Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pierwsze wiosenne kwiaty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 387 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz z zakresu edukacji ekologicznej dla dzieci 6-letnich. Zawiera korelację treści z różnych obszarów edukacji przedszkolnej. Cele i zadania zostały tak sformułowane aby oprócz poznania wiosennych kwiatów i zasad ich ochrony również kształcić u dzieci umiejętności kluczowe taki jak : umiejętność współpracy w zespole i w grupie, umiejętność negocjowania i dochodzenia do kompromisu, prezentowanie swego punktu widzenia na forum grupy, rozwiązywanie problemów.

Poziom nauczania:
Nauczanie elementarne
dzieci 6 - letnie

Metody pracy:
obserwacja, rozmowa
kierowana, zadania
stawiane do wykonania,
ćwiczenia
Formy pracy: zespołowa
grupowa, indywidualna
Temat „ Pierwsze wiosenne kwiaty”


Cel:
- poznanie nazw i wyglądu niektórych wiosennych kwiatów, pozostających pod ochroną,
- stwarzanie sytuacji aktywizujących zmysły, mowę myślenie i umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej

Cele szczegółowe: dziecko
- zna nazwy kwiatów wiosennych będących pod ochroną
- wyróżnia części budowy roślin kwiatowych
- aktywnie uczestniczy w pracy grupy
- czyta ze zrozumieniem nazwy wszystkich kwiatów
- werbalizuje swoje odczucia i spostrzeżenia
- opisuje charakterystyczne cechy wybranych kwiatów ( zwiastunów wiosny )

Miejsce realizacji:
- sala przedszkolna
- ogródek przydomowy w pobliżu przedszkola

Środki dydaktyczne: ilustracje wiosennych kwiatów, napisy z nazwami kwiatów, karty pracy, opaski, instrumenty perkusyjne, nagranie CD


Przygotowanie wstępne:

- wcześniejsze obejrzenie ogrodu z pierwszymi wiosennymi kwiatami
- zapoznanie z celami wycieczki, ustalenie zasad zachowania się w czasie
wycieczki

Podstawowe informacje:

Kwiatowe zwiastuny wiosny – rośliny kwitnące w ogrodach, lasach, łąkach, zaroślach wczesną wiosną, pozostające pod ochroną.
Przebiśnieg – śnieżyczka, wieloletni kwiat cebulowy (bylina o białych, delikatnych kwiatach, zakwita w lutym, gdy jeszcze na polach leży śnieg.
Krokus – zwany też szafranem, posiada kwiat w kształcie kielicha, może być w kolorze liliowym, żółtym białym, pozostaje pod ochroną, wczesną wiosną fioletowe krokusy pokrywają zbocza Tatr i Bieszczad – gór w Polsce.
Pierwiosnek – roślina wiosenna o pomarszczonych liściach, kwiatach w kształcie dzwonka lub lejka, w różnorodnych barwach. Uprawiany również w doniczkach.
Zawilec – roślina o białych lub żółtych kwiatach, zakwita wiosną, jest pod ochroną.
Rośliny chronione – często dziko rosnące rośliny, których nie wolno zrywać, ścinać, ani wykopywać, aby zachować rzadkie i cenne zasoby przyrody.
Przedwiośnie – pora roku w Polsce: między zimą, a wiosną, średnia temperatura przedwiosennych dni wynosi od 0 do 5 C.

Przebieg zajęcia:
1. Powitanie, zabawa integracyjna pt. „Słoneczne promyki”.
2. „ Razem z wiosennym słonkiem – spacer po ogrodzie”( makiety drzew, kwiaty - zwiastuny wiosny) - rozpoznawanie, czytanie nazw, wyjaśnianie pojęcia „rośliny pod ochroną”
3. „ Dlaczego chronimy wiosenne kwiaty?” – rozmowa kierowana, zbieranie i zapisywanie przez nauczycielkę pomysłów dzieci.
4. „ Znajdź swój kwiatek” – zajęcia w zespołach, odczytywanie nazw kwiatów, odnajdywanie ich w albumach: na planszach, zbieranie informacji: prezentacje dla całej grupy.
5. „Rozsypanka kwiatowa” – praca w 3 grupach
I grupa – wyszukuje żółte wiosenne kwiaty
II grupa – wyszukuje niebieskie wiosenne kwiaty
III grupa wyszukuje białe wiosenne kwiaty
6. „ Wiosenny ogród” – improwizacje ruchowe do podkładu muzycznego z apaszkami – na umówione hasło słowne „ wiosna tuż, tuż” i przerwę w muzyce dzieci układają wspólną kompozycję kwiatową z apaszek.
7. Zapoznanie z celem wycieczki do ogrodu – zaobserwowanie kwitnących zwiastunów wiosny.
8. Powrót do przedszkola – rysowanie i podpisywanie (przygotowane wyrazy) zaobserwowanych kwiatów.

Rozwinięcie tematu:

1. Nauczyciel przygotowuje karty pracy indywidualnej do wykorzystania w ranku i po południu.
2. Rozszerzenie tematyki na najbliższe dni poprzez oglądanie filmu przyrodniczego „Wiosna w lesie ” i albumów fotograficznych „Wiosenne kwiaty”.
3. Założenie w „ Kąciku przyrody” hodowli hiacyntów.
4. Opracowanie dekalogu zachowań ekologicznych ( rysunki i wyrazy )
5. Wykonanie albumu „ Wiosenne kwiaty pod ochroną ”

Literatura
1. „ Księga Przyrody ”- koncepcja książki E. Beaumont, M. Piemont, przekład A. Breda, Wydawnictwo P. Skokowski, Lublin 1993.
2. „ Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi”, H. Ed. Janik, WSiP,W-wa, 1970.
3. „ Przyroda – 160 pomysłów na nauczanie”, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001.
4. „ Ekologia w Przedszkolu” G. Kutyłowska, Wydawnictwo Didasko, W-wa,2000
5. Scenariusze zajęć – J Białobrzeska, M. Orzechowska, Wydawnictwo Didasko,W-wa 2000.

Opracowanie: Danuta Żylińska
Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki ” w Ełku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie