Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dojrzałość szkolna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 633 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dojrzałość szkolna


Dojrzałość szkolna to poziom rozwoju dziecka, który umożliwi mu rozpoczęcie nauki w szkole, często określana jest jako start szkolny lub gotowość szkolna.
Według S. Szumana to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, które czyni je wrażliwym na systematyczne nauczanie i wychowanie w kl. I.
Dojrzałość szkolna zaczyna się kształtować we wszystkich okresach życia dziecka, a wiek przedszkolny jest tym momentem, w którym widać wyraźne różnice w rozwoju między poszczególnymi dziećmi. Proces ten jest długotrwały. To wynik wieloletniej i wielokierunkowej pracy nauczyciela. Należy konsekwentnie kształtować pozytywną postawę dziecka wobec szkoły, systematyczność jest tu najważniejsza. Trzeba unikać zmian w trybie życia dziecka, ostrożnie i stopniowo wprowadzać je do nauki czytania, pisania, odwzorowywania szlaczków i liczenia. Przymus i narzucanie powodują skutki przeciwne do zamierzonych. O powodzeniu w nauce i życiu szkolnym przyszłego ucznia decyduje nie tylko dojrzałość umysłowa, ale wiele innych czynników. O dojrzałości szkolnej decydują: stan zdrowia, warunki fizyczne, rozwój społeczno- emocjonalny i umysłowy dziecka.

Stan zdrowia
To warunki zdrowotne niezbędne do prawidłowego i racjonalnego trybu życia, odżywianie, sen, ruch na świeżym powietrzu i usprawnienie motoryczne. Należy zadbać o leczenie wad postawy i korygowanie braków fizycznych. Stan zdrowia wpływa na samopoczucie i rozbudzanie aktywności poznawczej dziecka. Ośmiela je i dodaje wiary we własne siły.

Warunki fizyczne
To prawidłowa budowa fizyczna i postawa ciała. W trakcie całego swojego życia dziecko powinno osiągnąć taki stopień rozwoju fizycznego, aby było odporne na choroby i zmęczenie. Powinno być sprawne fizycznie i manualnie. To również funkcjonowanie narządów zmysłu wzroku i słuchu oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa, czyli umiejętność współdziałania rąk i oczu oraz narządów artykulacyjnych. Rozwój ruchowy pozytywnie wpływa na psychikę dziecka i na jego stan emocjonalny.

Rozwój społeczno-emocjonalny
To stopień nawiązywania kontaktów z nauczycielką i kolegami, samodzielność, zaradność, chęć przebywania w grupie, umiejętność współdziałania w zabawach, rozumienie poleceń i podporządkowanie się wymogom dyscypliny. Jest to również stan równowagi nerwowej, który umożliwia dzieciom opanowanie różnych reakcji emocjonalnych. Dziecko dojrzałe liczy się z opinią dorosłych i jest wrażliwe na ich ocenę. Jest to pewne ugruntowanie poczucia bezpieczeństwa i stabilności dziecka, które czuje, że jest kochane i akceptowane.

Rozwój umysłowy
To poziom poznawczej aktywności dziecka, które chce się uczyć interesuje się czytaniem i pisaniem oraz dobrze orientuje się w najbliższym środowisku. Dziecko swobodnie potrafi porozumieć się, posiada umiejętność wypowiadania się, wyrażania życzeń i pytań. Jest dojrzałe do matematyki, rozumienia stosunków przestrzennych, czasowych, klasyfikowania przedmiotów oraz znajomości liczebników, znaków dodawania i odejmowania. Dojrzałość umysłowa polega na pobudzaniu poznawczych zainteresowań dziecka w kontaktach bezpośrednich, rozmowach, grach, zabawach i spacerach. Dziecko z zainteresowaniem ogląda obrazki, ilustracje, albumy i atlasy, a rozmowy budzą ciekawość i chęć do własnych dociekań.
Wszystkie te działania kształtują pozytywny stosunek do podjęcia nauki w szkole, bo szkoła to konsekwencja dotychczasowego rozwoju dziecka, które osiągnie dojrzałość szkolną.

Opracowała: Barbara Dobrowolska


Literatura:

1.Dmochowska M., Dunin-Wąsowicz M. „Wychowanie w rodzinie i w przedszkolu”, Warszawa WS i P 1978.
2.Okoń W. „Słownik pedagogiczny”, Warszawa PWN 1984.
3.Waszkiewicz E. „Pracuję z sześciolatkiem”, Warszawa WSiP 1996.
4.Waszkiewicz E. „Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8 letnich”, WSiP Warszawa 1991.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie