Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
ADHD

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 703 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Na ADHD cierpieli Tomasz Edison , John F Kennedy , Albert Einstein , czy też Walt Disney . A przecież nawet trudno sobie wyobrazić jak wyglądałby świat , gdyby ich zabrakło
 O zaburzeniach związanych z nadruchliwością i impulsywnością dzieci medycyna wie od 143 lat , jednak dopiero w połowie XX wieku oficjalnie uznano je za chorobę .
     Na ADHD cierpieli Tomasz Edison , John F Kennedy , Albert Einstein , czy też Walt Disney . A przecież nawet trudno sobie wyobrazić jak wyglądałby świat , gdyby ich zabrakło. ....
     Kiedyś mówiono raczej o niespokojnych dzieciach i nerwowości dziecięcej nie podejrzewając nawet ,że to wynik choroby .
     Obecnie mówi się , że około 5% populacji dzieci ma symptomy ADHD ale aż 1.5% prezentuje skrajnie nasilone objawy . Krótko mówiąc oznacza to , że w każdej klasie w Polsce jest co najmniej jedno lub dwoje dzieci z ADHD . Staje się to więc istotnym problemem .
     ADHD jest zaburzeniem uwarunkowanym genetycznie , które wymaga leczenia , ale którego nie można wyleczyć . ADHD nie jest też wynikiem braku wiedzy czy umiejętności , ale jest spowodowane trwałymi trudnościami w utrzymaniu koncentracji , motywacji i kontynuowania aktywności , niemożnością zahamowania zachowania szczególnie w przypadku kiedy konsekwencje są słabe , odroczone lub w ogóle ich brak .
     Objawy ADHD nie są winą dziecka .Nie są też winą rodziców ani nauczycieli . Jednak pamiętać należy , że ADHD nie jest wymówką na życie . Dziecko ma osiągać te same cele co jego rówieśnicy ale niestety przy znacznie większym nakładzie swojej pracy i rodziców i nauczycieli . Objawy ADHD trwają latami . Nie da się terapeutycznymi metodami doprowadzić do zniknięcia objawów , można natomiast poprawić znacznie funkcjonowanie dziecka pomimo ich obecności .
ADHD – jak je rozpoznać ?
     Występują następujące zaburzenia :
  • zaburzenia procesów równowagi ,
  • zaburzenia procesów planowania i kontroli ,
  • zaburzenia pamięci ,
  • zaburzenia funkcji językowych ,
  • niezgrabność ruchowa ,
  • zaburzenia percepcji czasu ,
  • specyficzne zaburzenia umiejętności szkolnych .
     U nastolatka ustępuje nadruchliwość ruchowa , ale młodemu człowiekowi towarzyszy ciągłe poczucie wewnętrznego niepokoju . Pozostaje to , co bardzo irytuje rodziców :
  • wiercenie , kręcenie palcami , rysowanie i stukanie ,
  • dominują zaburzenia uwagi : problem z zabraniem się do pracy , odwlekanie ,
  • zaburzenie poczucia czasu nieumiejętność przewidywania ,
  • nieustanne przerywanie i nie kończenie rozpoczętych zadań ,
  • pozostaje duża impulsywność .
     Nastolatek nadal nie pozwala innym dokończyć wypowiedzi , nadal nieproszony wtrąca siędo rozmowy .
     Szkolny sukces nadpobudliwego dziecka zależy od trzech czynników :
  1. Wiedzy nauczyciela na temat ADHD .
  2. Metod organizacji i utrzymania dyscypliny stosowanych w szkole .
  3. Pozytywnego nastawienia nauczyciela i jego zaangażowania w proces prowadzenia ucznia .
Pamiętaj :
  1. Z dzieckiem z ADHD nie da się pracować na zapas . Można tylko tu i teraz .
  2. To , że dobrze poradziliście sobie z objawami dzisiaj zupełnie nie oznacza , że jutro one znów nie wystąpią . Jutro musimy stosować te same metody i tak przez wiele lat .
  3. Ze stosowania danej strategii radzenia sobie z objawami dorośli mogą zrezygnować dopiero w chwili gdy dziecko jest w stanie samo poradzić .
ZASADY PRACY W KLASIE
Zasady formułujemy krótko
Zasady formułujemy pozytywnie stają się wtedy wskazówkami
Podajemy na raz 2 – 3 zasady , dziecko zapamięta i tak maksymalnie 10
System zasad jest dynamiczny a nie statystyczny i winien być dopasowany do rzeczywistości
Zasady są bronią obosieczną czyli obydwie strony muszą ich dotrzymywać
Zasady przypominamy tak często jak jest to potrzebne .
Pracując z dzieckiem nadpobudliwym trzeba :
  • Poświęcać mu dużo uwagi
  • Wzmacniać wszystkie przejawy pożądanego zachowania
  • Stosować zrozumiałe dla dziecka reguły
  • Być konsekwentnym
  • Przekazywane treści powinny być jasne , proste , krótkie a wszelkie konsekwencje zarówno te pozytywne jak i negatywne natychmiastowe
  • Pomóc mu zorganizować wokół siebie świat
  • Stosować zrozumiały dla dziecka system pochwał i kar
     Aby pomóc dziecku , które cierpi na ADHD należy zarówno w szkole jak i w domu wprowadzić tzw. opcje ustawienia , czyli zastosować metody , dzięki którym zarówno nam jak i jemu będzie żyło się lepiej .
  1. Stałe reguły gry : należy ściśle określić co wolno a czego nie wolno . Jest taka prosta zasada która ułatwia życie : traktuj innych tak , jak chciałbyś być traktowany .
  2. Eliminacja zbędnych bodźców czyli tego wszystkiego co jest zbędne i rozprasza uwagę .
  3. Ścisła kontrola - najlepiej codzienna dobry też jest zeszyt współpracy z wychowawcą .
  4. Nagroda pozytywnym wzmocnieniem . Zdaniem dr Wolańczyka osoba z ADHD powinna być chwalona co najmniej 3 razy dziennie .
  5. Konsekwencje – uczące liczenia się z prawami tego świata .
  6. Zamiast krzyczeć – przytul .
     W Polsce istnieje zaledwie kilka ośrodków , które mogą służyć fachową wiedzą i pomocą ludziom chorym na ADHD i ich bliskim
     Więcej informacji na ten temat można odnaleźć na stronach :
http://awans.net/strony/adhd.html
http://www.adhd.strefa.pl

Opracowała : IWONA ROGIŃSKA
Nauczycielka nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej imienia Antoniego i Jakuba Wagów w Grabowie .
  1. W pracy wykorzystałam materiały opracowane przez doktora Tomasza Wolańczyka - pracownika Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Akademii Medycznej w Warszawie i przedstawione na konferencji ERGO w Warszawie w dn. 26 11 2004 roku
  2. Artykuły zamieszczone w 11 nr miesięcznika edukacyjnego ERGO
    • p. Ireny Wielowiejskiej - Comi "Bez niczyjej winy "
    • p. dr. hab. Tomasza Wolańczyka " Potrzeba spokoju"
    • a także fragmenty wywiadu Anny Dąbrowskiej i Barbary Żmijewskiej z założycielką Fundacji " Porozumienie bez Barier " panią Jolantą Kwaśniewską

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie