Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaMapaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacjiUczniowie
Przykładowe scenariusze zajęć w klasie przysposabiającej do pracy

,

www:   e-mail:  

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 49645 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie

 

Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Skierniewicach

Organizacja pracy dydaktyczno – wychowawczej w klasie przysposabiającej do pracy w zawodzie - pomocnik w gospodarstwie domowym.

W ośrodku od 1 września 2004 roku funkcjonuje klasa przysposabiająca do pracy w zawodzie: pomocnik w gospodarstwie domowym.

Aktualnie klasa liczy 6 uczniów (troje upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, troje upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym; w tym jeden chłopiec z niedosłuchem). Z większością z nich kontakt werbalny utrudniony (komunikacja odbywa się pozawerbalnie – za pomocą pojedynczych słów i gestów oraz przy pomocy alternatywnych metod komunikacji – piktogramów).

      Kształcenie na tym etapie edukacyjnym odbywa się w oparciu o „Program pracy dydaktyczno – wychowawczej w klasie przysposobiającej do pracy dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” (autorstwa nauczycielek: Renaty Tarnowskiej oraz Joanny Bolimowskiej) oraz indywidualne programy edukacyjne (powstałe na bazie diagnozy potrzeb i możliwości uczniów).

      Głównym celem pracy edukacyjno – wychowawczej w tej grupie uczniów oraz punktem wyjścia dla jej powstania było przeświadczenie o konieczności rozwijania autonomii uczniów, tzn. wspierania ich w osiąganiu maksymalnej niezależności w zakresie zaspokajania własnych potrzeb i zaradności w życiu codziennym oraz przygotowanie ich do pracy we własnym gospodarstwie domowym.

      Realizacja powyższych celów kształcenia odbywa się w ramach dwóch głównych przedmiotów: funkcjonowania osobistego i społecznego oraz przygotowania do pracy. W ramach funkcjonowania uczniowie poszerzają swoją wiedzę o treści przyrodniczo – matematyczne oraz humanistyczno-społeczne.

      Przygotowanie zawodowe przyjmuje następujące kierunki realizacji:
  • pomoc w kuchni,
  • czynności porządkowe,
  • uprawa i pielęgnacja roślin,
  • wytwarzanie przedmiotów ozdobnych i użytkowych,
  • wyroby za sznurka,
  • proste prace tkackie.
     Zajęcia z zakresu przygotowania do pracy mają charakter praktyczny i teoretyczny, z przewagą tego pierwszego (z uwagi na trudności poznawcze uczniów). Przewidywane osiągnięcia uczniów po zakończeniu tego okresu edukacji i wychowania:
  • opanowanie podstawowych umiejętności i wiedzy z zakresu prowadzenia gospodarstwa domowego,
  • umiejętność organizacji własnego działania w sytuacjach życia codziennego, kierowania swoim post, kierowania swoim postępowaniem,
  • zdolność do uczestnictwa w życiu społecznym na miarę indywidualnych możliwości, umiejętności nawiązywania i utrzymywania satysfakcjonujących kontaktów z innymi ludźmi.
W klasie przysposobienia do pracy uczniowie biorą udział w zajęciach przygotowujących ich do pracy w gospodarstwie domowym. Przygotowują proste potrawy, uczą się nakrywać do stołu, sprzątać, obsługiwać sprzęt gospodarstwa domowego oraz pielęgnować rośliny. Zadaniem nauczyciela jest także usprawnianie manualne uczniów poprzez różne formy terapii zajęciowej. Młodzież szczególnie realizuje się podczas zajęć z zakresu rękodzieła, wykonując różnego rodzaju prace- tkackie, sznurkowe, wyroby z gipsu, gliny i masy solnej.

     W roku szkolnym 200506 uczniowie przygotowali prace na następujące konkursy i wystawy:
  • Wystawa ,,Świąteczne klimaty” (połączona ze sprzedażą prac) w Młodzieżowym Centrum Kultury.
  • Wystawa prac o tematyce świątecznej w Bibliotece Pedagogicznej (połączona ze sprzedażą).
  • Konkurs na stroik świąteczny w Młodzieżowym Centrum Kultury (wyróżnienie: Piotr Dziąg).
  • Wystawa w kinoteatrze „Polonez”(podczas seminarium).
  • Wystawa prac w MCK-u (podczas konferencji „Skierniewice- moje miasto”).
     Uczniowie wykonują też bieżące dekoracje w różnych pomieszczeniach szkoły. W klasie organizowane są okazjonalne spotkania z rodzicami (np. „z okazji 18-tych urodzin”, „Wieczór wigilijny”, spotkania z okazji ,,Dnia Kobiet i Dnia Matki”). Współpraca układa się bardzo dobrze.

Opracowały:
Renata Tarnowska
Joanna Bolimowska

Przykładowe scenariusze zajęć w klasie przysposabiającej do pracy

Joanna Bolimowska
Renata Tarnowska
OSW Skierniewice

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z GOSPODARSTWA DOMOWEGO DLA UCZNIÓW SZKOŁY PRZYSPOSOBIENIA DO PRACY.

TEMAT: Przygotowanie gofrów z bitą śmietaną, dżemem lub cukrem pudrem.

STRUKTURA GRUPY: 6 osób-uczniowie kl. II Szkoły Przysposobienia do Pracy, upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, w tym jedna osoba z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 2x45 min.

CELE OPERACYJNE:

UCZEŃ:
  • zna zasady bezpiecznej obsługi urządzeń elektrycznych,
  • zachowuje zasady estetycznego przygotowania i podania posiłku,
  • potrafi odmierzać produkty przy pomocy łyżki i szklanki,
  • używa miksera do połączenia składników ciasta i przygotowania bitej śmietany,
  • potrafi używać gofrownicy samodzielnie lub z pomocą,
  • wykonuje czynności porządkowe po skończonej pracy w kuchni.
METODY PRACY:
  • słowna, pokazu, praktycznego działania,
  • metody komunikacji alternatywnej (komunikacja gestem, ilustracja kolejności wykonywanych czynności przy pomocy piktogramów).
FORMY PRACY:
  • indywidualna,
  • zbiorowa.
POMOCE: gofrownica, mikser, duży garnek, chochla, pędzelek do natłuszczania gofrownicy, talerz, pojemnik do ubijania śmietany, sitko.

SKŁADNIKI: 1 litr mleka, 2 jaja,ok.50 dag mąki, 3 łyżki stołowe wody, szczypta soli, łyżka oliwy, 1 łyżeczka proszku do pieczenia, dodatki (dżem, cukier puder, bita śmietana).

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Przygotowanie stanowiska pracy. Czynności higieniczno-porządkowe.
  2. Przyrządzenie gofrów:
    (Rozbijamy wykonanie przepisu na pojedyncze czynności i przydzielamy je uczniom według ich chęci i możliwości)
    • umycie i wyparzenie jaj,
    • wlanie mleka, wody do garnka,
    • dodanie jaj,
    • dodanie mąki, soli, oleju, proszku do pieczenia,
    • miksowanie składników,
    • przygotowanie gofrownicy, posmarowanie jej pędzelkiem namoczonym w oleju,
    • włączenie gofrownicy do prądu,
    • nalanie porcji ciasta na otwartą gofrownicę,
    • zamykanie gofrownicy przez dociskanie,
    • przekładanie upieczonych gofrów na talerz,
    • ubicie bitej śmietany,
    • nakładanie dodatków.
  3. Uprzątnięcie miejsca pracy.
  4. Mycie naczyń i urządzeń.
  5. Nakrycie do stołu i zaparzenie herbaty.
  6. Spożycie przygotowanego posiłku.
  7. Podsumowanie zajęć i ocena pracy uczniów.
Joanna Bolimowska
OSW Skierniewice

SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH DLA UCZNIÓW KL.II SZKOŁY PRZYSPOSOBIENIA DO PRACY.

DATA: 30.11.2005r.

TEMAT: Wykonanie ozdób na choinkę techniką makramy.

STRUKTURA GRUPY: 6 osób – uczniowie kl. II Szkoły Przysposabiającej do Pracy, upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym (w tym 1 osoba z niepełnosprawnościami sprzężonymi)

CZAS TRWANIA: 3x45

CELE OPERACYJNE:

UCZEŃ:
  • potrafi wykonać elementy ozdób choinkowych ze sznurka w dostępnym dla siebie zakresie,
  • ćwiczy sprawność manualną.
METODY PRACY:
  • słowna, pokazu, praktycznego działania,
  • metody komunikacji alternatywnej (komunikacja gestem, kolejność wykonywanych czynności ilustrowana przy pomocy piktogramów).
FORMY PRACY:
  • indywidualna pod kierunkiem nauczyciela,
  • grupowa z pomocą nauczyciela.
POMOCE:
  • sznurek sizalowy,
  • drążek do mocowania sznurka,
  • wykonane wcześniej elementy ozdób i ozdoby jako modele: dzwonek, listek, „oczko”, aniołek,
  • przybory: nożyczki, drut, pistolet z klejem,
  • tablica ilustrująca kolejność wykonywanych czynności dla ucznia niedosłyszącego.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Nawiązanie do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia: przegląd kartek świątecznych, nazywanie ozdób choinkowych widocznych na fotografiach.
  2. Wyeksponowanie na stoliku ww. gotowych ozdób ze sznurka i elementów prac.
    Omówienie sposobu wykonania.
  3. Przydział prac dla poszczególnych uczniów w zależności od indywidualnych możliwości (wykorzystanie w razie potrzeby tablic ilustrujących kolejność czynności).
    • uczeń nr 1 i uczennica nr 2
      Rozplatają sznurek potrzebny m.in. na główki aniołków.
    • uczeń nr 3
      Rozplata sznurek na przygotowanych wcześniej ozdobach typu „oczko”.
    • uczennica nr 4
      Wykonuje formę „dzwonka” stanowiącą podstawę aniołka (2 sztuki).
    • uczennica nr 5
      Wykonuje „listki” – element aniołków.
    • uczeń nr 6
      Tnie sznurek na kawałki według przygotowanych długości.
  4. Praca grupowa z pomocą nauczyciela – łączenie elementów w całość(udział uczniów w zależności od indywidualnych możliwości).
    1. połączenie elementów aniołka przy pomocy kleju na gorąco i sznurka:
      • „dzwoneczek” jako sukienka,
      • „listki” jako skrzydełka,
      • główka wymodelowana z rozplecionego sznurka,
      • wykonanie uchwytu,
    2. dzwoneczek, jako samodzielna ozdoba: wykonanie uchwytu i środka, barwienie,
    3. ”oczko” – wyrównanie sznurka przy pomocy nożyczek, wykonanie uchwytu, użycie barwnika typu spray.
  5. Ekspozycja prac na świerkowej gałęzi.
  6. Uprzątnięcie miejsc pracy:
    • wytarcie stolików,
    • zebranie resztek materiałów,
    • zamiatanie podłogi.
  7. Ewaluacja.
Scenariusz spotkania warsztatowego: zajęcia przygotowania do pracy w zakresie wytwarzania przedmiotów użytkowych.

DATA: 01.12.2005 rok

Nauczyciel prowadzący zajęcia: Renata Tarnowska

TEMAT: Wykonanie ozdób choinkowych z masy solnej.

LICZBA UCZNIÓW: 12

STRUKTURA GRUPY:
  • 4 osoby – klasa II Przysposobienia do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
  • 8 osób – klasa V Szkoły Podstawowej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
MIEJSCE ZAJĘĆ: pracownia tkactwa i różnych technik

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godziny

POMOCE: mąka, sól, barwniki, foremki do ciasta (motywy świąteczne), wałek do ciasta, miski, woda, nożyczki, blach do wypiekania , drucik, cęgi, gotowe wyroby z masy solnej

METODY PRACY:
  • podające (objaśnienie, opis),
  • oparte na obserwacji (pokaz, demonstracja),
  • praktycznego działania (wykonanie wyrobów),
  • interaktywna (wykorzystanie relacji zachodzących między członkami grupy),
  • aktywne metody pracy wychowawczej (zajęcia warsztatowe i integracyjne).
FORMY PRACY: zajęcia zespołowe w grupie 3-4 osób

CELE OPERACYJNE:

UCZEŃ:
  • zna surowce, materiały, przybory potrzebne do wykonania ozdób choinkowych z masy solnej.
  • dobiera prawidłowo proporcje surowców przy wykonaniu pracy.
  • uczestniczy aktywnie w zajęciach.
  • potrafi przy użyciu szablonów i wg instruktażu wykonać sam lub z niewielką pomocą prosty wyrób z masy solnej.
  • współdziała w zespole w wykonaniu prac (sprawniejszy pomaga mniej sprawnemu, mniej sprawny, na miarę swoich możliwości, uczestniczy w działaniu zespołowym).
PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. WPROWADZENIE:
  1. Przywitanie, założenie odzieży ochronnej, przybliżenie celu spotkania i tematyki zajęć).
  2. Przygotowanie stanowiska pracy (podział na grupy, zajęcie miejsc, zgromadzenie potrzebnych narzędzi pracy).
  3. Prezentacja przykładowych wyrobów z masy solnej (wykonanych z zastosowaniem formy oraz w sposób dowolny).
  4. Omówienie sposobu wykonania wyrobów (wskazanie kolejnych czynności na poszczególnych etapach pracy).
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA: ZAJĘCIA WARSZTATOWE:
  1. Przygotowanie masy solnej (dobór materiałów w odpowiednich proporcjach. odpowiednie wyrabianie masy, łączenie z barwnikami).
  2. Rozwałkowywanie masy:
  3. Wykrawanie wyrobów przy użyciu foremek oraz realizacja pomysłów własnych.
  4. Wykonanie zaczepu z drucika - właściwe zamontowanie.
  5. Przygotowanie wyrobów do wypieku.
III. PODSUMOWANIE:
  1. Samodzielna ocena swojej pracy (porównanie własnych wyrobów z próbkami wzorcowymi).
  2. Omówienie możliwości późniejszej ozdoby wyrobów oraz ich ewentualnego przeznaczenia.
  3. Podziękowanie za pracę.
  4. Porządkowanie swoich stanowisk pracy.
  5. Ewaluacja.
Opracowała:
Renata Tarnowska

Pełna prezentacja szkoły pojawi się po zatwierdzeniu oferty przedstawionej szkole.
Jeżeli szkoła nie otrzymała oferty, prosimy o kontakt:

zmiany@szkolnictwo.pl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X

TO JEST ROBOCZA PREZENTACJA JEDNOSTKI!

Zapraszamy jednostkę edukacyjną do współpracy.

Wypełnij formularz >>>




Od 20tu lat najpopularniejszy
i największy
informator branży edukacyjnej

- przedszkola, szkoły, uczelnie
-kolonie, zielone szkoły
- inne jednostki

OKS www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- ponad 1,5mln użytkowników/mies.


Zarejestruj się lub zaloguj, aby mieć pełny dostęp do informatora o szkołach.

Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie