Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
PSO z jezyka polskiego dla uczniów gimnazjum i liceum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2050 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Chciałabym podzielić sie z Wami PSO z języka polskiego dla uczniów gimnazjum i liceum. Sporządziłam go wspólnie z kolegą polonistą na potrzeby naszej szkoły. Oczywiście przejrzeliśmy najpierw sterty innych.

Przedmiotowy System Oceniania z języka polskiego

I. Obszary oceniania:
  1. Wypowiedzi pisemne:
    • testy;
    • prace klasowe (wypracowania);
    • sprawdziany;
    • kartkówki;
    • dyktanda;
    • prace domowe.
  2. Wypowiedzi ustne:
    • aktywność (kreatywność) na lekcjach;
    • wypowiedzi ustne na zadany temat;
    • recytacja;
    • opowiadanie odtwórcze i twórcze;
    • udział w dyskusji (argumentowanie, wnioskowanie, przemówienie).
  3. Zadania praktyczne:
    • twórcze przygotowanie do lekcji;
    • praca w grupie;
    • inscenizacja;
    • prezentacja referatu bądź informacji przygotowanych samodzielnie;
      1. prace nadobowiązkowe, jak np.: realizacja projektu (gazetka, album, plakat, pomoc dydaktyczna, audycja radiowa, nagranie, ankieta itp.);
      2. przygotowanie i przeprowadzenie lekcji.
    II. Umowa nauczyciel – uczeń (kontrakt):
    1. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
    2. Zeszyt przedmiotowy jest własnością ucznia i jemu służy, nie podlega ocenie sposób jego prowadzenia.
    3. Uczeń ma prawo do własnych notatek z lekcji w zeszycie dodatkowym. W zeszycie przedmiotowym uczeń zamieszcza notatki w formie ustalonej przez nauczyciela.
    4. Testy, prace klasowe, sprawdziany, dyktanda są obowiązkowe i zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
    5. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na teście, pracy klasowej, sprawdzianie czy dyktandzie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
    6. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać ich z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od daty przeprowadzenia pracy.
    7. Poprawa ocen niedostatecznych z prac pisemnych jest dobrowolna i musi odbywać się w terminie ustalonym z nauczycielem w ciągu dwóch tygodni od daty przeprowadzenia pracy. Poprawę uczeń pisze tylko raz. Każdorazowa ocena jest wpisywana do dziennika.
    8. Kartkówka jest formą sprawdzianu bieżącego. Swoim zakresem treści obejmuje maksimum 3 jednostki tematyczne i nie musi być zapowiadana wcześniej.
    9. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzenia i oddania prac kontrolnych w ciągu trzech tygodni.
    10. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu wg poniższych zasad:
      1. uczniowie zapoznają się z poprawionymi pracami pisemnymi w szkole po rozdaniu ich przez nauczyciela;
      2. rodzice uczniów mają wgląd do poprawionych prac pisemnych swoich dzieci w szkole po ustaleniu terminu z nauczycielem;
      3. nauczyciel ma obowiązek przechowywać prace kontrolne uczniów do końca roku szkolnego.
    11. Uczeń ma obowiązek starannie i systematycznie odrabiać prace domowe.
    12. Nieodrobienie pracy domowej lub brak zeszytu przedmiotowego może być podstawą do ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
    13. Każdy uczeń ma prawo do zdobycia dodatkowych ocen za prace nadobowiązkowe zlecone przez nauczyciela bądź podjęte ze swojej inicjatywy. Za wykonanie dodatkowych prac nadobowiązkowych nauczyciel może wystawić uczniowi ocenę celującą, bardzo dobrą lub dobrą. Brak lub źle wykonana praca nadobowiązkowa nie może być podstawą do ustalenia uczniowi oceny niedostatecznej, dopuszczającej lub dostatecznej.
    14. Uczeń ma obowiązek brać aktywny udział w lekcji, przestrzegać ustalonych zasad i porządku w czasie lekcji.
    15. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki wynikające z nieobecności w szkole.
    16. Oceny są jawne i umotywowane przez nauczyciela.
    17. Ocena semestralna i końcoworoczna uwzględniająca stopień opanowania wskazanych w programie kompetencji oraz motywująca do dalszej pracy nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego.
    18. Na ocenę końcową większy wpływ mają oceny cząstkowe z testów, prac klasowych i sprawdzianów obejmujących większą partię materiału oceny z odpowiedzi na lekcjach powtórzeniowych i syntetyzujących oraz z pracy projektowej, niż oceny cząstkowe za pozostałe formy aktywności ucznia (np. prace domowe – z wyjątkiem wypracowań, kartkówki, referaty, recytacje itp.). Oceny te mogą podwyższyć lub obniżyć notę semestralna lub końcoworoczną.
    19. Uczeń, który nie zaliczył przynajmniej 50 % prac kontrolnych na ocenę pozytywną, nie może uzyskać na koniec semestru bądź roku szkolnego oceny dostatecznej, mimo pozytywnych ocen cząstkowych za pozostałe formy aktywności (np. recytacja, praca domowa, kartkówka).
    20. Uczeń zagrożony oceną niedostateczną na semestr bądź koniec roku ma możliwość jej poprawienia najpóźniej na dwa tygodnie przed Radą Klasyfikacyjną. Inne oceny nie podlegają poprawie – na ocenę końcową uczeń pracuje przez cały semestr.
    21. Jeśli uczeń opuścił 50 % lekcji i brak jest podstaw do wystawienia oceny, nie jest klasyfikowany.
    22. Na tydzień przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia w formie ustnej o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych.
    23. O przewidywanych ocenach niedostatecznych wychowawcy informują rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed zakończeniem semestru (roku szkolnego).
    24. Uczeń ma prawo być dwa razy nieprzygotowany w ciągu semestru do zajęć lekcyjnych. – nie dotyczy lektur, prac kontrolnych, zapowiedzianych ustnych powtórzeń . Fakt nieprzygotowania należy zgłosić nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.
    25. Oceny cząstkowe wyrażone są w stopniach: 1; 2; 3; 4; 5; 6. Przy ocenach cząstkowych stosuje się plusy i minusy.
    Anna Łabencka

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie