Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O bezokoliczniku informacji bez liku....

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1393 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy V szkoły podstawowej, obejmujący realizację podstawowych treści programowych - poziom AB - przeznaczony dla uczniów o obniżonych możliwościach w zakresie percepcji dydaktycznych ( tzw. klasy wyrównawczej) Temat: Informacji bez liku...o bezokoliczniku.

Cel główny: Uczeń potrafi rozpoznawać bezokoliczniki pośród innych części mowy.

Cele poznawcze: Uczeń potrafi:

  • wykorzystywać wiedzę z zakresu nauki o języku i rozpoznawać/ odróżniać części mowy: rzeczowniki i osobowe formy czasowników od bezokolicznika
  • rozpoznawać w tekście bezokoliczniki
  • czytać tekst wyraziście, ze zrozumieniem
  • odpowiadać na proste pytania
  • zadawać pytania kolegom
  • pracować z wykorzystaniem słownika ortograficznego
  • tworzyć wyrazy pokrewne
  • pracować odpowiedzialnie w grupie ( umiejętność kluczowa)
Pojęcie:bezokolicznik

Środki dydaktyczne:
  • tekst wiersza ks. J.Twardowskiegopt. "Czy wiesz, że..."
  • tekst wiersza J.Tuwima pt. "Ptasie radio"
  • słowniki ortograficzne
  • Słownik Terminów Nauki O Języku
  • arkusz papieru A-3 / tabela/
Formy pracy:grupowa, indywidualna, pod kierunkiem nauczyciela, praca z tekstem literackim

Czas pracy: 45 minut

Przebieg zajęć:
  1. Sprawdzenie zadania domowego- uczniowie mieli za zadanie nauczyć się pięknie czytać wybrany wiersz- ks.J.Twardowskiego lub J.Tuwima.
  2. Przypomnienie wiadomości o rzeczownikach i osobowych formach czasowników- określanie form gramatycznych.
  3. Tworzenie wyrazów pokrewnych- ćwiczenia językowe.
  4. Wprowadzenie pojęcia bezokolicznik.
    1. Odczytanie hasła ze STNoJ.
    2. Podawanie wyrazów, które są bezokolicznikami.
    3. Zapis w zeszycie wyjaśnienia znaczenia terminu bezokolicznik- definicja uproszczona, dostosowana do poziomu klasy.
    4. Tworzenie bezokoliczników- uzupełnianie tabel.
  5. Prace z tekstem literackim.
    1. Uczniowie dostają teksty utworów ks.J.twardowskiego i J.Tuwima.
    2. Wyszukiwanie bezokoliczników.
    3. Wyszukiwanie bezokoliczników- praca ze słownikami orograficznymi.
  6. Konkurs- podział klasy np. na 4 czteroosobowe grupy.
         Która grupa znajdzie/wymyśli i prawidłowo zapisze jak najwięcej wyrazów, które są bezokolicznikami?
         Pamiętajmy, że kończą się one literami:
    -c - ść - źć
    ............... ............... ............... ...............

  7. Zadanie domowe:
    1. Wybierz 10 bezokoliczników i utwórz osobowe formy czsowników.
    2. Wybierz 10 bezokoliczników i ułóż z nimi zdania.
Opracowała i zajęcia z tego zakresu
przeprowadziła Agnieszka Filak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie