Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pies - przyjacielem człowieka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4267 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzieci w kontakcie ze zwierzętami a szczególnie pieskami są ufne i nie zdają sobie sprawy z niebiezpieczeństwa. Priorytetem w naszym przedszkolu w Sławie jest promowanie i utrwalanie pozytywnych postaw wobec środowiska społeczno – przyrodniczego. W tym celu zapoznajemy dzieci z zasadami zachowania w otaczającym nas środowisku, żyjąc w zgodzie z naturą. Specyfiką naszego przedszkola jest to, że nasze dzieci maja bezpośredni kontakt ze zwierzętami i ptakami mieszkającymi w mini ZOO w budynku oraz w wolierze na placu zabaw i w otoczeniu. Zdając sobie sprawę z zalet i siły przyrody oraz jej bezpośredniego oddziaływania na dziecko, podjęłam trud i wysiłek przybliżenia dzieciom świata zwierząt a szczególnie ich ulubieńców – piesków. Wszyscy wiemy, że pies to najwierniejszy przyjaciel człowieka. To symbol bezinteresownej miłości i bezgranicznego oddania. Ale czy zawsze spotkanie z nieznanym psem jest bezpieczne? Coraz częściej słyszy się w mediach i w najbliższym otoczeniu, że ktoś został zaatakowany i pogryziony przez "bestię" agresywnego psa. Zdarzenia takie zaintrygowały i przeraziły mnie. Doszłam do wniosku, że dzieci, z którymi pracuję, na co dzień w podobnej sytuacji są całkiem bezradne i nie potrafią w razie takiego niebezpieczeństwa obronić się. Zauważyłam, że dzieci w kontakcie ze zwierzętami a szczególnie z pieskami są ufne i nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństwa.
     Biorąc pod uwagę zagrożenia, jakie czyhają na naszych przedszkolaków, zorganizowałam 6 lutego 2004 r. zajęcia pokazowe dla grupy 5 i 6 – latków z udziałem gościa dr weterynarii p. Sylwią Słowik Nowak. Celem mojego zajęcia było:

  • Zapoznanie dzieci z podstawowymi kategoriami psów i w tym celu zrobiłam fotograficzną wystawę wszystkich ras.
  • Zapoznanie dzieci z charakterystycznymi cechami poszczególnych ras.
  • Samoobrona dziecka w razie ataku niebezpiecznego psa przedstawiona przez p. doktor weterynarii.
Wszystkie psy podzieliłam na cztery kategorie i tak:
  • psy pasterskie, obrończe i molosy,
  • psy myśliwskie i teriery,
  • psy ozdobne i do towarzystwa,
  • mieszańce oraz kundle.
     Dzieci poznały cechy charakterystyczne tych kategorii. Okazuje się, że często psy obrończe i teriery, które są oryginalnej urody brane są przez ludzi jako psy do towarzystwa. Jeśli takie psy nie znajdą się pod właściwą opieką, mogą stanowić ogromne, czasem śmiertelne zagrożenie dla ludzi. Dotyczy to Dobermanów czy Rottweilerów. Przy podsumowaniu jeden z 6 – latków odczytał wszystkim rasy psów i pokazał na fotografiach jak one wyglądają oraz do której kategorii należą. Na zakończenie spotkania dr weterynarii pokazała dzieciom schematy przedstawiające postawy psów i ich zachowanie wskazujące, kiedy mogą zaatakować oraz dowiedziały się, co mają robić w razie ataku.

ZAPAMIĘTAJ !!!
O tym wiedzieć powinni wszyscy.
Postawa psa i jego zachowanie wskazuje kiedy może Cię on zaatakować.
W razie ataku psa :
  1. Stań, nie uciekaj.
  2. Nie patrz psu w oczy.
  3. Nie okazuj strachu, mimo że to trudne.
  4. Nie odwracaj się tyłem do psa, zwłaszcza jeśli jest duży. Jeśli skoczy na plecy, może przewrócić nawet dorosłego, a dziecko bez trudu.
  5. Ustaw się do psa bokiem, na lekko rozstawionych nogach. To pozwala lepiej utrzymać równowagę.
  6. Przyjmij niżej pokazaną pozycję "żółwia". Ochronisz wystające części ciała, za które zwykle chwyta pies.
POZYCJA ŻÓŁWIA:
  1. Spleć dłonie do wewnątrz
  2. Schowaj kciuki do środka
  3. Załóż ręce na kark
  4. Osłoń nimi także uszy
  5. Kucnij
  6. Przyciągnij głowę do kolan
     Pies, zniechęcony taką postawą i brakiem reakcji z twojej strony powinien odejść.
Opracowano na podstawie programu edukacyjnego "Czy psy muszą gryźć", którego inicjatorami są : Miesięcznik Reader ‘ Digest, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Zakład Szkolenia Przewodników i Tresury Psów w Sułkowicach oraz Komenda Główna Policji.
     Dzieci z ogromnym entuzjazmem ćwiczyły pokazaną pozycję "żółwia", która chroni wystające części ciała, za które zwykle łapie pies. Dla utrwalenia postawę "żółwia" ćwiczyliśmy wielokrotnie.
     Myślę, że po tym pokazowym zajęciu nasze dzieci nabyły umiejętność właściwego zachowania się wobec zagrożeń, jakie niesie im spotkanie z niebezpiecznym psem. Sądzę, że potrafią też rozróżnić psa zadowolonego od psa podrażnionego, który może zaatakować. Wiedzą także, jakie mają być wykonywane czynności w razie ataku groźnego psa i potrafią w każdej chwili przyjąć pozycję "żółwia", która może im uratować życie. Jeżeli swoje wiadomości i umiejętności przekażą w domu swojemu rodzeństwu oraz rodzicom, to uważam, że cel mój został osiągnięty.

Anna Kościesza

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie