Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze otwartych zajęć w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8639 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat. Robert Fulghum
Jak kształtować osobowość dziecka?

     Powyższe słowa stanowią sens edukacji przedszkolnej, bo właśnie te umiejętności zdobywa dziecko w przedszkolu. Już od najmłodszych lat powinniśmy uczyć się znaczenia abstrakcyjnych pojęć takich jak uczci-wość, sprawiedliwość, prawda, przyjaźń czy też miłość. W przedszkolu re-alizując aspekty wychowania społecznego i moralnego, wykorzystujemy metody i formy pracy, które pomagają dzieciom w lepszym i pełniejszym zrozumieniu relacji społecznych oraz kształtują osobowość dziecka. Orga-nizując sytuacje umożliwiające przeżywanie i doświadczanie, wykorzystu-jemy między innymi elementy pedagogiki Celestyna Freineta, która wyra-ża się w głębokim szacunku dla myśli i doświadczeń dziecka, jego uczuć i dążeń dla całej jego osobowości. Uwzględnia jego możliwości i zaintereso-wania, apeluje do inicjatywy i aktywności. Liczy się z głosem dziecka, przestrzega jego prawa, proponuje rozwiązywanie problemów drogą prób i błędów.
      Żyjemy w czasach zachwiania pewnych wartości, coraz częściej do-rośli niepewni są własnych przekonań, prezentują wahające się postawy, które nie zawsze służą wprowadzaniu najmłodszych w świat wartości i po-staw pozytywnych.
     Czuwając nad prawidłowym rozwojem wychowanków naszego przedszkola stwarzamy możliwości udziału w zajęciach nie tylko dzieci, ale również rodziców.
     Chcemy się podzielić naszym doświadczeniem i zaprezentować przykłady różnych form zajęć.

Scenariusz zajęć pt. Pasowanie na przedszkolaka
OPRAC. Bożena Nazarkiewicz-Mazur
Przedszkole nr 1 w Brzegu

"Pasowania na przedszkolaka" to pierwsze spotkanie ze wszystkimi dziećmi jak i ich najbliższymi, które odbywa się w okresie jesiennym.
Celami uroczystości jest:
  • przyjęcie do grona nowo przybyłych przedszkolaków,
  • nawiązanie bliższego kontaktu z dziećmi oraz ich ro-dzicami,
  • tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania,
  • integrowanie się we wspólnej zabawie,
Przebieg spotkania:
  1. "Przywitanka"- zabawa prowadzona metodą pedagogiki zabawy. Wymienione przez prowadzącą osoby wstają i witają się ukłonem:
    • witam rodziców dzieci, które będą dzisiaj pasowane,
    • witam dzieci, które będą pasowane,
    • witam wszystkich rodziców,
    • witam wszystkie dzieci,
  2. Prezentacja programów artystycznych w wykonaniu grup przedszkolnych. (Reper-tuar zawierał treści jesienne).
  3. "Czarowanie"- wspólna zabawa przy muzyce wg metody pedagogiki zabawy, któ-rej celem było zaproszenie "Pani Kredki" na pasowanie. (Opis i muzyka do zabawy zaczerpnięta została z książki i kasety o tym samym tytule "Metoda pedagogiki za-bawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym" – R. Domań, wyd. PRZEDSZKO-LAK, Lublin 2003).
  4. "Spotkanie z "Panią Kredką"- (w trakcie ostatniego fragmentu zabawy na scenę wbiega "Pani Kredka", prowadząca ubrana w kolorową czapeczkę imitującą rysik kredki, na szyi biały falbaniasty kołnierzyk, getry i koszulka w kolorze czapeczki, w ręku trzyma rekwizyt dużej kredki, którą pasowane będą przedszkolaki). "Kredka" wita się z dziećmi.
    - "Usłyszałam wasze czarowanie, więc szybko wyskoczyłam z pudełeczka na dzi-siejsze przedszkolaków pasowanie".
  5. Uroczyste wejście na scenę nowych przedszkolaków na tle znanej i śpiewanej przez wszystkich piosenki "Jestem sobie przedszkolaczek".
  6. Uroczyste złożenie ślubowania. Dzieci odpowiadają na słowa "Kredki":
    - Czy obiecujecie się często uśmiechać.
    Obiecujemy/ Tak
    - Czy obiecujecie być dobrymi i zgodnymi kolegami.
    Obiecujemy/ Tak
    - Czy obiecujecie wyrosnąć na dobrych przedszkolaków.
    Obiecujemy/ Tak
  7. Zaproszenie Pani dyrektor do uroczystego pasowania, wręczenie drobnych pa-miątkowych upominków oraz dyplomów "Jestem przedszkolakiem". Gratulacje od Pani dyrektor dla nowo przyjętych do grona przedszkolaków.
  8. Podziękowanie przedszkolakom za występy oraz przybyłym gościom.
Scenariusz zajęć pt. Kodeks Dobrego Przedszkolaka
OPRAC. Bożena Nazarkiewicz-Mazur
Przedszkole nr 1 w Brzegu
     Ważnym momentem we wskazaniu dzieciom właściwych postaw wobec siebie samych, jest stworzenie "Kodeksu Dobrego Przedszkolaka". Zajęcie na podany wy-żej temat odbyło się w grupie 6–latków.
Cele:
  • rozumienie znaczenia słów przyjaźń, koleżeństwo,
  • rozwijanie mowy dziecka poprzez wypowiadanie się na podany te-mat,
  • nabywanie umiejętności współdziałania w grupie i przestrzegania wspólnie przyjętych zasad,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności wobec siebie i innych,
  • integrowanie się z grupą we wspólnej zabawie,
Przebieg zajęcia:
  1. Narada grupy na temat: "Jak powinien bawić się dobry kolega i dobra kole-żanka".
  2. Zapisanie przez nauczyciela na dużym kartonie ważnych stwierdzeń dzieci: (tak wypowiadali się nasi wychowankowie)
    • Dobry kolega nie jest chytry,
    • Jest dobry, bo się ze mną bawi,
    • Dobra koleżanka powinna być grzeczna,
    • Dobra koleżanka jest miła,
    • Nie wolno bić swoich rówieśników,
    • Szanuje rówieśników oraz panią nauczycielkę,
    • Dobry kolega i koleżanka odwiedza mnie gdy jestem chory,
    • Dobry kolega i dobra koleżanka wszystkim się dzieli,
    • Nikomu nie wolno dokuczać, zabierać zabawek, ani sypać pia-skiem,
    • Dobry kolega pociesza, gdy jest mi smutno.
  3. Wspólne nadanie tytułu ważnym słowom, o których należy pamiętać: "KODEKS DOBREGO KOLEGI I KOLEŻANKI".
  4. "Kocham siebie, kocham cały świat" – zabawa z elementem dramy. Zabawę przeprowadzamy na zasadzie znanej zabawy "Lampa - nos". Tu na zapo-wiedź "kocham siebie" dzieci tulą splecionymi rękami siebie, "kocham cały świat", rozchylają szeroko ręce". Zabawę powtarzamy kilka razy.
  5. "To nasz kodeks"- na kolorowych kartonikach dzieci obrysowują pisakiem swoje dłonie, a następnie wycinają je i naklejają przygotowane wcześniej wizytówki ze swoimi imionami. Ozdabiają nimi "kodeks".
  6. Zawieszenie na stałe "KODEKSU DOBREGO KOLEGI I KOLEŻANKI" w cen-tralnym miejscu sali, jako zbioru przyjętych wspólnie zasad, które od tego dnia bę-dziemy wspólnie przestrzegać.
     Ważnymi zadaniami było dla nas odwoływanie się w ciągu całego roku do ko-deksu, dlatego więc nauczycielki we wszystkich grupach organizowały różne formy zajęć i zabaw. Jednym z nich były zajęcia otwarte dla rodziców, których udział miał ważne znaczenie w rozumieniu przez dzieci zachowań społecznie moralnych.

Scenariusz zajęcia otwartego pt. Królewna Złośnica
OPRAC. Bożena Nazarkiewicz-Mazur
Przedszkole nr 1 w Brzegu
GRUPA : 5- LATKI
  • Temat zajęcia: "Królewna Złośnica"
  • Cele ogólne:
    • nabywanie umiejętności współodczuwania,
    • poszukiwanie i poznanie zachowań bezkonfliktowych,
    • wdrażanie do uważnego słuchania oraz koncentracji uwagi,
    • włączenie rodziców do wspólnej zabawy w organizowanej formie.
  • Cele szczegółowe:
    • dziecko umie radzić sobie w niektórych sytuacjach, gdy ktoś się na niego gniewa,
    • wyraża mimiką, ruchem ciała i gestem smutek, złość, radość, gniew.
  • Formy i metody pracy:
    • bajka terapeutyczna,
    • zabawy z elementem dramy.
  • Środki dydaktyczne: portrety królewny z miną złą i uśmiechniętą, materiały plastyczne do wykonania róży ( bibuła, drucik, klej), kaseta z nagraniem pio-senki pt. "Był sobie król" ze zbioru pt. "Balonowe piosenki" , bajka terapeu-tyczna pt. "Królewna Złośnica" Ewy Płatek z programu pt. "Świat bajek", czap-ka i różdżka wróżki.
  • PRZEBIEG ZAJĘCIA:
    1. Patrzcie, patrzcie co się dzieje, ile gości mamy, dużo dzieci, wasza Pani oraz taty i mamy. Powiedzmy im wszystkim DZIEŃ DOBRY!!
      • Czy wy wiecie, czy nie wiecie tyle bajek jest na świecie. Zamienię się teraz we "Wróżkę bajkę" i opowiem wam bajkę o "Królewnie Złośnicy". A, dlaczego za-pytacie? Zaraz się dowiecie.
      Prowadząca opowiada bajkę i ilustruje ją postaciami złej i miłej królewny.
    2. Zabawa do ćwiczenia umiejętności społecznej, radzenia sobie z czyimś gniewem pt. "Zły Piotruś, dobry Piotruś" – komunikacja niewerbalna- mowa ciała, mimika - złość, gniew, radość.
           Na zawołanie prowadzącej: "zły Piotruś", dzieci naśladują ruchem, gestem za na-uczycielem złość. Następnie uwalniają się ze złości poprzez ocieranie od gór do dołu całego ciała i na zawołanie: "dobry Piotruś", uśmiechają się, kłaniają. Zabawę powta-rzamy kilka razy.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie