Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola schematów graficznych i gier dydaktycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8270 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nauka to pierwsza forma pracy dziecka w wieku od 7 do 10 lat, ale oprócz tej formy jest także druga – zabawa.. Uczenie się przy pomocy zabaw wyzwala u uczniów ciekawość i zainteresowania poznawcze. Poprzez stosowanie zabaw matematycznych można przekazywać wiedzę , utrwalać ją i sprawdzać. Poprzez stosowanie na lekcjach matematyki gier i zabaw można wiele dowiedzieć się o uczniach ich zainteresowaniach, co komu sprawia największą trudność, a co komu wydaje się łatwe i proste.


 

Młodszy wiek szkolny stanowi stadium operacji konkretnych, którego główną cechą jest silne powiązanie operacji myślowych z działaniem. W nauczaniu matematyki szczególnego znaczenia nabrały reprezentacje ideograficzne tj. pętle, tabelki funkcyjne, drogi, drzewka, strzałki.
Często obserwuje się dzieci, które rozumują poprawnie o rzeczach konkretnych, gdy przyjdzie im jednak operować pojęciami abstrakcyjnymi mają kłopoty, wzrasta ilość błędnych wniosków.
Schemat graficzny jest etapem pośrednim między konkretem a abstrakcją. Dodatkową zaletą schematów jest to, że pozwalają one uprościć sytuację, zapomnieć o informacjach nieistotnych dla danego problemu, a skoncentrować się na tym co akurat jest istotne.
Reprezentacje graficzne są przydatne także wówczas, gdy jakaś sytuacja opisana werbalnie ( np. zadanie tekstowe) okaże się zbyt trudne dla dziecka, rysowanie schematów będzie wówczas poglądowym przedstawieniem tej sytuacji.
Sama czynność rysowania schematu( np. rysowanie strzałek, otaczanie pętlą itp.) stanowi upoglądowienie sytuacji, ułatwia dziecku rozumienie i zachęca do wykonania analogicznych czynności na prawdziwych przedmiotach.

Do reprezentacji ideograficznych należą m.in. tabelki.

TABELKI
Wypełnianie i odczytywanie tabelek działań służy wdrażaniu uczniów do posługiwania się różnego rodzaju tablicami, które będą spotykali w późniejszej
pracy zawodowej i w życiu codziennym. Tabele pozwalają niejednokrotnie
uprościć znacznie sytuację i przedstawić w sposób bardziej przejrzysty to,
co jest akurat istotne np. tabliczka mnożenia jest tabelą przedstawiającą wyniki mnożenia w sposób bardziej przejrzysty niż można by to uczynić wypisując wszystkie równości : 1· 1= 1, 1·2 = 2 itd.
Wpisanie np. liczby 9 jako sumy 3+6 w tabelce to nowa ważna umiejętność,
którą uczeń stopniowo opanowuje w praktycznym działaniu. Wymaga ona-
oprócz obliczania żądanej sumy – również odpowiedniej koordynacji wzrokowej : zidentyfikowania wiersza poziomego, wyznaczonego przez składnik 3 oraz kolumny pionowej wyznaczonej przez składnik 6 , odnalezienia kratki będącej przecięciem tych dwóch pasów oraz
wpisania w nią właściwej liczby. Czasem w tabelce dane jest działanie, niektóre składniki sumy, a brak jest jednego składnika. Dana jest jednak suma,
należy w pamięci rozwiązać równanie.

DRZEWA

Drzewa - to ważny typ schematu graficznego. Drzewa mogą służyć do klasyfikacji elementów dowolnego zbioru oraz przy ustaleniu kolejności wykonywanych działań. Schemat drzewa bardziej sugestywnie oddaje matematyczną budowę formuły niż tradycyjny zapis z nawiasami.

OŚ LICZBOWA

Oś liczbowa jest bardziej poglądowa niż graf i w początkowym okresie jest wygodniejsza : dziecko może na niej porównać liczby, widzi, która jest mniejsza, która większa, jaka jest odległość między nimi.

KWIATEK

Wielokąt o dowolnie wybranej liczbie okienek. Nauczyciel do okienka wpisuje jakąś liczbę i poprzez wykonanie kolejnych działań ma do niej wrócić, złożenie wszystkich działań przedstawionych strzałkami musi być równe zero. Kształt kwiatka nie gra istotnej roli.

GRAF STRZAŁKOWY

Wykorzystywane są do rozwiązywania prostych i złożonych równań o dwóch działaniach. Graf, umożliwia dziecku rozwiązanie równania bez użycia konkretu.

Dzieci poprzez rysowanie reprezentacji ideograficznych bawią się i jednocześnie poznają różne zagadnienia matematyczne.


Zabawy i gry matematyczne należą do grupy metod aktywizujących i jednocześnie lubianych przez dzieci . Uznawane są one za ważny czynnik
wielostronnej aktywacji uczniów tj. aktywacji poznawczej jak i społecznej, jako czynnik integrujący poznanie i działanie. W świadomości dzieci pojęcia
,,gra’’ , ,, zabawa’’, ,,zawody sportowe’’, kojarzą się z przyjemnym spędzeniem czasu, z rozrywką, którą przeciwstawia się nauce szkolnej i innym obowiązkom. Przez wprowadzenie elementów pewnych gier i zabaw możemy sprawić to, że nauka stanie się ciekawsza, dzieci będą chętnie pracowały i dzięki temu osiągną lepsze wyniki . Dążenie do sukcesu w grze uaktywnia dziecko, gdy od rozwiązania zadania matematycznego nawet niezbyt atrakcyjnego- zależy ewentualna wygrana, dziecko angażuje się emocjonalnie i rozwiązuje to zadanie sprawniej
Jeżeli gra stanowi pomoc w uczeniu się lub nauczaniu oraz służy osiąganiu określonych celów dydaktycznych to możemy ją nazwać grą dydaktyczną
Charakterystyczną cechą gier dydaktycznych i zabaw dydaktycznych jest możliwość sprawdzenia przez gracza lub współgrających wykonania zadania.
Uwalnia to nauczyciela od ciągłego kontrolowania uczniów w czasie lekcji.
Grając dziecko porównuje, klasyfikuje, uogólnia, abstrahuje oraz przeprowadza dostępną dla siebie analizę i syntezę.
Formy prowadzenia gier matematycznych w klasie:
- binarne w grze uczestniczy co najmniej dwoje uczniów
- zespołowe polega na współzawodnictwie między co najmniej dwoma zespołami liczącymi 2-4 uczniów
- zbiorowe organizowane przez nauczyciela, polega na współzawodnictwie między wszystkimi uczniami klasy.

Obserwacja dzieci biorących udział w różnych grach i zabawach przynosi ciekawe spostrzeżenia. Niejeden mało błyskotliwy, pozornie niemrawy uczeń w trakcie gry ożywia się i ujawnia duże zdolności, których nie wykazywał na zwykłych lekcjach przy tradycyjnym nauczaniu. Udział w grze może stać się bodźcem do przezwyciężenia nieśmiałości i niewiary we własne siły.
W toku lekcji nauczyciel może zastosować grę dydaktyczną do:
▪ powtórzenia pojęć znanych
▪ organizowania sytuacji problemowych przed podaniem nowego materiału
▪ rozszerzenie nowego pojęcia
▪ ogólnego zainteresowania się w stopniu przyswojenia nowego pojęcia

Gry mają znaczenie ogólnowychowawcze: uczą dyscypliny, współdziałania w zespole, podporządkowania się umownym regułom.

Napisała :
Ilona Szramka
nauczyciel kształcenia zintegrowanego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie