Dzieło Wielkiego Miłosierdzia – zbiór
objawień
siostry zakonnej
Marii Franciszki Kozłowskiej
uznawanej przez
mariawitów
za
świętą
, będących po
Piśmie Świętym
, podstawowym źródłem wiary
mariawickiej
.
Zbiór obejmuje teksty kolejnych objawień z lat
1893
,
1894
,
1899
,
1900
,
1911
i
1918
. Wizje te nie zostały uznane przez
Kościół rzymskokatolicki
, a sama Kozłowska została
ekskomunikowana
w
1906
. Teksty zostały spisane własnoręcznie przez Kozłowską, a następnie zebrane przez
arcybiskupa
mariawickiego
Jana Kowalskiego
i wydane po raz pierwszy w roku
1922
. Istniało więcej tekstów dotyczących tych wizji i przedstawianych hierarchom katolickim, ale zostały one zniszczone, czy to przez nich, czy to podczas działań wojennych.
Historia wydania
Dzieło Wielkiego Miłosierdzia Mateczka spisywała kilkakrotnie, ale za każdym razem z wyraźnego polecenia. Pierwszy raz z posłuszeństwa świętego ojcu
Honoratowi Koźmińskiemu
, we wrześniu
1894
roku. Jest to pierwotny tekst objawień Mateczki. Tytuł ten pochodzi od pierwszego jej wydawcy arcybiskupa
Jana Marii Michała Kowalskiego
, który w roku swego wstąpienia do
Zgromadzenia Kapłanów Mariawitów
, przepisał je w roku
1900
od ojca
Kazimierza Marii Jana Przyjemskiego
.
Drugi chronologicznie tekst objawień jest wydrukowany na pierwszym miejscu w tej właśnie książce i nosi tytuł: Początek Zawiązku Zgromadzenia Kapłanów. Tytuł ten nadała sama Mateczka, a brzmi on dosłownie tak Wszystko na większą chwałę Bożą i cześć Przenajświętszej Maryi Panny - początek zawiązku zgromadzenia kapłanów. Ten zapis objawienia wykonała Mateczka na rozkaz Pana Jezusa w grudniu
1902
roku. Pisanie skończyła w dniu
30 grudnia
1902 roku.
Pan Jezus polecił spisanie objawienia wydać pod sąd biskupów mówiąc: Jak osądzą, tak im się stanie. Wymienił Pan Jezus trzech biskupów, a potem polecił udać się wprost do
Stolicy Apostolskiej
i całe Dzieło złożyć u stóp
papieża
. I powiedział Pan, nie potrzebujecie uznania i zalecenia biskupów, bo dzieło święte jest i samo się zaleca. Te dwie księgi objawień spisała Mateczka na rozkaz, tzn. upłynęło sporo czasu od objawienia do zanotowania. W pierwszym przypadku po upływie roku, w drugim po dziewięciu latach.
W zakończeniu napisała Mateczka tak: Przed spisaniem tych objawień prosiłam o łaskę Ducha Przenajświętszego, żebym je spisała według woli Bożej, nie dodając nic swego i w tej chwili miała poznanie, że powinnam prosić Trójcy Przenajświętszej o błogosławieństwo. Wtedy w największym uniżeniu upokarzając się zaczęłam błagać Trójcę Przenajświętszą o błogosławieństwo. I po chwili usłyszałam z góry te słowa "Pokój tobie duszo, pokój wszystkiej nędzy twojej, pokój słowom twoim, pokój wszystkim sprawom twoim, pokój miejscom w których przebywać będziesz, pokój wszystkim z którymi obcować będziesz i słuchać cię będą, pokój i miłosierdzie tym za którymi błagać będziesz, pokój całej ziemi, jeśli przyjmie miłosierdzie." Mateczka zakończyła: Pisałam dnia 30 grudnia 1902 roku. Mateczka wyjaśniła, że wszystkie słowa Pana Jezusa tak głęboko się w jej sercu i pamięci wrywają, tak określa, tak wryte, że gdy zajdzie potrzeba i będzie wola Boga może je bez zmiany i w takim porządku w jakim je od Pana Jezusa słyszała, powtórzyć, nigdy nic nie opuszczając.
Poza tymi dwoma przekazami objawień Mateczka pozostawiła w rękopisie jeszcze trzy, z których pierwszy ma w tytule hasło mariawickie Wszystko na większą chwałę Bożą i cześć Najświętszej Maryi Panny. Są to zatytułowane Wyjątki z objawień w roku 1899 i 1900. Mimo takiego tytuły obejmuje ta część objawień okres od dnia
14 grudnia
1899
roku, aż do listopada
1907
roku. Rozbieżność tekstu zapisanych objawień z latami podanymi w tytule, wskazuje, że tytuł Mateczka napisała wcześniej, sądząc, że na tym zakończy spisywanie objawień, nie przypuszczając, że jeszcze dalej będzie otrzymywała od Boga objawienia. Przyczyną tego, że nie pisała, była noc ciemności. To jest taki stan, w którym wszystko miała wymazane w pamięci i tylko wtedy może sobie coś przypomnieć z tych rzeczy, które jej Pan Jezus objawił i słowa Pana Jezusa powtórzy, kiedy i co sam Pan Jezus przywiedzie jej na pamięć.
Taki stan pustki wewnętrznej trwał u Mateczki od 30 grudnia 1899 roku do grudnia 1900 roku. Po tym okresie uznała Mateczka za konieczne zapisywanie dalszych otrzymywanych objawień, które sprawiają wrażenie, że są to notatki. Tak je nazwała. Ostatnie dwa przekazy objawień - notatki rekolekcyjne z r. 1911. i drugie notatki z objawień Mateczki z Roku Jubileuszowego 1918.. Ten drugi tytuł nie pochodzi od Mateczki, lecz od redaktorów pierwszego wydania książkowego. Rok jubileuszowy oznacza tu 25-lecie mariawityzmu, od 1893 do 1918. A zatem jest pięć przekazów pod oddzielnymi tytułami i z zakończeniami. Można je nazwać pięcioksięgiem.
Układ Dzieła...
Dzieło Wielkiego Miłosierdzia składa się z pięciu części, nazywanych dokumentami Dzieła lub księgami objawień. Każdy z rozdziałów rozpoczyna się hasłem mariawitów: Wszystko na większą chwałę Bożą i cześć Przenajświętszej Panny Maryi. Noszą one następujące tytuły:
- Początek zawiązku zgromadzenia kapłanów
- Pierwotny tekst objawień Mateczki
- Wyjątki z objawień w roku 1899. i 1900.
- Notatki rekolekcyjne z r. 1911.
- Notatki z objawień Mateczki z Roku Jubileuszowego 1918.
Oto początkowy cytat Dzieła..., który opisuje pierwsze objawienie z
2 sierpnia
1893
roku, w którym przekazana miała być Feliksie Kozłowskiej misja ratowania Kościoła i całego świata:
- W roku '93 dnia 2 sierpnia, po wysłuchaniu Mszy Świętej i przyjęciu Komunii Świętej, nagle zostałam oderwana od zmysłów i stawiona przed Majestatem Bożym. Niepojęta światłość ogarnęła moją duszę i miałam wtedy ukazane: ogólne zepsucie świata i ostateczne czasy; potem rozwolnienie obyczajów w duchowieństwie i grzechy jakich się dopuszczają kapłani. Widziałam Sprawiedliwość Boską wymierzoną na ukaranie świata i Miłosierdzie dające ginącemu światu, jako ostatni ratunek Cześć Przenajświętszego Sakramentu i Pomoc Maryi. Po chwili milczenia przemówił Pan: «Środkiem szerzenia tej Czci, chcę, aby powstało Zgromadzenie Kapłanów pod nazwą Maryawitów».
Wydania Dzieła...
- Dzieło Wielkiego Miłosierdzia, Płock 1922 (wyd. I), 1927 (wyd. II), 2002
- Objawienia Mateczki, 1967
- Objawienia Dzieła Miłosierdzia Bożego 1893-1918, 1995
Zobacz też
Linki zewnętrzne