Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć wychowania fizycznego z udziałem dzieci przedszkolnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12378 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Zabawy ruchowe są formą aktywności fizycznej, bardzo charakterystyczną dla wieku przedszkolnego. Najbardziej odpowiadają one dzieciom i wynikają z właściwości ich rozwoju. Wielka ich różnorodność, wszechstronność oddziaływania oraz łatwość organizowania sprawia, że są one najefektywniejszym "narzędziem" w pracy z dziećmi. Zabawy ruchowe utrwalają wiele pojęć i wiadomości, kształtują nawyki kulturalne. Za pomocą zabawy rozwijamy także spostrzegawczość, orientację w przestrzeni, umiejętność oceny odległości i kierunku, poznawanie stosunków liczbowych, rozpoznawanie barw i kształtów itp.
     Cele główne:

  • Przedstawienie możliwości wykorzystania piłek w najprostszych zabawach z udziałem dzieci przedszkolnych.
  • Integracja grup przedszkolaków.
  • Zachęcenie dzieci do podjęcia nauki w Szkole Podstawowej Nr 55.
  • Zapewnienie dobrej zabawy i miło spędzonego czasu uczestnikom zajęć. Cele szczegółowe:
  • Oswojenie się z nowym pomieszczeniem – salą gimnastyczną.
  • Nabycie umiejętności orientacji w przestrzeni.
  • Oswojeni się z przyborem – piłką do mini siatkówki.
  • Uczestnik zajęć potrafi współpracować w grupie, zespole.
  • Przedszkolak potrafi poruszać się w marszu, truchcie i biegu w różnych kierunkach.
  • Ćwiczący prawidłowo reagują na gwizdek.
      Zajęcia podzielone są na trzy części. W pierwszej prowadzący wita grupę, zachęca ją do wspólnych ćwiczeń i przygotowuje ćwiczących do wysiłku, jakim będzie poddany ich organizm w następnej części. Po "rozgrzaniu" ćwiczących przystępuje się do ćwiczeń oswajających z przyborem a następnie przechodzi się do rywalizacji w zespołach. Ostatnia, trzeci część zajęć przeznaczona jest na uspokojenie organizmu i przeprowadzenie kilku ćwiczeń korekcyjnych, po których następuje podsumowanie i pożegnanie uczestników zajęć.

Część wstępna:
  • Powitanie grupy, zachęcenie do dobrej zabawy.
    Rozgrzanie organizmu i przygotowanie do późniejszego wysiłku.
  • Zabawy ożywiające (powinny być to zabawy znane i lubiane)
    • "berek krzyżak"
    • "ogonki"
  • Ćwiczenia kształtujące mięśnie ramion i nóg

    Część główna:
  • Ćwiczenia z piłkami
    • Podrzucanie piłki w górę oburącz, chwyt oburącz.
    • Rzut w górę ręką prawą i lewą, chwyt oburącz.
    • Rzut piłki o ziemię, o ścianę, chwyt oburącz.
    • Rzut piłki o ziemię, o ścianę, przed chwytem klasnąć, obrócić się w kółko.
    • Rzuty i chwyty piłki w chodzie.
    • Dowolne rzuty i chwyty w różnych pozycjach niskich i wysokich.
    • Celowanie piłką do kosza lub też do dużej piłki.
  • Zabawy z piłkami
    • "kto szybciej" – wszystkie piłki znajdują się w jednej części skrzyni, na sygnał zawodnicy jednej drużyny wyrzucają piłki, natomiast druga stara się umieścić je bardzo szybko tam z powrotem.
    • "rzuty do celu" – jedna z drużyn ustawiona z piłkami w dużym kole. Dzieci celują w środek skrzyni, tak by jak najwięcej piłek znalazło się w środku. Po obliczeniu ilości trafień następuje zmian zespołów.
  • Wyścigi rzędów – dzieci ustawione w 3 – 4 – ech rzędach.
    • Szybki bieg do pachołka i powrót. Należy zwrócić uwagę by kolejne dziecko startowało dopiero po powrocie poprzedniego zawodnika.
    • "zanieś piłkę" – zawodnik biegnie z piłką do pachołka gdzie ją zostawia w wyznaczonym miejscu. Następny uczestnik biegnie do piłki, zabiera ją i przynosi do zespołu przekazując kolejnej osobie.
    • "toczenie piłki" – zawodnik toczy piłkę do pachołka i z powrotem, po czym przekazuje piłkę następnemu uczestnikowi, który startuje i powtarza ćwiczenie.
    • "wyścig pająków" – zawodnicy startuję w podporze tyłem z piłką umieszczoną na sobie. Dobiegają w takiej pozycji do pachołka, po czym powstają i powracają do zespołu układając piłkę następnemu uczestnikowi.
    Część końcowa
  • Ćwiczenia korekcyjne przeciw płaskostopiu, pełnią one także funkcje wyciszającą i uspokajającą organizm po wysiłku.
    • Wspinanie się na palce.
    • Zwijanie szarfy stopą lewa i prawą.
    • Przekładanie szarfy z jednej strony na drugą lewą i prawą nogą.
  • Podsumowanie zajęć i pożegnanie grupy


Zajęcia prowadziła
mgr. Katarzyna Dzierżanowska,
nauczyciel wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej Nr 55 im. Eugeniusza Lokajskiego w Łodzi.

Powyższe ćwiczenia i zabawy przygotowałam na podstawie fachowej literatury przedmiotu.

Bibliografia:
  1. R. Trześniowski: Zabawy i gry ruchowe
  2. M. Bondarowicz: Zabawy w grach sportowych
  3. Praca zbiorowa: Gry i zabawy z przedszkolakiem i uczniem
  4. M. Kutzner – Konińska, K. Wlaźnik: Gimnastyka korekcyjna dzieci 6 – 10 letnich
  5. T. Kasperczyk: Wady postawy ciała – diagnostyka i leczenia
Opracowanie

mgr. Katarzyna Dzierżanowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie