Pięć zasad protestantyzmu to pięć podstawowych zasad
teologii
protestanckiej, wyrażonych w
języku łacińskim
jako: Sola scriptura ("Tylko Pismo"), Sola fide ("Tylko wiarą"), Sola gratia ("Tylko łaska"), Solus Christus ("Tylko Chrystus"), Soli Deo gloria ("Tylko Bogu chwała"). Pojawiły się one w
XVI wieku
podczas
reformacji
luterańskiej
i do dziś pozostają podstawą teologiczną
protestantyzmu
. Podsumowują one zasadnicze różnice teologiczne z
katolicyzmem
i wskazują na podstawowe zasady, jakie powinien wyznawać chrześcijanin, aby osiągnąć zbawienie. Uznawanie powyższych zasad jest podstawowym wyznacznikiem uznania danego wyznania chrześcijańskiego za protestanckie. Pięć zasad protestantyzmu obowiązuje zarówno w
Kościołach ewangelickich
, jak i
ewangelicznych
(w tym
zielonoświątkowych
).
Sola scriptura (Tylko Pismo)
Sola scriptura oznacza, że tylko
Biblia
jest jedynym źródłem doktryny chrześcijańskiej, dostępnym dla wszystkich. Biblia jest bezpośrednim i jedynym przesłaniem
Boga
dla ludzi i nie wymaga żadnych dodatkowych interpretacji i dodatków. Jest ona jednym z instrumentów bezpośredniego kontaktu Boga z ludźmi. To stwierdzenie jest przeciwne naukom
prawosławia
,
anglikanizmu
i
katolicyzmu
, które głoszą, że Biblia może być autentycznie interpretowana tylko przez
tradycję apostolską
i
sobory
Kościoła.
Sola fide (Tylko wiarą)
Sola fide jest podstawą teologii usprawiedliwienia przez wiarę i zasadą ustanowioną bezpośrednio przez Boga. Tylko wiara, a nie dobre uczynki, są podstawą do usprawiedliwienia człowieka przed Bogiem (chociaż w tradycyjnym protestantyzmie wierze zawsze towarzyszą dobre uczynki jako jej skutek). Doktryna: "Wiara przynosi usprawiedliwienie i dobre uczynki" jest przeciwna katolickiej doktrynie: "Wiara i dobre uczynki przynoszą usprawiedliwienie". Usprawiedliwienie jest rozumiane jako przekazanie zasług
Chrystusa
grzesznikom. Zasada "Sola fide" neguje wrodzoną prawość człowieka, która bez wiary w Chrystusa i bez udziału jego prawości jest bezskuteczna.
Marcin Luter
uznał tę zasadę za "podstawę istnienia Kościoła" (articulus stantis et cadentis ecclesiae).
Sola gratia (Tylko łaska)
Sola gratia to zasada, że
zbawienie
przychodzi tylko z
łaski
Boga jako "niezasłużony dar", a nie jako nagroda za jakiekolwiek zasługi grzesznika. Zbawienie jest więc niezasłużonym darem Boga danym człowiekowi poprzez Jezusa Chrystusa. Chociaż zasadniczo ta doktryna nie sprzeciwia się doktrynie katolickiej, to jednak zawiera istotne różnice: Bóg jest jedynym źródłem łaski, a człowiek w żaden sposób nie może skłonić Boga do dania mu tej łaski lub zwiększenia jej zakresu. Bóg działa sam dla zbawienia człowieka. Podczas gdy
arminianizm
głosi, że ta zasada nie oznacza ograniczenia łaski Boga, która przeznaczona jest dla wszystkich ludzi (gratia universalis), to tradycyjny
kalwinizm
uznaje, że oznacza ona suwerenną decyzję Boga, komu przyznać łaskę, konieczną do zbawienia, a komu jej odmówić (
predestynacja
).
Solus Christus (Tylko Chrystus)
Solus Christus oznacza, że tylko
Jezus Chrystus
jest pośrednikiem między Bogiem i ludźmi. Zbawienie jest niemożliwe za innym pośrednictwem. Wyrażane jest to często jako solo Christo (tylko przez Chrystusa). Tradycyjny luteranizm, odrzucając pośredników między Bogiem a ludźmi, czci jednak pamięć o
Marii
i o wybitnych świętych. Ta zasada odrzuca katolickie pojęcie kapłaństwa, jako
sukcesji apostolskiej
pod przywództwem papieża. Luter głosił "powszechne kapłaństwo wszystkich ochrzczonych", później zmodyfikowane jako "powszechne kapłaństwo wszystkich wierzących". Luter przyznawał jednak kapłanom ograniczone uprawnienia, np. do
spowiedzi
i
odpuszczenia grzechów
, jednak nie jako pośrednikom między wierzącymi i Bogiem. Takie pojmowanie roli kapłana jest odrzucane przez większość pozostałych wyznań protestanckich, nie istnieje tam ani spowiedź indywidualna, ani odpuszczanie grzechów przez kapłana.
Soli Deo gloria (Tylko Bogu chwała)
Soli Deo gloria to zasada, że wszelka chwała należna jest jedynie Bogu, ponieważ zbawienie dokonuje się tylko przez Boga, przez jego wolę i działanie. Nie jest to wynik wyłącznie ofiary Jezusa na
krzyżu
, lecz także wynik wiary w tę ofiarę; wiara ta powstaje z działania
Ducha Świętego
. Odrzucony został kult aniołów i świętych, a także relikwi czy wizerunków. Niektóre wyznania protestanckie, np.
kalwinizm
, odrzucają samą obecność rzeźb czy obrazów w miejscach kultu.