Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sztuka zdawania egzaminu gimnazjalnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1440 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Co prawda czas egzaminów powoli już mija (jeszcze tylko te dodatkowe), ale myślę, że rady zawarte w moim materiale przydadzą się przyszłorocznym trzecioklasistom.


Sztuka zdawania egzaminu gimnazjalnego

Drodzy Uczniowie!
     Oto kilka wskazówek pomocniczych w niełatwej sztuce dobrego pisania. Są jak najbardziej serio.
  1. RADY OGÓLNE
    1. Czytaj jak najwięcej książek ( i to nie tylko lektur szkolnych) Pytasz dlaczego ?
      Otóż czytanie książek sprawia, że:
      • dysponujesz bogatym słownictwem
      • masz do dyspozycji wiele przydatnych przykładów, które możesz przedstawić w wypracowaniu
      • powiększasz swój zasób wiedzy
      • znasz cytaty, które następnie zgrabnie wplatasz w swoją wypowiedź
    2. Wykorzystuj czas na lekcji (uważaj i rób notatki); skoro i tak jesteś w szkole, to co Ci szkodzi skorzystać efektywnie z zajęć i nie tracić cennego czasu
    3. Pisz wypracowania zadane przez nauczyciela, ale również podejmuj samodzielne próby literackie ( np. prowadź pamiętnik) zgodnie z zasadą „ćwiczenie czyni mistrza”
    4. Poznaj swoje słabe strony i próbuj je niwelować np., pracując nad stylem, kompozycją, ortografią lub nawet ! starannością zapisu.
    5. Nie bój się prezentować swoich prac koleżankom lub kolegom, oni mogą być, co prawda, ostrymi , ale często obiektywnymi recenzentami prezentującymi trafne, logiczne rzeczowe uwagi.
    6. Pisz na temat, logicznie i wyczerpująco
    7. Stosuj się ściśle do poleceń dołączonych do tematu wypracowań
  2. RADY SZCZEGÓŁOWE
    1. Przynajmniej dwukrotnie przeczytaj temat pracy pisemnej; to pozwoli Ci stwierdzić, jakiej formy wypowiedzi użyjesz, by najlepiej wyczerpać zagadnienie.
    2. Jeśli temat wypracowania wskazuje, w jakiej formie należy się wypowiedzieć, sprawa jest dla Ciebie rozwiązana.
    3. Jeśli temat wypracowania wymaga od Ciebie wyboru formy wypowiedzi, najlepiej połącz ich kilka, np. zredaguj list z opisem przeżyć wewnętrznych, opowiadanie z opisem krajobrazu lub fragmentami pamiętnika, rozprawkę z elementami charakterystyki.
    4. Wykorzystaj brudnopis i sprawdź plan wypowiedzi lub zgromadź argumenty, cenne myśli, przysłowia, cytaty.
    5. Pamiętaj o poprawnej kompozycji, by czytający Twój tekst dostrzegł :
      1. WSTĘP, w którym nawiążesz do tematu wypracowania
      2. rozbudowane ROZWINIĘCIE pracy
      3. ZAKOŃCZENIE pracy podsumowanej trafną puentą
      4. inne WYRÓŻNIKI TEKSTU , np. nagłówek, przypis, zwroty do adresata ( w liście, zaproszeniu, ogłoszeniu)
    6. Zastosuj właściwy układ treści poprzez np:
      • akapity wyróżniające kolejne części prac; w rozwinięciu możesz ich użyć kilka razy, ale tylko wówczas gdy wprowadzasz nową myśl i kolejne zdanie nie wynika z poprzedniego
      • elementy decydujące o logicznym uporządkowaniu, np.: na początku, następnie, nieoczekiwanie, nagle, w końcu
      • słowa świadczące o spójności tekstu, np.:
        z pewnością , niestety, oczywiście,
        niewątpliwie, podobno
      • budowanie związków przyczynowo –skutkowych tak by widoczne było zawiązanie jednego zdania do drugiego
    7. Dbaj o styl; w tym celu unikaj:
      • powtórzeń ( ten sam wyraz powtórzony w bliskim sąsiedztwie, np. w dwóch kolejnych zdaniach
      • kolokwializmów, czyli wyrazów lub wyrażeń używanych tylko w swobodnej, potocznej mowie
      • wieloznaczności
    8. Dobieraj starannie środki językowe:
      • stosuj słownictwo poprawne pod względem znaczeniowym, frazeologicznym i słowotwórczym
      • pochwal się bogatym zasobem słownictwa i umiejętnością wykorzystywania środków językowych (epitetów, porównań, metafor), np. do opisu postaci, sytuacji lub w opowiadaniu
      • stosuj język rzeczowy, kompetentny, np. przy redagowaniu rozprawki
      • zadbaj, by praca była poprawna pod względem składniowym, a tym samym unikniesz również błędów interpunkcyjnych
      • dostosuj pracę do adresata
      • jeśli tego wymaga forma wypowiedzi, podtrzymuj w rozwinięciu kontakt z adresatem, np. Na pewno słyszałaś Aniu, że…
    9. Pamiętaj o poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej
    10. Po napisaniu przeczytaj wypracowanie jeszcze raz, skoryguj ewentualne błędy.
A teraz trochę wskazówek technicznych
     Żeby dobrze wypaść na egzaminie, powinniście uczyć się solidnie od początku podstawówki, powtarzać, zapamiętywać, słowem – perfekcyjnie się przygotować.
     Nie zaszkodzi jednocześnie zwrócić baczną uwagę zrozumieć, jak to wszystko działa. Co zrobić, jak się zachować, czego unikać, by wypaść jak najlepiej? Oto kilka rad, które, być może ułatwią Wam przebrnięcie przez pierwszy poważny egzamin. Przygotowałam je na podstawie lektury poradników dotyczących sztuki zdawania egzaminów.
Otóż:
  • Przyjdź pół godziny wcześniej
  • Dobrze zakoduj pracę
  • Zabierz ze sobą przybory do pisania (to wcale nie żart)
  • Spokojnie przeczytaj pytania – na pewno wydadzą Ci się koszmarnie trudne; to normalne
  • Zacznij od tych banalnych; najtrudniejsze bezwzględnie rozwiązuj na końcu
  • Kluczową sprawą jest inteligentne gospodarowanie czasem
  • Nie poświęcaj zbyt dużo czasu na jedno zagadnienie
  • Przeczytaj dokładnie temat wypracowania
  • To, co Ci w nim ewidentnie nie wychodzi –zwyczajnie porzuć
  • Jeśli czujesz, że coś jest źle –skreśl to zamaszyście
  • Nie trać czasu na wnikliwe poszukiwanie swojego błędu –na egzaminie jest on niemalże nie do odnalezienia
  • Pomyśl jednak chwilę dłużej nad odpowiedzią, co do której masz wątpliwości, żebyś potem gorzko nie żałował
  • Nie oddawaj ewidentnie złej pracy przed wyznaczonym czasem
  • Unikaj infantylnych zachowań w stylu szczelnego zamazywania swoich błędów; egzaminatorzy i tak nie czytają niczego, co jest skreślone
  • Pisz wolno i starannie
  • Jeśli piszesz wypracowanie –zawsze zrób sobie konspekt, pamiętaj o pomysłowym wstępie i o poincie na zakończenie; bywa, że sprawdzający szczególnie na te części zwracają uwagę
  • Pisz bardzo wyraźnie; jeśli ktoś Cię nie będzie mógł odczytać, dostaniesz zero punktów –i słusznie
  • Nie rozglądaj się po sali, bo to podejrzane, a na dodatek widok innych nieszczęśników tylko Cię zdenerwuje
  • Nigdy nie ściągaj; nie pytaj kolegów, bo mogą Ci zwyczajnie udzielić nieprawidłowej odpowiedzi, … i to celowo
  • Postaraj się zapamiętać swoje odpowiedzi, by sprawdzić, czy masz dobre rozwiązanie
  • I wreszcie trochę humoru
WSPOMAGACZE
     Większość z nas chwyta się dosłownie wszystkich możliwości, żeby zdać egzamin.
Do tych najpopularniejszych należą:
  • Przesądy –nie dziękujesz, gdy ktoś życzy Ci powodzenia, nie strzyżesz włosów; to wszystko daje Ci poczucie, że zawierasz z losem pakt o nieagresji
  • Talizmany – purpurowa bielizna, szczęśliwe skarpetki z szóstej klasy, wyleniały misio od sympatii –mają podnieść Twoją samoocenę, poprawić samopostrzeganie, dodać Ci odwagi
  • Specyfiki –preparaty multiwitaminowe, 2 łyżki neospazminy; rodzina sama podsuwa Ci takie produkty, mając nadzieję, że uwierzysz w ich działanie i jeśli polegniesz, to przynajmniej nie z powodu załamania nerwowego
     Wszystkie 3 grupy wspomagaczy mają spełnić jedno zadanie: dodać nam pewności siebie i zaczarować rzeczywistość. Są wyrazem naturalnego u nas wszystkich myślenia życzeniowego, na zasadzie: jeśli ja zrobię wszystko, co mogę, to i los zrobi wszystko, co się da.
     Oceniacie to krytycznie? Niesłusznie. Jeśli ktoś ciągnie ze sobą na egzamin prawdziwą podkowę, to przynajmniej wiadomo, że mu naprawdę zależy!

POKONAĆ STRES
     Jeśli dobrze się przygotowałeś, egzamin będzie dla Ciebie łatwy i stres Ci pomoże. W tej akurat sytuacji nie jest wcale Twoim wrogiem, ale sprzymierzeńcem.
     Jednak jeśli kompletnie się nie uczyłeś, stres na pewno Ci nie pomoże. Jego natura jest taka, że wspomaga nasze zadania o niewielkim stopniu trudności, a utrudnia wykonywanie zadań trudnych. Dlatego dla każdego z Was stres będzie czymś innym. Oczywiście nie istnieje żadna uniwersalna metoda na okiełznanie stresu. Możesz natomiast pomóc sobie tak:
  • nie zapominaj niczego ze sobą zabrać
  • zadbaj o formę fizyczną (sen, śniadanie, poranny spacerek)
  • nie rozmawiaj z innymi nieszczęśnikami o tym, jak bardzo się denerwujesz i boisz
     Opracowała: Barbara Szlag

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie