Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekt lekcji ekologicznej - klasa I



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Lekcja ekologiczna dla przedszkolaków z Przedszkola nr 5 w Działdowie, przeprowadzona w dniu 20.04 2005.


Nauczyciel prowadzący: Urszula Pudlak
Temat bloku: Nasza Planeta Ziemia.
Temat dnia: Światowy Dzień Ziemi.
Temat lekcji: Dłuższe wypowiedzi na temat ochrony naszej planety na podstawie wiersza pt. „Moja planeta”. Wypisywanie na liściach z papieru działań człowieka
zagrażających ziemi. Zachęcanie uczniów do sortowania śmieci. Zaśpiewanie
piosenki „Śmieciu precz”. Złożenie przez uczniów „Dziecięcego
ekologicznego ślubowania”
Cele ogólne:
- popularyzacja wiedzy ekologicznej
- rozwijanie potrzeby aktywnej działalności na rzecz środowiska
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan otaczającego środowiska
Cele szczegółowe / operacyjne:
UCZEŃ:
- zna podstawowe pojęcia ekologiczne
- wymieni źródła zanieczyszczenia środowiska
- rozumie potrzebę ochrony przyrody
- ułoży zdania z rozsypanki wyrazowej
- uzupełni tekst z lukami
- napisze nazwy planet oraz nazwy mieszkańców planet wielką literą
- rozpozna, z jakiego materiału wykonane są opakowania różnych produktów
- posegreguje odpady do odpowiednich worków
- wymieni działania człowieka zagrażające ziemi.
Metody:
- słowne: rozmowa, pogadanka, praca z tekstem
- oglądowe: pokaz, obserwacja
- działań praktycznych
Formy:
- zbiorowa
- indywidualna

Środki dydaktyczne: hasło „Chrońmy środowisko”, liczmany matematyczne, wiersz pt. „Moja planeta”, karty pracy ucznia, nagranie magnetofonowe piosenki „Śmieciu precz”, papierowe białe listki i papierowy zielony liść, worki na śmieci segregowane.

Przebieg lekcji
I Wstęp:
Uczniowie mieli za zadanie ułożyć działania do przedstawionych na tablicy
liczmanów. Ułożone rosnąco wyniki działań (z przekroczeniem progu dziesiątkowego)
przedstawią hasło zajęć „Chrońmy środowisko”.

II Część główna. Praca z nowym tematem.

1. Rozmowa na temat jak możemy chronić środowisko.
2. Uzupełnianie tekstu z lukami. Pisownia planet wielką literą.
3. Układanie z rozsypanki wyrazowej odpowiedzi na pytania:
- Jak nazywa się nasza planeta?
- Jaki ma kształt?
- Kto na niej żyje?
4. Nawiązanie do daty 22 kwietnia „Światowego Dnia Ziemi”
- Co się stało z naszą planetą?
- Kto za to odpowiada (ptaki, zwierzęta czy ludzie)?
5. Uczniowie wypisują na listku i głośno odczytują działania człowieka zagrażające ziemi, np.:
- wyrzucanie śmieci na łono natury
- deptanie trawników
- łamanie gałęzi
- wypalanie traw na łąkach i polach
- mycie samochodów przy zbiornikach wodnych
- odprowadzanie ścieków do wody przez zakłady przemysłowe
- zrywanie roślin chronionych
- zabijanie zwierząt pod ochroną
5. Dłuższe wypowiedzi na temat ochrony naszej planety na podstawie wiersza pt. „Moja planeta”
Moja planeta
Wielka szeroka jest Nasza Planeta
Oceany jeziora głębokie.
Są miasta i domy na lądach nieznane.
Zielenią pachnące wyspy i zimne kraje.
Góry i śniegi olbrzymie,
Na samym krańcu świata.
Gadające ptaki, latające ryby
I śmieszne zwierzaki.
Nie wiadomo ile ziemia skarbów kryje?
Aby żyć zdrowo i czysto
Musimy chronić nasze środowisko
Nie rzucaj śmieci, nie deptaj trawników,
Nie wypalaj lasów, nie zanieczyszczaj gór,
Plaż oraz wodnych zbiorników.
Niech miejskie powietrze smog opuści okrutny
A wszyscy będziemy żyli zdrowi i nikt nie będzie smutny.

6. Próba odpowiedzi na pytania
- Z jakim apelem do ludzi zwróciła się Ziemia?
- Co ty możesz zrobić, aby wokół nas było czysto i przyjemnie
- Dlaczego należy sortować śmieci?
7. Zachęcanie uczniów do posegregowania śmieci rozrzuconych przez nauczyciela po makiecie lasu.
- nauczyciel ustawia trzy pojemniki z kolorowymi workami
- wyjaśnia uczniom znaczenie kolorów na workach
kolor żółty - plastik
kolor niebieski – papier
kolor zielony – szkło
8. Zaśpiewanie piosenki pt. „Śmieciu precz”
9. Wyklejenie zaśmieconych miejsc parku kwiatami – podręcznik, ćwiczenie 1 strona 74
10. Chóralne czytanie apelu: „Chcemy ...........” napisanego na płatkach kwiatu”

III Podsumowanie lekcji:

1. Złożenie przez uczniów „Dziecięcego ekologicznego ślubowania”. Pod koniec zajęć uczniowie wstają, wyciągają dwa palce w kierunku zielonego liścia i powtarzają za nauczycielem tekst ślubowania.

Ślubowanie
„Ślubuję, że:
nie będę łamać gałęzi,
nie będę zrywać roślin chronionych,
nie będę podpalać traw,
nie będę hałasować w lesie,
nie będę śmiecić,
nie będę niszczyć ptasich gniazd, a zimą będę dokarmiać ptaki”.

IV Zakończenie zajęć.

1. Ocena aktywności uczniów.
2. Podziękowanie przedszkolakom i uczniom klasy Ib za wspólną ekologiczną lekcję.
3. Rozdanie cukierków.
4. Ewaluacja lekcji.


Opracowała:
Urszula Pudlak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie