Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prowadzenie Szkolnego Koła LOP - opis i analiza

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5679 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opis i analiza prowadzenia Szkolnego Koł LOP w szkole podstawowej - fragment teczki na nauczyciela dyplomowanego.
"Ziemia nie jest własnością człowieka. To człowiek należy do Ziemi".

     Od 1997 roku jestem opiekunem Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody. Idea ochrony przyrody jest mi bliska i chętnie podjęłam się tego zadania.
     Z uczniami spotykam się w miarę potrzeb po zajęciach lekcyjnych, nie są to jednak spotkania bardzo regularne. Ze względu na zróżnicowaną tematykę zajęć możemy spotykać się codziennie a niekiedy mamy dłuższe przerwy, ale kontaktujemy się np. na długich przerwach. Zajęcia są doskonałą formą pracy pozalekcyjnej z dziećmi. Dzięki niej uczniowie poznają zasady ochrony przyrody i jej zasobów. Rozbudzają zainteresowania wybranymi problemami z ekologii i wyrabiają nawyki poszanowania przyrody.
     Swoją pracę dokładnie planuję w oparciu o potrzeby szkoły, uwzględniam zainteresowania i propozycje uczniów, poszukuję coraz ciekawszych metod pracy. Włączałam się do licznych akcji mających na celu ochronę środowiska naturalnego.

CEL PRIORYTETOWY

      Główną ideą prowadzenia Szkolnego Koła LOP jest rozbudzenie ekologicznych zainteresowań uczniów, rozwijanie świadomości ekologicznej, rozumienie relacji człowieka z przyrodą, wpływu środowiska na zdrowie i życie człowieka.

Cele pośrednie:
  • kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody i uwrażliwianie na konieczność jej ochrony,
  • poznawanie pienna przyrody i rozwijanie wśród uczniów zainteresowań przyrodniczych,
  • podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska przyrodniczego,
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska i wszelkich form życia,
  • kształcenie umiejętności przewidywania skutków działalności człowieka w środowisku,
  • poznawanie form ochrony przyrody,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zachęcanie dzieci do aktywnej działalności na rzecz szkoły i środowiska
  • nawiązanie współpracy z gazetką szkolną, kołem artystyczno-dekoracyjnym i Ochotniczą Strażą Pożarną w Zbydniowie
Efekty działalności:
  • Aktywny udział w akcji "Sprzątnie Świata – Polska", poszczególne klasy sprzątają przydzielony im teren Zbydniowa. Akcja zawsze jest dokładnie zorganizowana, przemyślana. Dużo wcześniej rozpropagowana poprzez plakaty, gazetki ścienne, ogłoszenia, które uczniowie rozlepiają na tablicach ogłoszeń. Dzięki licznym sponsorom dzieci są zaopatrywane w worki i rękawice. Widząc zapał dzieci, mieszkańcy Zbydniowa także włączali się do sprzątania. Chętnie udostępniali wózki, sprzęt pomocniczy, pomagali w przenoszeniu ciężkich worków. Przy okazji sprzątania ujawniono i zlikwidowano wiele dzikich wysypisk śmieci.
          Wygłaszam pogadanki o recyklingu, idei "Sprzątania Świata", czy to jako wychowawca klasy czy także a forum całej szkoły np. "Ekologicznie poproszę" w ubiegłym roku szkolnym.
         Na zakończenie sprzątania rokrocznie sponsorzy dostarczają nam kiełbaski napoje lub słodycze. Mamy więc okazję zorganizować ognisko czy grill i wspaniałą zabawę dla uczniów, którzy solidnie zapracowali na nagrodę.
  • Szkolne Kolo LOP zamieszcza w gazetce szkolnej Szkolandia różne artykuły związane z ochroną przyrody, ciekawostki ze świata zwierząt i roślin, sprawozdania z akcji, apeli itp. Uczniowie mają więc własny wkład w treść i kształt szkolnej gazetki.
  • Uczniowie dbają o zieleń w szkole i poza szkołą. Pielęgnują rośliny w klasach i na szkolnym skalniku. Pełnią dyżury, wyrywają chwasty, podlewają , przesadzają i cieszą się efektami swojej pracy, bo klasy i otoczenie szkoły jest zadbane.
  • W czasie zimy prowadzimy akcję dokarmiania ptaków. Wcześniej uczniowie gromadzą karmę, by podczas mrozów mieli czym dożywiać głodne ptaki. Rokrocznie uczniowie biorą udział w konkursie na najładniejszy karmnik. Zawieszamy je później przed szkołą na drzewach, wymieniamy w miarę potrzeb. Mamy więc wiele miejsc, w których później możemy obserwować wiele pięknych ptaków zimujących w naszej miejscowości.
  • Jesteśmy organizatorami licznych apeli np. na Dzień Ziemi, Ekologicznego Dnia, konkursów plastycznych, wiedzowych czy literackich o tematyce ekologicznej i przyrodniczej. Uczniowie przygotowują ciekawe scenki, ubiory z opakowań do recyklingu. Bawią się przy tym bardzo dobrze. Nagrodą są słodycze i dyplomy.
  • Propagujemy działania ekologiczne przygotowując na korytarzu ciekawe gazetki ścienne na korytarzu szkolnym. Są one nie tylko estetyczne, ale maja także jakieś hasło przewodnie, czegoś uczą, o czymś ważnym przypominają. Tutaj należy się ogromne podziękowanie dla kółka artystycznego-dekoracyjnego, które pomaga nam, aby gazetki miały wspaniałą oprawę plastyczną.
  • Rozwijam świadomość ekologiczną wśród uczniów, prowadząc wiele ciekawych pogadanek na lekcjach wychowawczych. Tego typu lekcje przeprowadzam metodami aktywizującymi: burza mózgów, praca w grupach, mapy pojęciowe, psychozabawy, gry dydaktyczne. Uczniowie wykonują szereg pomysłowych plakatów np. "Recykling – śmieci mniej Ziemi lżej", "Piękna jest nasza Ziemia". Opracowują ciekawe referaty, albumy z ciekawostkami przyrodniczymi, prezentacje komputerowe parków narodowych. Wiele z nich umieszczono w bibliotece szkolnej, służą innym w przygotowaniu się do lekcji, poszerzają ich zainteresowania przyrodnicze. Uczniowie klasy IV wykonują piękne zielniki. Mikroskopowe lub terenowe obserwacje, hodowle uczą uczniów prawidłowo je prowadzić, wyciągać wnioski a najważniejsze zachwycać się pięknem otaczającego nas świata. Uczniowie zapoznają się z prasa o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, maja możliwość surfowania po stronach www na zajęciach kółka informatycznego , które także prowadzę.
  • Tradycyjnie od wielu lat bardzo uroczyście obchodzimy Dzień Ziemi (22.IV). Przygotowujemy z uczniami przedstawienie, organizujemy turnieje ekologiczne, w których uczestniczą młodsze i starsze klasy. Przygotowujemy dekoracje, stroje, przeprowadzamy konkursy plastyczne i wiedzowe. Nawiązaliśmy współpracę z Ochotniczą Strażą Pożarną w Zbydniowie. Odbyły się pokazy gaszenia ognia, pogadanki o wypalaniu traw. Gościliśmy strażaków w szkole z okazji Dnia Strażaka i Ekologicznego Dnia.
  • Organizujemy wycieczki po najbliższej okolicy. Podziwiamy piękno otaczającej nas przyrody, propagujemy zdrowy i aktywny wypoczynek. Odwiedzamy zbydniowski park i rezydencję Horodyńskich, Górkę Jana, Glinianki, ogromny dąb – pomnik przyrody, starorzecze Sanu. Opiekujemy się miejscami pamięci narodowej – zbiorowym grobem w parku, grobami żołnierzy niemieckich.
  • Organizujemy wycieczki autokarowe, dzięki którym podziwiamy piękno naszego kraju np. wycieczka do Baranowa Sandomierskiego, Sandomierza, Rzeszowa i Łańcuta. Uwrażliwiamy się na piękno przyrody oglądając wystawy w muzeum w Stalowej Woli np. bursztyn, krzemień pasiasty, fotograficzną
  • Prowadzę ewaluację pracy Szkolnego Koła LOP. Najlepszą oceną działalności i zaangażowania się w problematykę ekologiczną uczniów mojej szkoły jest obserwacja w określonych sytuacjach i podczas czynności praktycznych. W ocenie biorę pod uwagę zaangażowanie dziecka, aktywność na zajęciach kółka, uczestnictwo w pracach koła, umiejętność samodzielnego zdobywania informacji dotyczących najbliższego środowiska, pomysłowość i przejawianie inicjatywy. Doskonałą oceną dzieci jest analiza przeprowadzanych w szkole konkursów. Ilość uczniów biorących udział w zajęciach i ich zapał do pracy, aby nasze środowisko było piękne, także świadczy o potrzebie działalności koła. Oczywiście w ocenie swojej działalności biorę pod uwagę opinie Dyrektora szkoły i Rodziców.
Wnioski:
  • Uczniowie naszej szkoły od najmłodszych lat czynnie uczestniczą w działaniach prośrodowiskowych (opieka nad zwierzętami, roślinami, sprzątanie)
  • Szkoła może się poszczycić estetycznym wyglądem korytarzy, sal lekcyjnych, otoczeniem szkoły
  • Szkoła troszczy się o miejsca pamięci narodowej, tym samym zyskuje duży szacunek społeczności lokalnej
  • Uczniowie maja bardzo dobrze rozwinięte poczucie odpowiedzialności za stan środowiska, najbliższego otoczenia, potrafią dbać i szanować przyrodę
  • Stan wiedzy przyrodniczej i ekologicznej jest zadawalający i stale wzrasta
  • Uczniowie maja możliwość dzięki spotkaniom pogłębiać swoja wiedzę, zdobywać nowe umiejętności, pożytecznie i przyjemnie spędzają czas
  • Wycieczki są formą atrakcyjnego spędzania czasu w kontakcie z przyrodą, lubianą przez uczniów, docenianą przez rodziców
  • Zadania realizowane poprzez Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody promują działalność szkoły w środowisku, podwyższają jakość pracy szkoły
  • Działalność Szkolnego Koła Ligi Ochrony Przyrody będzie kontynuowana w następnych latach, wzbogacana o doświadczenia i zmieniające się potrzeby szkoły i środowiska.
opracowała:
Renata Niewczas
PSP Zbydniów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie