Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pierwsze wiosenne kwiaty



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Scenariusz z zakresu edukacji ekologicznej dla dzieci 6-letnich. Zawiera korelację treści z różnych obszarów edukacji przedszkolnej. Cele i zadania zostały tak sformułowane aby oprócz poznania wiosennych kwiatów i zasad ich ochrony również kształcić u dzieci umiejętności kluczowe taki jak : umiejętność współpracy w zespole i w grupie, umiejętność negocjowania i dochodzenia do kompromisu, prezentowanie swego punktu widzenia na forum grupy, rozwiązywanie problemów.

Poziom nauczania:
Nauczanie elementarne
dzieci 6 - letnie

Metody pracy:
obserwacja, rozmowa
kierowana, zadania
stawiane do wykonania,
ćwiczenia
Formy pracy: zespołowa
grupowa, indywidualna
Temat „ Pierwsze wiosenne kwiaty”


Cel:
- poznanie nazw i wyglądu niektórych wiosennych kwiatów, pozostających pod ochroną,
- stwarzanie sytuacji aktywizujących zmysły, mowę myślenie i umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej

Cele szczegółowe: dziecko
- zna nazwy kwiatów wiosennych będących pod ochroną
- wyróżnia części budowy roślin kwiatowych
- aktywnie uczestniczy w pracy grupy
- czyta ze zrozumieniem nazwy wszystkich kwiatów
- werbalizuje swoje odczucia i spostrzeżenia
- opisuje charakterystyczne cechy wybranych kwiatów ( zwiastunów wiosny )

Miejsce realizacji:
- sala przedszkolna
- ogródek przydomowy w pobliżu przedszkola

Środki dydaktyczne: ilustracje wiosennych kwiatów, napisy z nazwami kwiatów, karty pracy, opaski, instrumenty perkusyjne, nagranie CD


Przygotowanie wstępne:

- wcześniejsze obejrzenie ogrodu z pierwszymi wiosennymi kwiatami
- zapoznanie z celami wycieczki, ustalenie zasad zachowania się w czasie
wycieczki

Podstawowe informacje:

Kwiatowe zwiastuny wiosny – rośliny kwitnące w ogrodach, lasach, łąkach, zaroślach wczesną wiosną, pozostające pod ochroną.
Przebiśnieg – śnieżyczka, wieloletni kwiat cebulowy (bylina o białych, delikatnych kwiatach, zakwita w lutym, gdy jeszcze na polach leży śnieg.
Krokus – zwany też szafranem, posiada kwiat w kształcie kielicha, może być w kolorze liliowym, żółtym białym, pozostaje pod ochroną, wczesną wiosną fioletowe krokusy pokrywają zbocza Tatr i Bieszczad – gór w Polsce.
Pierwiosnek – roślina wiosenna o pomarszczonych liściach, kwiatach w kształcie dzwonka lub lejka, w różnorodnych barwach. Uprawiany również w doniczkach.
Zawilec – roślina o białych lub żółtych kwiatach, zakwita wiosną, jest pod ochroną.
Rośliny chronione – często dziko rosnące rośliny, których nie wolno zrywać, ścinać, ani wykopywać, aby zachować rzadkie i cenne zasoby przyrody.
Przedwiośnie – pora roku w Polsce: między zimą, a wiosną, średnia temperatura przedwiosennych dni wynosi od 0 do 5 C.

Przebieg zajęcia:
1. Powitanie, zabawa integracyjna pt. „Słoneczne promyki”.
2. „ Razem z wiosennym słonkiem – spacer po ogrodzie”( makiety drzew, kwiaty - zwiastuny wiosny) - rozpoznawanie, czytanie nazw, wyjaśnianie pojęcia „rośliny pod ochroną”
3. „ Dlaczego chronimy wiosenne kwiaty?” – rozmowa kierowana, zbieranie i zapisywanie przez nauczycielkę pomysłów dzieci.
4. „ Znajdź swój kwiatek” – zajęcia w zespołach, odczytywanie nazw kwiatów, odnajdywanie ich w albumach: na planszach, zbieranie informacji: prezentacje dla całej grupy.
5. „Rozsypanka kwiatowa” – praca w 3 grupach
I grupa – wyszukuje żółte wiosenne kwiaty
II grupa – wyszukuje niebieskie wiosenne kwiaty
III grupa wyszukuje białe wiosenne kwiaty
6. „ Wiosenny ogród” – improwizacje ruchowe do podkładu muzycznego z apaszkami – na umówione hasło słowne „ wiosna tuż, tuż” i przerwę w muzyce dzieci układają wspólną kompozycję kwiatową z apaszek.
7. Zapoznanie z celem wycieczki do ogrodu – zaobserwowanie kwitnących zwiastunów wiosny.
8. Powrót do przedszkola – rysowanie i podpisywanie (przygotowane wyrazy) zaobserwowanych kwiatów.

Rozwinięcie tematu:

1. Nauczyciel przygotowuje karty pracy indywidualnej do wykorzystania w ranku i po południu.
2. Rozszerzenie tematyki na najbliższe dni poprzez oglądanie filmu przyrodniczego „Wiosna w lesie ” i albumów fotograficznych „Wiosenne kwiaty”.
3. Założenie w „ Kąciku przyrody” hodowli hiacyntów.
4. Opracowanie dekalogu zachowań ekologicznych ( rysunki i wyrazy )
5. Wykonanie albumu „ Wiosenne kwiaty pod ochroną ”

Literatura
1. „ Księga Przyrody ”- koncepcja książki E. Beaumont, M. Piemont, przekład A. Breda, Wydawnictwo P. Skokowski, Lublin 1993.
2. „ Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi”, H. Ed. Janik, WSiP,W-wa, 1970.
3. „ Przyroda – 160 pomysłów na nauczanie”, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.
4. „ Ekologia w Przedszkolu” G. Kutyłowska, Wydawnictwo Didasko, W-wa,2000
5. Scenariusze zajęć – J Białobrzeska, M. Orzechowska, Wydawnictwo Didasko,W-wa 2000.

Opracowanie: Danuta Żylińska
Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki ” w Ełku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie