Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ewa Szelburg-Zarębina – naszym ulubionym autorem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2983 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uroczyste nadanie imienia grupie: "Krasnale – to my". Scenariusz zajęć zintegrowanych w grupie 5 i 6 latków wraz ze scenariuszem teatrzyku kukiełkowego opartego na bajce M. Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi".
Zajęcie otwarte – współdziałanie dzieci i rodziców na rzecz grupy.

Temat: Ewa Szelburg-Zarębina – naszym ulubionym autorem. Uroczyste nadanie imienia grupie: ,,Krasnale – to my’’.

Zadania edukacyjne do realizacji:
-umocnienie więzi z rodziną;
-stworzenie okazji sprzyjających integracji grupy dzieci i rodziców oraz rodziców i nauczyciela;
-kształtowanie umiejętności komunikowania się dziecka z otoczeniem;
-rozwijanie wyobraźni i zdolności twórczych;
-rozwijanie zainteresowań muzycznych i wrażliwości na muzykę;
-stworzenie okazji do prezentacji osiągnięć dzieci;
-zastosowanie różnorodnych środków i technik w twórczości dziecięcej;
-aktywny udział dzieci i rodziców na spotkaniu;
-współudział wszystkich obecnych w dekorowaniu sali własnymi wytworami;
-właściwe funkcjonowanie dziecka w zbiorowości przedszkolnej

Przewidywane osiągnięcia dzieci zgodnie z możliwościami rozwojowymi:
-zaprasza członków rodziny do uczestnictwa w życiu przedszkola ( uroczyste nadanie
imienia grupie : ,, Krasnoludki’’;
-czerpie radość z obecności bliskich w przedszkolu;
-chętnie prezentuje przed większą publicznością własne osiągnięcia;
-dziecko wyodrębnia myśl przewodnią utworu literackiego;
-bierze czynny udział w montażu słowno – muzycznym pt. ,, Krasnoludki ‘’;
-recytuje wiersze i śpiewa;
-ma poczucie współodpowiedzialności za podejmowany wysiłek;
-odczuwa radość z podejmowanego wysiłku;
-wspólnie z rodzicami podejmuje działania na rzecz grupy;
-potrafi korzystać z różnorodnych technik plastycznych;
-potrafi prezentować swoją pracę i uczestniczyć w dekoracji przedszkola

Metody pracy:
-zabawowa;
-zadaniowa

Formy:
-indywidualna;
-zespołowa;
-grupowa

Środki dydaktyczne:
-bajka M. Konopnickiej pt. ,, O Krasnoludkach i sierotce Marysi ”;
-teatrzyk, kukiełki;
-akcesoria do inscenizacji ( drzewa, sarna, grzyb, walizka);
-przybory do rysowania, malowania, wycinania, klejenia;
-wycinanie z kartonu sylwetki krasnala;
-różne materiały potrzebne do wypełnienia szablonu krasnoludka (cekiny, wełna, wata,
wycinanki, bibuła, materiał, koraliki, folie samoprzylepne, ryż, kasza itp.);
-magnetofon, kasety z nagraniami piosenek;
-stroje krasnoludków;
-strój Mikołaja;
-ilustracja Krasnala-Koszałka-Opałka;
-zdjęcia dzieci

Przebieg zajęcia:
I FAZA WSTĘPNA

1.Dzieci wchodzą do sali w strojach krasnali, w której ustawione są krzesła jak w teatrze, teatrzyk przygotowany do przedstawienia. W sali znajdują się zaproszeni goście.
2.Nauczycielka wita wszystkich serdecznie i przedstawia cel i plan spotkania. Zapoznaje obecnych z postacią Krasnala-Koszałka-Opałka

II FAZA REALIZACYJNA
1.Nauczycielka zaprasza na obejrzenie teatrzyku kukiełkowego do bajki M. Konopnickiej ,, O Krasnoludkach i sierotce Marysi”. Wspólnie z dziećmi.
2.Wyodrębnia myśl przewodnią utworu( pomoc niesiona ludziom przez krasnali).
3.Występy artystyczne dzieci. Montaż słowno-muzyczny pt. ,, Krasnoludki-to my’’
-piosenka „ Krasnoludek ’’.........z ksiązki;
-wiersz E. Szelburg-Zarębiny pt. Krasnoludki z książki pt. ,, Idzie niebo ciemną nocą...”;
-inscenizacja pt. ,, Krasnoludki” ze zbioru G.Gellner pt. ,, Deszczowy król”
-wiersz Cz. Janczarskiego pt. „ Krasnoludek „ ze zbioru „ Kto wymyślił choinkę?” – Antologia wierszy dla dzieci;
-wiersz J. Jesionowskiego pt. „Krasnoludki ’’ – wybór wierszy okolicznościowych dla kl. I –III;
-piosenka pt. ,, Mikołaj ’’ ........z ksiązki
4.Powitanie Mikołaja
-wspólne zaśpiewanie z Mikołajem piosenki Ding –dong. Improwizacja ruchowa do treści. Złożenie życzeń świątecznych wszystkim przybyłym na spotkanie
5.Następnie nauczycielka zaprasza gości i dzieci do wspólnej pracy. Każdy z obecnych otrzymuje sylwetkę krasnala wyciętego z bloku technicznego.
6.Zadaniem zebranych gości i dzieci jest ozdobienie sylwetki krasnala zgromadzonym materiałem oraz przyklejenie na nim swojego zdjęcia. Podczas pracy wspólne śpiewanie znanych kolęd. Po skończeniu pracy wystawka prac. Zostaną one umieszczone na tablicy w sali. Krasnale będą stanowić element dekoracji i wzbogacą kącik poświęcony naszej autorce E. Szelburg-Zarembiny.

III FAZA PODSUMOWUJĄCA
-Podsumowanie zajęcia;
-Podziękowanie gościom i dzieciom za wspólną pracę i zabawę;
-Wypełnienie przez rodziców arkusza ewaluacji.

Opracowała:
Grażyna Stramek - nauczycielka Przedszkola Samorządowego nr 47 w Gdyni.

Teatrzyk kukiełkowy w oparciu o bajkę M. Konopnickiej ,,O krasnoludkach
i sierotce Marysi”

Śpiew nauczycielka. Zapowiadam

Czy to bajka, czy nie bajka
Myślcie sobie, jak tam chcecie,
A ja przecież Wam powiadam
Krasnoludki są na świecie.

Gdzie chce - wejdzie, co chce – zrobi
Jak cień chyżo , jak cień cicho
Nie odżegnać się od niego
Takie sprytne małe licho.

Nauczycielka wprowadza dzieci w treść bajki.

W bardzo biednej wiosce , Głodowej Wólce mieszkała dziewczynka o imieniu Marysia. Była ona sierotą, mieszkała u obcych ludzi. Źli ludzie wygnali ją z domu. Pozwolili zabrać tylko psa, wiernego przyjaciela Gasia.
Musiała ciężko pracować, żeby mieć gdzie mieszkać i otrzymać jedzenie. Zimą nosiła chrust z lasu, wodę ze studni, a latem pasła gąski.
Pasła je pod lasem na łące bo tam była, najlepsza trawa.
Kiedy jej było bardzo smutno , chodziła na grób matki i opowiadała jej wszystko co się stało.

Kurtyna zasłonięta słychać smutny śpiew Marysi.

Na mogile matusinej sieroteńka cicho kwili.
Już ją z chaty , z tej rodzinnej obcy ludzie wypędzili.
Idźże w świat , ty sierotko, cudze gąski pasać na łące,
Niech Cię myją bujne deszcze
Niech Cię suszy jasne słońce.

Odsłonięta kurtyna.
Marysia mówi smutno:

Nie żyje mateńka moja, sama zostałam na świecie.
Nie żyje.........
Źli ludzie wygnali mnie z mojej chaty i kazali iść pasać gąski

(płacze)
Oj dolaż moja , sieroca dolo

(słychać szczekanie psa)

-hau , hau, hau

Marysia:

To Gasio . Pozwolili mi zabrać mi go ze sobą na służbę. Będzie mi pomagał gąski pasać.

Odwraca się i woła:

Gasiu! Gasiu! Gasiu!
Chodź piesku! Chodź!

Marysia staje przy rampie scenicznej i śpiewa:

Pomogła Ci jej ta zorzeńka złota,
Służyła sierota za ten kąsek chleba,
Pomogło Ci jej to słoneczko z nieba.
Halela gąski , Halela

W czasie śpiewu wchodzą gąski i Gasio.
( gąski gęgają , Gasio szczeka).

Marysia:

Służyła sierota u tej cudzej chaty
Pomagały Ci jej wszystkie polne kwiaty
Służyła sierota na tej cudzej grzędzie,
Źle jej na tym świecie , smutno zawsze będzie :
Halela gąski ! Halela !

Scena pusta, za chwilę wybiega Gasio. Szczeka słychać wołanie Marysi.
Gasiu, Gasiu

Wchodzi lis Sadełko:

Dzień dobry , jestem lis Sadełko, mieszkam obok w lesie. Codziennie widzę tutaj dziewczynkę , która pasie smaczne gąski.
Jak jej na imię?

(dzieci odpowiadają – Marysia)

Ale ja patrzę na te gąski , tłuste, smaczne i chciałbym je......... oj , oj bardzo.
Ale boję się tego brutala , co nie opuszcza jej na krok........
Oj , oj to potwór, ma chyba na imię Gasio.
Musze poczekać jak oddali się od tej sieroty to ja.........
Hmmm już wiem co zrobię.........
Halela gąski, halela !!!!!!!!!
Oj , oj zmykam bo nadchodzi Marysia i ten potwór.

Lis ucieka

Marysia mówi:

Pójdźcie , pójdźcie gąski moje ,
Pójdźcie , pójdźcie do domu!
Noc nadchodzi ja się boję.
Bronić mnie nie ma komu

Słychać gęganie gęsi, wołanie Marysi ,, halela gąski moje.......halela” – idziemy do domu.

Lis:

Poszli ...noc ale jutro przechytrzę ta głupią sierotę i jej tego Gasia. Już wiem jak to zrobię.

Marysia:

Ach, jaki cudowny dzionek ! Las pachnie, słonko grzeje. Gąski pasą się wesoło.

Na pola, na gaje.
Na łąki, ruczaje
Hej , ha , hu , ha!

Marysia do Gasia

Acha nie lubisz jak zatrzymuję się na drodze ! Dobry piesek , kochany piesek. Tralala, la la

Lis

Oooooo..........są już. Poczekam, zdaje mi się, ze ten pies gdzieś się oddalił???
Nie widzę go ......to może być szansa...?

Marysia woła:

Gasiu, Gasiu....coś się stało.....on nigdy nie oddala się od stada.
Gasiu, Gasiu coś jednak się stało?

Wpada lis i zagryza gąski
Marysia krzyczy i płacze
Gasiu ! Moje gąski , Gąski
Gąski aaach......

Płacz dziewczyny usłyszal Koszalek - Opałek:

Mam zbyt miękkie serce......czego płaczesz dziewczyno??? Zwraca się do Marysi

Marysia (Cofa się przerażona)

Rety małe jak łątka , a gada jak człowiek. Boję się (cofa się) Boję się....

Koszałek-Opałek:

Nie bój się Marysiu, ja jestem krasnalem Koszałkiem-Opałkiem, usłyszałem Twój smutny śpiew.

Marysia:

Już się nie boję, bo mateńka moja mówiła, że krasnoludki dobre są.

Marysia smutno:

Nie żyje mateńka moja, sama zostałam na świecie.
Źli ludzie mnie wygonili z mojej chaty i kazali iść pasać gąski (płacze)oj dolaż moja sieroca dolo

Co ja teraz zrobię ? płacze
Ach Ty Krasnoludku! Nic mnie nie pocieszy.

Krasnoludek:
Co Ci to sierotko ?
Marysia:
Lis zły lis.......zagryzł wszystkie gąski com je pasała (płacze)

Krasnal:
Gdzie jest twoja chata?

Marysia:
Nie mam już chaty! Wypędzi mnie gospodyni, com jej gąski pasała.
Ojej gąski moje, gąski

Krasnal:
Zapłacę gospodyni za gąski.

Marysia:
Co, co mi z tego, kiedy już nieżywe!
Kiedy poduszone, pobite (z rozpaczą) o gąski moje, gąski!
Nie mogę, nie chcę wracać do chaty!
W świat pójdę do boru. Pójdę gdzie mnie oczy poniosą.

Krasnal:
Nie płacz pójdziemy do królowej Tatry. Ona na pewno nam pomoże.

Marysia:
To idźmy, idźmy dobry Krasnoludku do królowej Tatry.

Krasnal:
A więc w drogę...
Idą........

Krasnal:
O już.....jesteśmy na miejscu.

Witają królową Tatrę.
Królowa Tatra:
Kto jesteś dziecko?
(Marysia milczy a za jej pleców wysuwa się Krasnal)
Krasnal kłania się
O królowo :
,, Wiodły ja te polne dróżki
modre chabry i ostróżki
Wiodła ją ta miesza szara,
Śpiew skowronka
Brzęk komara
Wiodły ją te szumne kłosy,
Łężne trawy w perłach rosy
Wiodła ją ta zorza....złota bo szerota
Królowa Tatra:
Czego chcesz sierotko?

Marysia:
Gąsek moich chcę, jasna królowo!
Gąsek moich żywych,
Co mi je lis zdusił
I żeby gąsior znów gęgał do dnia, a gąski żeby mu się odzywały i szczypały trawę i żeby się znów na naszej łące pasły (płacze)

Królowa Tatra:
Przybyliście długą drogę, krasnoludku jesteś bardzo dobry pomagając Marysi, ja również Wam pomogę. Niech się stanie jak pragniesz Marysiu.....

Marysiu oto gąski Twoje
( Gąski wchodzą , gęgają)

Marysia do Krasnala:
Koszałku czy to sen? Czy naprawdę słyszę gęganie moich gąsek?
Marysia woła radośnie
Gąski moje żywe, żywe gąski
Gasio szczeka.......
Marysia śpiewa wesoło
,, Przywędrował niedźwiedź
kudłaty.....
Do wilczycy z piwem na swaty
Tej jesieni wiek się żeni
Jadą goście zaproszeni,
Halela gąski halela!

Dziękuję Krasnoludku, taka jestem szczęśliwa.

Krasnoludek:
Cieszę się, ze szczęścia ludzi.
Lubię pomagać innym, możesz wrócić Marysiu do gospodyni. Życzę szczęścia.

Marysia wraca z gąskami do domu śpiewając
La , la , la (na melodię niedźwiedzia)

Koszałek mówi:
Opiszę to w swojej książce , lubię zapisywać szczęśliwie zakończone przygody ludzi.
Cieszę się razem z nimi.
Może kiedyś ktoś przeczyta co napisałem......?
Żegnam wszystkie dzieci z grupy „Krasnoludków” w Przedszkolu Nr 47 w Gdyni
Do widzenia i do zobaczenia..........

koniec

Opracowała:
Grażyna Stramek - nauczycielka Przedszkola Samorządowego nr 47 w Gdyni.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie