Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawy badawcze jako stymulator poznawczej aktywności małego dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2271 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Obserwacje małych dzieci zwracają uwagę na ich badawczy stosunek do obiektów w otoczeniu .Poświęcają one sporo czasu i wysiłku na badanie napotkanych przedmiotów , choć nie jest to bezpośrednio związane z zaspokajaniem ich potrzeb biologicznych .


    Czynności badawcze , zwane także eksploracyjnymi , pojawiają się w kontekście nowych bodźców i sytuacji , prowadzą do zaspokojenia potrzeb poznawczych jednostki , występują w formie nastawienia receptorów , zbliżania się do przedmiotu , manipulowania nim , stawiania wobec niego pytań i hipotez .

Zabawa badawcza jako stymulator poznawczej aktywności małego dziecka

Autor : Wiesława Kaniasty
     Zabawa jest podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym .Z uczestnictwem w zabawie łączą się różnorakie przeżycia , doznania , tany psychiczne określane jako: beztroska , uciecha ,wesołość , humor , przyjemność , poczucie swobody , wolność czy żywiołowość.
      Dziecko wybiera dowolny rodzaj czynności zabawowych; z własnej woli podejmuje także zabawę badawczą , której pośrednią przyczynę stanowi potrzeba poznania otoczenia .
      W trakcie zabawy badawczej dziecko odkrywa właściwości przedmiotów i zjawisk oraz związki między nimi . O specyfice zabawy stanowi jej treść .
      Dziecko najbardziej , właśnie dzięki zabawie, bo w sposób czynny i samodzielny , zdobywa doświadczenie umysłowe .Działając-myśli , poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk , ich cech , a także zależności przyczynowo-skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami . Przez badanie dziecko zdobywa materiał do tworzenia wyobraźni i pojęć oraz przygotowuje się do rozwiązywania problemów poprzez kombinację różnych sposobów działania . Uczy się chętnie tego , co je zaciekawia , a najlepiej wówczas , gdy czynnie eksperymentuje i samo ustala tematy badań chcąc iść w poznaniu własną drogą , dochodzić do własnych rozwiązań.
      Dziecko ze swymi potrzebami poznawczymi jest w zabawie badawczej podmiotem działania. Przedmioty działania są przedmiotami materialnymi rzeczywistości zewnętrznej , posiadającymi właściwości , które pobudzają podmiot do odbierania wrażeń i odzwierciedlania przedmiotów .
      Najczęściej spotykanymi przedmiotami w zabawach badawczych są materiały dostępne dla dziecka w środowisku naturalnym , jak np. piasek ,liście , śnieg , woda ,kwiaty , owoce , nasiona , kamyki , kora itp. oraz narzędzia do zajęć plastycznych i technicznych ,np. magnes , kompas , baterie , lupa , termometr , wiatrak , zestaw "Mały elektryk ", papier , szpulki , instrumenty muzyczne itp.
      Cel działania to uzyskanie zamierzonych skutków-gromadzenie doświadczeń , wiadomości i odkrywanie wiedzy o świecie, doskonalenie umiejętności korzystania i posługiwania się nowymi przedmiotami oraz doznawanie przyjemnych przeżyć intelektualnych i estetycznych .
      Sposoby działania mają indywidualny charakter oraz odgrywają szczególnie ważną rolę w kształtowaniu myślenia dziecka i utrwalaniu się w jego umyśle różnorakich doświadczeń . Środkami tych działań są narządy albo narzędzia .
       W zabawie badawczej dziecko zmierza do uzyskania informacji . Zdobycie tej informacji jest skutkiem zewnętrznym , którego pojawienie się wywołuje u dziecka nie tylko uczucie radości , ale także rozwija wyobraźnię , przenosi myślenie na wyższy etap , pełni zatem funkcję rozwojową w sferze psychiki .
       Czynnikiem , który ma największe znaczenie w rozwoju dziecka jest aktywność .
      Aktywność własna dziecka to jego biologiczne zdeterminowane czynne uczestnictwo w poznawaniu świata i przeobrażaniu go .Dziecko nie odzwierciedla biernie przedmiotów i zjawisk otoczenia , lecz zdobywa aktywnie doświadczenie najpierw w toku własnych działań oraz przy pomocy osób dorosłych , a następnie dzięki świadomej i zinterioryzowanej działalności psychicznej .
      Czynności badawcze , zwane eksploracyjnymi , pojawiają się w kontekście nowych bodźców i sytuacji , prowadzą do zaspokajania potrzeb poznawczych jednostki , występują w formie nastawienia receptorów , zbliżania się do przedmiotu, manipulowania nim , stawiania wobec niego pytań i hipotez . Dziecko pytając "dlaczego?" chce uzyskać odpowiedź .
      Gdy jest pewne odpowiedzi pyta dalej , śmielej i częściej . Obowiązkiem nauczyciela jest słuchanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi . O ile człowiek dorosły sam wyznacza granice swojego poznania , o tyle dziecko zawsze skazane jest na pomoc innych .
       Dziecko w wieku przedszkolnym ze wszystkich stron otacza natłok informacyjny . Uczą je nauczyciele , rodzice , telewizja , czasopisma i książki . Bierne przyswajanie coraz większej liczby wiadomości częściowo osłabia potrzebę refleksji , zastanowienia się i przetworzenia informacji . Niezdolność usystematyzowania wiedzy powoduje ,iż staje się ona nieoperatywna . Zostaje naruszona zdolność dziecka do samodzielnej analizy i syntezy . Empiryczne poznawanie zjawisk przyrodniczych pozwala naszym wychowankom aktywnie kształtować zainteresowania , badać otaczającą ich rzeczywistość wszystkimi zmysłami przy użyciu narzędzi dostarczonych przez nauczycieli . Kształci dzieci na mądrych , dociekliwych i twórczych ludzi , zdolnych do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy .

Autor : Wiesława Kaniasty dyrektor Przedszkola Samorządowego "Stokrotka" w Nowej Wsi Wielkiej k/Bydgoszczy , staż zawodowy 10 lat , na stanowisku dyrektora 6 lat . Wykształcenie : mgr w zakresie wychowania przedszkolnego z nauczaniem początkowym ; studia podyplomowe na kierunku zarządzanie i organizacja oświaty ; studia podyplomowe w zakresie socjoterapii .

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie