Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawność manualna i jej znaczenie w nauce pisania



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

   Przygotowanie dziecka do nauki pisania zaczynamy w grupie dzieci trzyletnich i kontynuujemy na coraz wyższym poziomie , wprowadzając nowe elementy w zakresie umiejętności i nawyków.
     Obniżenie sprawności manualnej ujawnia się w różnych formach działalności dziecka , a cechuje ją:

  • niska precyzja ruchów dłoni i palców;
  • zwolnienie lub przyśpieszenie tempa działania;
  • prawidłowa precyzja przy wybitnie zwolnionych ruchach rąk.
     Dzieci z niską sprawnością manualną nie potrafią dobrze rysować , lepić , wycinać , majsterkować , a nawet wykonywać czynności samoobsługowych. Gdy niska sprawność manualna pogłębiona jest słabą koordynacją wzrokowo-ruchową , dziecko poza nieładnym , nieczytelnym pismem będzie miało trudności z utrzymaniem się w liniach , z zachowaniem odległości między wyrazami. Dzieci te nieprawidłowo trzymają ołówek bądź kredkę. Ich rysunki charakteryzują się uproszczoną formą i niskim poziomem graficznym.
     Należy pamiętać , że zajęcia poprawiające sprawność rąk powinny być prowadzone systematycznie, równolegle z zajęciami usprawniającymi analizę i syntezę wzrokową i słuchową. Poprawienie sprawności manualnej jest możliwe tylko poprzez wykonywanie ruchów przedmiotowo-narzędziowych. Do tego typu działań zalicza się: wydzieranie, wycinanie, naklejanie, rysowanie, malowanie oraz prace konstrukcyjne, które angażują drobne ruchy palców. Są to zajęcia chętnie wykonywane przez dzieci, a tym samym sprzyjające kształtowaniu ruchów dowolnych, celowych.
     Dzieci w przedszkolu nie piszą , dlatego przygotowanie do pisania opiera się na materiale nieliterowym. Powinno ono mieć miejsce w zabawach - głównie konstrukcyjnych i plastycznych.

Zabawy i ćwiczenia doskonalące sprawność manualną:
  1. Ćwiczenia rozmachowe rozluźniające napięcie mięśni ramienia i przedramienia,
  2. Ćwiczenia manualne,
  3. Ćwiczenia graficzne.
     Dobór ćwiczeń uzależniony jest od stopnia obniżenia sprawności manualnej. Można stosować kolejno ćwiczenia rozmachowe, manualne i graficzne, bądź też któryś etap pominąć. W przypadku dużych opóźnień rozwoju sprawności manualnej pracę z dzieckiem należy rozpocząć od ćwiczeń ogólnej sprawności ruchowej.

Ćwiczenia rozmachowe- malowanie farbami

Cele: rozluźnianie napięcia mięśni ramienia i przedramienia , wyzwalanie ruchów płynnych , powolnych .
Uwagi:
     Do malowania używamy dużych arkuszy papieru , aby dzieci mogły wykonywać szerokie ruchy ramienia i przedramienia. Pędzle powinny być grube i niezbyt miękkie. Prace wykonujemy na arkuszach przypiętych do tablicy lub leżących na podłodze .

Ćwiczenia manualne
Cele: wyrabianie elastyczności działania rąk , ramion , barków , usprawnianie małych ruchów rąk :dłoni , nadgarstka i palców , koordynacji ruchów rąk ze wzrokiem.
     Zajęcia doskonalące sprawność rąk i umiejętność odtwarzania różnorodnych form i kształtów:
  • lepienie z plasteliny , gliny ,piasku , masy solnej czy papierowej,
  • wycinanie różnych prostych kształtów,
  • rysowanie,
  • układanie,
  • wycinanie,
  • wydzieranie,
  • stemplowanie,
  • kalkowanie,
  • konstruowanie.
Ćwiczenia graficzne
     Ćwiczenia graficzne są ostatnim etapem przygotowania dziecka do pisania . Pracę należy rozpocząć od wzorów łatwych stopniowo przechodząc do coraz trudniejszych. Przed rozpoczęciem pisania wzorów wykonywanych po raz pierwszy podaje się dzieciom instrukcje , jak trzeba je wykonać . Jeśli to nie wystarcza wówczas niezbędne jest ułożenie ręki dziecka do odpowiedniego ruchu i wykonanie nią kilkakrotnie tego wzoru . Dopiero po tym biernym ruchu dziecko może samo wykonywać ruch poprawnie . Ćwiczenia graficzne przewidziane są nie tylko dla dzieci z zaburzeniami manualnymi , ale także dla dzieci nie mających żadnych zaburzeń . Ze względu na ich duże znaczenie dla przyszłej nauki pisania stanowić powinny fragmenty w różnych działaniach programowych
     Na szczególną uwagę ze względu na interesujący mnie problem sprawności manualnej, zasługuje koordynacja wzrokowo-ruchowa, synteza i analiza wzrokowa. Umiejętności te są potrzebne w toku wykonywania przez dziecko różnorodnych czynności, szczególnie w czasie nauki pisania (w procesie pisania zaangażowane są spostrzeżenia wzrokowe i kinestetyczno-ruchowe dziecka). Poziom koordynacji wzrokowo-ruchowej ma znaczenie w procesie pisania zarówno dla różnicowania graficznych kształtów liter, jak również ich zapamiętywania. Koordynacja wzrokowo-ruchowa nie jest umiejętnością wrodzoną. Rozwija się i doskonali poprzez systematyczne ćwiczenia .Przykładowe ćwiczenia:
  • nawlekanie koralików na nitkę,
  • gra na instrumentach perkusyjnych,
  • rzucanie i chwytanie piłki,
  • rzucanie woreczka do celu,
  • łączenie linią ciągła wykropkowanych konturów,
  • rysowanie linii ciągłej w ograniczonym polu,
  • wycinanie,
  • tańce i zabawy ruchowe,
  • czynności samoobsługowe( zapinanie i odpinanie guzików , ubieranie i rozbieranie się , sznurowanie butów).
PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI MANUALNEJ

Temat:Jesienny liść-malowanie farbami plakatowymi.

Cel:rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej , koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Materiały: kartka z konturem liścia , jesienne liście ,farby plakatowe , gruby pędzel , nagranie magnetofonowe do zabawy ruchowej.

Przebieg:
  1. Ukladanie obrazka z części –liść.
  2. Oglądanie jesiennych liści , zwrócenie uwagi na ich kolorystykę.
  3. Ułożenie z najpiękniejszych liści bukietu w wazonie.
  4. "Wietrzyk i listki"- zabawa ruchowa.
  5. Malowanie liścia barwami jesieni.
  6. Podsumowanie i pochwała za poprawnie wykonane zadanie.
  7. Technika twórczego myślenia. "Lista atrybutów" - dzieci podają cechy listka: listek jest- (jaki?) jest delikatny , kolorowy , mały itp.
Literatura:
  1. J.Czajkowska , K.Herda: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. Warszawa 1996 , WSiP.
  2. M.Bogdanowicz: Metoda dobrego startu . Warszawa 1989 , WSiP.
  3. M.Bogdanowicz: Trudności w pisaniu u dzieci . Gdańsk 1984 , UG .
  4. T.Gąsowska , Z. Pietrzak-Stąpkowska : Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu cz.II . Warszawa 1978 , WSiP .
  5. H.Nartowska : Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka . Warszawa 1980 WSiP .
  6. B.Sawa : Jeżeli dziecko źle czyta i pisze , Warszawa 1996 . WSiP.
  7. E. Waszkiewicz : Stymulacja psychomotoryczna rozwoju dzieci 6-8 letnich . Warszawa 1991 ,WSiP .
  8. E. Waszkiewicz : Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych . Warszawa 1994.
  9. E. Waszkiewicz : Pracuję z sześciolatkiem .Warszawa 1996 , WSiP .
  10. B. Zakrzewska : Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1976 , WSiP .
Opracowała:
mgr Anna Fadrowska
Przedszkole Miejskie Nr 1 w Grajewie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie