Słupsk (stacja kolejowa)
Słupsk (stacja kolejowa)
Słupsk -
stacja kolejowa
w
Słupsku
, w
województwie pomorskim
w
Polsce
. Wg kategoryzacji
PKP
,
dworzec
ma kategorię
B
. Budynek i infrastruktura stacyjnaBudowę obecnego budynku dworca w
Słupsku
rozpoczęto w
1990
a zakończono w
1991
. Dworzec w Słupsku obsługuje trzy
perony
, połączone ze sobą przejściem podziemnym: -
peron
1 - głównie pociągi dalekobieżne oraz linia osobowa
Piła Główna
-
Ustka
.
- peron 2 - pociągi osobowe i dalekobieżne
- peron 3 - przedłużenie peronu 2, odjeżdżają z niego pociągi osobowe do
Ustki
.
Perony 1 i 2 są podzielone na 3 sektory. Na stacji działają
semafory
świetlne i kształtowe. Historia- Pierwsza linia kolejowa od strony
Koszalina
dotarła do Słupska w dniu
1 lipca
1869
.
- Jednocześnie wybudowano zaplecze kolejowe (wraz z dworcem) przy ul. Kołłątaja (później należące do kolei państwowej), które w 1945 spalili żołnierze radzieccy.
-
1878
Rozbudowa stacji i uruchomienie linii Szczecinek - Słupsk - Ustka.
- Od
1894
istniał Mały Dworzec (ca 200 m na południe od obecnego, przed wiaduktem nad ul. Tuwima) dla linii Słupsk - Dębnica Kaszubska (1435 mm), później przedłużonej do Budowa (Stolpetalbahn czyli "Kolej Doliny Słupi").
- Od
1897
funkcjonował też mały dworzec (Kleinbahnhof) przy ul. Grunwaldzkiej należący do Słupskiej Kolei Powiatowej na którym znajdowały się m.in. warsztaty oraz tory przeładunkowe z wagonów normalnotorowych na wąskotorowe (750 mm) kolejki do Smołdzina i Dargolezy a od 1902 dalej, do Cecenowa.
- Od
1897
w ciągu ulicy Kołłątaja (vis a vis dworca kolei państwowej) znajdował się przystanek końcowy kolejki wąskotorowej z Dargolezy/Smołdzina o nazwie Słupsk Przystanek Osobowy (Stolp Personen Haltepunkt).
- Od
1909
pociągi Stolpetalbahn rozpoczynały i kończyły bieg na dworcu kolei państwowych.
-
1912
trwa rozbudowa odcinka Słupsk - Lębork pod drugi tor.
- W
1920
tor kolejki wąskotorowej na odcinku Słupsk - Kępno Słupskie przekuto na szerokość normalną (1435 mm). Zlikwidowano więc tor wąskotorowy biegnący poboczem ulicy Kołłątaja a pociągi Kolei Powiatowej zaczęły odjeżdżać ze stacji kolei państwowej.
-
1930
połączenie dwóch spółek: Słupskiej Kolei Powiatowej z Koleją Doliny Słupi w jedną spółkę o nazwie Słupskie Koleje Powiatowe (skrót SKB AG).
- 7 marca 1945 ostatni pociąg ewakuacyjny z ludnością cywilną opuszcza Słupsk i dojeżdża do stacji Dargoleza gdzie kończy bieg. Stąd większość pasażerów pieszo udaje się do Lęborka.
- 8 marca 1945
Armia Czerwona
zniszczyła główną część dworca a krótko potem (kwiecień - maj) rozebrała linie Słupskich Kolei Powiatowych do Smołdzina/Dargolezy i Budowa oraz jeden tor do Lęborka.
-
27 maja
1945
przywrócono połączenie z
Lęborkiem
, a następnie z
Ustką
,
Koszalinem
i pozostałymi miastami regionu.
- Na przełomie lat
1988
i
1989
zelektryfikowano
wszystkie linie przebiegające przez Słupsk, poza linią Słupsk - Miastko - Szczecinek.
-
10 stycznia
1991
oddano do użytku nowy budynek dworca który architekturą nawiązuje do pierwotnego, spalonego w 1945 dworca kolei państwowej.
Organizacyjnie kolej w Słupsku poddawano nieustannym reorganizacjom. - W okresie
1975
-
1983
funkcjonowała tu Dyrekcja Rejonowa Kolei Państwowych,
-
1983
-
1991
Rejon Przewozów Kolejowych,
-
1991
-
1999
Zakład Przewozów Pasażerskich,
-
1999
-
2008
dwie jednostki kolejowe (sekcje), jedna działająca wcześniej jako
wagonownia
zaś druga jako stacja, są podporządkowane Pomorskiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych w
Gdyni
,
- od
2008
funkcjonują jedynie warsztaty naprawy wagonów przy ul. Grunwaldzkiej.
W latach dziewięćdziesiątych zlikwidowano Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Po
2000
dotychczasowa
lokomotywownia
została formalnie przejęta przez Zakład Taboru w
Gdyni
, zaś de facto zlikwidowana. Choć kolejkę wąskotorową użytku publicznego w Słupsku zlikwidowano w 1920, funkcjonuje odcinek wąskotorowy (600 mm) o długości 1100 m wykorzystywany obecnie do celów przemysłowych. Linie przebiegające przez stacjęStacja początkowa | Stacja końcowa | Typ linii | Rozstaw szyn |
---|
Piła Główna
|
Ustka
| drugorzędna | 1435 mm | Słupsk |
Cecenowo/Smołdzino
| lokalna, przebudowana w l. 1913/1920/1922/1933 | rozebrana, początkowo 750 mm, w l. 1933-45 wyłącznie 1435 mm | Słupsk |
Budowo
| lokalna do Dębnicy Kasz., przedłużona w l. 1895-1906 do Budowa. | rozebrana, do 1945 r. 1435 mm |
Gdańsk Główny
|
Stargard Szczeciński
| pierwszorzędna | 1435 mm |
Połączenia-
Białystok
,
Gdańsk
,
Gdynia
,
Katowice
,
Kołobrzeg
,
Koszalin
,
Kraków
,
Lublin
,
Łódź
,
Miastko
,
Olsztyn
,
Poznań
,
Szczecin
,
Szczecinek
,
Ustka
,
Warszawa
,
Wejherowo
,
Wrocław
- Stacja w Słupsku jest obsługiwana również przez wybrane kursy
trójmiejskiej
SKM
.
Zobacz też Literatura- Bäumer Wolfram, Bufe Siegfried: Eisenbahnen in Pommern, Bufe Fachbuch Verlag Egglham und München 1988, 255 s.,
- Witkowski R.: Kolej Doliny Słupi, Świat Kolei 6/2004, Emi Press Łódź
- Witkowski R.: Słupska Kolej Powiatowa, Świat Kolei 9/2005, Emi Press Łódź
- Witkowski R.: Słupskie Koleje Powiatowe, Świat Kolei 11/2005, Emi Press Łódź
Przypisy- ↑ Peron 3 jest przedłużeniem peronu 2.
Inne hasła zawierające informacje o "Słupsk (stacja kolejowa)":
Podróżnik
...
Dzień Zaduszny
...
Wag
...
Cava de' Tirreni
...
Brescia
...
Tiumeń
...
Xiamen
...
Odense
...
Linz
...
Tampere
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Słupsk (stacja kolejowa)":
01 Znaki drogowe - tabliczki do znaków drogowych - część 1 (plansza 14)
...
03 Dokumentacja pojazdu i uprawnienia policji (plansza 6)
...
204. Krainy geograficzne Polski. Pojezierza Polskie (plansza 6)
...
|