego trybu życia.
  8. Formułowanie zasad zrównoważonego rozwoju i analiza własnych decyzji i zachowań w tym zakresie
Zakres i stopień trudności będzie stopniowo wzrastał wraz z możliwościami uczniów oraz w miarę poszerzania wiadomości.
Proponuję, aby program był realizowany metodami aktywnymi.

SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW

Uczniowie będą zachęcani do nauki po przez stosowanie różnych metod nauczania oraz przez aktywne uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów. W programie „Matura na szóstkę” przyjęłam następującą klasyfikację metod nauczania (wg J. Zborowskiego):

Metody kierowania samodzielną pracą uczniów:
  • metoda laboratoryjna
  • praca z książką
  • metoda modelowania
  • metoda gier dydaktycznych
  • metoda projektów
Metody poszukujące:
  • pogadanka dyskusja
  • seminarium
Metody podające:
  • opowiadanie i opis
  • wykład
  • referat ucznia

W trakcie stosowania powyższych metod nauczania będę odnosiła się do licznych technik nauczania. Do najczęściej stosowanych na zajęciach fakultatywnych będą należały:
  • karty dydaktyczne
  • praca z tekstem
  • pokaz-demonstracja
  • pytania i odpowiedzi
  • pomoce wizualne
  • burza mózgów
Program powinien zachęcać uczniów do pilnej nauki oraz osiągania jak najwyższych wyników. Stały dostęp do pracowni komputerowej, umożliwi zdobywanie nowych wiadomości oraz poszerzanie wiedzy.

W realizacji tak ogromnego przedsięwzięcia jest konieczna pomoc Rodziców, ich zaangażowanie. Rodzice uczniów są otwarci na wszelkie innowacje proponowane w szkole. Osiągnięcie tego jest możliwe tylko wtedy, kiedy Rodzic dąży do częstych kontaktów ze szkołą i nauczycielem prowadzącym zajęcia. I tak sumując chęci uczniów oraz współpracę z rodzicami doprowadzę do wydajnych efektów nauczania i wysokich wyników na egzaminie maturalnym.

CELE OGÓLNE PROGRAMU
  • wykazanie się przez ucznia znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć, praw, zjawisk i procesów
  • stosowanie posiadanej wiedzy do rozwiązywania zadań teoretycznych i praktycznych
  • stosowanie metod badawczych do rozwiązywania problemów
  • samodzielne formułowanie i uzasadnianie opinii i sądów na podstawie posiadanych i podanych informacji.
Program zajęć fakultatywnych z biologii pt. ”Matura na szóstkę” składa się z ośmiu bloków tematycznych:
  1. Biologia i medycyna a człowiek
  2. Struktura organizmu
  3. Fizjologia organizmów głównie człowieka
  4. Elementy genetyki
  5. Bioróżnorodność organizmów
  6. Elementy ewolucjonizm
  7. Biogeografia
  8. Ekologia i ochrona środowiska
Każdy z tych bloków będzie realizowany na poszczególnych etapach nauczania.

„MATURA NA SZÓSTKĘ”

Blok tematyczny Treści nauczania Standardy
Biologia i medycyna
a człowiek
  • czynności życiowe i cechy istot żywych
  • poziomy organizacji żywej materii
  • podstawy logicznego myślenia, obserwacje i doświadczenia w biologii
  • człowiek obiektem zainteresowań i badań filozofów, biologów i lekarzy
  • przyrządy optyczne w nauczaniu biologii
I.1a.
I.1.
II.2.
II.3.
III.2.
Struktura organizmu
  • komórki, ich budowa i pełnione funkcje
  • różnice między komórkami
  • komórki bakteryjne, znaczenie bakterii w przyrodzie i życiu człowieka, choroby bakteryjne
  • komórka eukariotyczna
  • podziały komórkowe
  • bakterie roślin i zwierząt
  • tkanki i organy, ich budowa i pełnione funkcje (na wybranych przykładach)
  • tkanki roślinne twórcze i stałe
  • wirusy i choroby wirusowe
  • wiroidy i priony
I.1a.
I.1b.
I.1c.
I.2a.
I.2b.
I.4a.
I.4
II.1.
II.2.
II.3.
III.2.
Fizjologia organizmów w szczgólności człowieka homeostaza
  • układy wykonawcze: pokarmowy, oddechowy, krążenia, wydalniczy, rozrodczy, ruchu
  • układy kontrolno-koordynujące: nerwowy i dokrewny
  • powłoka wspólna ciała człowieka- organizm jako układ otwarty
  • metabolizm i jego kierunki
  • homeostaza - stałość środowiska wewnętrznego organizmu
odżywianie
  • potrzeby pokarmowe i sposoby odżywiania się organizmów
  • substancje chemiczne, budowa i ich rola
  • układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych u człowieka
  • żołądek przeżuwaczy
  • zasady racjonalnego odżywiania
oddychanie i wymiana gazowa
  • oddychanie tlenowe i beztlenowe
  • wymiana gazowa u zwierząt
  • układ oddechowy człowieka i jego schorzenia
transport substancji i płyny ustrojowe
  • płyny ustrojowe u zwierząt
  • funkcje homeostatyczne i obronne u człowieka pełnione przez krew
  • grupy krwi,
  • układ krwionośny człowieka
  • układ limfatyczny
  • choroby układu krążenia
wydalanie
  • zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii i sposoby ich usuwania u zwierząt
  • układ wydalniczy u człowieka i jego schorzenia
rozmnażanie i rozwój organizmów
  • rozmnażanie bezpłciowe i płciowe
  • spermatogeneza i oogeneza
  • wzrost i rozwój zwierząt
  • biologia rozmnażania się i rozwój człowieka
  • higiena układu rozrodczego oraz ciąży
ruch- przemieszczanie się
  • sposoby poruszania się zwierząt
  • budowa i rola części biernej i czynnej układu ruch
  • sprawność fizyczna i higiena układu ruchu
regulacja i koordynacja procesów życiowych
  • regulacja hormonalna u roślin
  • regulacja hormonalna u człowieka i jej zaburzenia
  • budowa, funkcje i higiena układu nerwowego oraz wybranych narządów zmysłów człowieka
powłoka wspólna ciała człowieka
  • pokrycie ciała u zwierząt
  • budowa i rola skóry
  • podstawy higieny i niektóre schorzenia skóry
niektóre czynniki wywołujące choroby człowieka
  • podział chorób i ich charakterystyka
  • alergeny i mechanizm reakcji alergicznej
  • choroby nowotworowe i ich profilaktyka
  • choroby zakaźne i pasożytnicze
  • cykle rozwojowe wybranych pasożytów
  • trucizny i środki psychoaktywne.
I.1a.
I.1b.
I.1c.
I.2a.
I.2b.
I.3c.
I.4a.
I.4b.
II.1.
II.2.
II.3.
III.1.
III.2.
Elementy genetyki
  • budowa jądra komórkowego, podziały komórkowe
  • budowa DNA, kod genetyczny, synteza białek
  • mutacje i czynniki mutagenne
  • choroby dziedziczne
  • zasady inżynierii genetycznej, zastosowania biotechnologii.
I.1a.
I.1b.
I.1c.
I.2a.
I.4b.
I.4c.
II.1.
II.2.
II.3.
III.2.
Bioróżnorodność organizmów
  • podstawy taksonomii
  • podział systematyczny organizmów na 5 królestw
  • charakterystyka podstawowych taksonów: protisty, mszaki, paprotniki, rośliny nagozalążkowe, rośliny okrytozalążkowe, grzyby, bezkręgowce, kręgowce
  • podobieństwa i różnice mszaków i paprotników
  • przegląd systematyczny bezkręgowców
  • różnorodność kręgowców
  • przystosowania kręgowców do środowiska życia
  • znaczenie organizmów dla środowiska i gospodarki człowieka
I.3a.
I.3b.
I.4b.
II.1.
II.2.
II.3.
III.1.
III.2.
Elementy ewolucjonizmu
  • pojęcie gatunku
  • mutacje i ich konsekwencje, dobór naturalny
  • ewolucja jako źródło bioróżnorodności
  • biogeneza
  • zasady klasyfikacji naturalnej, drzewa filogenetyczne zwierząt
  • formy przejściowe kręgowców
  • ewolucja naczelnych, antropogeneza
  • rasy ludzkie
I.4a.
I.4b.
I.4c.
II.1.
II.2.
II.3.
III.2.
Biogeografia
  • tolerancja ekologiczna organizmów
  • czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów
  • państwa roślinne
  • krainy zwierzęce.
I.3a.
I.3b.
I.4a.
I.4b.
II.1.
II.2.
II.3.
III.2.
Ekologia i ochrona środowiska
  • populacja i parametry ją charakteryzujące
  • ekosystem, główne typy ekosystemów Ziemi, struktura troficzna ekosystemu, przepływ energii i krążenie materii w ekosystemie, sukcesja ekologiczna
  • antropopresja, przyczyny i skutki zmniejszania różnorodności biologicznej
  • chemiczne zanieczyszczenia powietrza, wody, gleby, nadmierne odwadnianie i erozja gleb, eutrofizacja wód
  • zasoby odnawialne i nieodnawialne, racjonalna gospodarka zasobami
  • zasada zrównoważonego rozwoju
I.3a.
I.3b.
I.3c.
I.4a.
I.4b.
II.1.
II.2.
II.3.
III.1.
III.2.

Ewaluacja:

Użyteczność - czy wyposaża ucznia w wiadomości i umiejętności potrzebne i przydatne w czasie zdawania egzaminu maturalnego
Integracja - czy zagadnienia są interdyscyplinarne
Ciekawość -czy wyzwala spontaniczną aktywność uczniów, dociekliwość, rozwija zainteresowania.
Co utrudnia i co ułatwia jego realizację.
Czy stosowane metody i techniki są skuteczne.

Pomiary ewaluacji związane ze zdobyciem wiedzy można przeprowadzić w sposób jakościowy i ilościowy, określając stan początkowy i końcowy.
Biorąc pod uwagę ideę tego programu, mówiąc o traktowaniu wychowanka podmiotowo, uznając jego wolność i drogę wyboru, musimy pamiętać, że rezultaty są możliwe, ale niepewne. Podczas realizacji programu ważne jest kształtowanie pozytywnych postaw lub zmianę negatywnych na pozytywne, a ich utrwalenie można przyjąć za jedną z form procesu wychowania i kształcenia. W takiej sytuacji możemy mówić o końcowej ocenie postaw. Przez cały czas należy dokonywać analizy, czy podjęte działania nastawione na tworzenie pewnych modeli w szkole i na lekcjach są przenoszone do domu ucznia i jego środowiska. Czy zaprocentują w przyszłości podczas ważnych wyborów. Podstawą sukcesu jest intensywna praca uczniów i nauczyciela w środowisku i na rzecz środowiska.

mgr Elżbieta Imgrunt

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie