Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Telewizja – wróg, czy sojusznik wychowania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1331 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Temat: Telewizja – wróg, czy sojusznik wychowania.

Cele: - rodzic:
- wymienia dominującą formę spędzania czasu wolnego przez swoje dzieci,
- wskazuje pozytywne i negatywne wpływy oglądania telewizji na rozwój dziecka,
- potrafi zaproponować różne sposoby zminimalizowania negatywnego wpływu telewizji,
- sprecyzować swoje oczekiwania wobec programów telewizyjnych dla dzieci,
- zaproponować alternatywne formy spędzania czasu wolnego dla swoich dzieci.
Metody aktywizujące: metoda promyczkowi (słoneczko), niedokończone zdania, burza mózgów.
Środki: kartki z imionami w 4 kolorach, kartki do „słoneczka”, arkusze szarego papieru do pracy, kartki do pracy indywidualnej.
Formy: praca indywidualna, praca w grupach.


PRZEBIEG WARSZTATÓW

1. Stworzenie przyjaznej atmosfery, zwracamy się do siebie po imieniu.
Po wejściu do sali rodzice piszą swoje imiona na kartkach i przypinają do ubrań (kartki w czterech kolorach).
2. Siadamy w kręgu na krzesłach.
3. Kończenie kolejno przez rodziców zdań:
- Dziś czuję się jak ……………..
- Dobrze czuję się, gdy………….
- Cieszę się, gdy…………………
4. Zapoznanie z celem spotkania.
5. „Jak spędza wolny czas Twoje dziecko?”
Proszę przez chwilę pomyśleć, a następnie napisać na małych kartkach (dwie) dominujące formy spędzania czasu wolnego przez Państwa dziecko (każde na osobnej kartce). Teraz proszę nakleić kartki na wspólnym plakacie – na odpowiednim promieniu naszego słoneczka.
Analiza wyników: Który z promieni :słoneczka” jest najdłuższy? – próba refleksji.
6. „Telewizja – wróg, czy sojusznik wychowania?”
Założenia: praca w dwóch grupach (podział na grupy przez odliczanie), planowany czas pracy w grupach ok. 10 min.
Polecenie: proszę przedyskutować w grupach i spisać na arkuszach:
grupa I – jak najwięcej argumentów przemawiających za pozytywnym wpływem telewizji na rozwój dziecka,
grupa II – jak najwięcej argumentów świadczących o negatywnym oddziaływaniu telewizji na dziecko.
Po wykonaniu zadania następuje zabawa np. „Puste krzesło”: Proszę wybrać przedstawiciela grupy, który usiądzie na „pustym krześle” i w ciągu 5 minut zaprezentuje wypracowane przez każdą grupę argumenty. Po zakończeniu prezentacji każdy z uczestników oddaje swój głos w dyskusji poprzez wrzucenie piłeczki do jednego z wybranych pojemników z napisami: „jestem za”, „jestem przeciw”, „jestem za i przeciw”.
Analiza wyników – refleksja.
7. „Jak mądrze korzystać z telewizji?”
Nauczyciel prosi o dokończenie zdań:
o Kontroluję czas spędzony przez moje dziecko przed telewizją, ponieważ …….
o Nie pozwalam dziecku oglądać telewizji po godzinie 20, gdyż………….
o Wspólnie z dzieckiem ustalam oglądane przez nie programy, bo……..
o Rozmawiam ze swoim dzieckiem o przeżyciach, jakie wywołują oglądane filmy, ponieważ……
o Gdy na ekranie pojawiają się sceny agresywne, wówczas….
Po zakończeniu pracy indywidualnej każdy z uczestników spotkania nakleja swoje odpowiedzi (każde zdanie jest napisane na oddzielnej kartce) na wcześniej przygotowany duży arkusz papieru. Następnie rodzice w oparciu o wypracowane materiały układają wspólnie „Kodeks mądrego telewidza”. Wybrana osoba spisuje propozycje.
8. „Chcę mieć wpływ na propozycje programowe telewizji dla mojego dziecka”
Założenia: praca w grupach.
Polecenie: Proszę napisać list otwarty do Rady Programowej Telewizji określając w nim swoje oczekiwania wobec twórców programów dla dzieci dotyczące treści filmów i audycji dziecięcych oraz wypowiedzieć się na temat godzin ich emisji.
Odczytanie listów przez przedstawicieli grup. Analiza. Wspólna refleksja.
9. „Dzieciństwo – to coś więcej, niż oglądanie telewizji”
Założenia : praca indywidualna, czas pracy ok. 10 min.
Polecenie : W Twoim domu zepsuł się telewizor, na dworze jest straszna ulewa. Jakie zabawy lub zajęcia zaproponujesz swojemu dziecku, żeby się nie nudziło? Każdy pomysł proszę zapisać na oddzielnej kartce, a po zakończeniu pracy nakleić je na wspólnym plakacie.
Wspólne obejrzenie plakatu – analiza i refleksja. Odczytanie głównego przesłania po odsłonięciu zakrytej do tej pory części plakatu:
Najważniejsze by pamięć, że dzieciństwo trwa zbyt krótko, jest to przede wszystkim czas na zabawę – beztroską na niby, bez celu, z kolegami na śniegu, na drzewach, z tatą pod stołem, na lodowisku i dopiero w ostatniej kolejności przed komputerem czy ekranem telewizyjnym.

Ewaluacja i podsumowanie zajęć po zebraniu wyników

1.Czy odpowiada Panu (Pani) taka forma spotkania z wychowawcą? Proszę podkreślić wybraną odpowiedź:
- tak
- nie
- nie mam zdania
2. Jak ocenia Pan (Pani) sposób przeprowadzenia spotkania?

Proszę zaznaczyć na skali: ----0-------1-------2-------3-------4-------5--
Opracowała: Irena Chodak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie