Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W Spiżarn - Marii Kownackiej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13698 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jesień jest to czas pełen uroku, nasycony barwami i zapachami. Drzewa zachwycają swoimi kolorami liści i różnorodnością owoców. Codzienne spacery z dziećmi do parku, na ogródki działkowe są źródłem wielu doświadczeń, które zachęcają do działania.

    Pragnę podzielić się swoimi doświadczeniami w zakresie organizowania zajęć z obszaru pojęć matematycznych opartych na bogactwie darów jesieni.

GRUPA- SZEŚCIOLATKÓW
CEL OGÓLNY:
  • tworzenie zbiorów przedmiotów na podstawie cech jakościowych.
CELE OPERACYJNE:
  • rozumie pojęcia sad, ogród warzywny,
  • tworzy zbiory owoców i warzyw,
  • kojarzy liczbę z cyfrą,
  • umie porównać liczebność zbiorów,
  • wie, co to jest śpiżarnia,
  • wie, dlaczego robimy zapasy,
  • rozpoznaje warzywa i owoce poprzez smak i dotyk,
  • potrafi dokonać opisu słownego,
  • umie samodzielnie wykonać zadania zgodnie z poleceniem.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • wiersz "W spiżarni"- M. Kownackiej ze zbioru- H. Kruk- "Z ludźmi i przyrodą",
  • płyta "Śpiewające brzdące"- cz. 7 piosenka Pt. "Zapasy",
  • owoce i warzywa,
  • liczmany,
  • szablon pólek,
  • dwa kosze,
  • samochodzik,
  • ilustracja sadu i ogrodu warzywnego.
FORMA ORGANIZACJI:
  • grupowa i indywidualna.
PRZEBIEG:
  1. Powitanie.
    Wprowadzenie do tematu, poprzez zagadkę:
    "Barwne liście wiatr gdzieś niesie,
    wkrótce przyjdą wiatr i chłody.
    Owoce w sadach, zbiera się a na polu ziemiopłody.
    - Jaka to pora roku?
    Wytłumaczenie pojęcia ziemiopłody.
    Rozmowa kierowana na temat tego co zbieramy w sadzie, a tego co zbieramy z pola, ogrodu warzywnego.
  2. Omówienie darów jesieni, przyniesionych przez dzieci.
    Ustny opis wybranego przedmiotu: jabłka.
    Opowiedz jaki ma kolor? Do czego służy? Gdzie rośnie? Itp.
    (dziecko odwrócone tyłem może odgadywać nazwę na podstawie opisu)
  3. Zabawa "Co to jest?"
    Dziecko rozpoznaje nazwy owoców i warzyw, za pomocą smaku.
    -Dlaczego należy jeść owoce i warzywa?
    - O czym należ pamiętać przed ich spożyciem?
    Dziecko rozpoznaje warzywa i owoce poprzez dotyk.
    (możemy wyodrębniać pierwszą głoskę w wyrazie)
  4. Segregowanie przyniesionych darów jesieni.
    W koszu są zebrane owoce i warzywa oraz samochodzik. Dzieci segregują do koszy owoce i warzywa. Po zakończeniu powinny zauważyć, że został samochodzik, który nie pasuje do żadnego ze zbiorów.
    - Co możemy z nim zrobić?
    Utworzenie zbioru zabawek.
  5. Zabawa ruchowa przy piosence "Zapasy".
  6. Rozmowa kierowana na temat robienia zapasów.
    - Co możemy zrobić z owoców i warzyw, aby móc je jeść zimą?
    (kompoty, przeciery, suszenie, kiszenie).
  7. Odczytanie wiersza "W spiżarni" jako miejsca przechowywania przetworów.
    " W solarni na półkach
    zapasów bez liku
    są dżemy, kompoty
    złoty miód w słoiku.
    I cebula w wianuszku
    i grzybki suszone
    są główki kapusty
    ogórki kwaszone.
    A gdy będzie w zimie
    tęgi mróz na dworze,
    zapachnie nam lato
    gdy słoik otworzę.
    Rozmowa kierowana na temat wiersza- sprawdzenie stopnia zrozumienia.
  8. Umieszczenie szablonu półek na tablicy.
    Dzieci układają na pólkach przygotowane liczmany (4 jabłka, 3 gruszki, 2 cebule, 1 kapusta).
    - Policz ile jest jabłek, ile gruszek, ile kapusty, ile cebuli?
    - Czego jest najwięcej?
    - Czego jest najmniej?
  9. Praca samodzielna.
    Tworzenie zbioru 1, 2, 3 i 4 elementowego.
    Na kartkach narysowane są pętle z zaznaczoną liczbą elementów. Dzieci rysują dowolne dary jesieni.
  10. Sprawdzenie prac.
    Likwidacja zajęć.
    Z przyniesionych owoców możemy wykonać sałatkę owocową.
autor: Irena Orawiec

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie